Support My Blog

Wednesday, August 11, 2010

Inovasi Kawal Burung Hantu


Burung Hantu (Tyto Alba) merupakan sejenis burung PREDATOR yang makan daging dan ikan di sekitar kawasan kebun, sawah padi atau pun sekitar Bangunan Burung Walit. Burung Hantu mengganggu Rumah Burung Walit sehingga boleh menyebabkan populasi burung walit berpindah keluar dan tidak mahu tinggal lagi. Pengalaman penulis di Sg Sudah Muar, Johor yang mana terdapat kawasan sawah padi yang di pasang Sarang Burung Pungguk Jelapang Padi (BJP –sama dengan burung hantu) terdapat masaalah perbezaaan kepentingan antara penanam padi dan pemilik rumah burung walit. Pesawah memasang sarang BJP untuk membiarkan Burung Hantu tinggal dikawasan sawah bagi memakan tikus sawah tetapi pemilik rumah burung walit (sekitar 2 tahun dulu baru popular) tidak menyukai kehadiran burung hantu. Kejadian pemilik rumah burung walit menembak Burung Hantu menjadi isu masyarakat setempat untuk ditangani.

Burung Hantu bergerak pada waktu malam dengan matanya yang besar mampu melihat pergerakan mangsa dalam waktu gelap dan walau pun pada siang hari hanya tidur sahaja. Keadaan dalam rumah burung walit yang gelap gelita dan ada tikus yang menghuni memang sesuai untuk burung hantu tinggal dengan masuk melalui pintu utama. Burung Hantu akan mengeluarkan bunyi yang nyaring ketika memburu tikus dalam rumah burung walit dan ini menakutkan semua burung walit didalamnya. Akibatnya burung walit ketakutan dan akan berpindah keluar. Pelaburan membina rumah burung walit dan pembelian kelengkapan akan sia-sia jika ini berlaku..

Tanda kedapatan burung hantu dalam rumah burung walit ialah apabila terdapat muntahan Burung Hantu berwarna putih dengan tulang-tulang mangsa makanan dilantai. Biasanya burung hantu akan tenggek di kawasan puntu keluar-masuk apabila waktu gelap. Kehadiran burung hantu akan akibatkan populasi burung walit tidak akan berkembang malahan akan terus pupus jika tidak dikawal.

Kawasan rumah burung walit yang berhampiran sawah padi atau estet kelapa sawit memang perlukan kaedah khusus untuk mengawal serangan burung hantu. Penulis telah melihat beberapa pengusaha burung walit menangani masaalah ini. Paling mudah mereka menembak burung hantu pada waktu tertentu. Kaedah lain ialah dengan memasang lampu ’sport-light’ dikawasan pintu masuk dan lampu didalam rumah burung walit tetapi kurang berkesan. Ada pengusaha yang memasang pintu yang boleh di buka dan ditutup secara manual. Caranya dengan meletakkan papan yang disambung dengan tali yang perlu di tarik pada waktu pagi untuk di buka dan dilepaskan pada waktu senja (Jam 8.00 malam untuk ditutup) secara manual.



Kini inovasi pemasangan pintu Buka-tutup pintu masuk Rumah Burung Walit boleh di perbaiki secara automatik dengan memasang alat ”TIMER” yang berharga kira-kira RM 25.00 – RM 40.00 sebiji. Satu motor menolak dan menarik pintu utama dipasang dan disambung dengan alat TIMER tersebut. Alat tersebut di tentukan masa untuk buka pintu utama rumah burung walit pada jam 6.00 subuh dan akan ditutup sekitar jam 8.00 malam secara automatik. Ini akan membenarkan burung walit untuk keluar pagi hari bila pintu terbuka dan dapat menghalang Burung Hantu masuk selepas jam 8.00 malam. Kaedah ini benar-benar mempunyai tahap kecekapan yang sesuai untuk menjadikan industri burung walit lebih berkesan.



WAKTU MALAM..... AKTIF BURUNG HANTU....
RUMAH BURUNG WALIT....ADA PINTU...
BURUNG HANTU MASUK...JADI TAK MENENTU..
PERLU DIKAWAL...PINTU INOVASI BARU....
By
M Anem
Muar
Johor

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...