Support My Blog

Sunday, May 3, 2020

BETIK CALINA - POPULAR DI INDONESIA

BETIK CALIFORNIA (Carica papaya) atau PAPAYA CALINA merupakan satu varieti betik yang popular diusahakan di Indonesia terutama dijadikan buah betik segar yang disukai ramai. Nama varieti Calina adalah singkatan daripada 'California' dan 'Indonesia' menjadi 'Calina'. Penulis blog dapati Pepaya Calina disebut juga Papaya California adalah salah satu jenis buah yang disukai sebab mempunyai isi buah yang tebal, rasa yang manis dan segar dan agak penting adalah ciri yang tahan bila disimpan lama. Varieti ini yang didakwa sebagai varieti lokal berasal dari proses adaptasi betik asal California. Ia dilaporkan mempunyai nilai ekonomik sehingga mampu memberikan pendapatan lecih RM3,000 sebulan kepada penanam betik ini. Varieti ia juga mempunyai pulangan yang tinggi serta mempunyai prospek pasaran yang sangat baik di negara jiran ini. Melakukan budidaya pepaya Calina merupakan potensi bagi petani untuk meningkatkan pendapatan keluarganya. Berikut cara budidaya pepaya Calina. Betin varieti ini merupakan varieti hasil temuan dari Institut Pertanian Bogor (IPB) yang mana saintis mereka menamakan sebagai Calina IPB 9. Nama california merupakan pemberian dari para pedagang dan juga petani atau pengusaha sedangkan di kalangan petani lebih mengenalnya dengan sebutan calina atau california Indonesia. Betik ini dipercayai memang berasal dari Selatan Mexico dan  Nicaragua telh dikembangkan sebagai sejenis buah betik yang dominan di Indonesia. Tanah yang subur dan penggurusan tanaman yang baik membolehkan betik ini sudah semakin meluas ditanam dengan penghasilan yang optima. Tanaman betik Calina lazimnya mempunyai jangkahayat selama 3 - 4 tahun atau lebih sedikit dengan proses penjagaan yang baik. Betik ini mempu tumbuh baik pada tanah yang subur dengan tanah yang sedikit berpasir serta pH tanah pH6. Ia sesuai ditanam datas tanah pamah sehingga kawasan tanah dengan ketinggian 700 meter di atas permukaan laut. Seperti varieti betik lain ia sebaiknya ditanam di kebun yang terbuka dan dilengkapi dengan sistem pengairan yang baik, suhu antara 25 - 30 Celcius dengan kadar curahan hujan sekitar antara 1,000 - 2,000 mm setahun. Artikel subuh ini dalam blog popular "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai sejenis tanaman betik varieti California atau Calina dinegar jiran untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukkan anda semua.


Perkara asas didalam menanam betik adalah untuk mendapatkan benih tanaman yang berkualiti. Penyediaan benih betik Calina ini penting dimana benih dari biji-biji yang dibeli dari pihak penjual sah atau ia diambil dari buah betik masak dari kebun atau kedai. Apa pun syarat buah tersebut mestilah berukuran besar (menurut jenisnya), sudah tua, masak, dan dari tanaman papaya dijaga dengan baik. Cara untuk menyediakan biji menjadi buah betik dengan memilih buah yang dikenalpsti untuk dijadikan benih. Buah betik yang telah memenuhi syarat perlu dibelah dua dan kemudian bijinya dikeluarkan dan seterusnya biji-bijinya dicuci bersih sehingga kulit yang menyelubungi biji terbuang. Biji betik ini perlu dikeringkan dengan cara dianginkan ditempat yang teduh. Biji yang bernas sahaja dipilih untuk dijadikan benih tanaman sementara benih yang kurang bernas di buang. Benih yang sudah disiapkan kemudian disemai pada polibag plastik yang berukuran 10 x 15 cm atau pada tray semaian dengan media tanaman berupa campuran tanah dan baja organik dengan kadar perbandingan 1:1. Lazimnya dalam jangkamasa tiga minggu maka benih betik ini akan tumbuh dan perlu dijaga dengan intensif agar benih dapat tumbuh sihat dan normal. Anakbenih betik yang telah disemai dalam polybag selama 2 bulan biasanya sesuai untuk dipindahkan ke kebun.


Penyediaan kawasan tanaman betik dilakukan untuk menanam sekitar 1- 2 minggu sebelum tanam. Setelah benih betik ini siap disemai maka perlu dilakukan persiapan kawasan dengan membersihan kebun terutama dari rumput dan semak samun dan digemburkan tanah tersebut mengikut kesesuaian. Biasanya tanah yang bersaiz kecil cara menggembur tanah dengan mencangkul dan tanah besar dengan menggunakan jentera. Kemudian dibuat batas tanaman dengan lebar 2 m dan panjang batas ini sesuai panjang kebun dengan ktinggian batas sekitar 30 cm. Batas ini dibuat bertujuan untuk menjaga agar air tidak menggenang yang boleh merosakan tanaman betik dengan jarak antara batas sekitar 45 cm. Di atas batas ini dibuat lubang tanaman dengan ukuran panjang dan lebar 20 x 20 cm, kedalaman lubang 25 cm dengan jarak tanam 2.5 x 2.75 m. Lubang tanaman yang telah disiapkan diisi dengan baja asas seperti baja organik sebanyak 20 kg/lubang dan sebaiknya perlu dibiarkan selama satu minggu bagi membolehkan agar mendapatkan cukup sinar matahari. Apa pun aktiviti penanaman betik calina ini sebaiknya dilakukan pada waktu petang. Ini bagi membolehkan pokok segar dan untuk meminimalkan penguapan pada tanaman yang baru dipindah. Satu hari sebelum tanam sebaiknya batas disiram dahulu. Sedia dan susunkan benih betik yang sudah siap dipindahkan ke batas mengikut jumlah lubang tanam yang telah dibuat. Sebaiknya ditanam 3 pokok setiap lubang penanaman dengan hati-hati jangan sampai tanah pada polybag hancur dan akar jangan sampai patah. Tujuan 3 pokok satu lubang ini untuk hanya memilih benih yang hermaprodit sahaja dan jantan serta betina akan dibuang. Bagaiana pun dilaporkan banya betik calina ada hermaprodit. Lakukan penyulaman dengan merupakan menggantikan benih yang telah ditanam tetapi mati atau rosak atau tumbuh tidak mengikut spesifikasi. Penyulaman harus dilakukan sesegera mungkin setelah tanam benih pada lahan.


Tanaman betik calina memerlukan air yang mencukupi terutama diperingkat awal penanaman. Jadual penanaman sebaiknya disturkan dengan musim hujan kecuali kebun yang hendak ditanam dengan betik mempunyai sistem pengairan lengkap. Pokok betik memerlukan air tetapi tidak tahan jika air menggenang sebab batangnya cepat busuk. Disyorkan dipasanr sistem pengairan sama ada secara pengairan titis, dan sebagainya. Keperluan parit ladang sentiasa diutamakan agar tidak berlaku masaalah kejadian banjir didalam kebun betik ini. Aktiviti kewalan rumpai sangat penting dari peringkat awal penanaman betik kerana tanaman betik kalah dengan rumpai. Ia bersaing dengan betik dari segi pengambilan nutrien, air, sinar matahari dan berkemungkinan menjadi perumah kepada perosak atau penyakit betik. Apa pun semasa membuat kawalan rumpai sekaligus dilakukan menaikan tanah dipangkal pokok betik untuk memperbaiki drainage dan aerasi tanah sehingga akar tanaman dapat berkembang dengan baik. Pengawalan rumpau dan juga pembumbunan tanah dipangkkal pokok betik dilakukan dengan berhati-hati agar tidak banyak melukai akar tanaman. Proses pembajaan betik dilakukan mengikut jadual pembajaann yang disyorkan.Inii kerana pemberian baja pada tanaman betik calina hanya untuk menambah nutrien dalam tanah agar hasil pengeluaran betik ini adalah optima. Baja organik sebanyak 20 kg sepokok diberikan semasa menanam. Kemudian setelah seminggu benih ditanam maka perlu diberikan baja NPK15:15:15 sebanayak 200 gram sepokok. Sebaiknya kuga diberikan baja foliar secara rutin setiap 2 minggu sekali sehingga betik mula berbunga. Caranya disemburkan pada pagi hari pada waktu petang. Baja foliar akan membolehkan pokok lebih sihat untuk berbunga dan berbuah.


Betik Calina di Indonesia mempunyai masaalah serangan perosk dan penyakit. Diantara serangga perosak betik yang dikenalpasti seperti Kutu Putih, Aphid dan tungau. Perosak ini biasanya menyerang dengan menghisap semua cairan yang ada pada daun muda pokok betik Calina. cara kawalanya dengan menyemburkan racun kimia dan sebagainya. Jenis penyakit pada betik Calina dilaporkan seperti serangan oleh Kulat Phytphora parasitica, P; Palmivora; Collectricum dan Pythium yang menyerang pada bahagian daun, akar, batang dan buah terutma ia berlaku pada musim hujan. Kaedah kawalan boleh dilakukan dengan menyemburkan racun kulat yang dicampur air dan sticker jika menyembur pada musim hujan. Adalah disyorkan agar petani menggunakan bahan kawalan organik untuk tanaman betik. Penuaian betik Calina ini boleh dijalankan dalam tmpok pokok betik berumur 8 - 9 bulan selepas penanaman. Apa yang penting dimana ada tanda buah sudah matang seperti dibahagian buah sudah berwarna kuning dapat dilihat semasa memeriksa kebun. Tangkain buah betik dipotong dengan pisau tajam atau dengan menggunakan gunting pangkasan. Sebaknya menuai betik dilakukan dengan setiap 10 hari sekali bagi setiap pokok. Setelah buah betik Calina ini dituai sebaiknya ia dibalut dengan kertas suratkhabar lama sebelum dimasukkan kedalam bakul penuaian. Ini bagi mengelakkan kecederaan pada kulit betik tersebut. Betik ini akan di gredkan mengikut 4 kategoori iaitu Gred A, Gred B, Gred C dan Gred Baby (Sila lihat foto paling bawah sekali). Semuga artikel inii memberi info berguna kepasa semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!...
 MENANAM BETIK...NEGARA INDONESIA...
VARIETI UNTGGUL... NAMANYA CALINA...
CEPAT BERHASIL... ENAK CITARASA...
CUBALAH TANAM...SIAPA YANG SUKA...

By,
M Anem,
Snior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan Putrajaya,
Malaysia.
STAY HOME... Elakkan Covid19...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...