Support My Blog

Wednesday, November 26, 2014

KELAPA - INDUSTRI DI MALAYSIA

KELAPA (Cocos nucifera) merupakan sejsni tanaman kekal yang telah lama diusahakan di negara kita Malaysia dan beberapa negara tropika yang lain daripada keluarga Arecaceae. Ia merupakan tanaman tradisional yang keempat terpenting dari segi ekonomi dan keluasan selepas tanaman Kelapa Sawit, Getah dan Padi. Kelapa masih memberikan sumbangan ekonomi yang penting dalam KDNK Sektor pertanian melibatkan seramai 82,000 petani dengan keluasan 98,533 pada tahun 2013. Seluas 94,592 hektar (94.6%) kawasan kelapa adalah pekebun kecil dan selebihnya seluas 3,941 hektar (4.6%) adalah diusahakan oleh estet swasta.  Keluasan tamanan kelapa di Malaysia bagaimana pun terus menurun daripada seluas 105,659 hektar pada tahun 2010 kepada 95,000 hektar pada 2015 dan dijangka hanya tinggal 80,000 hektar pada tahun 2014. Penurunan keluasan kawasan penanaman kelapa ini disebabkan oleh banyak faktor seperti umur pokok kelapa yang tua, umur petani tua, persaingan dengan tanaman lain (terutama tanaman kelapa sawit) dan kekurangan bajet pembangunan industri kelapa. Pengeluaran kelapa di Malaysia adalah sekitar 490 juta biji setahun sedangkan permintaan untuk kelapa sebanyak 580 juta biji. Sebanyak 90 juta biji diimpot daripada Indonesia dimana sebahagian adalah untuk diproses dan diekspot semula. Malaysia merupakan negera ke 11 didunia yang menghasilkan kelapa dengan produktiviti kelapa sebanyak 5,700 biji sehektar. Artikel subuh ini saya berusaha menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai ststus terkini industri kelapa di Malaysia untuk rujukan dan sumber informasi.


Penanaman kelapa dunia kini didominasi oleh 3 negara utama iaitu Indonesia iaitu seluas 3.796 juta hektar dengan jumlah pengeluaran 16.25 billion biji setahun (22.8%) diikuti dengan Filipina seluas 3.574 juta hektar dengan jumlah pengeluaran sebanyak 15.86 billion biji ( 22.25%) dan India dengan keluasan 2.308 juta hektar dan pengeluaran sebanyak 21.8 billon biji (30.70%). Negara India dilaporkan mempunyai nilai produktiviti tertingggi didunia dengan kapasiti pengeluaran 10,373 biji sehektar. Purata produktiviti biji kelapa dunia sekitar 4,748 biji sahaja sehektar. Tiga negara ini dilaporkan mendominasi tanaman dan pengeluaran kelapa dunia dengan jumlah keluasan 9.41 juta hektar (75.6%) dan hasil biji kelapa sebanyak 54.01 billion biji (75.75%) pada tahun 2013. Negara yang mempunyai kawasan pulau yang banyak amat sesuai untuk tanaman kelapa terutama untuk tujuan pengeluaran komersil dan penyimpanan janaplasma (Germplasm). Industri berasaskan kelapa di tiga negara tersebut adalah luas dan pelbagai daripada memproses buah kelapa, batang kelapa, dun kelapa malahan produk kesihatan dan makanan tambahan. Antara produk popular dari buah kelapa adalah Minyak Kelapa, VCO, cocoapeat, santan dan pelbagai produk lain seperti produk makanan.


Kajian penulis mendapati Varieti Kelapa Malayan Tall telah mendominsi tanaman kelapa di Malaysia dengan sejumlah 79,000 hektar (80%) diikuti dengan Matag Hbrid (9%), MAWA Hibrid (5%), Kelapa Pandan (3,000 ha) dan lain-lain varieti. Kebanyakan pokok kelapa tinggi Malayan Tall (MT) telah tua iaitu berumur lebih dari 30 tahun iaitu ditanam dibawah Program Rancangan Pembangunan Semula Kawasan Kelapa (RPSKK) yang dijalankan oleh Jabatan Pertanian daripada tahun 1970 sehingga 1980'an. Pokok kelapa tua ini telah tua sama dengan umur pekebun kecil yang kebanyakannya juga sudah berumur lebih 60 tahun. Purata penghasilan pokok tua ini sekitar 2,500 - 3,500 biji sehektar sahaja. Bagaimana pun penghasilan kelapa tempatan adalah di tahap mencukupi jika tidak ada apa-apa serangan penyakit dan serangan perosak (seperti perosak Artona spp) dan lain-lain perosak. Kajian penulis juga mendapati pemilik kebun kelapa tradisional dengan kurang penjagaan pempunyai pendapatan agak rendah iaitu antara RM450 - RM 900 sebulan. Kini kebanyakan pekebun kecil kelapa terytama di Johor, Selangor dan Perak telah menukar tanaman mereka kepada tanaman lain terutama tanaman kelapa sawit. Kesan perbandaran dan perindustrian juga mengurangkan kawasan penanaman kelapa tradisional kerana kebanyakannya berkedudukan kebun kelapa adalah berada ditepi jalanraya utama. Kajian penulis mendapati purata harga biji kelapa tempatan tua diantara RM 0.80 - RM1.20 sebiji bergantung kepada saiz biji kelapa, varieti kelapa, kesegaran dan jarak dengan pusat pembelian. Malaysia juga ada mengimpot kelapa biji tua daripada luar negara (Khususnya Indonesia) untuk kegunaan kilang-kilang memproses produk asas kelapa seperti santan, kerisik, santan powder, kelapa parut dan sebagainya.


Buah kelapa dan pokok kelapa adalah 'Tree of Life' dimana penggunaan perkapita kelapa di Malaysia sebanyak 17 biji seorang setahun. Perkapita ini akan naik pada tahun 2020 sekitar 22 biji seorang setahun jika trend permakanan rakyat Malaysia tidan banyak berlaku perubahan. Bayangkan kita tanpa santan kelapa dan buah kelapa?. Nasi lemak seawal pagi menggunakan santan sehingga sarapan roti canai dengan kuah kari yang juga menggunakan kelapa. Kemudan makan tengahari dihidangkan dengan Masak Lemak Cili Api, Sayur Masak Lemak, Kari Kepala Ikan, Kari Daging, Ayan atau Ikan Percik dan banyak lagi. Sebelah petang kita dihidangkan dengan kuih koci (inti kelapa), serawa, bubur kacang durian, kuih tradisional begitu juga makanan pada waktu malam. Pada hari raya juga daun kelapa digunakan untuk dijadikan sarung ketupat dan lidi kelapa dijadikan penyapu. Penghasilan kopra juga akan menghasilkan minyak kelapa yang mendapat pasaran khusua (Niche market). Industri penanaman kelapa mesti terus diberikan perhatian  oleh kerajaan sebagai satu langkah mempastikna 'keselamatan mekanan negara' akan terjamin. Program memajukan tanaman kelapa perlu disokong dari semua pihak untuk jaminan makanan negara. Wasallam!..


TUMBUH TEGAK...POKOK KELAPA...
MALAYSIAL TALL..VARIETI LAMA...
RAMAI BEREBUT...MATAG SAHAJA...
PRODUK KELAPA... BANYAK GUNA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Conference Hall, The Everly Hotel,
Putrajaya, WP,
Malaysia.
(3 Safar 1436H)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...