Support My Blog

Monday, November 18, 2019

FAKTA TENTANG TIMUN DAN KHASIATNYA

FAKTA TENTANG TIMUN (Cucumis sativus) ada disebut dalam Islam dari hadis riwayat Abdullah Jaafar yang ianya bermaksud "Nabi saw sering makan mentimun dengan ruthab (tamar masak /kurma basah)." dimana sayur buah ini memang makanan yang memang berkhasiat. Sayur timun merupakan sejenis sayur buah dari keluarga Cucurbitaceae dimana dalam bahasa Inggersi dipanggil Cucumber. Saya ada tuis artikel mengenai timun dalam blog ini lebih daripada 10 artikel untuk dibuat rujukkan (Sila Klik Disini), (Sila klik disini) dan beberapa lagi. Didunia tanamana timun memang popular dimana pada tahun 2016 FAOSTAT melaporkan pengeluaran buah timunn dunia (banyak jenis) adalah sebanyak 80.6 juta metrik tan dengan negara China merpakan pengeluar utama timun dunia sebanak 61.9 juta mt atau 77% pengeluaran dunia diikuti dengan EU (2.9 juta mt), Rusia (2.0 juta mt), Turki (1.8 juta mt), Iran (1.7 mt) dan Ukraine (0.9 juta mt). Mentimun atau Timun merupakan sayuran daripada keluarga Cucurbitaceae paling luas ditanam diseluruh dunia dann dijual dipasar-pasar sebagai sayuran segar sesuai dimakan terus atau dimasak. Kalau anda perasan ada sesekali ujud rasa pahit terutama pada pangkal buah dalam timun yang berpubca dari bahan fitokimia dikenani dengan Cucurbitacin C dimana rasa ini berbeza-beza diantara spesis dan varieti timun tersebut. Apa yang unik mengenai pokok timun adalah dimana ia jenis tumbuhan memannjat dengan panjang batangnya mencapai 5 meter menggunakan tendril atau sulur paut yang melilit kayu sokongan. Panjang sukur paut ini berbeza sehingga 30 cm panjang untuk spesis tertentu. Buahnya akan bergayutan dan mudah dipetik apabila matang. Artikel pagi Khamis ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya berkongsi info dengan anda mengenaii beberapa fakta tentang timun darii segi khasiat permakanan dan kegunaannya dalam perubatan untuk bahan rujukkan anda.


Penanaman timun memerlukan sistem para atau kerja penyediaan junjung. Timun adalah tanaman yang memerlukan junjung atau penyokong untuk batangnya dibolehkan pokok memanjat dan ianya akan memudahkan proses penuaian. Bagimana pun kini petani yang menanam timun dengan cara fertigasi gantung semakin popular dijalankan (Sila lihat foto disebelah). Menanam timun dengan cara fertigasi gantung lebih menguntungkan petani yang mempunyai kawasan tanah rendah sering banjir. Sistem memacang para secara tradisional dilakukan dengan memacakkan kayu berukuran 5 cm x 5 cm x 6.5 meter panjang setiap jarak tiga meter dimana ia kemudian perlu diregangkan dawai kasar. Dawai ini diikat antara puncak kayu beruti dan sambungkan tiang kayu yang bertentangan antara kedua hujung batas. Sebaiknya menggunakan paku untuk memasang dawai. Tali sistem diguna bagi membantu anak pokok memanjat bila telah berumur dua minggu. Tanaman timun merupakan tanaman yang memerlukan sistem pengairan samaada menanam diatas tanah atau sistem fertigasi. Pokok timun memerlukan air yang banyak untuk kelembapan yang cukup untuk pertumbuhan yang lebih subur, Penyiraman dibuat dua kali sehari di peringkat awal penanaman dan dikurangkan sekali sehari bila pokok besar dan sistem memungut hasil.

Tanaman Timun memang termasuk dari sayuran jenis buah yang kedua terpopular selepas cili. Buah timun yang masih muda digunakan sebagai ulaman dan dimakan mentah dimana ada juga timunyang dimasak atau dibuat acar atau jeruk. Timun tua pula ditanam untuk dijadikan bahan sayuran sup dikalangan penduduk tempatan atau masakan asam ikan patin tempoyak. Timun mengandungi 0.65% protein, 0.1% lemak dankarbohidrat sebanyak 2.2%. Selain itu timun juga mengandungi kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, vitamin A, vitamin B1,vitamin B2 dan vitamin C. Biji timun mengandungi racun alkoloid jenis hipoxanti yang berkesan untuk merawat kanak-kanak yang kecacingan. Bagi mereka yang menhidapi sakit tekak apabila diserang batuk , penyakit ini dapat dirawat dengan biji timun dimana sedikit biji timun dicampurkan dengan sedikit garam dan dikumuh beberapa kali sehari. Pengamalan ini dapat mengembalikan suara yang hilang. Selain itu, penyakit sampu pucat iaitu sejenis penyakit pening-pening yang berterusan sehingga dapat menurunkan berat badan dapat diatasi dengan pengamalan makan timun mentah atau yang telah dimasak. Timun juga dapat mengubati penyakit disesteri iaitu keluar darah semasa membuang air besar.


Fakta tentang timun yang agak jerang didengar dimana dilaporkan Biji Timun mengandungi racul alkoloid hipoxanti yang yang berkesan untuk merawat kanak-kanakyang kecacingan serta sesuai untuk merawat sakit tekak apabila diserang batuk. Fakta lain dimana bunga timun adalah bersifat uniseks dimana ia ada lima kelopak berwarna kuning dan berbunga tunggal. Fakta yang ke 3 dimana daun timun yang kasar berukuran 7-20 cm lebar seakan bentuk tigasegi bujur dan ramping. Daun timun muda ada yang mengutipnya djadikan sayuran. Fakta ke 4 dimana apabila buah timun tidak dipetik dan dibiarkan menjadi 'Timun Tua' warna kulitnya bertukar kepada coklat keperangan dan isinya menjadi kekuningan dimana ia mendapat permintaan amat baik dibuat sup dikalangan masyarakat Cina di Malaysia. Harga timun tua kadang-kadang lebih baik diladang daripada harga timun biasa. Buah timun yang matang dan sesuai dipetik mempunyai isi yang warna putih kehijauan dengan keras dan berjus serta berjus dan rangup. Ada petani yang memasang casing khas bagi membentuk buah timun tersebut apabila dipotong seperti bentuk bintang (star), Cinta (Love) atau Empat segi (square) yang menarik dihidangkan (Sila lihat foto disebelah). Buah timun di Malaysia boleh ditanam dari jenis Timun Biasa, Timun Jepun dan Timun Mini


Dalam dunia perubatan penggunaan timun amat signifikan dimana ia mampu untuk mengekalkan kandungan alkali didalam badan. Ia juga ada digunakan didlam merawat kulit uka yang berminyak dan berjerawat,  Buah timun jika dimakan dengan kuantiti tertentu mampu merawat demam, disenteri, sellulit, mengatasi masaalah pencernaan, sakit tekak, batuk, panas badan, masallah tekanan darah tinggi, badan terlalu gemuk atau terlalu kurus, badan bertoksik, gout, sakit sendi, batu karang, mengatasi masaalah sembelit, kurang selera makan, hilamgkan bau badan, rengsa pada kulit dan banyak lagi. Bagi menghilangkan bau badan disyorkan agar ambil buah timun muda dan dikupas kulitnya dan dibasuh bersih. Gosokan timun tersebut pada bahagian berpeluh yang menyebabkan bau badan sehingga hilang baunya dan amalkan selslu. Menyejukkan badan dengan makan buah timun segar atau dijadikan jus amat berkesan sama juga amalannya untuk mendapat sistem pencernaan yang baik. Bagi mengatasi masaalah kulit muka yang kasar maka adalah dicadangkan agar ambil abuah timun dan diparut kemudian dicamput sedikit tepung jagung disapukan pada muka sebelumtidur dan cuci selepas bangun menjadikan kulit muka licin. Selalu kita lihat wanita cantik meletakkan hirisan timun pada kedua belah matanya untuk pelbagai menafaat tersendiri. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada pembaca anin agro technology kali ini. Wasallam!!!...
MAKAN TIMUN... SEGAR SAHAJA...
WARNA HIJAU...BANYAK JENISNYA...
BERKHASIAT...BADAN DISEJUKNYA...
SEDAP...BAIKI SISTEM MENCERNA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 1216, Suite Executive,
Hotel Mega, Miri,
Sarawak,
Malaysia.
(25 Safar 1441H).
Published from,
Room 203, A1 Express Hotel,
Cagayan de Oro, Philipines.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...