Support My Blog

Thursday, May 30, 2013

LEBAH - PENYAKIT SACBROOD (Part 2)

Penyakit  Mati Anak Lebah (Sac Brood Disease) adalah salah satu daripada masaalah ternakan Lebah Madu di negara kita dimana jika tahap serangan serius ia akan menyebabkan projek ternakan lebah gagal diteruskan. Ternakan Lebah Madu di Malaysia merupakan satu industri yang masih belum sampai kepada tahap yang boleh dikatakan memmbanggakan. Pada masa ini tidak ramai pengusha lebah madu yang beroperasi di Malaysia secara komersil dimana menurut Persatuan Pengusaha Ternak Madu Malaysia, hanya sekitar kurang dari 50 orang yang aktif dalam industri ini. Saya pernah terlibat dalam memberi khidmat pengembangan dalam teknologi ternakan lebah madu selama 10 tahun ketika mula bertugas di Melaka dahulu. Projek ternakan Lebah Keran (Apis cerana) dan Lebah Impot (Apis melifera) sehingga kini masih ditakuk lama malahan semakin berkurangan. Kegiatan memburu Lebah Tualang atau Lebah Hutan (Apis dorsata) juga semakin kurang akibat pelbagai gangguan alam semulajadi. Malaysia masih benyak mengimpot madu lebah dari luar negara untuk menampung permintaan madu lebah yang semakin meningkat setiap tahun. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai masaalah serangan dan kawalan penyakit anak lebah yang mudah berjangkit iaitu Penyakit Sac Brood berdasarkan kepada pengalaman penulis dan juga rujukkan dari buku Jabatan Pertanian yang diterbitkan lama dulu.


Kajian saintis menunjukkan penyakit anak lebah (sacbrood) ini sebenarnya disebabkan oleh sejenis VIRUS. Sering kita akan lihat larva yang baru mati yang lazimnya berwarna kekuningan adalah punca merebaknya jangkitan (Lihat foto sebelah). Larva ini akan menjadi kering dan bertukar marna kepada coklat dimana dua bulan lebih selepas jangkitan ia tidak akan menjadi punca jangkitan. Daripada beberapa pemerhatian yang saya pernah lakukan, jangkitan penyakit sacbrood dalam haif lebah apabila debunga (pollen), air (water) dan manisan (Nectar) tercemar oleh virus. jangkitan akan berlaku apabila lebah perawat (nurse bee) ini merawat dengan membersihkan sel-sel larva yang berpenyakit. Ia akan membawa bersama virus tersebut kepada larva baru yang masih sihat dalam kom. 


Rajah 1: Cara jangkitana penyakit sacbrood lebah madu.
Lebih baik kita kaji juga bagaimana penyakit sacbrood mampu merebak kepada koloni lain atau haif lain lebah lain. Rajah 1 diatas menunjukkan beberapa cara bagaimana masalah penyakit sacbrood ini merebak jika tidak ada kawalan dijalankan. Jangkitan pertama melalui lebah yang berpenyakit pindah kepada sarang atau haif lebah baru yang mash sihat. Cara isecara tidak langsung akan menyebarkan bersama virus. Kejadian lebah menceroboh kepada haif atau koloni lebah lain yang sihat untuk mencuri madu juga mampu menyebarkan jangkitan ini. Sebaliknya pula ada berlaku bagaimana lebah yang sihat juga menceroboh kepada koloni atau haif lebah yang berpenyakit dan ia akan membawa bersama virus tersebut untuk disebarkan kepada koloninya. Memang unik bagaimana penyakit ini berjangkit apabila lebah yang berbenyakit memngunjungi bunga yang sama akan dikunjungi oleh lebah yang sihat. Virus yang terdapat pada bunga tersebut juga akan berpindah kepada lebah lain. Manusia juga membantu menyebarkan penyakit ini. apa yang saya pasti adalah jika kita menggunakan peralatan yang tercemar untuk menguruskan banyak haif lebah membantu menyebarkan penyakit sacbrood dalam kawasan ternakan lebah madu. Kejadian mencuri (Robbing) haif lebah yang telah ditinggalkan oleh koloni kerana berpenyakit oleh lebah sihat juga akan menyebabkan jangkitan. Begitulah uniknya penyebaran dan jangkitan penyakit sacbrood lebah madu yang kita perlu faham. Artikel ini akan bersambung pada Part 3 iaitu bagaimana kita boleh mengawal penyakit ini agar projek ternakan lebah madu berjaya. Wasallam!  


PENYAKIT LEBAH...SACBROOD NAMANYA...
MENYERANG LARVA...MATI AKHIRNYA..
POPULASI KOLONI...SEDIKIT JADINYA...
KOLONI LEMAH... HASILNYA TIADA..

By,
M Anem
Ex-Bee Trainer Moderator
Bukit Katil, Melaka,
Malaysia
(6 JamadilAkhir 1434H)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...