Support My Blog

Tuesday, November 25, 2014

TERNAKAN LEBAH MADU - ASAS

TERNAKAN LEBAH MADU (Bee Farming) merupakan satu aktiviti pertannian yang kurang diperkatakan di negara kita. Dunia perlebahan diduina melibatkan beberapa jenis lebah untuk mengutip nektar dan pollen serta banyak produk lain seperti propoli, royal jelly dan banyak lagi. Di Malaysia terdapat beberapa kategori berkaitan dengan lebah madu  iaitu pemburuan madu Lebah Tualang (Apis dorsata), penternakan lebah Keran (Apis cerana), Lebah Impot (Apis mellifera) dan juga Kelulut (Heterotrigona spp). Laporan menunjukkan jenis Apis mellifera merupakan spesis lebah madu yang paling banyak digunakan dalam industri lebah madu. Jenis ini besaiz agak besar dan lebih produktif dan juga lebih jinak dibandingkan spesis Apis cerana . Racun pada sengatnya sangat sesuai untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Di Malaysia seramai 730 usahawan lebah madu telah direkodkan oleh Jabatan Pertanian dengan penghasilan madu sekitar 30 metrik tan setahun. Beberapa kawasan hutan gelam dan hutan akasia telah dikenalpasti amat sesuai untuk penternakan lebah Apis mellifera dan juga kawasan kelapa serta ladang belimbing. Artikel malam Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai asas-asas penternakan lebah madu. 

Dalam dunia penternakan lebah madu antara beberapa ciri-ciri lebah madu yang baik dikaitkan dengan keadaan ratu lebah berupaya hidup hingga 3 tahun dimana ia perlu dapat menghasilkan jumlah telur yang banyak. Koloni lebah banyak mampu menghasilkan madu, bee pollen, royal jelly dan propolis dalam kuantiti banyk. Lazimnya larva lebah yang dihasilkan lebih segar  dimana lebah biasanya lebih agresif. Koloni baik juga mampu untuk memperbanyakan koloni lebah madu. Mereka yang ingin untuk memulakan ternakan lebah madu perlu mempunyai asas penternakan lebah madu sama melalui kursus formal atau tidak formal sehingga memahami teknologi penternakan lebah madu. Sebaiknya untuk permulaan ternakan lebah madu ini memeng tidak banyak yang perlu disediakan. Anda hanya perlu membeli koloni lebah madu dari penternak lebah madu yang terjamin. Biasanya pembelian koloni ini dibuat pada waktu malam dan dilengkapi dengan kotak, kasa dan penutupnya. Buat sementara waktu, kita tidak perlu membeli koloni lebah madu dalam jumlah terlalu banyak, dan tidak juga terlalu sedikit. Dalam penyediaan kotak koloni lebah madu, biasanya perlu dibuat tiang (kayu/besi) agar kotak tidak menyentuh tanah. bagi jenis kotak koloni lebah madu dari kawasan yang disahkan produktif. Kajian menunjukkan untuk menghasilkan keuntungan yang optimum dari penternakan lebah madu ini, penternak lebah madu harus mempunyai sekurang-kurangnya 100 kotak koloni lebah madu. Langkah-langkah untuk meningkatkan jumlah koloni lebah madu.

Lokasi ternakan semestinya adalah dari lokasi yang disukai lebah iaitu tempat terbuka. Sebaiknya lokasi seperti di bawah pokok atau di kawasan panas terik, jauh dari keramaian dan banyak terdapat bunga sesuai dipillih. Kajian awal mengenai jumlah luas kawasan sumber pemakanan yang mencukupi ini adalah sangat pentimg. Lebah akan mengutip nektar dan pollen untuk dibawa balik kedalam arangnya. Lazimnya jenis ratu lebah dapat menghasilkan lebih banyak telur dan lebah pekerja juga lebih giat membuat sarang baru. Suhu yang ideal dalam haif sekitar 26-30°C. Di lereng pergunungan atau didataran tinggi yang bersuhu normal (25°C). Penyediaan Ratu lebah madu yang baru perlu dilakukan untuk ditempatkan dalam koloni lebah madu yang baru. Pengasingkan atau teknik memisahkan koloni lebah madu perlu dilakukan begitu juga dengan pemeriksaan koloni lebah madu yang sudah padat. Jika koloni dipisahkan akan diletakkan ke dalam kotak koloni lebah madu yang baru dan menempatkan ratu lebah baru atau ratu lebah yang sedia ada ke kotak koloni tersebut. 

Kaedah bagi memastikan bekalan makanan lebah tidak putus adalah dengan pemindahan lebah ke tempat yang sesuai mengikut musim bunga yang ada. Perkara yang perlu diambil perhatian semasa pemindahan koloni lebah sebaiknya sesuai dilakukan pada malam hari (lebah tidak aktif pada waktu ini). Jika lokasi pada jarak jauh maka perlu makanan tambahan (buatan) dimana jarak lokasi minimum dalam lingkungan 3 km. Tujuan utama pemindahan ini adalah untuk memastikan produktiviti madu tidak menurun secara drastik. Pemberian bahan makanan tambahan bertujuan untuk mengatasi kekurangan makanan akibat perubahan cuaca dan ketika melakukan pemindahan. Makanan tambahan ini tidak dapat menambah produktiviti, hanya sebagai makanan gantian sewaktu pemindahan. Anda perlukan beberapa peralatan menternak lebah madu. Alat tersebut adalah Pengasap (Smoker) untuk menghalau lebah madu yang agresif jaring pelindung muka (Veil). Bingkai (frame) yang terbuat dari rangka kayu dan ditengahnya diberi dawai (kawat) sebagai penahan landasan sarang lebah madu. Selain itu adalah pencungkil frame dan pisau. Keperluan alatan lain seperti  berus, Pollen Trap untuk pungut hasil Bee Pollen dan alatan untuk memungut hasil royal Jelly dan tempat untuk menghasilkan Ratu Lebah yang baru. Alatan Pengempar Madu (Extractor) adalah mesin pemerah madu untuk mengeluarkan madu bekas  baldi kutip madu dan penapis madu. 


Membuat Ratu Lebah Madu yang baru (requeening) dengan mengambil larva lebah madu yang baru menetas usia 1 hari. Ia kemudian akan dimasukan sepotong frame Royal jelly iaitu frame Royal jelly yang sudah berisi larva lebah madu. Kemudian ia akan di tempatkan pada kotak koloni (kotak lebah madu yang berisi koloni lebah madu tinggi minimum 2 tingkat). Sekatkan atau pisahkan kotak koloni lebah madu tersebut dengan ratu lebah berada di kotak bawah dan frame royal jelly untuk ratu lebah madu yang baru di tempatkan pada kotak atasnya. Sehingga ratu lebah madu tidak boleh mendekati calon ratu lebah madu.  Ia perlu dibiarkan selama 11 hari sampai ratu lebah yang baru menjadi kepompong. Setelah11 hari ratu lebah yang baru tersebut di pindahkan ke kotak lebah yang berisi koloni lebah tanpa ada ratunya. 13 hari ratu lebah yang baru keluar dari kepompong dan seterusnya menjadi ratu lebah oleh koloni lebah tersebut. Pada kebiasanya setelah seminggu, ratu lebah yang baru bersedia untuk mengawan dan akan mengembangkan koloni lebah yang baru (ditempatkan di kotak koloni yang baru).


Dalam penternakan lebah madu berlaku serangan penyakit dan perosak. Lebah mempunyai musuh dan penyakit yang boleh menyebabkan kematian, kepupusan dan pengeluaran madu berkurangan. Terdapat dua jenis masalah utama kepada lebah iaitu BAKTERIA dan PARASIT. Bakteria banyak memberi kesan kepada lava. Dua penyakit yang biasanya menyerang lebah seperti Americal Foul Broon dan European Foul Brood (Sila lihat foto disebelah). Ia perlu dikawal dengan sentiasa membuat pemeriksaan berjadual dikoloni lebah. Kaedah memungut hasil lebah madu dilakukan apabila simpanan madu telah penouh atau mengikut kesesuaian keadaan. Mula-mula adalah perlu menyediakan smoker untuk mengasapkan kawasan kotak koloni agar dapat menghalau lebah madu ketika mengutip hasil. pastikan memakai pakai yang sesuai serta memakai jaring pelindung muka. Sila gunakan pengungkit bingkai, angkat bingkai dari kotak koloni lebah, gegar atau pun kita boleh goncangkan hingga lebah yang tinggal terjatuh. 
Gunakan sikat sekiranya masih ada lebah yang masih tinggal atau melekat pada sisiran. Setelah bingkai kom tiada lebah melekat, masukkan bingkai ke dalam baldi dan terus dibawa ke mesin pemerah madu (Extractor) dimana produk  madu akan dikeluarkan.  Madu kemudian ditapi dan dibotolkan sebluum dijual. Wasallam!.


TERNAK LEBAH... ADA CARANYA...
JENIS IMPOT... POTENSI BAIKNYA...
KUTIP nEKATR... JUGA BUNGA...
KUTIP MADU  HATI GEMBIRANYA...

By,
M Anrm,
Senior Agronomist,
Apiari Parit Botak,
Batu pahat, Johor,
Malaysia.
(29 Muharam 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...