Support My Blog

Saturday, November 22, 2014

TANAH KAOLIN - HEBAT DIA

TANAH KAOLIN atau Kaolin yang dikenali juga sebagai China Clay adalah sejenis lempung (liat) yang lazimnya berwarna putih atau hampir putih dan bersifat tidak berplastik. Ia terdiri daripada mineral kaolinit (Al2Si2O5 (OH)4) dengan sedikit kandungan kuarza dan mika dimana ia terhasil dari proses luluhawa mineral feldspar. Laporan menunjukkan Tanah Kaolin bergred premium selalunya akan digunakan sebagai bahan penyalut dan dalam pembuatan seramik. Ianya adalah khusus seperti produk pinggan mangkuk berkualiti tinggi, porselin, penebat elektrik dan bone china. Kaolin bergred biasa pula adalah sesuai digunakan sebagai bahan pengisi dan extenders dalam industri seramik, kertas cat dan sebagainya. Penulis yang lama bertugas di Johor mendapati banyak kawasan tanah kaolin diambil oleh beberapa kilang di sekitar Kluang bertaraf dunia. Selalunya tanah kaolin akan dibawa dengan lori yang sarat dan menyababkan jalan Kahang ke Kluang sering rosak bergelombang akibat banyaknya kuantiti tanah kaolin yang dibawa keluar. Kaolin atau tanah liat putih sangat diperlukan dalam industri seramik, pembuatan kosmetik, pembuatan kertas, industri makanan dan berbagai lagi apabila ia diproses dengan betul. Kajian penulis mendapati harga bagi 1 tan hanya RM20 (tanah kaolin mentah dan belum masuk transport) dimana ia dikatakan antara jenis tanah yang 'mahal harganya'. Artikel malam Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai tanah kaolin yang sepatutnya ramai rakyat Malaysia perlu tahu mengenainya.


Tanah Kaolin merupakan jenis tanah liat atau tanah lempung yang berwarna cerah atau putih setelah diproses. Oleh kerana ia jenis liat maka ia mempunyai partikel mineral berkerangka dasar silikat yang berdiameter kurang dari 4 mikrometer. Liat jenis ini mengandungi butiran silika atau aluminium yang halus dan amat sesuai untuk dijadikan pelbagai produk kegunaan ramai. Kajian makmal pula menunjukkan bahawa unsur-unsur ini iaitu bahan silikon, oksigen dan aluminum adalah unsur yang paling banyak menyusun dalam kerak bumi. Liat tanah kaolin yang selalunya terbentuk dari proses luluhawa batuan silika oleh asid karbonat dan sebahagiannya adalah dihasilkan dari aktiviti panas bumi. Liat kaolin akan membentuk gumpalan keras apabila ia kering dan melekit apabila basah terkena air. Sifat-sifat seperti ini akan ditentukan oleh jenis mineral liat yang menentukan sifatnya. Kandungan mineral liat kaolin dikategorikan berdasarkan susunan lapisan Silicon oxide dan Aluminium oxide yang mana akan membentuk kristalnya. Kategori pertama adalah jenis lapisan 1:1 iaitu ia memiliki lapisan satu Silicon oxide dan satu Aluminium oxide. Sementara kategori kedua iaitu jenis 2:1 memiliki dua lapis golongan Silicon oxide dan satu Aluminium oxide. Kelebihan mineral liat kaolin jenis 2:1 memiliki sifat elastik yang kuat dan ianya akan menyusut apabila kering dan mengembang apabila ianya basah. Sifat sebegini sebenarnya inilah yang akan menjadikan beberapa jenis tanah liat dapat membentuk kedutan atau kerutan atau "pecah-pecah" bila liat tersebut menjadi kering.


Sifat tanah Kaolin sendiri menentukan bagaimana ia digunakan sebagai tanah yang bernilai tinggi. Sifat keberkesanan kaolin sebenarnya akan bergantung pada sifat penyerapan terhadap cairan. Dalam dunia perubatan, bahan kaolin didapati amat berkesan untuk merawat masaalah cirit birit. Ini disebabkan kaolin akan menyerap berbagai zat yang setyerunya mengurangan punca atau toksin penyebab cirit birit yang dialami pesakit. Kaedah rawatan dilakukan dengan unsur tanah kaolin memang efektif menyerap air dan menyembuhkan ketika ia berada didalam usus manusia. Ia sering diberikan kepada mereka yang sakit perut akibat keracunan makanan, termakan makanan masam atau akibat keracunan makanan. Mereka yang mempunyai masaalah luka pada dalam usus juga baik mengambil kaolin untuk menyembuhkannya, Karena sebab keefektifan kaolin dalam menyerap cairan tersebut. Campuran boleh dibuat bahan campuran dimana paling biasa adalah campuran antara kaloin dengan pektin. Dalam kes lain, kaolin juga sesuai untuk dicampurkan dengan air kloroform, natrium bikarbonat dan air pappermint dimana ia akan menjadikan rasanya lebih sedap dimulut. Penulis mendapati melalui pembacaan dan pemerhatian dimana tanah Kaolin adalah sejenis tanah liat yang efektif untuk merawat masaalah radangan kulit tertentu. Tanah Kaolin merupakan hasil lukuhawa dari batuan yang mana kemudian menjadi liat yang mempunyai kandungan besi yang rendah. Ingin saya nyatakan kaolin umumnya berwarna putih atau agak keputihan yang digali dari tanah. Kaolin boleh dibersihkan dengan cermat dan diproses dimakmal sebelum menjadi bahan ubat.  


Tanah Kaolin Sebagai Bahan Galian Industri yang sangat penting. Kaolin banyak dipakai sebagai bahan pembuatan beberapa produk dalam berbagai industri, baik bahan asas yang utama mahu pun sebagai sebagai untuk bahan campuran. Kaolin banyak digunapakai sebagai penting dalam industri lama dan industri baru. Kaolin biasanya digunakan dalam Industri kertas, Industri getah, Industri Seramik, Industri cat serta juga Industri plastik. Lazmnya pengilang akan menggunakan kaolin dalam bentuk serbuk yang dibungkus dalam bungkusan 40 - 50 kg setiap guni (Sila lihat foto disebelah). Bagaimana pun bagi kilang besar yang menggunakan bahan asas kaolin lazimnya ia akan dihantar dengan lori treller atau koc logistik keretapi. Proses Pembentukkan kaolin (kaolinisasi) lazimnya melalui beberapa proses asas daripada proses pelapukan sehingga kepada proses pemanasan (hidrotermal alterasi) pada tanah liat atau tanah batu masih beku diubah menjadi debu kaolin. Mendapan kaolin ada dua cara iaitu dengan cara Mendapan Residu dan Mendapan Sedimentasi.


Ciri fizikal liat Kaolin lazimnya berwarna putih atau agak keputihan. Kaolin mempunyai komposisi hidrous alumunium silikat. Dari kajian menunjukkan tanah ini mempunyai tahap kekerasan 2.0 - 2.5 dengan kadar kiraan berat jenis 2.6 - 2.63 yang Elastik. Ia juga mempunyai daya hantar panas dan juga eletrik yang rendah dengan kadar pH yang banyak julat dan bervariasi. Daripada rujukkan menunjukkan yang ada beberapa jenis Kaolin yang boleh dikelaskan iaitu Kaolinite, Nakrite, Dikrite dan Halloysite. Teknologi perlombongan dan pengambilan liat kaolin ini berbagai kaedah daripada yang mudah sehingga kepada yang komplikated.  Kaedah pencrian kawasan kaolin ini dimulakan dengan membuat survei tanah iaitu dengan survei asas, survei permukaan dan survei geologi bawah tanah atau dalam terowong. Cara melombong ada dua kaedah perlombongan dikawasan terbuka diatas permukaan  (open pit mining) atau pun kaedah semburan (hydraulicking). Kaedah yang selalu dilakukan di Johor adalah dengan cara mengorek terus tanah kaolin dengan mesin dan diproses membersihkannya dahulu dengan air sebelum dikmpulkan dan seterusnya terus dihantar kekilang kaolin.


Kegunaan Kaolin kini sangat meluas daripada untuk kegunaan bahan kesihatan, kosmetik, barang kegunaan membina rumah serta perkakasan dan pinggan mangkuk. Tanah Kaolin banyak digunapakai sebagai bahan Asas Penapis Air (filler), Bahan Pelapis (coater) serta jenis barang-barang tahan api dan berfungsi sebagai 'isolator'. Kegunaan tanah kaolin sangat tergantung pada ciiri asasnya dimana ia amat mempengaruhi kualiti dan jenis penggunaannya. Di Johor terutama sekitar Bandar Kluang dan Simpang Rengam terdapat banyak kilang seramik yang memproses kaolin menjadi pelbagai produk. Ini termasik seramik seperti sinki, pinggan mangkuk, pasu, mangkuk tandas dan sebagainya. Terdapat juga kilang yang menggunakan bahan asas kaolin untuk membuat mozek bagi dipasang dilantai rumah atau didinding rumah. Kaolin juga dijadikan bahan asas cat rumah agar berkilat dan juga bahan campuran untuk mentl lampu letrik. Bagaimana pun paling terkini adalah penggunaan liat kaolin untuk kosmetik dan kecantikkan kulit muka. Bahan kaolin telah diproses dalam pelbagai bentuk (sila lihat foto disebelah) yang mampu mencerahkan kulit dan merawat masaalah kulit. Ia juga boleh digunakan sebagai ubatan dalam perut manusia. Kaolin di Malaysia mempunyai gred yang terbaik didunia sehingga negara Jepun, USA dan Korea mengimpot bahan ini untuk bahan industri mereka terutamanya bahan kosmetik. Wallahualam!.
LIAT KAOLIN... ADA DI MALAYSIA...
KUALITI TERNAIK..SELURUH DUNIA..
BAHAN KOSMETIK.. MAHAL JADINYA...
PRODUK LAIN... PELBAGAI NAMA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Lombong Kaolinite,
Hutan Simpan Sedeli,
KM36 Jalan Kota Tinggi-Mersing,
Kota Tinggi, Johor,
Malaysia.
(2 Muharam 1436H) 



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...