Support My Blog

Wednesday, March 30, 2016

LIMAU PURUT - TESTIMONI

LIMAU PURUT (Citrus hystrix) atau juga dipanggil sebagai "Kaffir Lime" merupakan sejenis limau dari keluarga Rutaceae iaitu dari kumpulan Genus Citrus. Limau Purut dipercayai berasal dari Asia Tengara seperti Indonesia, Malaysia, Thailand dan Laos serta negara jiran yang lain. Pokok limau purut ditanam diseluroh dunia sebagai bahan tanaman herba atau tanaman hiasan dan ornamental dikawasan keliling keliling rumah. Keluasan tanaman limau purut di Malaysia yang saya buat semakan dengan Jabatan Pertanian tiada rekod rasmi kerana tanaman ini ditanam sebagai tanaman keliling rumah untuk kegunaan sendiri. Limau jenis ini dipanggil sebagai 'limau purut' kerana bentuk buahnya yang mengerutu seperti purut atau seperti kulit katak puru. Selain itu bentuk daunya juga berbeza dengan limau jenis lain kerana ia seakan mempunyai bentuk khas 'Nombor 8'. Terdapat beberapa kajian mengenai varieti limau purut oleh beberapa saintis pertanian tetapi sehingga kini belum ada varieti khusus yang didaftarkan dibawah 'Nasional Listing Jabatan Pertanian'. Saya fikir kalau ada yang ingin bertanya jawapan paling sesuai dikatakan adalah 'Varieti Lumau Purut Tempatan' sahaja. Maklumat dari beberapa sumber menunjukkan ramai petani di Johor, Kelantan dan Selangor yang menanam limau purut secara komersil tetapi ianya bercampur dengan pokok buah2an yang lain. Dalam kes lain kini limau ourut ditanam disekeliling rumah sama ada dalam pasu atau diatas tanah untuk kegunaan sendiri. Menanam limau purut dirumah adalah sangat signifikan dilakuan. Bagaimana pun daun limau purut ada dijual dipasar, kedai runcit, pasaraya, pasartani dengan harga seikat sekitar RM1.00. Artikel kali ini dalam "Anim Agro Technology" saya menulis semula beberapa testimoni berkaitan Limau Limau purut yang dilaporkan akhbar tempatan untuk bacaan dan rujukkan anda.


TESTIMONI 1 :
Limau purut cantikkan kulit
Oleh: RAMLI ABDUL KARIM



SERDANG: DALAM rencana keluaran sebelum ini pembaca pernah didedahkan dengan pelbagai khasiat limau nipis, antaranya mengubati batuk dan mengempiskan perut ibu lepas bersalin. Minggu ini, para pembaca sekali lagi berpeluang mengetahui kegunaan dan kelebihan satu lagi pokok dari keluarga Rutaceae iaitu LIMAU PURUTHerba dengan nama saintifik Citrus hystrix ini juga tidak kurang dari segi kelebihannya dan sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat. Ia tidak ubah seperti pokok limau biasa kecuali daunnya beranak manakala buahnya bulat tetapi didapati menggerutu dengan rasa masam dan pahit. Bagi suri rumah, daun limau purut menjadi pilihan sebagai ramuan atau perisa makanan untuk memasak lauk tomyam, asam pedas dan laksa. Buahnya pula selalu dijadikan sebagai antara bahan penting upacara mandi bunga dan mandi wap yang menjanjikan kesegaran. Kini terdapat pula teknologi terbaru untuk menghasilkan minyak wangi dan haruman aroma terapi daripada pati limau purut serta herba lain. Selain kegunaan tersebut, limau purut juga mempunyai beberapa khasiat lain yang boleh diamalkan untuk penjagaan kesihatan dan rawatan sakit kulit.

Menurut Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, limau purut boleh menghilangkan lemah dan letih. Katanya, ia juga digunakan untuk mencuci rambut dan kulit kepala berkerak di samping mengatasi masalah kulit kering bersisik. Bagi mendapatkan kesegaran selepas mengalami kepenatan, dua genggam daun limau purut direbus terlebih dahulu. Rebusan itu kemudian dijadikan air mandian yang dapat memberi kepuasan dan menjadikan badan kembali segar dan bermaya,'' ujarnya. Kata Tajuddin, sebiji buah limau purut diperlukan bagi membersihkan rambut, sekali gus mencuci kulit kepala yang berkerak atau ada masaalah berkelemumur. Buah limau tersebut dipotong atau dibelah dua sebelum disental pada kulit kepala yang mungkin menyebabkan rasa pedih. Selepas disental, biarkan selama 10 minit sebelum dibilas dengan air bersih,'' jelas Tajuddin. Menurut beliau, kaedah yang sama dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering bersisik yang selalunya diamalkan ketika mandi. Sentalkan buah limau purut yang telah dibelah dua pada bahagian kulit yang bersisik tersebut dan biarkan beberapa ketika sebelum dibilas,'' katanya.




TESTIMONI 2 :
Limau purut untuk kecantikan kulit 

MELAKA: Limau purut atau nama saintifiknya Citrus hystrix tidak kurang hebatnya dan sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat kita. Ia mengandungi Asid sitrik semula jadi yang membantu mengekalkan kelembapan kulit. Malah limau purut juga dapat membantu untuk merawat kulit kepala, luka, lebam dan gigitan serangga berbisa serta merangsang perjalanan darah. Pada masa sama turut mempunyai beberapa khasiat lain yang boleh diamalkan untuk penjagaan kesihatan dan rawatan sakit kulit. Sebiji buah limau purut diperlukan bagi membersihkan rambut, sekali gus mencuci kulit kepala yang berkerak atau berkelemumur. Buah limau itu dipotong atau dibelah dua sebelum disental pada kulit kepala yang mungkin menyebabkan rasa pedih. Selepas disental, biarkan selama 10 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Kaedah yang sama dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering bersisik yang selalunya diamalkan ketika mandi. Sentalkan buah limau purut yang sudah dibelah dua pada bahagian kulit yang bersisik itu dan biarkan beberapa ketika sebelum dibilas.



TESTIMONI 3 :
Limau nipis ubat santau

KUALA LUMPUR: Limau nipis ubat paling mujarab bagi mematahkan tindak balas santau ‘angin’ yang dikenakan kepada seseorang melalui kaedah belah atau memotong limau itu daripada tangkai atas ke bawah. Pengasas Pusat Rawatan Islam Darul Ruqiyyah, Ustaz Mohd Suhaimi Rozali berkata, selain digunakan untuk memulihkan pesakit santau, limau nipis juga boleh digunakan untuk mengesan sama ada seseorang itu sudah terkena racun santau atau tidak. Apabila orang yang terkena santau angin memakan limau atau nanas bersama kicap mereka akan muntah darah kerana santau itu berlawanan dengan bahan berkenaan, malah, pesakit juga berasa sakit pada seluruh anggota badan seperti dicucuk dengan benda tajam,” katanya. Menurut Suhaimi, santau angin yang turut dipanggil ‘tuju’ itu dihantar dari jauh oleh individu tertentu dengan niat mengkhianati seseorang atau memenuhi syarat pemilikan santau. Pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi memastikan ia tidak ‘memakan’ diri sendiri atau keluarga terdekat mereka,” katanya. Katanya, santau angin boleh berlaku melalui dua cara iaitu secara manual iaitu penghantar meletak bahan santau ke dalam makanan atau minuman orang yang ingin disantau dengan meletakkan serbuk santau itu pada hujung kuku dan ditabur dengan cara merenjis. Manakala cara kedua, melalui upacara pemujaan yang dilakukan bomoh menggunakan perantaraan makhluk halus atau jin. Ia dilakukan dari jauh tanpa pengetahuan mereka yang ditujukan santau berkenaan. Semalam, Harian Metro melaporkan lima anggota polis yang menderita sakit perut dipercayai akibat ditujukan ‘santau katak puru’ dan ‘santau angin’ oleh seorang dalang sindiket mencuri motosikal. Mengulas kejadian itu, Suhaimi berkata, ada beberapa panduan boleh digunakan orang ramai untuk mengenal pasti kehadiran santau di kedai makan atau sesebuah restoran.

Ketika mengambil makanan, jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi, tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan dalam bekas yang berbeza. Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau. Bagi minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka ia mengandungi santau,” katanya. Beliau berkata, antara tanda-tanda awal seseorang itu terkena racun santau ialah mulut berbau busuk, kuku menjadi hitam dan batuk berpanjangan. Semuga artikel ini menyumbang ilmu pengetahuan kepada anda semua. Wasallam!...
LIMAU PURUT...UNIK KULITNYA...
MENGERUTU...AMAT BURUKNYA...
AROMA KUAT... HEBAT GUNANYA...
SUSAH CARI... MAHAL HARGANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kebun Limau Mr Lim,
Bukit Rambai, Melaka,
Malaysia.
(21 Rabiulawal 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...