Support My Blog

Tuesday, April 16, 2024

APAKAH DIA KREDIT KARBON?

KREDIT KARBON (carbon credit) merupakan satu istilah dan merupakan sejenisi instrumen ekonomi yang dipertimbangkan dalam persetujuan Protokol Kyoto dan yang membantu mengawal pelepasan karbon dioksida oleh negara-negara yang termasuk dalam protokol tersebut. Boleh dikatakan bahawa mereka adalah hak negara untuk mengeluarkan gas rumah hijau ini. Setiap kredit karbon setara dengan satu tan karbon dioksida yang tidak lagi dipancarkan ke atmosfera berkat pengurangan gas-gas ini semasa pengeluaran atau kerana pengenalan teknologi baru. Apa pun teknologi ini maju sedemikian rupa sehingga mengoptimumkan pengeluaran dengan bagaimana mengeluarkan gas pencemaran yang semakin sedikit ke atmosfera. Walau bagaimanapun memang tidak dapat dielakkan dimana untuk mencapai tahap pelepasan sifar tanpa kehadiran tenaga yang boleh diperbaharui. Bila-bila masa sahaja ia digunakan bahan api fosil akan ada pelepasan gas rumah hijau Kyoto dimana ia boleh dilaksanakan pada skala nasional mahupun antarabangsa sejauh mana hak-hak rundingan dan pertukaran yang sama dapat diperuntukkan kepada semua pelaku pasaran yang terlibat. DIsini ada istilah pihak 'Pembeli' di maksudkan dengan pemilik industri yang mengeluarkan karbon ke udara. Mereka berkewajiban untuk tujuan bagi menyeimbangkan pembebasan karbon ke udara melalui mekanisma sekuestrasi karbon. Dalam bahasa mudah setiap molekul karbon yang mereka hasilkan ke udara haruslah ia diimbangi dengan karbon yang mampu diserap dan disimpan agar tidak berlakunya pemanasan global (global warming). Ada pula istilah pihak 'Penjual' iaitu pemilik yang mengelola hutan atau tanah pertanian yang boleh menyimpan (accumulate) karbon yang terdapat dalam pokok-pokok di hutan atau tanah mereka. Ini mungkin juga termasuk industri pengelola yang mampu mengurangkan berlakunya proses pelepasan karbon atau di mana pengurangan pelepasan karbon ini boleh dijual kepada pihak lain. Dalam satu contoh dimana negara seperti Indonesia dibawah Presiden Susilo Bambang Yudhoyono telah menandatangani MOU dengan kerajaan Norway pada bulan Mei 2011 iaitu untuk melakukan Moratorium terhadap 74 juta hektar kawasan hutan dan gambut dengan keluasan tiga kali saiz United Kingdom. Apa pun di dalam kawasan ini akan dilarang aktiviti penebangan hutan atau cubaan mengolah mana-mana fauna dan flora termasuk tanahnya sekali untuk tujuan pertanian, komersil dan lain-lain. Dalam ertikata lain dimana kawasan hutan ini yang seluas tiga kali United Kingdom ini dilindungi dan dijadikan kawasan konservasi selama 2 tahun. Sebagai imbalannya dalam perjanjian ini maka negara Norway akan memberikan wang sebenar US1 billion (RM4.69 billion) sebagai tukaran 'Carbon Credit'. Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya akan kongsikan maklumat mengenai apakah dia kredit karbon dan kepentingannya kepada negara untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan semua.


Perkara berkaitan dengan kredit karbon ini boleh dilakukan di Malaysia dengan dsaar, regulatory dan kaedah yang betul untuk dilaksanakan. Beberapa negari yang mempunyai banyak hutan seperti di Pahang, Kelantan, Sarawak, Sabah dan lain-lainnya dijangka boleh menceburkan  diri dalam skim 'Carbon Credit' ini yang mana ia akan memberikan keuntungan kepada setiap negeri dan Malaysia umumnya. Ia berkait juga dengan keuntungan langsung dan tidak langsung di segenap lapisan masyarakat terutamanya mereka yang hidupnya bergantung kepada hutan dan mengurangkan pencemaran sungai dan sebagainya akan menerima faedah. Apa yang terkandung didalam skim ini adalah dimana hutan-hutan yang digazetkan akan dilindungi, dipelihara dan dilestarikan sebaik mungkin mengikut piawaian. Keuntungan adalah kepada imbalannya dimana akan ada tukaran karbon (CO2) yang akan diserap oleh hutan tropika dengan bayaran wang kepada kerajaan yang memounyai hutan oleh pihak yang sanggup melakukan rundingan membeli skim ini terutama dinegara-negara maju atau negara industri yang  mengeluarkan karbon. Pada zaman ni dimana pada kebiasaanya kalangan negara pembeli adalah dari negara-negara yang mempunyai industri-industri besar atau negara maju seperti negara-negara Eropah yang mana jumlah karbon yang mereka bebaskan ke udara tidak dapat diimbangi dengan karbon yang diserap hasil dari kurangnya hutan-hutan besar di negara mereka. Oleh itu adalah diharapkan negara-negara yang masih mempuyai simpanan atau kawasan hutan dapat memainkan peranan bersama didalam mengimbangi pelepasan karbon ke udara dan mengurangkan keadaan pemanasan global. Ada banyak laporan media dimana isu pencemaran udara adalah masalah persekitaran pada skala global. Negara maju adalah negara yang paling banyak mengeluarkan gas rumah hijau kedalam atmosfera setiap tahun. Jumlah gas ini menyebabkan berlaku pengekalan haba yang lebih besar di atmosfera dimana ini akan menyebabkan peningkatan suhu purata global. Kesan daripada pelepasan gas rumah hijau terbesar dipancarkan ke atmosfera ini adalah karbon dioksida dimana sudah pun diperkenalkan satu instrumen ekonomi yang dikenali sebagai kredit karbon.


Berbalik kepada isu asas dimana kredit karbon adalah sejenis instrumen ekonomi yang dipertimbangkan dalam persetujuan Protokol Kyoto dan yang membantu mengawal pelepasan karbon dioksida oleh negara-negara yang termasuk dalam protokol tersebut. Boleh dikatakan bahawa mereka adalah hak negara untuk mengeluarkan gas rumah hijau ini. Setiap kredit karbon setara dengan satu tan karbon dioksida yang tidak lagi dipancarkan ke atmosfer berkat pengurangan gas-gas ini semasa pengeluaran atau kerana pengenalan teknologi baru. Memang ia benda bariu di Malaysia dimana semua kena memahami bagaimana Kredit Karbon berfungsi. Apa pun sudah ada mekanism yang dibuat dalam protokol Kyoto memiliki prosedur ketika digunakan. Selalu ia ddirujuk kepada unit untuk mengurangkan pelepasan gas-gas ini ke atmosfera dimana setiap unit setara dengan satu tan karbon dioksida yang tidak lagi dipancarkan ke atmosfera berkat pelancaran projek aplikasi bersama antara negara. Ia dapat dibuat antara satu atau beberapa negara untuk melaksanakan dasar pengurangan pencemaran alam sekitar. Istilah seperti CER, Pengurangan Pelepasan Bertauliah (CDM) atau RCE akan digunakan. Ia dikaitkan dengan pengurangan pelepasan yang diperakui dan mewakili satu tan karbon dioksida yang tidak lagi dipancarkan dan yang telah dihasilkan dan disahkan berkat penggunaan skema yang merangkumi mekanisme pembangunan yang bersih. Di sinilah pelbagai alat digunakan untuk mengurangkan pencemaran berkat penggabungan teknologi baru. Antaranya adalah RMU atau Unit Pemindahan (Penghutanan & Perhutanan) atau UDA yang mengambil kira unit penyerapan karbon dioksida mengikut zon. Cara kira dalam ekosistem menyerap karbon dioksida adalah melalui fotosintesis. Selalunya bagi meningkatkan kadar fotosintesis tempatan dimana proses penghutanan semula atau aktiviti penanaman semula hutan dilakukan. Salah satu cara untuk mengurangkan jumlah karbon dioksida yang dikeluarkan ke atmosfera adalah dengan mengurangkan penebangan hutan. Apa pun memang perlu diingat bahawa semakin sedikit jumlah tanaman atau pokok di suatu kawasan ar-tau hutan atau perkenunan maka akan semakin rendah kadar berlakunya proses fotosintesis. Proses fotosintesis merupakan proses pengukaran Karbon dioksida dan mengelukan gas Oksijen kedalam udara. Sila baca penjelasannya dalam tulisan saya dengan pautan berikut (Sila klik disini). Cara tidak langsung untuk mengurangkan jumlah gas rumah hijau yang selalu ia keluarkan adalah dengan mempromosikan jumlah tanaman yang dapat menyerap karbon dioksida.


Persoalan bagaimana penggunaan mekanisme pengurangan pencemaran dimana apa yang dilakukan oleh skim kredit karbon ini dengan cara asas adalah mewujudkan asas yang lebih sederhana untuk dapat mengira jumlah gas yang dilepaskan ke udara dan bagaimana mengimbangi pelepasannya. Kredit karbon ini telah dimasukkan ke dalam rancangan antarabangsa untuk meningkatkan usaha mengurangkan pemanasan global dan semua kesan negatifnya terhadap ekosistem semula jadi dan manusia. Beberapa negara membangun dilaporkan agak tenggelam dalam salah satu masalah persekitaran pada skala global yang boleh ianya menyebabkan lebih banyak masalah kepada manusia. Ada kala di media barat melaporkan isu penebangan hutan dan aktiviti penanaman kelapa sawit secara meluas dikaitkan dengan kempen pengharaman eksport minyak sawit di beberapa negara maju (Sila lihat foto disebelah). Isu-isu perubahan iklim adalah fenomena yang dapat mengubah kehidupan manusia seperti sekiranya suhu global purata meningkat di atas 2 darjah Celsius maka kesannya adlah dimana semua ekosistem akan mengalami pengubahsuaian yang hampir tidak dapat dipulihkan. Dilaporkan pada hari ini dimana fenomena kenaikan suhu ini sudah berlaku. Atas sebab ini maka adalah sangat penting untuk menetapkan dasar-dasar persekitaran untuk mengurangkan pencemaran melalui pengenalan tenaga boleh diperbaharui dan kaedah mekanisme teknologi yang lebih canggih. Ap pun dalam kredit karbon dimana ia juga secara tidak langsung memasukkan garis panduan yang harus diambil kira berkenaan dengan kecekapan tenaga. Kedua-dua industri dan bandar besar yang mempunyai kecekapan tenaga yang baik akan dapat bantu mengurangkan pencemaran melalui pelepasannya. Dengan kredit karbon maka segala usaha dilakukan untuk tujuan ia menyamakan jumlah jumlah pelepasan yang mereka boleh dikeluarkan oleh syarikat atau perniagaan pada skala yang lebih tempatan. Ini bermaksud bahawa jumlah semua syarikat dan perniagaan di suatu negara maju mesti mengurangkan pelepasan ini agar mereka mendapat hasil global dengan cara memperkenalkan konsep globalisasi.


Isu kadar pelepasan karbon yang lebih tinggi dimana apa yang mesti dielakkan dengan segala cara adalah terdapat lebihan jumlah gas yang kita pancarkan melebihi yang bumi akan dapat menyerap. Apa pun sebenarnya ada terdapat pelbagai cara atau mekanisme boleh dilakukan seperti penghutanan semula dan penanaman semula hutan untuk meningkatkan kadar proses penyerapan CO2 ini. Cara lain sesuai dilakukan adalah dengan mengurangkan pelepasan gas ini iaitu dengan cara  pengenalan kecekapan tenaga di dalam semua sektor. Ini adalah bagaimana semua akan dapat capai dengan teknologi yang lebih besar demi mengurangkan pencemaran tetapi semua tidak berhenti menikmati teknologi dan keselesaan. Dalam isu ini akan terdapat nilai wang yang diberikan untuk lebihan pelepasan ini dimana ia sebenaynya boleh diperdagangkan. Apa pun pada asasnya dimaka kalangan  mereka yang memasuki projek seperti ini dengan bertujuan untuk mengimbangi pencemaran. Ini bermaksud bahawa karbon dioksida yang dipancarkan ke atmosfera akan dapat diperbaharui terutama projek-projek ini mempunyai objektif utama penghutanan semula di tempat-tempat yang sangat miskin atau di negara-negara membangun. umum tahu dimana seperti yang berlaku dan dilihat dimana pencemaran dan kesan rumah hijau boleh menjadi cara untuk mewujudkan perdagangan antarabangsa. Walau bagaimanapun perlu difahami dimana objektif utamanya adalah untuk mengelakkan kesan negatif dari perubahan iklim.  Semuga artikel ini dapat memberi pencerahan tentang apakah dia kredit karbon dan kaitannya dengan Malaysia kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
KARBON KREDIT... APA BENDANYA...
PELEPASAN KARBON...ANCAM DUNIA...
KAWASAN HUTAN... SEIMBANGKAN DIA...
PERDAGANGAN GAS...LESTARI CUACA...


By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(10 Raiulawal 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...