Support My Blog

Friday, July 27, 2012

PERTANIAN PERSIS

PERTANIAN PERSIS (Precision Farming) merupakan satu kaedah pertanian atau konsep pertanian moden yang mana petani boleh mengawal semua faktur-faktur pengeluaran ladang dengan tepat dan sistematik. Saya pertama kali mendngar pertanian persis atau dalam bahasa mudahnya sebagai PERTANIAN TEPAT smasa mengunjungi pameran pertanian di PWTC Kuala Lumpur kira-kira10 tahun dulu. Apa yang difahamkan pertanian persis adalah kemampuan petani adtau usahawantani melakukan aktiviti pengeluaran dengan Cara dan Teknologi yang betul, pada Tempat yang Betul, pada Masa yang Betul dan menggunakan kaedah cara pengamalan yang betul. Sebagai contoh, cara membaja mesti menggunakan jenis baja yang betul, kuantiti penggunaan baja yang betul, masa pembajaan yang betul, meletakkan baja di lokasi yang betul dan mengikut arahan pada label baja. Kenapa perlukan konsep pertanian persis?.... Secara teorinya kaedah pertanian persis akan memberikan tanaman, ternakan atau akuakultur dapat menghasilkan produk yang berkualiti dengan penghasilan yang tinggi serta menguntungkan. Telah banyak kajian dan kertas mengenai pertanian persis ini dibuat diseluruh dunia terutama untuk tanaman bijirin (Padi, Gandum, Jagung , Barli) dan tanaman makanan jenis yang lain bagi mempastikan kecukupan makanan dunia. Artikel petang ini saya menulis mengenai pertanian persis berdasarkan kepada pemerhatian, pembacaan dan rujukan daripada beberapa buah buku serta laman sesawang.


Teknologi Pertanian Persis pada masa ini lebih moden dengan penggunaan Sistem  Geographical Information System (GIS). Negara-negara maju telah lama mengamalkan pertanian tepat ini dengan menggunakan gabungan teknologi satelit dari Global Positioning System (GPS) dan data jarak jauh (Remote Sensing Data - RSD) dalam menjalankan kerja-kerja di ladang yang menggunakan kaedah teknologi pertanian persis. Mereka dapat melaksanakan tugas dengan sistem komputer yang dipasang dalam bangunan dan dengan maklumat yang di tunjukkan pada skrin, maka aktiviti perladangan pertanian dapat dijalankan oleh jentera atau sistem yang dipasang di ladang. Pengalaman saya melawat projek Pertanian Persis adalah di Ladang Dina Farm, Mesir pada tahun 2006. Ini merupakan satu projek pemulihan tanah gurun yang digunakan untuk menghasilkan pelbagai jenis produk makanan seperti buah anggur, pisang, citrus, kentang, jagung dan ternakan lembu susu menggunakan teknologi moden. Sebagai contoh, sistem pengairan yang dikawal oleh komputer akan di sampung terus kepada alat pengesan di ladang yang memberi isyarat kepada sistem bahawa air telah di perlukan oleh tumbuh-tumbuhan. Secara automatik saya lihat satu roda yang membuat sistem penyiraman akan mengepam air dari dalam bumi dan dimasukkan dalam tangki kemudian dipam untuk siraman yang bergerak ikut pusingan jam membekalkan air pada pokok kentang (Foto bawah). Kelajuan dan kadar air akan ditentukan oleh komputer. Bagi kawasan tanaman yang perlu banyak air, maka roda akan bergerak perlahan berbanding dengan tanaman yang telah cukup air kuantiti siraman akan dikurangkan. Projek  yang saya lawati iaitu pemulihan lembah tanah gurun ini mampu membekalkan produk makanan sehingga 20% daripada keperluan negara Mesir.


Walau pun kos awal untuk Pertanian Persis agak tinggi tetapi ianya berbaloi kalau dikira dalam jangkamasa panjang. Paling asas dalam pertanian persis terutama bagi tanaman makanan adalah paras tanah yang rata dan kesuburan tanah yang seragam. Lazimnya dalam satu kawasan penanaan yang luas, terdapat banyak jenis siri tanah dan tahap kesuburanan tanah (soil fertility) yang sangat berbeza-beza. Tanah ini perlu di ratakan (jika boleh - terutama untuk tanaman padi) bagi mengawal ketinggian paras air dalam sawah. Tanah yang kurang subur ditandakan dalam sistem dan di berikan lebih 'treatment' lebih untuk mempastikan pokok subur. Perlu disediakan maklumat pemetaan asas kesuburan tanah secara terperinci dan dimasukkan dalam sistem komputer. Selain daripada Tanah, penggunaan bahan tanaman berkualiti atau biji benih juga mempengaruhi hasil dalam pertanian tepat. Pastikan memilih benih yang berkualiti dan telah disahkan berprestasi tinggi. Segala amalan ladang seperti membaja, kawalan rumpai, kawalan perosak dan penyakit, pengairan, aktiviti menuai hasil dan menui hasil perlu di jalankan mengikut keperluan standard. 


PERTANIAN PERSIS.... HEBAT BUNYINYA...   
TEKNOLOGI TINGGI ...MAHAL HARGANYA....
KEPAKARAN KHUSUS... MEMANG DIPERLUKANNYA....
TEKNOLOGI AKAN DATANG ....APA PULAKNYA?.....


By,
M Anem
Putrajaya, 
Malaysua
(26 Julai 2012) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...