Support My Blog

Saturday, December 19, 2015

PERUBAHAN CUACA - APA DIA?

ISU PERUBAHAN CUACA (Climate change) dunia pada masa kini telah memberi tamparan hebat kepada sektor pertanian negara. Situasi ini sekali gus memberi kesan kepada keselamatan makanan dunia termasuk negara kita Malaysia yang kebanyakannya makan nasi hasil daripada tanaman padi (Oryza sativa). Malaysia mempunyai seluas 600,000 hektar sawah padi yang membekalkan sekitar 70% bekalan makanan beras dalam negara sementara bakinya adalah diimport. Kesan perubahan iklim sepeti banjir dan kemarau yang serius menyebabkan penghasilan padi terjejas. Isu climate dunia dibincang hampir sebulan di Paris pada bulan Disember 2015. Persoalannya bersediakah kita untuk mendepani fenomena pelik membabitkan perubahan ekstrem cuaca dunia?. Mungkin ada dikalangan kita yang pernah mendengar atau pernah berdepan fenomena El Nino yang dahsyat pada tahun 1997 dan 1998 walau pun hilang selepas itu tetapi sebenarnya tidak bermakna ia berakhir malahan penulis dapati ia menjejaskan sektor pertanian pada tahun 2014 dan 2015. Daripada laporan Jabatan Meterologi menyatakan Stesen Meteorologi Chuping pada 9 April 1998 mencatatkan suhu tertinggi iaitu 40.1 darjah Celsius. Ini merupakan rekod catitan yang luar biasa dengan tahap kelembapan yang juga tinggi di negara kita. Sebahagian besar kawasan di negara ini turut mengalami cuaca kering dan panas serta berjerebu terutama pada bulan-bulan tertentu. Kes jerebu pada tahun 2015 merupakan rekod baru di Malaysia dimana ia merupakan jerebu paling lama (dari bulan Julai sehingga Oktoner 2015) dari kesan kebakaran di Indonesia. Banyak kesan sampingan seperti sektor ekonomi, pertanian, perlancongan, penerbangan  dan kesihatan yang terjejas terusk akibat jerebu ini. Penulis dapati dalam 3 hingga 5 tahun kebelakangan ini sering diwar-warkan mengenai krisis bekalan air di Lembah Klang yang menjadi isu paling ketara dihadapi dalam negara ketika itu. Langkah catuan air hampir dilaksanakan di kawasan terjejas dan juga beberapa negeri antara usaha dilakukan dimana ia telah menjejaskan semua sektor dan ekonomi negara. Pada masa itu dilaporkan ia telah mengakibatkan tanah kering kontang dan kemusnahan terhadap penanaman padi dan komoditi lain. Begitu pun dilaporkan kemudian ia selalu berulang setiap 10 tahun berlalu walau pun fenomena ini berlaku atau berulang kembali pada 2008. Namun kesannya tidak seburuk fenomena El Nino berlaku pada tahun 1997 dan 1998. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" tentang perubahan cuaca hasil beberapa info yang saya dapati dari menghadiri 'Workshop on climate change - resilience to agriculture syatems' di University Agriculture Faisalabad (UAF), Pakistan dari 30 Nov- 4 Disember 2015 untuk dikongsi bersama pembaca blog ini.


Penulis faham kini dimana secara umumnya perubahan cuaca mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada sektor pertanian. Ini kerana sebagai contoh peningkatan suhu dan perubahan terhadap intensiti serta kekerapan berlakunya hujan. Kedua-dua perubahan ini secara langsung mempengaruhi pertumbuhan sesuatu tanaman serta menjadikan kawasan tanaman sedia ada menjadi tidak sesuai untuk tanaman tertentu. Pembabitan beberpa negara dalam workshop ini membincangkan isu perubahan iklim di peringkat glopal anjuran beberapa organisasi termasuk Asia Productivity Organisation (APO) yang beribupejabat di Tokyo, Jepun. Penulis menyatakan pendapat dalam perbincangan tersebut secara aktif bersama pakar-pakar dari seluruh dunia (Sila lihat foto disebelah).  Antara perkara yang perlu kita tahu dimana di Malaysia jika kita buat bandingan 20 tahun lalu, terdapat perbezaan hujan dan suhu ketika ini sangat nyata. Perkara ini dipanggil ‘kebolehubahan cuaca’ iaitu keadaan cuaca yang sekejap panas dan sekejap hujan seperti dilihat ketika ini. Terdapat ramalan di Malaysia dimana dijangkakan pada bulan Mac hingga Mei setiap tahun adalah musim panas dan ia sebenarnya fenomena biasa dimana suhu agak tinggi berkenaan lumrah terjadi setiap tahun. Kini terdapat kebimbangan membabitkan perubahan cuaca yang datang secara mengejut. Pada saya suhu yang panas sudah pasti memberi kesan kepada tanaman dan ternakan. Bagi sektor pertanian kesannya dapat dilihat dalam tempoh panjang hingga menjangkau setahun. Tanaman kelapa sawit yang menjadi tulang belakang ekonomi negara juga akan mengalami pengurangan hasil sekitar 8 bulan daripada bencana ini berlaku.


Bagaimana pun kesan cuaca ini ada kalanya perlu dilihat sebagai positif. Sebagai contoh penulis mengambil kes kepada tanaman mangga dimana cuaca panas berterusan mampu menggalakkan pertumbuhan bunga bagi mangga Harumanis di Perlis. Mungkin itu satu dari kebaikannya apabila pokok buah mangga berbunga akibat tekanan suhu panas dan kering. Bagaimanapun jika panas berlarutan dalam tempoh panjang dan tiadak ada sumber air untuk pokok maka bunga akan gugur ke tanah dan buah tidak menjadi putik dan   buah. Dalam situasi ini adalah amat penting bagi petani yang menanam mangga harumanis menyediakan keperluan air mencukupi. Kajian penulis mendapati perlu ada langkah mempertingkatkan bekalan air ke ladang harus diberi perhatian dengan sistem pengairan titis (jika ada bekalan air dari sumber). Bagaimana pun mungkin petani boleh membekalkan tangki air untuk keperluan simpanan air di ladang, pembinaan telaga tiub dan pam air. Walau pun ada cadangan secara kolektif oleh pelbagai pihak strategi bagaimana dapat mengurangkan kesan kepada sektor pertanian. Selain itu perlu ada tindakan untuk penyelidik membangunkan varieti padi baru yang tahan kemarau dan suhu panas seperti sistem penanaman padi Aerob (Sehingga kini penulis masih tidak melihat kejayaan sebenar padi aerob berjaya melalui beberapa tulisan sebelum ini - Sila klik disini, Sila klik disini dan Sila klik disini). Dalam pada itu untuk perancangan akan datang penyelidikan perlu membangunkan varieti baru yang tahan kepada kemarau, air masin dan banjir. 


Dalam banyak perbincangan terdapat dua peranan perubahan cuaca kepada sektor pertanian. Pertama perlunya aktiviti faktur yang menyumbang kepada berlaku perubahan cuaca dan terkesan disebabkan perubahan cuaca. Ini juga kerana manusia didapati menjadi punca atau penyumbang kepada pemanasan global. Sebagai contoh penggunaan baja dalam sistem pertanian yang tidak digunakan secara betul akan memberi kesan kepada pembebasan gas nitrogen ke udara. Jerami padi yang mereput di dalam tanah pula akan membebaskan gas metana. Terdapat kajian atau teknologi dapat mengurangkan pembebasan gas rumah hijau. Perlu dijalankan pengurusan air agar ianya dapat mengurangkan pembebasan gas di kawasan sawah padi. Teknologi untuk menguruskan air dan penggunaan baja, selain memasukkan bahan organik yang digaul bersama dalam tanah sawah untuk mengurangkan pembebasan gas di sawah padi. Bagi menangani kesan perubahan cuaca ke atas sektor pertanian katanya, semua pihak perlu berganding bahu melihat opsyen jangka pendek dan panjang. Pilihan jangka pendek adalah opsyen spontan iaitu petani perlu mengambil langkah yang drastik terutama mengubah masa menanam sebagai respon perubahan berlakunya hujan. Bagi jangka panjang pula lebih perubahan daripada aspek polisi termasuk menggalakkan program penyelidikan. Penekanan harus juga diberi perhatian kepada penyelidikan berkaitan pemuliharaan kepelbagaian biologi. Ini amat penting kerana melalui usaha-usaha ini dapat dikenalpasti dan diperkembangkan sebagai sumber tanaman yang rintang atau toleran kepada perubahan cuaca. Diharap artikel ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!.
KAJIAN IKLIM... DISELURUH DUNIA....
PERLU DIKETAHUI... OLEH SEMUA...
PELBAGAI CARA... UNTUK LAKSANA...
TULIS ARTIKEL...RUJUKKAN ANDA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
West Wing, Swarnabhumi Airport,
Bangkok, Thailand.
(6 Dec 2015)
Onthe way back from Lahore to KLIA (MH765)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...