Support My Blog

Tuesday, October 31, 2017

HERBICIDE - KONTAK DAN SISTEMIK

RACUN RUMPAI (Herbicide atau Weedicide) merupakan satu bahan yang digunakan untuk mengawal pertumbuhan rumpai dan ia seterusnya akan membunuh rumput (weeds). Rumpai juga merupakan tumbuhan yang tidak dikehendakki (termasuk noxious plants) berada didalam kebun yang akan bersaing dengan tanaman dari segi makanan, ruang, cahaya matahari dan lebih teruk lagi ia merupakan perumah kepada perosak dan penyakit tanaman. Penggunaan racun rumpai adalah satu kaedah paling biasa digunakan dikalangan petani dan perladangan sebagai satu kaedah yang berkesan, kos efektif dan mudah untuk dilaksanakan. Umumnya ada terdapat tiga jenis racun herbicide iaitu JENIS KONTAKS atau RACUN SENTUH (contact herbicide) dan juga jenis Serap atau JENIS SISTEMIK (Systemic herbicide). Jenis ketiga adalah RACUN PRA-CAMBAH iaitu untuk membunuh rumput yang beelum tumbuh lagi. Pada artikel kali ini saya hanya bincang berkisar bagaimana kedua-dua jenis racun rumpai ini bertindakbalas pada tumbuhan untuk tujuan membunuhnya. Ini penting kepada semua petani dan pembaca blog pertanian ini sebagai asas kepada cara penggunaan racun rumpai dengan betul dan bertepatan serta kos ekonomik. Menyembur racun rumpai perlukan beberapa peralatan dan racun. Lazimnya untuk kawasan kebun kecil hanya perlukan pam penyembur racun jenis galas berkapasiti 4 gelen atau 16 liter tetapi bagi kawasan perladangan yang luas menggunakan pam racun berjentera menggunakan motorised pump. Pakaian untuk aktiviti menyembur racun juga perlu ada untuk melindungi daripada terkena racun tersebut sebagai perlindungan. Bergantung kepada jenis rumput yang hendak dikawal maka pembelian sama ada racun kontaks atau racun sisteik amat penting ditentukan. Artikel pagi Isnin ini sempena cuti umum khas kemenangan Malaysia dengan 145 pingat emas semasa Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai racun kontaks dan racun sistemik untuk dijadikan bahan rujukkan.


Racun rumpai jenis Sentuh atau jenis kontaks ini merupakan jenis racun yang mampu membunuh rumpai pada bahagian hijau tumbuhan yang secara terus kena semburan racun ini. Bahan aktif racun jenis ini hanya bertindakbalas dengan dahan, daun dan bahagian yang berwarna hijau dalam masa singkat dan kesan daun layu dapat dilihat dalam 2 -3 jam sahaja. Warna hijau akan menjadi hijau pucat seterusnya akan mati dan kering berwarna kecoklatan dalam 2-3 hari sahaja. Bagaimana pun lazimnya rumput akan tumbuh semula dalam 2-3 minggu kemudian. Racun ini perlu gunakan air dan kuantiti air banyak untuk menyembur keseluruhan bahagian rumpai sehingga basah semuanya. Bahagian yang tidak terkena racun akan masih hijau. Ia hanya sesuai untuk jenis rumpai yang tidak mempunyai akar banyak, luas tersebar atau akar dalam kerana ia hanya sentuh bahagian hijau diatas rumpai sahaja. Kesan membunuh rumpai cepat tetapi kekerapan untuk meracun semula juga kerap kerana rumput akan tumbuh semula selepas beberapa waktu. Bahagian akar yang berada didalam tanah masih hidup terutama jika ia ada akar dalam, rizom dan sebagainya. Kaedah meracun dengan racun sentuh sesuai untuk kawasan kebun yang ditanam dengan tanaman makanan singkat masa dan tidak memberikan kesan sisabaki kepada tanaman yang dilakukan selepas membersihkan rumpai dikebun. Banyak jenis racun sentuh dijual dipasaran seperti Gramoxone, Halex Paraquat, Herbatop, KEN-TEC 100 dan  beberapa lagi.


Racun sentuh memang penulis blog ini dapati cepat bertindak menbunuh rumpai dan kesannya dapat dilihat beberapa jam selepas semburan. Kebaikan lain yang saya boleh kata adalah dimana racun sentuh lebih berkesan walaupun terkena hujan selepas semburan dan biasanya tidak memberi kesan buruk pada akar tanaman berbanding racun rumpai jenis sistemik. Racun sentuh juga adalah racun tidak memilih dan menbunuh semua jenis rumpai yang terkena semburannya. Tetapi tetap ada keburukan racun sentuh seperti ia tidak menyerap pada akar tumbuhan dan tidak dapat menyentuh akar tumbuhan yang berada di dalam tanah .Rumpai seperti lalang akan cepat tumbuh semula kerana rizomnya yang berada di dalam tanah tidak terjejas. Ia juga tidak membunuh biji benih yang berada dalam tanah dan anak benih rumpai akan tumbuh dengan cepat dimana ini menjadikan petani perlu untuk mereka menyembur racun rumpai sentuh lebih kerap. Kesan pembunuhan rumpai juga tidak sekata sekiranya kita tidak tahu teknik penyemburan yang betul atau tidak mengikut kadar bancuhan seperti yang disyorkan. Racun rumpai jenis sentuh juga adalah racun yang sangat berbahaya kepada manusia dan ternakan. Kita perlu mengutamakan langkah-langkah keselamatan semasa penggunaannya kerana ia boleh memberikan kemudaratan kepada kesihatan manusia. Rumpai yang disembur racun sentuh juga boleh memberi kemudaratan kepada ternakan sekiranya memakan rumpai tersebut seperti lembu dan kambing dan didakwa boleh membunuh lebah dan kelulut. Kebanyakan racun rumpai sentuh adalah bahan kawalan dan tidak boleh dijual kepada sesiapa sahaja sewenang-wenangnya kerana dikhuatiri disalahgunakan untuk tujuan yang tidak baik. Walau bagaimana pun tahap penggunaannya amat diperlukan kerana sesetengan tumbuhan tidak dapat dikawal atau kurang sesuai menggunakan racun rumpai sistemik.


Bagi Racun Serap atau Racun Sistemik ia selalu memberikan kesan lebah tahan lama berbanding dengan racun sentuh. Ia akan membawa bahan perawis keseluruh bahagian tumbuhan sehingga masuk kedalam akarnya. Ia akan pergi kebahagian daun, pucuk, mata tunas, bunga dan buah sehingga keakarnya dalam masa 2-3 hari. Proses tumbuh kembali rumpai yang diracun serap sangat lambat sehingga pusingan mengawal rumpai dikawasan kebun menjadi lebih lama. Ini secara tidak langsung amat menjimatkan masa untuk kerja meracun semula pengendalian dapat lebih lama serta jimatkan kos. Penyebaran bahan aktif ke seluruh bahagian rumpai ini hanya memerlukan sedikit air dan sebuaran mudah dilakukan denga semua jenis alat semburan asalkan terkena pada rumpai. Ada beberapa perkara perlu dilihat sebelum gunakan racun serap iaitu semas menyembur sebaiknya rumpai tersebut dalam fasa pertumbuhan aktif, cuaca cerah dan tidak ada tanda-tanda akan turun hujan. Jika hujan turun maka keberkesanan racun serap berkurangan selepas menyembur. Sila pastikan untuk menggunakan air yang bersih sahaja sebagai bahan pelarut. Banyak jenis racun serap dipasaran seperti Round-UP, Basta, Spark dan banyak lagi.  Bagi mendapatkan info mengenai RACUN PRA-CAMBAH sila anda layari penulisan saya sebelkum ini untuk keterangan lanjut (Sila Klik DIsini). Semuga tulisan kali ini memberi info berguna kepada anda semua. Wasallam!!!..
MENGAWAL RUMPAI... RACUN DIGUNA...
RACUN SENTUH...IA CEPAT KESANNYA...
RACUN SERAP... KAWAL MASA LAMA...
AKTIVITI AGRONOMI ....SETIAP MASA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Jalan Istana,
Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka,
Melaka, Malaysia.
(14 Zulhijjah 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...