Support My Blog

Tuesday, July 14, 2020

BUAH COCONA - KENALI DIA

BUAH COCONA (Solanum sessiliflorum) atau pun kadang-kadang juga disebut sebagai Peach Tomato, Orinoko Apple atau Turki Berry. Buahnya berwarna kuning oranye hingga merah, kira-kira ¼ inci diisi dengan pulpa kuning. Seperti yang disebutkan, rasa adalah serupa dengan tomato dan sering digunakan sama. Dilaporkan terdapat beberapa jenis cocona. Buah cocona yang mereka yang ditemui di hutan liar (Solanum georgicum) selalunya buah berkilat, sementara mereka dalam penanaman secara umumnya tidak berpura-pura. Tumbuh tumbuhan herba tumbuh hingga sekitar 6 ½ kaki tinggi dengan ranting rambut dan batang bawah tanah berpenduduk dengan ovate, daun berkaki yang berakar di bawah dan di bawah benih. Bunga tumbuhan dalam kelompok dua atau lebih pada axils daun dengan 5-petaled kuning-hijau mekar. Buah-buahan Cocona dikelilingi oleh kulit luar yang nipis tetapi sukar yang ditutupi dengan bunga pic seperti buah sehingga buahnya masak. Pada waktu matang, buah menjadi licin, oren emas hingga merah-coklat hingga ungu-merah dalam. Buah diambil apabila masak sepenuhnya dan kulit menjadi agak berkedut. Pada ketika ini, buah cocona mengeluarkan sejenis aroma seperti tomato yang disertai dengan rasa yang mirip dengan tomato dengan keasidan limey. Pulpa mengandungi banyak biji berwarna rata, bujur, berwarna krim yang tidak berbahaya. Artikel malam Ahad ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai buah Cocona yang ramai kalangan kita di Malaysia kurang mengenalinya.

Tumbuhan Cocona pertama kali diterangkan dalam penanaman oleh orang India di rantau Amazon Guaharibos Falls pada tahun 1760. Kemudian dilaporkan terdapat banyak suku-suku lain mula menanam dan ia didapati tumbuh kemuidan menghasilkan buah cocona (Sila lihat foto disebelah). Walaupun dari segi sejarahnya memang ia lebih jauh dari garis masa akan tetapi dilaporkan para petani ini telah mula mengkaji tumbuhan dan buahnya untuk melihat sama ada ianya berpotensi untuk ia dikacukan atau dihibridkan dengan naranjilla dimana sehingga kini terdapat cocona kuning dan juga buah cocona yang berwarna gelap kehitaman. Walau pun aktiviti asal pada penanaman buah cocona ini kebanyakannya adalah untuk kegunaan sendiri akan tetapi ada kalangan petani yang telah cuba mengkomersilkannya. Bagaimana pun amalan agronomi tanaman ini masih belum lengkap untuk dijadikan asas didalam menanam dan menjaga tanaman cocona ini.

Memang ramai yang tertanya-tanya akan apakah sebenarnya faedah buah cocona dan juga kegunaannya. Buah ini juga biasanya dimakan oleh penduduk tempatan dan dipasarkan di seluruh Amerika Latin. Buah Cocona adalah sejenis buah produk domestik di Brazil dan Colombia dan hebatnya ia adalah merupakan bahan ruji bagi industri di Peru untuk diproses menjadi jus yang mana ia kini berjaya dieksport ke Eropah. Buah cocona ini boleh dimakan segar atau dihiris nipis, dibakar, dibekukan, disepit atau pun boleh digoreng. Ia berharga untuk digunakan dalam jem, marmalade, sos dan pai. Buah ini juga boleh digunakan dalam salad segar atau dimasak dengan hidangan daging dan ikan. Didakwa dimana buah cocona sangat berkhasiat. Ia dilaporkan amat kaya dengan besi dan vitamin B5, buahnya juga mengandungi kalsium, fosforus dan jumlah karoten, thiamin dan riboflavin. Buahnya rendah kalori dan serat makanan yang tinggi. Ia juga dikatakan untuk tujuan mengurangkan kolesterol, asid urik berlebihan dan mampu melegakan penyakit buah pinggang dan hati yang lain. Jus ini telah digunakan untuk merawat luka bakar dan gigitan ular berbisa juga.

Penanaman pokok buah cocona telah pun dilaporkan terus berkembang. Pokok  Cocona tidak tahan lasak dan mesti ditanam di bawah sinar matahari penuh. Kaedah pembiakan corona ini boleh dilakukan sama ada dari bijibenih atau dari keratan akar. Tumbuhan cocona didapati boleh ditanam dalam pasir, tanah liat dan tanah jenis batu kapur yang telah dipulihkan dengan sistem saliran yang bai. Pokok ini idak tahan dengan keadaan banjir dan sangat lembap. Didalam buah cocona terdapat antara 800 - 2,000 biji didalamnya dimana perlu dipilih biji yang baik sebelum dijemur dan kemudiannya disemai. Di Malaysia masih belum pasti sama ada terdapat biji benih cocona yang dijual atau sama ada telah ada orang telah menanam sendiri. Semai biji benih didlam tapak semaian sebelum ianya diubah kedalam polibeg berisi media tanah campuran atau cocopeat. Biji benih dimasukkan sebanyak 4 - 5 biji setiap lubang polibeg sehingga anakbenih tumbuh dalam masa 15 - 20 hari. Anak benih yang berukuran 3/4 inci sesuai diubah keladang. Program pembajaan dilakukan 6 kali setahun (atau setiap dua bulan) dengan baja NPK 10:8:10 pada kadar sebanyak 50 gram - 70 gram setiap pokok. Baja NPK 10:20:10 juga sesuai digunakan kepada kawasan tanah yang rendah kandungan zat P.  Pokok cocona bermula berbuah 6-7 bulan selepas ditanam. Proses pendebungaan perlu dibantu bagi membolehkan buah matang selepas 8 minggu pendebungaan. dari penyebaran benih. Cocona adalah subur sendiri tetapi lebah tidak dapat menahan bunga dan akan memindahkan debunga, menyebabkan salib semula jadi. Buah akan matang sekitar 8 minggu selepas proses pendebungaan. Hasil tuaian buah corona dilapor mampu mencapai seberat 10 kg - 18 kilogram paun setiap pokok yang matang. Buah ini boleh dijual segar atau pun diproses untuk dijadikan pelbagai produk proses berasaskan buah corona. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca anim agro technology. Wasallam!!!...
BUAH DARI LUAR... NAMA COCONA...
SAMA TERUNG...CEPAT BUAHNYA...
LEPAS 8 BULAN...TUAI HASILNYA..
BACA ARTIKEL... BARU TAHU DIA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
21 Zulkaedah 1441H.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...