Support My Blog

Monday, July 6, 2015

RACUN PEROSAK ORGANOPHOSPHORUS (Pt 2)

RACUN PEROSAK ORGANOPHOSPHORUS merupakan sekumpulan racun perosak yang dikawal penggunaannya. Racun perosak organophosphorus selalu digunakan untuk mengawal penyakit tumbuhan, perosak dan bahan organik berbahaya yang mengandungi racun perosak fosforus. Ini jenis jenis racun perosak, keberkesanan yang tinggi, serba boleh, mudah untuk mengurai, dalam manusia, badan haiwan secara amnya tidak berkumpul di dalam racun perosak adalah kelas amat penting sebatian. Tetapi terdapat pelbagai jenis manusia, haiwan ketoksikan akut adalah sangat kuat, dengan perhatian khusus kepada penggunaan keselamatan pada tahun-tahun kebelakangan ini, kecekapan dan rendah jenis keracunan membangun dengan pesat, secara beransur-ansur menggantikan beberapa spesies dadah yang tinggi, menggunakan lebih daripada racun perosak organophosphorus selamat dan berkesan. Pada masa ini adalahh didapati pendaftaran racun ini di kawal ketat oleh kerajaan melalui LRMP (Lembaga Racun Makhluk Perosak). Pendaftaran Racun Perosak Organophosphorus (atau pun ringkasnya OP) Dalam Negara (2012) melibatkan 4 jenis iaitu dinamakan PROTHIOPHOS (Tiada pendaftaran rasmi)PENTHOATE (Ada 4 produk)TRIAZOPHOS (Ada 3 produk) dan juga jenis PROFENOPHOS (Ada14 produk) dan akhirnya adalah QUINALPHOS (Ada10 produk) dipasaran. Tidak banyak info yang boleh dirujuk mengenai racun ini dalam Bahasa Malaysia yang saya ingin membuat rujukkan. Akhirnya berjumpa dengan pakar racun sebelum menulis artikel ini untuk dijadikan bahan rujukkan. Artikel kali ini dalam "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai racun perosak organophopphorus yang sering digunakan oleh petani di negara kita dalam pengeluaran makanan.


Oleh kerana racun penggunaan racun organophosphorus adalah perlu dikawal penggunaannya maka terdapat beberapa Racun Perosak (RP) Alternatif yang boleh digunakan. Kini terdapat banyak RP alternatif yang bersifat Kurang toksik, racun yang mempunyai kadar Post Harvest Interval (PHI) singkat , mempynyai sistem tindakan Selektif, ada profile toksisiti, eko-toksisiti dan alam sekitar yang lebih baik. Bagaimana pun sebaiknya adalah faktur mengenai kos kawalan lebih kompetitif. Penguatkuasaan Kawalan 5 OPs dilaksanakan oleh LRMP dimana telah memutuskan pengharaman terhadap racun 5 OP pada 10 Disember 2013. Pekeliling memaklumkan pembatalan pendaftaran telah dikeluarkan pada 16 Mei, 2014. Syarikat telah diberi tempoh sehingga 31 Disember 2014 bagi menghabiskan stok di pasaran. Tarikh kuatkuasa pembatalan pada 1 Januari, 2015. Ini bermakna ia sepatutnya telah tidak ada dipasaran kecuali racun haram yang diseludup. Bagaimana pun sesetengah petani akan membeli dengan banyak dan menyimpan stok. Di pihak syarikat yang ingin menghabiskan stok pula akan menjual dengan harga berdiskaun. Bagaimana pun penulis percaya yang aktiviti penguatkuasaan akan berterusan dalam mengatasi masaalah ini.


Racun jenis PROTHIOPHOS diharamkan kerana racun jenis ini tidak disyorkan pengunaan kerana pendaftaran tidak diteruskan oleh syarikat kerana tiada permintaan. Sebagai gantian boleh gunakan racun alternatif seperti jenis cypermethrin, deltamethrin, malathion, spinosad, abamectin, azadirachtin dan Baccilus thuringiensis . Kini penggunaan IPM spt sticker biru dan kuning, perangkap lampu, silver shine, pheromone dan perangkap protein. Bagi jenis racun PENTHOATE pula telah disyorkan sebagai racun serangga bagi kawalan racun serangga bagi mengawal serangga jenis Lepidoptera, white fly, aphid dan thrip pada tanaman padi dan bunga-bungaan. Kini sebagai racun lain atau racun alternatif disyorkan menggunakan racun seperti cypermethrin, deltamethrin, indoxacarb, malathion, spinosad, abamectin, azadirachtin, dan Bacillus thuringiensis. Pada masa ini penggunaan IPM spt sticker biru dan kuning, perangkap lampu, silver shine, pheromone dan perangkap protein. Pemilihan racun alternatif ini juga perlu diteliti daripada segi kandungan bahan active ingredient, tarikh luput dan caerah penggunaan yang betul.


Gambar Hiasan
Seterusnya bagi racun jenis TRIAZOPHOS maka telah disyorkan sebagai racun serangga untuk mengawal serangga seperti aphid, thrip, lalat buah, scale insect dan ulat bungkus pada tanaman limau, manga dan kelapa sawit. Antara jenis racun alternatif seperti jenis racun acephate, dimethoate, malathion, propagate, sulphur, tetradifon, pyridaben, cypermethrin dan deltamethrin. Lazimnya penggunaan IPM seperti sticker biru dan kuning, perangkap lampu, silver shine, pheromone dan perangkap protein. Bagi racun jenis ke 4 iaitu QUINALPHOS telah disyorkan sebagai racun serangga bagi mengawal serangga jenis Lepidoptera, bena perang, bena putih, aphid, thrip pada tanaman jagung, bunga chrysanthemum, okid dan koko.  Antara jenis racun alternatif yang beoleh digunakan seperti cypermethrin, buprofezin, cartap hydrochloride, dazinon, fipronil, lamda-cyhalothrin, cyhalothrin, malathion, metoxyfenozide, tebufenozide dan alpha-cypermethrin. Lazimnya pengunaan IPM spt sticker biru dan kuning, perangkap lampu, silver shine, pheromone dan perangkap protein. Akhirnya adalah racun dari jenis PROFENOPHOS iaitu ia telah disyorkan untuk mengawal thrip, mites dan serangga jenis mengunyah dan menghisap pada tanaman buah-buahan, bunga-bungaan dan juga tembakau. Sebagai racun alternatif adalah disyorkan seperti racun cypermethrin, diflubenzuron, emamectin benzoate, abamectin, azdirachtin, B. thuringiensis, spinosad, indoxacab, hydrogen oxalate, permethrin, thiocyclam, malathion, lambda-cyhalothrin, esfenvalerate, pyridaben, flufenoxuron, tetradifon, chlorfenapyr, lufenuron dan fenvalerate. Penggunaan IPM spt sticker biru dan kuning, perangkap lampu, silver shine, pheromone dan perangkap protein. Begitulah tulisan yang saya dapat kutip daripada seorang pakar racun berpengalaman lebih dari 30 tahun dalam mengendalikan perkara mengenai racun. Wasallam!.


ORGANOPHOSPHORUS...PANJANG NAMA....
SANGAT BERKESAN... CARA TINDAKANNYA....
PERLU DIKAWAL... SISABAKI SAYURANNYA...
BACA ARTIKEL ... DAPAT INFO BERGUNA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Dewan Plenari, 
Pusat Konvensyen Antarabangsa,
PICC, Putrajaya,
Malaysia.
(20 Syaaban 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...