Support My Blog

Saturday, October 28, 2017

GORENG TEPONG NASI

GORENG TEPONG NASI merupakan satu menu makanan yang mudah disediakan, enak dimakan dan berkhasiat. Makanan tradisional goreng tepong merupakan antara makanan yang paling mudah disediakan dan mudah dihidangkan serta dimakan oleh masyarakat kita terutama untuk sarapan pagi dan minum petang. Goreng Tepong adalah nama biasa bagi penduduk kampong dimana ia menggunakan bahan asas tepong gandum, air, garam dan ramuan perisa lain seperti bawang merah, cili dan juga minyak masak. Pada penulis blog makan kuih goreng tepong ini amat mengenyangkan dan berkhasiat. Terdapat banyak jenis goreng tepong selain daripada Goreng tepong Nasii seperti Goreng Tepong Bilis, Goreng Tepong Udan, Goreng Tepong Gula, Goreng Tepong Bikarbonate, Goreng Tepong Berempah, Goreng Tepong Tapai, Goreng Tepong Bodoh dan beberapa jenis lagi. Masyarakat luarbandar terutama pekerja ladang, petani, pekerja kilang dan mereka yang perlu gunakan tenaga banyak zaman dulu memang bersarapan dengan makanan goreng tepong. Selain daripada ia sangat mudah disediakan, kos yang murah serta cepat dimasak menjadikan kuih ini masih kekal sehingga hari ini. Mereka yang kurang pandai masak pun boleh mempelajarinya dengan cepat dan mudah. Ia memberikan tennaga kalori yang banyak dan agak tahan lama disimpan serta dijadikan bekalan. Artikel malam ini say amenulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kuih goreng tepong nasi dan cara membuatnya untuk dikongsi bersama pembaca semua.


Bahan asas untuk membuat goreng tepong nasi adalah 0.5 kg Tepong, satu mangkuk kecil nasi sejuk, 10 ulas bawang meranh (Diracik), ikan bilis (Disiat-siat), Daun Sup (Dipotong halus), garam dan juga serbuk perisa. Sebaiknya nasi makan malam yang tidak habis makan digunakan untuk buat bahan asalkan nasi tersebut tidak basi. Cara membuatnya mudah iaitu dengan mengambil tepong dimasukkan dalam mangkuk adunan dan masukkan 2 cawan air suam dan dikacau rata. Masukkan nasi sejuk, hirisan bawang, ikan bilis, daun sup atau daun bawang dan air garam kedalam adunan dan kacau sehingga sebati. Penting untuk menjadikan adunan dalam keadaan sederhana lembut agar ia boleh diambil dengan sudu semasa menggorengnya. Panaskan minyak dalam kuali dengan minyak masak yang baharu. Jika gunakan minyak yang telah digunakan maka kualiti goreng tepong tersebut tidak cantik dan berubah rasanya. Apabila minyak telah panas maka dengan sudu atau tangan ambil adunan tersebut dan masukkan kedalam kuali. Pastikan minyak yang banyak dan ketulan tepong yang digoreng tenggelam dalam minyak. Kawal api yang sederhana untuk mempastikan bahagian dalam masak dan bahagian luar tidak hangus. Setelah berubah warna kekuningan coklat maka terbalikan ketulan tersebut dan biarkan sehingga masak sekata. Kemudian angkat goreng tepong tersebut dan toskan minyaknya. Setelah itu disejukkan dan ia sedia untuk dihidangkan.


Cara makan yang paling enak adalah ketika goreng tepong nasi tersebut masih suam panas. Masukkan dalam pinggan hidangan dan boleh dihidangkan bersama sos cili tomato. Sos cili tomato sebaiknya dimasukkan dalam mangkuk kecil dan tambah sedikit air panas dan masukkan hirisan timun. Timun ini amat enak dimakan dengan goreng tepong nasi. Jika hendak lebih enak lagi boleh dicicah goreng tepong ini dengan sambal tumis atau sambal tumis ikan bilis. Ada juga yang kadang kali penulis blog makan bersama kuah asam pedas ikan atau asam pedas daging semasa makan goreng tepong ini. Goreng tepong ini memang enak kalau dimakan dengan ahli keluarga dan rakan taulan serta tetamu yang berkunjung kerumah. Ia sesuai dihidangkan bersama air kopi panas, teh, teh-O, air sejuk dan sebagainya. Bagaimana pun rasa goreng tepong nasi ini kurang sedap apabila telah sejuk sangat. Ia boleh dimasukkan dalam oven atau microwave untuk panaskan semula tetapi rasanya tidak sama dengan kuih yang baru digoreng. Makanan ini mungkin pada sesetengah orang adalah makanan kampong yang 'low class' tetapi hakikatnya bila disediakan dengan enak dan dihidangkan dengan sambal cicah yang enak pastinya orang akan kata 'wow ...enaknya!'. Kini goreng tepong seperti ini ada dihidangkan dihotel-hotel, restoren pada sarapan pagi malahan ada yang telah membuat untuk sejuk beku. Kepada usahawan muda yang berminat boleh menjadikan kuih goreng tepong ini sebagai produk Malaysia yang hebat jika mempunyai resepi yang baik dan sambal cicah yang enak. Pada penulis blog makanan ini tidak ditinggalkan terus dan sebenarnya masih menjadi makanan regukar kepada petani, penoreh getah, pesawah, penternak ikan, penternak lembu dan juga pekerja ladang yang perlukan tenaga yang banyak dan makanan berkalori tinggi. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!
NAMA KUIH...GORENG TEPONGNYA....
TEPONG GANDUM...ASAS BUATNYA...
DICAMPUR NASI... LEMAK RASANYA...
SENANG DIBUAT... DIMAKAN BERSAMA...

By,
M Anem. 
Senior Agronomist,
Kg Parit Bengkok,
Gersik, Ledang,
Johor, Malaysia.
(4 Muharam 1439H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...