Support My Blog

Monday, November 6, 2017

TANAMAN MENGHALAU NYAMOK - APA DIA? (Part 2)

NYAMOK (Mosquito) merupakan sejenis serangga yang penghisap darah untuk tujuan pembiakan. Bagaimana pun nyamok ini juga membawa bersama beberapa jenis virus yang merbahaya dan mengamcam manusia sehingga ada yang boleh membawa maut. Sebut sahaja Demam Denggi Berdarah, Penyakit Zika, Malaria dan beberapa lagi yang dibawa oleh nyamok amat menakutkan. Nyamik yang semulajadi hidup dikawasan panas lembab tropika cepat membiak didalam air dengan kadar pembiakan yang cepat. Pada masa ini nyakok aedes merupakan ancaman nombor satu di Malaysia kerana ia mampu menjejaskan kesihatan terutama dikawasan bandar yang tidak dijaga kebersihan dengan baik. Pelbagai kempen menghapuskan nyamoh dijalankan oleh Kementerian Kesihatan sepanjang tahun dan operasi menyembur asap serta racun serangga dilakukan sepanjang masa. Saya yang tinggal lama di Putrajaya akan mendengar aktiviti fogging dan semburan bahan kimia subuh hari sepanjang masa. Ini kerana Putraja adalah antara lokasi dimana kehadiran nyamoj aedes sentiasa tinggi. Memang orang ramai pun tahu jika ada kes demam denggi maka Kemterian Kesihatan akan segera membuat fogging dan kaedah kawalan nyamok yang lain. Penggunaan aerosol spray yang dijual secara komersil tidak mampu membunuh nyamuk yang ada didalam rumah anda. Kawalan tempat pembiakan nyamuk ii perlu dibuat secara kolektif dalam masyarakat kerana kecuaian seorang dua yang tidak mahu melalukannya akan memberi ruang kepada nyamok yang merbahaya untuk terus membiak. Dalam kawasan iaitu perumahan sering dilaporkan berlaku pembiakan nyamok dalam lubang tandas yang tidak digunakan, sinki dan sebagainya tanpa diketahui oleh jiran-jirannya. Bagaimana pun kali ini saya merujuk kepada beberapa penulisan mengenai beberapa jenis tumbuhan yang boleh ditana disekeliling rumah dan komuniti yang didakwa mampu untuk menghalau nyamok. Artikel malam ini saya menulis lagi dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa jenis tumbuhan dipercayai mampu menghalau nyamok.


Terdapat sebanyak 10 jenis tanaman didakwa berfungsi sebagai Pengusir Nyamuk Semulajadi yang baik untuk diketahui anda semua. Selalunya pada dimusim hujan seperti pengujung tahun kehadiran nyamuk merupakan salah satu perkara yang patut dielakkan. Apa tidaknya kerana nyamuk seringkali membawa berbagai macam penyakit seperti Demam Denggi Berdarah, Malaria, Zika dan lainnya. Terdapat banyak cara yang boleh dilakukan untuk kita menyingkirkan nyamuk dari rumah diantaranya dengan tanaman penghalau nyamuk. Terdapat banyak jenis tanaman yang terbukti dapat menghalau atau mampu mengusir nyamuk. Tanaman ini sudah digunakan oleh nenek moyang kita sejak zaman dahulu sebelum sebelum adanya ubat nyamuk lingkaran dan racun aerosol. Mereka biasanya akan menanam tanaman ini di sekitar rumah atau menggosokkan daunnya ke tubuh mereka. Penggunaan jenis tanaman anti nyamuk juga lebih sihat dan selamat untuk keluarga kita. Pada masa ini semua jenis ubat nyamuk yang beredar dipasaran mengandung bahan kimia yang berbahaya jika sampai tertelan terutama oleh kanak-kanak. Oleh itu berikut adalah beberapa alternatif tanaman yang didakwa mampu menghalau kehadiran nyamok didalam rumah kita untk dibaca dan diamalkan anda semua.

6. Serai Wangi 

Serai (Cymbopoin citrata) merupakan salah satu ramuan masakkan didapur dapur yang banyak digunakan di negara kita. Selain ia selalu digunakan sebagai penyedap dalam masakan, serai juga ternyata dapat untuk mengusir nyamuk. Serai Makan dan Serai Wangi mengandungi bahan dikenali dengan nama zat Geraniol dan Sitronelal yang sangat tidak disukai oleh nyamuk. Namun ada dakwaan dimana tanaman serai bukan tanaman yang sesuai untuk ditanam dalam pasu tetapi diatas tanah disekeliling rumah sahaja kerana ia perlukan air dan ruang. Serai biasanya tumbuh dengan subur di pekarangan rumah atau di kebun-kebun sebagai satu pilihan terbaik kepada petani. Serai juga dapat tumbuh sendiri tanpa perawatan khusus karena memang sudah sangat cocok dengan iklim dinegara kita. Ambil daun serai dan hancurkan dan boleh dijadikan cecair disembur untuk ianya menghasilkan bau dan nyamok tidak datang dekat.



7. Akar Wangi
Sama juga seperti Serai, Tumbuhan Akar Wangi didakwa adalah satu jenis tanaman pengusir nyamuk yang sesuai untuk ditanam dikeliling rumah. Tanaman yang termasuk dalam jenis rumput ini biasanya tumbuh dengan liar di kawasan pekarangan rumah seperti rumput lainnya. Ada dakwaan dimana bahagian akar Tumbuhan Akar Wangi ini memiliki bau yang sangat menyengat sehingga membuat nyamuk pergi ketika menciumnya. Akar Wangi juga dipercaya sebagai tumbuhan pencegah demam denggi berdarah (DDB) kerana nyamuk penyebab iaitu Aedes aegypti tidak suka dengan aromanya. Penanaman rumput ini jarang dilakukan oleh kita kerana tidak mengenali akan tumbuhan ini disamping tidak tahu untuk menggunakannya bagi menghalau nyamok.


8. Bunga Kantan

Bunga Kantan (Etlingera eliator) atau  Kecombrang di Indonesia merupakan tumbuhan yang menghasilkan buunga untuk digunakan dalam masakan seperti membuat asam pedas dan laksa (Sila lihat foto disebelah). Tumbuhan ini lazimnya akan mengeluarkan bunga yang cukup berharga jika ditanam secara komersil. Tumbuhan yang memiliki bunga, biji, serta buah kantan dimana ia juga dapat digunakan untuk menghalau nyamuk dengan cara menanamnya di pekarangan rumah. Warnanya yang merah terangs juga menjadikannya sebagai tanaman landskap yang menarik dikawasan keliling rumah diamping ada hasilnya. 

9. Mintrosa Of Lady Diana 

Melihat tumbuhan ini seakan Bunga Tahi Ayam atau sejenis Bunga Marigold yang mempunyai bau yang kuat (Sila lihat foto disebelah). Bagaimana pun diperingkat antarabangsa bunga ini yang berasal dari negara Belanda kini diberikan nama sebagai Mintrosa Of Lady Diana. Didakwa dimana bunga ini adalah sangat efektif untuk tujuan menghalau nyamuk. Tanaman yang berasal dari belanda ini memiliki aroma yang sangat menyengat sehingga nyamuk enggan mendekatinya. Namun sama seperti jenis Citrosa Mosquito masa kini tanaman ini juga masih sukar untuk ditanam atau dijumpai dinegara kita kecuali mereka yang ada membeli benihnya.


10. Selasih 

Pokok Selasih (Ocimum basillicum) kini merupakan salah satu jenis rempah herba yang banyak digunakan negara kita. Biji selasih sering digunakan dalam minuman sementara daun selasih digunakan sebagai bahan masakan dan ulam. Namun tidak hanya itu sahaja tetapi selasih juga ternyata dapat menghalau nyamuk dengan aromanya yang khas. Tanaman selasih biasanya tumbuh liar di pekarangan keliling rumah atau dikebun tanpa perlu adanya penjagaan khusus. Penyediaan benih tanaman atau anakbenih selasih amat mudah dilakukan. Tanaman ini boleh dibiakkan melalui biji benih atau keratan batang namun secara biji benih lebih banyak digunakan. Bijibenih selasih mudah didapati daripada lengai yan telah matang dan bijinya dikeluarkan (Sila lihat foto disebelah). Bagaimana pun bagi kedua-dua cara sebaiknya disediakan kotak semaian dengan medium 50% pasir dan 50% tanah boleh digunakan. Anak benih disimpan dalam eti simpanan yang sejuk untuk tahan lama. Lazimnya kaedah pembiakan secara biji benih mudah dilakukan dan cepat. Bagi pembiakan cara ini sebanyak 2-4 biji disemai ke dalam setiap petak semaian dan kemudian ditutup nipis dengan lapisan tanah halus. Bijibenih mesti disiram selepas aktiviti penyemaian. Penyiraman dilakukan setiap hari sekiranya perlu untuk memberikan percambahan benih yang seragam. Percambahan bermula selepas tiga hari disemai sehinggalah lebih kurang tujuh hari. Anak benih dipelihara sehingga mempunyai 4-5 peringkat helai daun. Tempoh masa dari penyemaian biji sehingga tanaman di ladang adalah lebih kurang 6-7 minggu. Sebanyak 200-300g biji benih diperlukan bagi penanaman seluas satu hektar. Bagi tujuan kaedah pembiakan secara keratan disyorkan agar bahan tanaman diperoleh dari keratan batang pokok yang mempunyai 3-4 pasang daun. Keratan dibuat pada buku keempat dari bahagian pucuk. Penanaman ke ladang boleh dilakukan selepas lebih kurang empat minggu kemudian. Semuga tulisan rencana ini memberi info terbaik kepada pembaca blog anim agro technology semua. Wasallam!!!...
SERANGGA NYAMOK... ADA BAHAYA...
PERLU DIKAWAL... DIMANA SAHAJA...
MUSNAH PEMBIAKAN...SENTIASA...
TANAM POKOK... MENGHALAU SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Mlaka, Melaka,
Malaysia.
(28 Muharam 1438H)
Posted from Room 2020, 
Mariott Hotel Naning, China

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...