Support My Blog

Thursday, April 30, 2015

GEL PERTANIAN - AMALI DILADANG

GEL TANAMAN  atau polimer yang mampu menyerap air merupakan satu jenis bahan penyerap air yang sangat baik digunakan dalam bidang pertanian. Teknologi ini telah lebih 35 tahun lalu dibangunkan terutamanya untuk tanaman yang berada dikawasan kurang air, kawasan terdedah kemarau dan juga dikawasan tanah bermasaalah. Bahan dalambentuk polimer gel ini lazimnya mampu menyerap air berpuloh kali ganda daripada saiz asalnya dan mampu menyimpan air serta melepaskannya semula. Saintin menganggap bahan ini sebagai "Empangan Mini" yang sesuai menyimpan air untuk akar tanaman terutama dimusim kemarau dan kawasan tanah poros yang mudah berlaku resapan. Ia mampu menyerap air dan akan melepaskannya secara perlahan-lahan dalam tanah atau media tanaman. Selain itu gel akan menjadikan tanah menjadi subur dengan kandungan air, udara dan nutrien untuk kegunaan tanaman. Penulis telah menulis mengenaii gel dalam pertanian dalam beberapa artikel sebelum ini untuk dirujuk bertajuk Plant Gel - Menyimpan Air (Sila Klik disini), (Part 2 - Sila klik disini), Polimer Crystal Gel - Tanam Bunga (Sila klik disini), Gel untuk tanaman (Sila klik disini) dan beberapa lagi.  Penulis dapati penggunaan dan kebaikan gel dalam bidang tanaman masih amat kurang diminati sama ada mereka kuran maklumat atau kos pelaburan yang menjejaskan operasi. Bagaimana pun kini usaha sedang dijalankan untuk memberi kefahaman kepada usahawan pertanian agar menggunakan gel dikawasan tanaman mereka yang sesuai dengan teknologi ini. Beberapa penerangan telah penulis buat kepada beberapa pegawai teknikal jabatan dimana perkara ini adalah satu teknologi yang sesuai dijalankan di Malaysia walau pun dikatakan kita menerima hujan yang banyak. Kesan kemarau panjang semenjak 2013 - 2015 memang amat ketara dimana kadar kekurangan hasil pertanian akibat kemarau adalah mencecah 10 - 15%. Penggunaan gel tanaman ini perlu dijadikan satu amalan terutama dikawasan tanah yang mudah larutresap, kurang bahan liat dan jika berlaku kemarau berpanjangan. Tahun 2014 antara kesan kemarau yang agak lama terutama dibebeapa projek di Utara semenanjung dan juga di Selatan Tanah Air. Kesan El-Nino ini akan berulang saban tahun dengan kesan yang mampu menjejaskan pengeluarab hasil tanaman. Artikel kali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai aktiviti pemindahan teknologi kepada usahawan penanaman kelapa di Desaru  Kota Tinggi, Johor (Sykt Tekad Serumpun) dan Ladang Kelapa di Rompin (Sykt Ambang Peritis) seperti ini dalam sektor pertanian. Tulisan ini memberikan ifo untuk dijadikan bahan rujukkan berdasarkan kepada perkhidmatan kepakaran pertanian oleh penulis kepada mereka yang perlukan teknologi seperti ini.


Bahan Gel Tanaman lazimnya dijual dikedai pertanian atau bertanya kepada agen pengedar bahan input pertanian. Terdapat banyak jenama, kualiti, sai gel dan juga perbandingan harga ketara dikalangan produk gel dipasaran. Terdapat jenis gel berbentuk hablur halus di bungkus dalam baldi, tin dan yang besar 25 kg dibungkus dalam beg (sepertii beg baja). Lazimnya gel ini berwarna putih dengan harga yang berbeza kerana kualiti atau negara yang membuatnya. Lazimnya gel daripada Eropah dan Australia agak mahal tetapi ia lazimnya tahan lama dan mempunyai kadar serapan air yang cepat. Terdapat juga gel yang berherga sederhana dan ada juga gel yang murah dipasaran. Kepada anda yang mempunyai anak kecil (Baby) lazimnya akan membeli Lampin-Pakai-Buang. Sebenarnya lampin ini diisikan dengan gel penyerap air tetapi dari jenis yang sesuai untuk tujuan tersebut. Selepas basah digunakan maka lampin ini akan dibuang dan akan mudah untuk mereput (Biodegradible). Gel untuk tanaman sebaiknya adalah dari jenis yang cepat menyerap dan mampu melepaskan air, tahan lama dalam tanah dan harga berpatutan dengan kualiti. Pengalaman penulis mendapati produk jenama BASF seberat 25 kg dijual runcit RM1,200 - RM 1,250 dengan bungkusan kemas. Ada juga produk yang dijual dalam baldi dengan harga seitar RM 50 - RM 100.00 bergantung kepada kualiti dan kuantiti dibeli.  


Gel untuk tanaman yang halus lebih cepat menyerap air dalam masa 5-7 minit sahaja berbanding dengan saiz hablur lebih besar yang saya bawa mengembil masa 25 - 40 minit. Kedua-duanya mempunyai kelebihan masing-masing bergantung kepada tujuan penggunaan dan juga jenis tanaman serta jenis tanah. Lazimnya keperluan gel pertanian adalah diantara 10 - 20 kg seekar atau dalam bahasa lain sekitar 25 - 50 kh sehektar bergantung kepada banyak faktor. Ini bermakna untuk satu ekar tanaman saka seperti kelapa satu bag gel BASF seberat 25 kg sudah cukup (pengalaman saya ia berlebih) untuk keluasan satu hektar dengan kos sebanyak RM1,250 dan jika ada 170 pokok kelapa Matag maka sepokok jatuh kepada hanya RM6.25 sahaja. Kalau untuk tanaman kelapa pandan ia mempunyai kepadatan 272 pokok sehektar bermakna kos setiap pokok cuma RM4.55 sahaja. Pertumbuhan benih kelapa pada tahun pertama penanaman amat perlukan keadaan sesuai seperti air dan baja selain daripada kawalan musuh tanaman.


Tanaman Pokok Kelapa (Cocos nucifera) merupakan tanaman industri yang keempat terpenting di Malaysia dengan keluasan sekitar 96,500 hektar direkodkan oleh Jabatan Pertanian pada tahun 2014. Satu projek tanaman kelapa oleh Syarikat Tekad Serumpun di Kg Tg Balau, Desaru Kota Tinggi seluas 50 hektar ditanam dengan kelapa Matag dan Kelapa Pandan. Benih yang diperolehi daripada Jabatan Pertanian dan pembekal lain ditanam sejak pertengahan tahun 2014. Pemeriksaan mendapati keadaan pokok kurang subur akibat tanah kering (dari jenis tanah liat dan tanah bris berpasir). Pengurus Projek En Rumaizi menyatakan hampir 10 - 25% pokok kelapa telah kering dan mungkin akan mati jika tidak dipulihkan segera. Demonstrasi penggunaan gel tanaman dicadangkan untuk dilaksanakan di projek ini untuk meningkatkan kesuburan disamping beberapa amalan agronomi lain. Selain itu serangan babi hutan yang mengorek pangkal pokok kelapa dikawal dengan memasang kawat BRC. Babi akan mengorek pangak pokok yang selalunya ada cacing untuk dimakan babi terutama pada malam hari.  


Segengam gel halus (2 - 3 sudu makan) dimasukkan kedalam baldi dan dicampur dengan air sehingga kembang. Kemudian dibuat 2-3 lubang penanaman keliling pokok muda dan masukkan gel tanaman yang telah kembang kedalam lubang tersebut (berhampiran dengan akar kelapa muda). Tutup semula dengan tanah agar gel tersebut tidak terdedah kepada cahaya matahari. Selain daripada air bersih, baja NPK atau Baja Foliar boleh digunakan untuk menambah sember baja. Bagi tanaman kelapa dewasa sebaiknya lubang untuk diletakkan gel adalah disekeliling pokok yang ada akar kelapa (sekitar kanopi sesuai). Tanaman baru pokok kelapa sebaiknya dibuat lubang penanaman dan kemudian dimasukkan gel tanaman yang telah dikembangkan dengan air, EM, Nutrien dan sebagainya. Masukkan anakbenih diatasnya dan kambus dengan tanah. Pemerhatian penulis terhadap penggunaan gel tanaman untuk projek kelapa tacunan di Masai, Johor mendapati pertumbuhan anak benih amat baik dan memuaskan seolah-olah tiada masaalah dengan kemarau panjang yang telah berlaku lebih 1.5 bulan lepas. Adalah diharapkan lebih ramai agen pengembangan dan petani serta usahawan menggunakan gel tanaman untuk lokasi dan jenis tanah sesuai. Kehadiran pegawai dari cawangan teknikal, pejabat pertanian daerah dan syarikat semasa demonstrasi penggunaan bahan gel tanaman ini perlu diteruskan. Semuga tulisan ini dijadikan bahan rujukkan mengenai teknologi penggunaan gel dimasa akan datang.
Wasallam!


GEL TANAMAN ... AIR DISERAPNYA...
BERWARNA PUTIH... BOLEH DIGUNA..
KUANTITI BETUL.. DISESUAIKANNYA...
BUAT DEMO ...KITA LIHAT KESANNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 303, Hotel MAYRES,
Kota Tinggi, Johor,
Malaysia.
(4 Rejab 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...