Support My Blog

Sunday, June 30, 2013

SERANGGA - PENGKELASAN


SERANGGA (Insects) merupakan satu komuniti yang terdapat disekeliling kita daripada yang bersaiz besar sehingga yang amat halus. Ilmu mengenai serangga telah saya belajar semasa di Universiti dahulu dimana ianya merupakan diantara subjek yang agak susah tertutama untuk mengingati banyak nama-nama dan taksonomi serangga yang memang banyak. Serangga ditakrifkan  sebagai benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata iaitu dalam Kelas Insecta yang mempunyai bilangan spesis terbanyak didunia. Apa yang kita pasti adalah dimana pada habitat daratan, serangga merupakan haiwan yang paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod. Anggaran yang telah dibuat oleh saintis ialah dimana terdapat sebanyak lebih dari 20 - 30 juta spesis serangga sehingga ini dan masih banyak lagi yang belum ditemui setiap masa. Aktiviti merekod serangga masih berterusan dengan membuat kajjian dan penyelidikan mengenai serangga-serangga baru. Walau telah pasti ada hampir 1 juta spesis serangga yang lazim kita jumpa, banyak juga spesis serangga yang pupus tanpa sempat untuk direkodkan kerana aktiviti pembangunan dan penebangan hutan dan pemusnahan habitat asal serangga oleh manusia dan faktur semulajadi. Artikel subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai pengkelasan serangga berdasarkan kepada pembacaan beberapa buku dan membuat rujukkan dalam lamanweb.


Apabila kita membincangkan mengenai serangga, apa yang pasti adalah keujudan serangga boleh didapati dalam pelbagai habitat di bumi ini. Terdapat banyak keadaan dimana saya dapati banyak serangga yang memang keujudannya berkongsi habitat dengan manusia. Lihat sahaja dalam rumah kita, sering kita jumpa semut, lipas, anai-anai, nyamok, lalat, pepijat, ulat gonggok, lipan, kelkatu, kerengga dan sebagainya. Mereka juga sering menumpang makanan kita dan juga makan hartabenda kita seperti anai-anai yang makan perabut kayu. Serangga saya dapati memang ada mempunyai banyak kepentingan sama ada secara langsung maupun tidak langsung terhadap kehidupan manusia di bumi ini sama ada menyumbang kepada kebaikan, kesihatan, kemusnahan dan sebagainya. Saya juga difahamkan bahawa kajian mengenai serangga dikenali sebagai Sains Entomologi.


Laporan daripada banyak buku menyetakan, terdapat sebanyak lingkungan 5,000 spesis serangga jenis Pepatung (Dragonfly) dan sebanyak 2,000 seranggan Jenis Mentadak (Praying mantis) diseluruh dunia. Ini belum termasuk sebanyak 20,000 jenis serangga daripada Jenis Belalang (grasshopper) dan paling banyak adalah sebanyak 170,000 jenis serangga jenis Rama-rama dan kupu-kupu (Butterfly dan Moths). Bagi kumpulan Lalat (Flies) pula direkodkan sebanyak 120,000 spesis termasuk lalat rumah, lalat buah dan sebagainya. Juga dilaporkan terdapat 82,000 jenis serangga kumpulan Pianggang, 350,000 spesis serangga kumpulan Kumbang dan 110,000 spesis serangga dari kumpulan lebah (Bees) dan Semut (Ants).


Apa kah dia pencirian mengenai Serangga?. Ciri-ciri utama serangga adalah seperti ia mempunyai Kaki sebanyak 3 pasang ( 6 kaki) dimana ia berada di bahagian tubuh thorax. Serangga mempunyai tubuh yang terbahagi kepada 3 bahagian iaitu bahagian KEPALA, THORAX dan juga ABDOMEN. Biasanya rangka tubuh terdapat dibahagian Luar sering kita sebut sebagai 'Rangka Luar'. Bahagian ini merupakan kulit keras yang terbentuk sebagai badan serangga. Kajian sains menyatakan kesemua serangga adalah tergolong dalam Phylum Arthropoda iaitu sama phylum dengan lipan, ulat gonggok, kala jengking, labah-labah dan sebagainya. Serangga lazimnya akan dibahagikan kepada dua subkelas iaitu Apterygota dan Pterygota. Kelas Apterygota ialah serangga yang tidak mempunyai sayap manakala Kelas Pterygota adalah serangga yang mempunyai sayap.

Dalam membuat pengkelasan Serangga, kita boleh bahagikan kepada kaedah pembahagian berikut.


a) SUBKLAS : APTERYGOTA 
Kumpulan ini serangga merupakan  semua jenis serangga yang tidak bersayap.  Kumpulan serangga ini tidak banyak berbanding dengan kumpulan serangga yang bersayap. Dua order yang terdapat didalam kumpulan ini adalah Order - Thysanura seperti Silverfish dan Order - Collembola iaitu seperti Springtail. Kita jarang-jarang mengenali serangga dalam subkelas ini kerana ia adalah sedikit jenisnya (Lihat foto disebelah).


b) SUBKLAS : PTERYGOTA 
Kumpulan ini adalah semua jenis serangga bersayap dan meempunyai banyak order (15) dan juga spesis.  Order pertama adalah 1. Order : Odonata yang terdiri daripada Pepatung / Sibur-sibur (Dragonfly) - Family :Anisoptera, 2. Pepatung jarum (Damselfly) - Family : Zygoptera, Seterusnya adalah 2. Order : Orthoptera yang terdiri daripada Belalang (Grasshopper) - Family : Acrididae, Belalang pelesit (Katydid) - Family : Tettigoniidae, Cengkerik (Criket) - Family : Gryllidae  dan akhirnya Sesorok (Mole cricket) - Family : Gryllotalpidae. Seterusnya adalah dalam 3. Order : Hemiptera yang terdiri daripada serangga seperti Kesing (Stink bug) - Family : Pentatomidae, Pianggang (Squash bug) - Family : Coriedae dan juga Ayak-ayak (Water strider) - Famili : Gerridae  Bagi yang ke 4 pula adalah Order : Homoptera yang terdiri daripada Riang-riang (Cicada), Bena perang (Planthopper), Lelompat daun / Lelompat pokok (Leafhopper) dan juga Afid (Aphid). Serangga ini memang berada dikeliling kita yang mudah dikenali dan dijumpai.


Seterusnya adalah 5. Order : Coleoptera yang terdiri daripada serangga seperti Kelip-kelip (Firefly), Kumbang Kura-Kura (Ladybird), Kumbang rusa (Stag beetle), Kumbang tanduk (Atlas beetle) dan juga Kumbang badak (Rhinoceros beetle). Kebanyakan jenis kumbang ini mempynyai sepasang kepak keras di luar dan sepasang kepak didalam untuk terbang. Seterusnya 6. Order : Lepidoptera yang agak glamour seperti serangga jenis Rama-rama (Butterfly) dan juga Kupu-kupu (Moth). Kumpulan yang ke 7 adalah Order : Diptera yang terdiri dari serangga seperti Nyamuk (Mosquito) - Family : Culicidae, Lalat (Housefly), Lalat bunga (Hoverfly) dan Lalat buah. Ke 8 adalah Order : Isoptera yang terdiri daripada serangga seperti Anai-anai (Termite). Ke 9 pula adalah dinamakan sebagai Order : Hymenoptera iaitu serangga seperti Lebah (Bee) - Family : Apidae, Semut (Ant) - Family : Formicidae, Tebuan (Hornet) - Family : Vespidae, Tebuan kayu (Horntail) - Family : Siricidae, Penyengat (Wasp) - Family : Chrysididae dan juga serangga Angkut-angkut (Potter wasp) - Family : Eumenidae. Dalam subklas Pterygota yang ke 10 adalah dalam Order : Mantodea yang terdiri daripada serangga seperti Mentadak (Praying mantis). Dalam kumpulan ke 11 adalah Order Blattodea iaitu jenis serangga dikawasan rumah iaitu Lipas (Cockroach). Bagi  order ke 12 dinamakan sebagai Order : Phasmatodea iaitu jenis serangga seperti Belalang ranting (Walking stick/moving leaf). Seterusnya yang ke 13 adalah serangga dalam Order : Dermaptera seperti jenis Earwig. Ke 14 adalah serangga dalam Order : Ephemeroptera seperti Mayfly dan akhir sekali ke 15 adalah serangga dari Order : Plecoptera seperti  Stonefly. Diharap penerangan diatas memberikan ilmu tambahan kepada pembaca semua.

KELAS SERANGGA.... ADUH BANYAKNYA....
SUKAR DIINGAT.... PANJANG NAMANYA...
ADA YANG BERGUNA... PEROSAK JUGA...
PERLU DIKAWAL... AGAR TIDAK BAHAYA...

By,
M Anem
Senior Agronomist
Precint 11,
Putrajaya,
Malaysia
(19 Rejab 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...