Support My Blog

Friday, August 24, 2018

SOMTAM - KERABU BETIK MANGGA

SOMTAM atau Kerabu Betik Muda atau Kerabu Mangga Muda merupakan makanan Ala-Thai yang semakin popular di negara kita. Makanan yang berasal daripada negara Asia Tenggara ini memang sejenis makanan sihat yang berkhasiat dan enak dimakan bersama nasi putih dan pelbagai lauk-pauk lain. Makanan ini merupakan makanan jenis salad yang mudah disediakan berasaskan kepada salad betik mentah, kacang tanah, cili, pla ra, ketam, plum dan limau. Kini makanan Somtam atau salad betik mentah adalah salad berempah agak pedas yang diperbuat daripada kepingan nipis betik mentah mudah didapati dari Restoren Makanan TomYam dengan mudah. Hidangan ini dipercayai berasal dari Laos akan tetapi dipopularkan oleh masakan Thailand dan kini sudah diperkenalkan diperingkat internasional yang disajikan di Asia Tenggara. Di Kemboja disebut bok l'hong, di Laos disebut tam som tepatnya tam maak hoong, di Thailand dikenal sebagai som tam dan di Vietnam disebut goi du du. Di Malaysia pula lebih biasa disebut dengan Kerabu Betik Muda atau Kerabu Mangga tetapi kini ramai yang sudah mengetahui perkataan ''Somtam'' ini (Sila lihat foto paling atas sekali). Som tam dengan resepi dari Thailand didakwa merupakan makanan yang mendapat nombor ke 46 dari senarai 50 Makanan Paling Lazat di Dunia oleh CNN Go pada 2011. Penulis blog memesan dua pinggan somtam di Restoren Makanan Suraya Sefood Ala-Thai di Kg Baru, Kuala Lumpur kerana memang enak sekali makanannya selain daripada servisnya yang cepat. Artikel malam ini saya menulis dalam ''Anim Agro Technology'' mengenai makanan kerabu betik muda atau kerabu mangga atau somtam  sekadar berkongsi info bersama pembaca semua.

Betik Muda atau Mangga Muda menjadi asas kepada makanan somtam dimana biasanya pilih buah yang belum masak dihiris menjadi jalur nipis dengan alatat pemarut komersil iaitu dilakukan semasa penyediaan. Hidangan ini menggabungkan lima utama rasa utama dari masakan tempatan iaitu masam limau, pedas cili, sos ikan masin, savuri dan juga rasa kemanisan ditambah oleh gula melaka. Bahan-bahan yang diadun dan ditumbuk dalam lesung batu (Sila lihat foto disebelah)   Nama biasa bagi makanan ini dalam bahasa Laos bermaksud "masam ditumbuk", bagaimanapun, nama Laos atau makna yang lebih khusus adalah ''tam maak hoong'' atau bermaksud "betik ditumbuk". Walaupun menggunakan betik, yang seseorang akan berfikir manis maka salad ini sebenarnya savuri. Apabila betik belum masak biasanya betik muda ini mempunyai rasa yang sedikit masam dan sedikit pahit. Teksturnya segar dan teguh atau rapuh kadang-kadang akan menjadi ketahap kerangupan. Inilah yang membolehkan buah betik muda atau mangga muda dapat bertahan ketika dipukul dalam lesung batu. Dinegara asal di Laos (penulis blog dua kali ke negara tersebut hadi kursus dan memberi ceramah kepada usahawan tani mereka) salad betik hijau adalah salah satu daripada makanan harian tradisional mereka. Salad yang ditumbuk di Laos ini semua adalah di bawah kategori induk tam som atau yang mungkin tidak mengandungi betik hijau.

Di negara jiranThailand yang juga digelar sebagai ''Kitchen of the world'' dengan pelbagai jenis makanan hebat menjadikan somtam sebagai satu pilihan rakyat mereka dengan popular sekali. Di Thailand makanan somtam adalah sebagai adat apabila ada pelanggan meminta penyedia untuk membuat hidangan yang sesuai dengan citarasanya. Tukang masak Thailand menambah baik resepi asal somtam dari Laos dengan pelbagai campuran lain yang lebih enak dan bertaraf komersil serta internasional. Somtam Thailand kini menjadi asas kepada somtam Malaysia yang enak dengan pelbagai pengubahsuaian bahan yang digunakan (Sila lihat foto disebelah). Jika anda berkunjung ke Thailand jangan lupa menjamu selera dengan makanan enak somtam ini. Secara tradisinya kepelbagaian salad betik hijau buatan tempatan di jalan-jalan di Bangkok sangat pedas kerana penambahan segenggam cili padi. Bagaimana pun kini apabila popularitinya semakin meningkat di kalangan pelancong asing termasuk orang Eropah dan Asia lain yan tidak tahan pedas maka mere sering dihidangkan somtam yang tidak begitu pedas. Banyak bahan-bahan tambahan somtam ala thai yang menggabungkan semua rasa yang unik dan menyegarkan. Sebenarnya selain daripada salad betik hijau rakyat tempatan Thailand juga akan turut juga menghidangkan makanan ayam panggang dengan pulut adalah sebagai gabungan makanan popular di Thailand. Apa yang menarik penulis blog mengenai resepi penyediaan somtam Ala-Thai mereka menggunakan betik muda diparut dan kemudian ditumbuk di dalam lesung batu. Bahan ramuan lain dinasukkan adalah cili, Gula (secara tradisinya gula melaka), Bawang putih, Limau, Sos ikan, Udang kering dan brined Ketam. Ini bukan ketam laut sejenis ketam hitam tempatan yang telah dimasinkan atau lebih dikenali dengan ''ketam sawah''  yang diperolehi dari sawah yang mana ia ditenggelami air dan terusan. Bahan lain dimasukkan adalah terdiri dari belacan, Pla-ra atau padaek, Tomato, Kacang panjang, Plum Hog dan juga Terung Thai mentah. Biasanya salad betik hijau sering dihidangkan dengan pulut dan kai yang/ping gai (ayam panggang). Ia juga boleh dimakan dengan mi beras segar. Hidangan ini sering disertai dengan sayur-sayuran mentah di sebelah untuk mengurangkan kepedasan hidangan.

Dalam laporan khas perlancongan di Thailand ada dinyatakan makanan somtam paling mahal di Thailand telah berjaya dikenalpasti (Sila lihat foto disebelah). Makanan salad betik atau lebih dikenali dengan nama somtam adalah salah satu makanan Thai yang paling popular dalam kalangan penduduk tempatan dan juga dikalangan pelancong asing di sini. Kaji selidik baru-baru ini mendedahkan bahawa harga purata somtam dengan gabungan rasa manis, masam dan pedas ini paling mahal dikenal pasti di tepi pantai, Krabi, Thailand. Tinjauan oleh  Kementerian Perdagangan baru-baru ini meninjau harga produk pengguna 2018 iaitu termasuk makanan somtam dan mendapati bahawa harga purata somtam adalah tertinggi di Krabi yang dijual pada harga THB60 (RM7.40) untuk setiap hidangan. Harga ini ditetapkan peniaga disebabkan Krabi adalah salah sebuah destinasi pelancongan utama Thailand. Laporan tersebut juga melaporkan somtam kedua paling mahal di negara itu dikenal pasti di Rayong dengan harga runcip pada THB55 (RM6.80), sterusnya ketiga temahal berada di Bangkok THB35 (RM4.30) dan yang ke empat termahal adalah di Si Saket THB30 (RM3.70). Bagaimana pun sebenarnya harga somtam di Malaysia jauh lebih mahal dibandingkan dengan kajian di Thailand itu.Restoren biasa Ala-Thai menghidankan sepinggan somtam dengan harga RM5.00 - RM6.00 satu hidangan. Bagaimana pun ianya bergantung kepada likasi dan kualiti somtam ianya berbeza-beza mengikut lokaliti di Malaysia. 

Dalam penulis merujuk beberapa resepi menyediakan somtam terlalu banyak yang dijumpai. Resepi kerabu betik somtam oleh MyResepi mudah dirujuk dan sesuai dengan selera penulis blog. Kerabu betik mula Al-Thai ini menggunakan bahan seperti sebiji betik mengkal saiz kecil atau yang berwarna jingga, 1 biji mangga muda, 1 sudu udang kering yang perlu ditumbuk kasar, 5 sudu kacang goreng yang ditumbuk kasar, 2 sudu sos ikan,1 sudu gula, sebanyak 7 biji limau kasturi diperah dan diambil jusnya, bahan perasa garam secukup rasa (jika perlu). Bahan B yang perlu adalah terdiri dari 3 batang kacang panjang, 2 kuntum bunga kantan, 8 biji cili api, 3 biji cili merah, 2 biji bawang besar, 2 tangkai daun ketumbar dan juga 1 biji tomato. Cara menyediakan dan memasak somtam betik muda dengan membuangkan kulit betik dan mangga dan basuh bersik. Kemudian betik muda ini diracik memanjang menggunakan pisau atau parut khas. Seterusnya dengan mencampurkan betik, mangga, kacang panjang, tomato, cili , udang kering, kacang goreng, bunga kantan, daun ketumbar dan bawang besar dalam bekas (Sila lihat foto disebelah). Seterusnya memasukkan sos ikan, gula dan jus limau dan gaulkan sehingga rata dan isikan kerabu mangga kedalam pinggan dan boleh dimakan segera dengan masi putih. Enak dimakan selepas disediakan untuk tahap keenakan paling maksima.

Kerabu Mangga pada penulis blog sebenarnya lebih enak berbanding dengan kerabu betik muda (Sila anda lihat foto disebelah). Bagaimana pun masaalah kekurangan buah mangga muda sepnjang tahun menjadi halangan untuk penulis blog mendapatkan bahan asas kerabu mangga somtam ini. Bahan untuk meyediakan somtam mangga dengn 2-3 biji mangga muda, udang kering yang ditumbuk halus, cili padi, bawang merah, serai dihiris halus, bunga kantan dihiris, kacang tanah ditumbuk, air perahan limau serta bahan perasa gula dan garam secukup rasa. Biasanya bagi menambah keenakan somtam mangga jangan lupa menggunakan sos ikan. Ada juga yang memasukkan daging ikan atau ayam bagi menambah rasa dan kelazatannya. Cara membuat somtam mangga mudah dengan buah mangga atau pelam dihiris memanjang dan dimayang halus (sederhana pun boleh). Kemudian di hiris bawang merah, cili padi, serai, bunga kantan dan tomato (potong kiub) sebelum kesemuanya dimasukkan bahan kedalam mangkuk dan gaulkan bersama. Masukkan udang kering dan kacang tanah yang telah ditumbuk tadi gaulkan bersama perahan air limau tadi sehingga sebati. Perasakan dengan garam dan gula dan gaulkan sehingga sebati. Bila sudah siap somtam mangga ini sedia dihidangkan dengan makan bersama nasi putih atau laukpauk lain. Memang enak makan somtam mangga. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
NAMANYA SOMTAM... KERABU IA SAMA...
BAHAN UTAMA... GUNAAN BETIK MUDA...
RAMUAN DICAMPUR... BERSAMA MANGGA...
ENAK DINIKMATI... MAKAN BERSAMA SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agroomist,
Taman Cendana, Jalan Istana,
Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka,
Melaka, Malaysia.
(12 Zulhijjah 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...