Support My Blog

Saturday, April 29, 2023

EMBUN - APA CERITA?

EMBUN
(Dew) adalah seperti titisan air yang selalu dilihat diwakti malam atau pagi dengan persekitaran yang memang mengizinkan. Embun juga merupakan fenomena berkaitan ilmu fizik dan ilmu meteorologi yang hanya berlaku apabila udara tepu. Ia berlaku apabila udara melebihi kapasiti tahap maksimumnya untuk mengekalkan air dalam keadaan wap. Apabila had ini melebihi kadar tersebut maka udara akan menjadi tepu dan titisan air mula terbentuk dan melekat di permukaan sesuai seperti daun, batu, sarang labah-labag dan sebagainya. Penulis blog memang sudah mengenali akan perkataan 'embun' ini sejak kecil lagi kerana memang sering menjumpainya di kawasan keliling rumah terutama diwaktu padi di Muar, Johor. Kebetulan pula arwah ibu penulis blog juga dipanggil dengan gelaran 'Embun' dikalangan masyarakat kampong. Penulis blog paling suka akan 'mengusik' embun pagi yang berada dihujung daun rumput atau tumbuhan lain dan juga embun yang melekat disarang labah-labag (spider web) yang amat unik sekali (Sila lihat foto diatas). Apa pun dari segi sains dimana pembentukkan titik embun adalah ia merujuk kepada semasa wap air di atmosfera berlaku pemeluhwapan (condensation process) dan kemudian akan menghasilkan titisan cecair yang bergantung kepada suhu, fros, kabus atau embun dipersekitarannya. Lazimnya embun sentiasa wujud sebagai wap air di udara dimana jumlahnya berkaitan dengan tahap kelembapan disesuatu lokasi. Apabila kelembapan relatif mencapai 100% maka udara dilokasi tersebut akan menjadi tepu dan mencapai titik embun. Adalah penting untuk difahami jika kelembapan relatif adalah menjadi penghubung antara jumlah wap H2O di udara dan jumlah maksimum H2O yang boleh wujud pada suhu yang sama. Air merupakan unsur paling unik kerana ia boleh bertukar bentuk daripada Cecair, pepejal (air batu) dan juga gas (wap). Sebagai contoh dimana apabila kelembapan relatif berada sekitar 72% pada suhu keliling 18ºC maka kandungan wap air di udara ialah 72% daripada jumlah maksimum wap air pada 18ºC. Jika pada ,asa itu suhu pada bacaan 100% kelembapan relatif dicapai maka takat kejadian embun tercapai. Takat embun dicapai apabila kelembapan relatif meningkat masa itu manakala suhu tidak berubah atau apabila suhu menurun tetapi kelembapan relatif kekal sama. Artikel pada petang Jumaat 7 Syawal 1444H (Masih Raya) ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya kongsikan mengenai cerita dan maklumat berguna mengenai embun untuk dijadikan bahan bacaan pembaca semua.


Apakah dia beberapa c
iri-ciri utama embun yang boleh dilihat dengan mata kasar?. Ada maklumat menyatakan dimana titik embun yang ideal untuk manusia dapat lihat dan adalah satu fenimena yang tidak selalu dijumpai.
Di tempat-tempat yang dianggap mempunyai titik embun yang tinggi selalunya udara sekelilingnya adalah pada tahap kelembapan tinggi.  Jika suhu kekal pada 18ºC dan kelembapan relatif mencapai 100% lazimnya titik embun akan dicapai dimana sel air yang verada diudara sekelilingnya akan terkondensasi sehingga menjadi titisan air (kabus) di atmosfera dan titisan air (embun) akan jatuh di permukaan objek berdekatan seperti daun, batu tanah dan sebagainya. Sudah tentu ampaian atau titisan air di permukaan ini tidak basah melecun sebagaimana titisan air hujan yang banyak jumlahnya. Pemeluwapan dalam udara termampat adalah salah atu masalah kerana ia boleh menyebabkan saluran paip tersumbat, berlaku kes kegagalan mekanikal, menyebaban aktiviti pencemaran dan juga proses pembekuan. Kemampatan udara selalunya akan seterunya meningkatkan tekanan wap air dimana ia meningkatkan takat pembentukkan titisan embun. Perkara ini penting untuk sesiapa memahami jika ada seseorang mengeluarkan udara ke atmosfera sebelum mengambil ukuran. Titik embun pada titik pengukuran akan berbeza daripada titik embun dalam proses apabila suhu takat embun dalam udara termampat berbeza dari suhu bilik dan juga dalam kes khas hingga mencecah paras minus 80 °C . Apa pun selalunya sistem pemampat tanpa keupayaan pengeringan udara cenderung menghasilkan udara mampat tepu pada suhu bilik. Sistem dengan pengering beku menyalurkan udara termampat melalui penukar haba yang disejukkan yang memekatkan air daripada aliran udara. Sistem ini biasanya menghasilkan udara dengan takat embun sekurang-kurangnya 5°C. Sistem pengeringan bahan pengering menyerap wap air daripada aliran udara dan boleh menghasilkan udara dengan takat embun -40°C dan lebih kering apabila diperlukan.
 

Embun adalah fenomena antara sains fizik dan safns meteorologi yang hanya berlaku apabila udara tepu. Selalunya berlaku apabila ia melebihi kapasiti maksimumnya untuk mengekalkan air dalam keadaan wap. Apabila had ini melebihi maka udara akan menjadi tepu dan titisan air mula terbentuk dan ia kemudian mendap di atas permukaan daun, tanah, bati dan sebegainya. Mekanisma penbentukkan titisan rmbun agak kompleks untuk difahami.  Selalunya akibat kehilangan haba permukaan juga boleh menyebabkan titisan air embun terhadi secara tradisional yang terbentuk jika kelembapan ambien tidak terlalu tinggi. Tetapi jika semua lembapan di tanah menyejat secara langsung dimana titisan kecil ini mencipta kabus yang popular. Perlu difahami apabila fenomena embun dicirikan oleh langit yang cerah tanpa angin dan udara lembap pada waktu malam dan berlaku terutamanya pada musim bunga dan musim luruh. Bagaimana pun dilaporkan masih ada proses yang memerlukan keadaan persekitaran yang sesuai. Jika suhu menghampiri takat embun maka proses dalam pembentukan embun hampir terjamin apabila wap air di udara mula terpeluwap akan tetapi tidak di atas atau di bawah takat embun. Tetapi jika suhu kekal di bawah takat embun maka kabus mungkin akan terbentuk. Akhirnya dimana apabila suhu turun di bawah 0°C maka fros tradisional terbentuk. Pada penulis blog e
mbun adalah wap air yang mengalami proses menjadi titisan embun dari bentuk gas menjadi bentuk cecair. Proses terjadinya embun merupakan mendapan titisan air yang terbentuk oleh pe,a,[atan (condensation) atau proses perubahan wujud air dari gas menjadi cair. Selalunya cuaca pada hari itu air akan menguap menjadi uap air. Kemudian uap air ini terperangkap di udara. Embun dilihat pada pagi hari dimana selalunya jika ada malam yang cerah sangat ideal untuk embun terbentuk di bawah keadaan kehilangan panas matahari ke langit oleh radiasi (pergerakan energi dari satu tempat ke tempat lain). Wap air itu akan melekat pada benda-benda seperti daun, tanah, atapdan rumput. Permukaan benda-benda tersebut juga turut menjadi dingin sehingga akan membuatnya mudah titisan embun lmelekat. Wap air yang melekat pada permukaan benda-benda itu tidak akan untuk dapat dilihat.  Ia selalunya akan berubah kembali menjadi titik-titik air disebabkan suhu menjadi lebih dingin dan udara memiliki satu titik tepu. Inilah merupakan jenis embun yang sering kita lihat pada pagi hari. Ini adanya penurunan suhu udara yang juga bisa menyebabkan berada di titik tepu.  Selalunya pembentukan embun disebabkan oleh penyebaran wap air dimana ada dua cara yang memungkinkan wap air menyebar ke seluruh tanaman atau tumbuhan yang tumbuh bersama-sama pada satu tempat. Pertama dilihat memang ada pergerakan wap air ke bawah atmosfera yang terjadi ketika kandungan wap air di udara meningkat dengan tahap ketinggian. Embun pafa malam dipanggil sebagai pergerakan wap air ke atas yang terjadi ketika suhu permukaan tanah lebih tinggi dari pada daun. Iari sudut memang ada banyak kegunaan embun masih diperdebatkan. Ada dakwaan jika ia dapat merangsang pertumbuhan kulat yang berbahaya bagi tanaman sebagai patogen penyakit. Embun terbentuk pada titik embun dan kemudian membeku dan ini disebut 'Emnun Beku ' dimana ia terbentuk dari wap air dalam sebuah atmosfer di atas titik beku. 


Merujuk kepada portal kompas.com dimana ada 7 manafaat embun dalam duia kesihatan. 
Embun pagi didapati ia mengandungi banyak oksigen, air tulin yang berkhasiat dan ia dilaporkan mampu menyijatkan  menyihatkan tubuh manusia. Selalunya embun pagi yang melekat pada daun dipekarangan rumah fan jika boleh cuba jangan dibiarkan meruap hilang begitu saja (Sila lihat foto disebelah). Ada berbagai manfaat kesihatan yang terdapat dalam air jernih tersebut iaitu bermula dengan ia menyehatkan saluran pencernaan sehingga mempercantikkan kulit muka. Embun pada daunan yang nampak di pagi hari tersebut terjadi adalah dari ptoses pengembunan atau pemeluhwapan air di udara iaitu air dalam nemtuk has menjadi bentuk cecair. Selalunya pada panas sianghari dimana air akan meruap menjadi wap air dimana wap air ini kemudian terperangkap di udara selama seharian penuh. Dari malam hingga pagi apabila suhu semakin turun sehingga udara tidak boleh lagi menahan bentuk wap air yang terkurung di dalamnya maka wap air pun akhirnya menjadi embun dan menjadi titik-titik air yang melekat pada daun, kelopak bunga, dan benda-benda lain.  Memang ternyata embun mengandung oksigen dalam jumlah yang cukup banyak. Dilaporkan titisan embun mengandungi bahan berguna untuk kesihatan. Pertama adalah ia dilaporkan cecair yang Menyegarkan Tubuh dimana sesiapa yang minumnya akan hilanglan kelelahan dan menambah ketajaman fikiran. Embun juga dikatakan akan menensterilkan saluran pencernaan manusia kerana ada zat yang membantu melancarkan pencernaan. Embun didakwa boleh merawat masaalah jerawat dengan meminumnya. Kutipan air embun pagi yang disemburkan kekulit berjerawat akan membantu menyembuhkannya. Embun pagi juga dilaporkan akan meredakan masaalah kulit berminyak dengan cara meminum secara rutin sebab ia lurangkan penghasilan sebum yang mana ia membuat wajah terlihat sangat berminyak. Khasiat yang ke 5 dimana embun mampu membersihkan tenggorok dan menjadikan suara serak akan kembali normal. Ke 6 dimana ia bertindak sebagai meredakan mata yang pedih sama seperti menggunakan titisan eyemo. Ambil titisn embun yang bersih diwaktu pagi dan titiskan di mata. Ada juga dakwaan dimana air titisan embun akan meningkatkan sistem imunisasi seseorang yang meminum air embun secara rutin sehingga tubuh menjadi kuat menghadapi semua serangan virus dan kuman. Cara mengambil titisan embun tidak perlu menyusuri semua daun dan bunga di pekarangan rumah untuk memgutipnya. Memadai dengan  menyediakan semangkuk air bersih dan letakkan saja di luar rumah. Apa pun perlu dipastikan tempat tersebut bersih sehingga air embun tidak akan tercemar akibat oleh daun yang gugur atau debu. Biarkan mangkuk berada semalaman dan di pagi harinya boleh dipastikan air akan dipenuhi dengan tetesan embun yang kaya akan oksigen. Embun hanya berkhasiat jika diminum di pukul 4 hingga 6 pagi iaitu sebelum ramai orang lain menjalankan aktiviti di luar rumah. Ketika manusia sudah banyak bertaburan di luar rumah dimana air embun mungkin sudah terkontaminasi banyak debu dan kotoran.


Satu laporan mengenai 'Embun beku di kaki Gunung Semeru' sesuai untuk ia dikongsikan kali ini. Kejadian suhu turun sehingga dua Celsius yang menjadi satu fenomena embun ais di Gunung Bromo, Lumajang, Jawa Timur. Cerita fenomena semula jadi embun beku akibat daripada penurunan suhu di kaki Gunung Semeru di Kampung Ranupani, Lumajang, Jawa Timur menarik minat pelancong. Fenomena alam yang jarang berlaku itu menjadi tarikan pelancong, malah ada juga pelancong yang menunggu untuk mendokumentasikan fenomena itu melalui gambar atau video. Memetik laporan laman berita antaranews.com, penurunan suhu menghampiri sifar darjah Celsius di Kampung Ranupani adalah punca berlakunya fenomena embun beku. Fenomena itu selalu berlaku setiap Julai hingga September kerana pada bulan-bulan itu, suhu di Ranupani akan menghampiri sifar darjah Celsius. Kedudukan tinggi Kampung Ranupani iaitu 2,300 meter dari aras laut adalah satu lagi faktor di sebalik kejadian embun beku, katanya. Embun beku boleh dilihat di kawasan rata, seperti di sekitar Tasik Ranupani dan Ranu Regulo. Kisah embun beku juga menutupi tumbuhan, sekali gus memberi gambaran kawasan di Kampung Ranupani di kaki Gunung Semeru dilitupi salji. Kalangan penduduk dan pelancong yang berminat untuk melihat embun beku di Kampung Ranupani dan kawasan bersebelahan boleh tiba sebelum matahari terbit pada jam 5 pagi waktu tempatan (UTC +7). Sekiranya pelancong berminat untuk melihat tumbuhan diliputi embun beku, maka mereka tidak perlu pergi jauh ke New Zealand, tetapi mereka boleh datang ke Kampung Ranupani di Daerah Lumajang. Walaupun penduduk dapat menikmati embun beku di Kampung Ranupani, jalur pendakian di Gunung Semeru masih ditutup kerana status gunung berapi setinggi 3,676 meter itu masih pada tahap III (berjaga-jaga), mengikut Agensi Mitigasi Vulkanologi dan Bencana Geologi. Penulis bloh ada mengunjungi gunung Bromo ini pada tahun 2019 dahulu (Sila lihat foto dibawah sekali). Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca bog anim agri technology kali ini. Wasallam!!!...
EMBUN MENITIS... DIWAKTU PAGI....
AIRNYA JERNIH...AMAT INDAH SEKALI....
IA TERBENTUK... PROSES TERSENDIRI...
ADA MANAFAAT... JARANG DIKETAHUI...

By,
M Anem,
Seenior Agronomist,
Taman Cendana, Bandaraya Melaka,
Melaka,
Malaysia.
(8 Syawal 1444H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...