Support My Blog

Friday, June 28, 2013

SERANGGA - ORGAN MATA

MATA SERANGGA (Insects eyes) merupakan satu organ penting kepada serangga sebagai alat deria.  Semua serangga yang terdapat disekeliling kita daripada yang bersaiz besar sehingga yang amat halus kebanyakannya mempunyai organ mata yang berbeza fungsinya walau pun ada yang tidak mempunyai mata. Ilmu mengenai serangga telah saya belajar semasa di Universiti dahulu dimana ianya merupakan diantara subjek yang agak susah difahami terutama untuk mengingati banyak nama-nama dan taksonomi serangga yang memang banyak dalam bahasa khas. Serangga ditakrifkan  sebagai benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata iaitu dalam Kelas Insecta yang mempunyai bilangan spesis terbanyak didunia. Apa yang kita pasti adalah dimana pada habitat daratan, serangga merupakan haiwan yang paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod. Anggaran yang telah dibuat oleh saintis ialah dimana terdapat sebanyak lebih dari 20 - 30 juta spesis serangga sehingga ini dan masih banyak lagi yang belum ditemui setiap masa. Aktiviti merekod serangga masih berterusan dengan membuat kajjian dan penyelidikan mengenai serangga-serangga baru. Walau telah pasti ada hampir 1 juta spesis serangga yang lazim kita jumpa, banyak juga spesis serangga yang pupus tanpa sempat untuk direkodkan kerana aktiviti pembangunan dan penebangan hutan dan pemusnahan habitat asal serangga oleh manusia dan faktur semulajadi. Artikel subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai organ mata serabgga (insect eyes) berdasarkan kepada pembacaan beberapa buku, pemerhatian penulis dan membuat rujukkan dalam lamanweb.


Pada kedua sisi kepala serangga lazimnya terdapat mata majmuk berwarna hitam atau dalam bahasa Inggersi dipanggil sebagai 'Compound eyes' - sila lihat foto sebelah. Mata majmuk dilindungi oleh bahagain lutsinar (transparent) dari kutikula iaitu dinamakan 'Cornea'. Sebenarnya ia adalah terbahagi menjadi sejumlah besar potongan berbentuk segi enam (HEXAGONAL) iaitu disebut sebagia 'Facet'. Setiap facet pula merupakan hujung paling luar dari suatu unit yang disebut sebagai OMMMATIDIUM. Adanya struktur ini akan memberikan gambaran mozaik seperti pada udang. Diantara beberapa jenis serangga, kajian menunjukkan bahawa kemungkinan hanya belalang yang mampu membezakan warna (Hijau, kuning, biru, putih dsb). Kajian saintis juga menunjukkan. selain mata majmuk, serangga belalang memiliki mata sederhana atau ocellus (jamak ocelli) di kawasan kepala dibahagian atas serta di tepi sebelah dalam mata majmuk. Mata sederhana ini terdiri atas sekelompok sel-sel penglihatan iaitu retinula dan di bahagian tengahnya terdapat batang optik iaitu 'rhabdom'. Bahagian terluar mata sederhana terdapat lensa lutsinar yang merupakan modifikasi dari kutikula.


Mata serangga atau ommatidium mempunyai beberapa kluster dinamakan sebagai 'Photoreceptor cells' yang disokong dengan sel-sel pigmen. Lapisan luar pada ommatidium mempunyai kornea mata yang lutsinar (Lihat foto sebelah). Setiap ommatidium bersambung melalui 'axon' yang memberikan isyarat gambar kepada otak serangga. Banyak ommatidia yang menghantar isyarat sama menyebabkan pandangan serangga adalah berlapis. Bentuk ommatidia sebenarnya adalah 6 segi (Hexagonal) yang lazimnya 10 kali panjang dari lebar dengan garispusat paling besar pada permukaan mata dan menguncup kebawah dengan tirus (Lihat foto dibawah). Bahagian 'Pseudocone' adalah berfungsi untuk fokus kepada cahaya sehingga 10% kemampuan serapan cahaya. Bahagian dalam ommatidium pula mempunyai kecekapan serapan cahaya sehingga 90% dengan mempunyai 'sel fotoreceptor' yang sensitif. 


Mata serangga hanya salah satu daripada organ deria yang ada selain daripada organ sesungur (Antennae), Getaran, Suhu, Aroma dan juga pergerakan. Jika mata serangga diperbesarkan dengan menggunakan teropong elektron ia dilihat sebagai foto yang amat unik (Lihat foto disebelah). Ramai ahli seni fotografi dan saintis akan mengambil gambar mata serangga untuk dijadikan kajian dalam pertandingan fotografi. Mata seraangga telah dijadikan satu bentuk 'architecture' yang unik dibeberapa buah negara. Keunikkan bentuk, fungsi, marfologi, warna, saiz dan sebagainya amat menakjubkan. Diharap artikel ini dapat memberikan sedikit maklumat berguna dalam bidang pertanian. Wasallam!

MATA SERANGGA...COMPOUND JENISNYA...

PELBAGAI SAIZ... BENTUK DAN WARNA...
OMMARIDIUM AXON...ANTARA ORGANNYA...
PERLU DIKAJI... SEDIAKAN LAPORANNYA...

By,
M Anem
Senior Agronomist
Precint  2, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(30 Rejab 1434H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...