Support My Blog

Wednesday, August 22, 2018

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2018

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2018 bersamaan dengan 10 Zulhijjah 1439 atau 22 Ogos 2018 iaitu hari Rabu. Hari Raya ini adalah juga dipanggil sebagai Hari Raya Qurban. Apakah Makna Hari Raya Aidiladha?. Bilakah umat islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha?. Adakah Hari Raya Aidiladha hanya disambut di Mekah sahaja?. Itu antara pertanyaan sering ditanya anak-anak. Hari Raya Aidiladha dikenali sebagai Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji dirayakan di seluruh dunia.. Ia merupakan hari raya yang terbesar di dalam islam selain Aidilfitri. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t. Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi Hari Raya Korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua. Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri. Ada juga hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk laksanakan penyembelihan korban. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid. Artikel sempena hari raya Aidiladha ini saya menulis dalam ''Anim Agro Technology'' mengenai pengorbanan penulis didalam memberikan ilmu pengetahuan teknologi pertanian dan perkara berkaitan kepada pembaca semua.


Blog Anim Agro Technology telah mencapai 15,101,143 (atau ringkasnya 15.1 juta) pengunjung semenjak ia diterbitkan 10 tahun lalu. Jumlah ini tidak termasuk bloggers lain yang buat terus link dengan membuat capaian terus dan memplagiat artikel-artikel dari penulisan blog ini. Kini jumlah yang membaca semakin ramai dengan 1,667 follower yang membuat rujukkan. Purata mereka yang ada membuat tinjauan blog ini diantara 9,000 - 15,000 orang dalam sehari bergantung kepada hari yang berlainan. Jika hari bekerja memang melabihi 12,000 orang sehari sebaliknya pada hari kelapasan am sekitar 9,000 orang sahaja (Sila rujuk rajah diatas). Artikel ini adalah artikel yang ke 4,846 dimana sebanyak 3,182 telah dibuat posting dan bakinya masih menunggu untuk dibuat posting. Setiap hari akan dibuat posting satu artikel tanpa tertinggal walau sehari pun semenjak lebih 10 tahun blog ini diterbitkan.
 

Pembaca dari Malaysi masih merupakan paling ramai yang membuat rujukkan (Sila lihat foto diatas). Seramai 12.76 juta rakyat Malaysia telah membuka dan membaca tulisan saya dalam Anim Agro Technology. Ini diikuti dengan rakyat dari USA seramai 765,956 orang yang mendudukki tempat kedua. Penulis blog dapati mereka akan gunakan "google translate'' untuk membaca tulisan saya dengan mudah. Rakyat Indonesia menjadi ke tiga teramai membuat rujukkan dengan seramai 595,353 walau sebahagian mereka selalu merujuk kepada blog saya yang dibaca menggunakan url. disana sahaja. Ini diikuri dengan Singapura, India, Russia, Buriei, Sepanyol dan juga Jerman. Semuga tulisan saya etiap hari memberi info berguna kepada semua pembaca. Wasallam!!!...

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA 2018!!!.

HARI RAYA QURBAN ...SAMA AIDILADHA...
BERKUMPUL SEMUA... SATU KELUARGA...
MEMANG MERIAH ... RUMAH DI MELAKA...
PENGORBANAN... DAN TERUS BERKARYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Bandar Melaka,
Jalan Istana, Persimpangan Air Keroh,
Melaka, Malaysia.
(10 Zulhijjah 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...