Support My Blog

Saturday, November 25, 2017

KARBID - CARA GUNA UNTUK NANAS

KARBID (Calcium carbide) merupakan sejenis bahan dari satu sebatian kimia dengan formula kimia CaC2. Bahan ini adalah bahan tidak berwarna dalam keadaan tulen tetapi kebanyakan sampel kelihatan berwarna hitam sehinggalah kepada bentuk ketulan putih kekelabuan dimana warna ini selalunya bergantung kepada grednya. Kegunaan utamanya di dalam industri adalah bagi penghasilan gas asetilena. Dulu zaman reaja saya membeli karbide untuk digunakan sebagai umpan untuk main meriam semasa hampir Hari Raya Puasa. Sehingga ini pun ada karbid masih dijual semasa hampir hari raya  untuk main meriam tetapi agak sukar pada masa ini untuk mendpatkannya kerana bahan ini mungkinn adalah salah satu bahan boleh dijadikan letuan yang terkawal. Apa pun dalam sektor pertanian peranan karbide adalh sangat penting terutama sebagai bahan pengalak buah-buahan untuk masak serentak. Buah mangga, pisang, nangka, limau dan beberapa lagi sering diperam dengan bahan karbid untuk aruhan kematangan yang seragam. Buah Pisang kini diantara buah yag paling sering menggunakan bahan karbid untuk aruhan memasakan buah yang seragam. Bahan Karbid sebenar salah satu bahan yang penting untuk ianya digunakan didalam aruhan pengeluaran bunga nanas (Ananas comosus) pada beberapa jenis terpilih. Penulis dapati jenis Nanas Yankee yang tidak sensitif dengan hormon Pil ANAA, Planafix dan Etephon sesuai untuk kita menggunakan jenis karbid. Artikel petang Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai karbid dan kepentingannya dalam menghormon tanaman nanas.



Apa yang penulis tahu, proses penghasilan bahan Karbid adalah agak unik. Kalsium karbida dihasilkan secara industri dengan menggunakan relau arka elektrik yang mana ia dimuatkan dengan campuran batu kapur dan arang batu (kok) pada suhu yang amat tinggi iaitu lebih kurang 2,000 °C. Kaedah ini tidak berubah sejak pengenalannya pada tahun 1888 sehingga proses ini akan menjadikan bahan karbid dengan proses CaO + 3C → CaC2 + CO. Proses pada suhu tinggi yang diperlukan bagi tindak balas ini secara praktikalnya mustahil dicapai jika menggunakan kaedah pembakaran tradisional. Lazimnya proses tindak balas dilakukan pada relau arka elektrik dengan elektrik grafit. Hasil karbida secara amnya mengandungi lebih kurang 80% kalsium karbida dari segi beratnya. Produk Karbida tersebut kemudiannya dihancurkan bagi menghasilkan ketulan kecil daripada sebesar beberapa milimeter sehingga 50 mm (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya bendasing yang terkandung lebih tertumpu kepada pecahan yang lebih halus. Kandungan CaC2 di dalam hasil dianggarkan dengan mengukur jumlah asetilena yang dihasilkan melalui proses hidrolisis. Sebagai contoh kepada piawaian British dan Jerman bagi kandungan pecahan yang lebih kasar ialah masing-masing sejumlah 295 L/kg dan 300 L/kg. Bendasing yang terkandung di dalam karbida termasuklah fosfida, yang menghasilkan fosfina jika dihidrolisiskan. Tindak balas ini merupakan bahagian penting semasa revolusi perindustrian dalam bidang kimia. Di USA ia adalah hasil daripada penjanaan hidroelektrik yang murah hasil daripada Empangan Air terjun Niagara sebelum abad ke-20 dan dikomersilkan. Bagaimana pun kaedah dalam penghasilan yang menggunakan relau arka elektrik ditemui secara berasingan oleh T. L Willson dan H. Moissanpada tahun 1888 dan 1892. 


Dalam keadaan biasa struktur hablur biasanya Kalsium karbida tulen adalah dalam bentuk pepejal jernih tidak berwarna. Cara penghabluran am yang terbentuk pada suhu bilik adalah struktur garam batu yang dengan unit C22 yang tersusun selari. Kalsium karbida sering digunakan bagi aplikasi bahan asas untuk menghasilkan Asetilena iaitu melalui hasil tindak balas kalsium karbida dengan air iaitu CaC2 + 2H2O → C2H2 + Ca(OH)2. Selalunya penghasilan kalsium sianamida adalah melalui hasil tindak balas dengan nitrogen pada suhu tinggi iaitu CaC2 + N2 → CaCN2 + C. Dalam penghasilan keluli juga terutamanya bagi penyingkiran sulfur yang terkandung di dalam bijih besi bahan ini digunakan. Bagi membuat lampu jenis Lampu karbida ia akan digunakan pada model-model kereta terawal serta semasa melombong (kecuali di lombong arang batu kerana kehadiran gas-gas mudah terbakar yang berbahaya). Bagaimana pun lampu itu kini telah digantikan dengan lampu elektrik. Kegunaan lain Kalsium karbid adalah sebagai sumber gas asetilena untuk menjadikan beberapa jenis buah-buahan cepat masak (serupa dengan etilena). Ia juga dijadikan sebagai bahan api bagi meriam buluh. Gas yang dihasilkan dengan meletakkan karbid dalam meriam diisi dengan air akan meletup apabila dicucuh dengan api.



Tanaman nanas (Annanas comosus) adalah sejenis tnamn yng sesuai ditanam sepanjang tahun di Malaysia. Kini dilaporkan seluas 15,400 hektar nanas ditanam dengan mampu menghasilkan sebanyak RM515 juta setahun. Antara negeri utama pengeluaran nanas adalah Negeri Johor dengan keluasan mencapi 68% daripd keluaran dalam negara. Nanas jenis moris dahulu mendominasi tanaman tetapi kini telah banyak varieti baru nanas untuk dimakan segar seperti Nanas MD2, Nanas Josapine, Nanas Crystal Honey, Nanas N36, Nanas Gandul, Nanas Maspine dan sebagainya. Kini nanas segar telah mendapat pasaran baik untuk eksport. Tanaman nanas yang mempunyai petumbuhan dan perkembangan yang sehat dan akan memiliki daun nanas yang sempurna melebihi 35 helai pada umur sekitar 12 bulan setelah tanam. Pada masa ini tanaman telah siap sedia untuk memasuki tahap generatif atau penghasilan buah. Dalam keadaan semulajadi lazimnya pembungaan nanas biasanya tidak seragam atau tidak serentak. Penulis pasti perlu adanya aktiviti merangsang pkok nanas untuk ianya berbunga dengan aruhan agar bunga dan kemudiannya menjadi buah akan keluar serentak. Aktiviti merngsang pembungaan ini dapat dilakukan dengan menggunakan Calsium carbide (Karbid) dan hormon aruhan seperti Etilen (Ethrel/Ethepon). Pemberian karbid sebaiknya dilakukan pada tengah malam atau pagi hari sebelum matahari terbit disebabkan pemberian karbit pada siang hari tidak efektif, tindakan pemberian karbid memerlukan bantuan air atau embun yang terdapat pada tanaman sehingga dapat ianya bertindakbalas untuk mengeluarkan gas etilen yang dapat merangsang pembungaan nenas (Sila lihat foto odisebelah). Pemberian karbit tidak dianjurkan pada malam hari berangin karena akan menyulitkan penempatan karbid. 

Cara lazim yang diamalkan untuk pemberian Karbid adalah dengan membubuh serbuk karbid tterus pada pokok nanas matang atau mencampurkan 200 gram karbid dalam 1 liter air dan disemburkan pada pokok nanas. Lazimya batu karbid perlu dihancurkan sehingga membentuk serbuk halus untuk mendpatkan kesn yang efektif. Kadar disyorkn dalaam keadaan biasa sekitar 0.5 g bahan karbid dimasukan ke bahagian tengah (hati) tanaman nenas yang berembun. Serbuk atau ketulan batu karbit juga boleh untuk dilarutkan dalam air sehingga membentuk larutan. Kadar kepekatann larutan karbid yang digunakan 0.5 - 1.0 %. Pembuatan larutan karid sebaiknnya jangan dikacau dan sebaiknya ia dibiarkan larut dengan sendirinya. Larutan karbid yang telah siap digunakan apabila gelembung udara hampir yang keluar ini telah habis. Larutan harus secepatnya digunakan dengan menyiramya pada bahagian hati setiap tanaman disirami dengan 50 ml larutan karbid. Aktiviti ini perlu dilakukan kepada semua pokok nanas yang capai umur atau bilangan daun mencukupi. Ulangi semburan larutan karbid jika pokok tidak berbunga. Menghormon pokok nanas perlu dijadualkan untuk menentukan jumlah buah yang akan dituai seperti jadual pemasaran. Bergntung kepada siz kebun lazimnya untuk pekebun kecil nanas akan menjual sekitar 2,000 biji nenas sekali konsainmen. Semuga tulisan ini mempu memberi info berguna kepada penanam nanas dan bakal penanam nanas atau emakan buah nanas yang membaca blog anim agro technology. Wasallam!!!...

NAMA KARBID... KERAS MACAM BATU...
UMPAN MERIAM... LETUPAN MELURU...
MENGHORMON NANAS...IKUT GURU...
BERBUAH SERENTAK... KENA BEGITU...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 530, Hotel Dorsett,
Putrajaya, WP,
Malaysia.
(29 Zulhijjah 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...