Support My Blog

Tuesday, January 8, 2013

MACADAMIA NUT

MACADAMIA NUT (Macadamia intergrifolia atau Macadamia tetraphylla) merupakan sejenis buah-buahan temperate (nuts) dari keluarga Proteaceae yang kurang kita di Malaysia kenali. Mungkin nama yang sesuai untuk kita panggil adalah Kacang Macademia (Macademia nuts). Kacang ini banyak di gunakan dalam pelbagai produk makanan dan juga ekstrak pati minyak dalam industri komestik. Ia banyak tumbuh dan berasal dari kawasan sepanjang pantai timur di Australia (latitude 25 - 32 darjah selatan). Pengeluaran macademia dunia sekitar 26,700 metrik tan pada 2010 dimana Australia merupakan pengeluar utama dengan keluasan melebihi 16,000 hektar diikuti dengan Afrika Selatan seluas 12,000 hektar dan Hawai. Tiga negara tersebut menguasai sebanyak 70 - 80% pengeluaran macadenia dunia. Negara lain yang ada menanam dan mengeluarkan macademia adalah Kenya, Malawi dan Guatemala. Kita di Malaysia mengimpot banyak produk kacang macademia untuk industri makanan dan sebagainya. Artikel subuh Insin ini saya menulis dalam "Anim Agro Tehnology" satu lagi buah-buahan temperate dikenali sebagai kacang macademia yang saya rujuk dari buku "Temperate and sub-tropical fruit" terbitan CABI (2011) untuk bacaan, rujukkan dan pengetahuan pembaca blog ini.


Pokok macademia adalah jenis pokok saka dengan ketinggian antara 10 -15 meter (Lihat foto sebelah). Pokok ini mempunyai batang kukuh dengan bentuk merimbun dan dahan yang banyak. Daunnya berwarna hijau tumbuh dengan lebatd dengn 3-4 helai daun terbit pada pangkal ruas ranting. Daunnya mempunyai bentuk seperti berkerinting (whorl) dan setiap daun mempunyai siri 'auxilary buds'.  Bunganya berbentuk jambak panjang (spike) yang panjang antara 10 - 20 cm mengandungi sebanyak 75 - 400 bunga setangkai pada jambak yang berwarna putih krim (Lihat foto bunga dibawah).  Buah macademia adalah jenis buah kekacang dengan kulit keras berwarna hijau ketika muda dan menjadi coklat apabila matang (Lihat foto diatas dan bawah sekali). Didalam kulit keras macedemia bila dibuka mengandungi biji yang berwarna krim susu dengan ukuran 1.5 - 2.5 cm garispusat yang mengandungi minyak pati yang amat tinggi. Laporan saintis menyatakan kandungan minyak mencecah sehingga 72% apabila diproses.


Pokok ini mempunyai jenis seksual sebagai Hermaoridite dengan kemampuan untuk melakukan pendebungaan sendiri (Lihat foto bunga disebelah). Lebah madu juga didapati membantu didalam proses pendebungaan pokok macademia ini. Bunga akan keluar lazimnya pada musim bunga (spring flush) dan pada pertengahan musim panas banyak bunga terhasil. Rekod di Australia mendapati buah macademia akan matang pada pertengahan musim sejuk. Pokok ini sesuai tumbuh dikawasan sub-tropika, dimana jika suhu melebihi 35 celcius mengganggu pembungaan dan pembesaran buah. Pokok ini toleran dengan suhu sejuk sehingga -6 celcius tetapi jika saiz pokok kecil, ia hanya tahan pada suhu - 3 celsius. Keperluan taburan hujan adalah diantara 1,000 - 2,200 mm setahun. Tanaman ini memerlukan bekalan pengairan terutama pada musim kemarau. Sistem pengakaran akarnya yang tidak kuat menyebabkan pokok boleh tumbang jika ditiup angin kuat dan perlukan pelindung angin. Tanah dengan kedalaman lebih 1 meter sesuai ditanam dengan pH tanah antara 8.0 - 7.0.  Bagaimana pun ia kurang sesuai pada tanah masin (saline soils). Program pembajaan dijalankan sebanyak 3 - 4 kali setahun dengan kadar baja 5 kg/pokok pada pokok berumur 10 tahun keatas. Pemberian baja N berlebihan akan menyebabkan pokok gila daun dan ini akan mengurangkan bilangan bunga dan buah.


Penanaman macademia menggunakan bahan anakbenih semaian daripada biji yang telah dipilih. Semai didalam pasir sebelum ianya dipindahkan kedalam polibeg semaian (Lihat foto sebelah - anak semaian). Jika perlu boleh dibuat cantuman pada pokok penanti dengan varieti yang produktif. Jarak penanaman adalah 4.5 meter antara barisan dan 2.3 meter dalam barisan pokok. Bagaimana pun apabila pokok mencapai umur 10 - 15 tahun, ia akan dibuat penebangan untuk penjarangan pokok. Cantasan pembentukkan adalah sangat penting dibuat dari peringkat awal untuk mendapat bentuk kanopi pokok yang seimbang sistem percabangannya. Oleh kerana pokok ini besar, cantasan penjagaan perlu diteruskan untuk memberikan cahaya matahari yang optima, meningkatkan pengedaran udara dan mengurangkan kadar serangan perosak serta memudahkan aktiviti menuai hasil.


Pokok macademia akan matang dan mula dituai selepas 5 - 12 tahun ditanam. Ini kerana ia bergantung kepada pengurusan tanaman dan keadaan lokasi sesuatu kawasan penanaman. Penghasilan optima terbanyak apabila pokok berumur 10 - 15 tahun selepas ditanam. Buah yang telah masak akan berwarna coklat gelap dan boleh dipetik menggunakan tangan. Teknologi menuai hasil  di Australia telah canggih dimana mereka meggunakan jentera dengan mengumpul (menyedut) buah macademia yang telah gugur. Anggaran hasil macademia yang telah direkodkan adalah lingkungan 30 - 70 kg/hektar untuk pokok berumur 10 - 12 tahun. Kita mungkin merupakan negara yang mengimpot produk berasaskan macademia dalam pelbagai bentuk untuk kegunaan harian tanpa disedari. Bagi melihat buah macademia ini, mari kita lihat foto dibawah yang saya ambil dari google untuk kita kenal dimana yang atas sekali adalah isi yang telah dikopek, ditengah buah muda dan buah masak dan dibawah skali buah dipecahkan. Wasallam!



BUAH MACADEMIA... KACANG BENTUKNYA...
BANYAK DIAUSTRALIA...AFRIKA SELATAN JUGA...
KULIT TEBAL ... WARNA KRIM DALAMNYA...
DITANAM MELUAS ...LUMAYAN HASILNYA...
PELBAGAI GUNA... PASTI LAZAT RASANYA...
TELAH KENAL DIA ... BILA MELAWATNYA....

By,
M Anem
Taman Cendana 
Jalan Istana, Bukit Beruang,
Melaka, Malaysia.
(24 Safar 1434H)


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...