Support My Blog

Wednesday, June 26, 2013

SERANGGA - KITARAN HIDUP

KITARAN HIDUP SERANGGA (Insects Lifecycle) merupakan satu proses jangkahayat hidup daripada peringkat awal sehingga dewasa yang amat unik. Serangga merupakan satu komuniti yang terdapat disekeliling kita daripada yang bersaiz besar sehingga yang amat halus. Ilmu mengenai serangga telah saya belajar semasa di universiti dahulu dimana ianya merupakan diantara subjek yang agak susah tertutama untuk mengingati banyak nama-nama dan taksonomi serangga yang memang banyak. Serangga ditakrifkan  sebagai benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata iaitu dalam Kelas Insecta yang mempunyai bilangan spesis terbanyak didunia. Apa yang kita pasti adalah dimana pada habitat daratan, serangga merupakan haiwan yang paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod. Anggaran yang telah dibuat oleh saintis ialah dimana terdapat sebanyak lebih dari 20 - 30 juta spesis serangga sehingga ini dan masih banyak lagi yang belum ditemui setiap masa. Aktiviti merekod serangga masih berterusan dengan membuat kajjian dan penyelidikan mengenai serangga-serangga baru. Walau telah pasti ada hampir 1 juta spesis serangga yang lazim kita jumpa, banyak juga spesis serangga yang pupus tanpa sempat untuk direkodkan kerana aktiviti pembangunan dan penebangan hutan dan pemusnahan habitat asal serangga oleh manusia dan faktur semulajadi. Artikel subuh Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kitaran hidup serangga berdasarkan kepada pembacaan beberapa buku dan membuat rujukkan dalam lamanweb.



Kitaran hidup serangga amat unik kerana terdapat banyak variasi kitaran hidup serangga mengikut kelas, spesis dan juga persekitaran. Lazimnya serangga dewasa yang mengawan (atau ada yang tidak mengawan) akan terus menghasilkan Telur (Eggs), keperingkat Nim (Nymph) atau Instar sehinggalah menjadi serangga Dewasa (Adult). Kitaran hidup dan jangkahayat serangga amat berbeza daripada hanya beberapa hari sahaja sehingga kepada jangkahayat bertahun lamanya vergantung kepada serangga. Sebagai contoh rajah diatas menunjukkan kitaran hidup Lipas (Order Blattodea - mempunyai 9 Famili) memerlukan 4 peringkat kitaran hidup. Lipas dewasa akan bertelur dalam sarung yang berwarna putih dimana ia akan menetas menjadi Nim (dua peringkat nim) sebelum menjadi lipas dewasa. Seterusnya lipas dewasa akan mengawan dan bertelur lagi sehingga populasinya berterusan semenjak beribu-ribu tahun dahulu.



Bagi jenis serangga BELALANG (Ada banyak Famili dan Spesis), kitaran hidupnya juga unik kerana ia melibatkan beberapa peringkat kehidupan (Lihat rajah diatas). Belalang dewasa akan bertelur dalam kapsul dipermukaan bawah daun dan melekat (Jumlah dan bentuk bergantung kepada spesis) dan selepas 2 minggu telur akan menetas menjadi Nim (Nymph) atau kita lebih mudah dengan panggilan 'anak belalang'. Peringkat nim ini akan menjalani peringkat apa yang dikatakan 'Bersalin kulit' beberapa kali selama 4 - 7 minggu sehingga ia menjadi Belalang Dewasa. Belalang dewasa ini adalah peringkat yang sangat aktif dengan makan pucuk muda tanaman dan merosakannya. Kebanyakan belalang adalah dikategorikan sebagai serangga perosak kepada sektor pertanian. Jangkahayat belalang bergantung kepada spesis dan persekitaran dan kecukupan makanan. 



Bagi Rama-rama (Butterfly) pula melibatkan 5 peringkat kitaran hidup (Rujuk rajah diatas) dan memang ianya amat kompleks. Rama-rama dewasa akan mengawan dan kemudian bertelur di permukaan bawah daun yang sesuai. Telur ini melekat dan akan menetas untuk menjadi Ulat (Larva) dan lazimnya peringkat ini merupakan peringkat yang sangat aktif memakan bahagian daun. Peringkat ulat ini perlu dikawal kerana jika populasinya terlalu banyak , ia mampu memusnahkan tanaman dengan teruk. Setelah beberapa hari atau minggu (bergantung kepada spesis) ia akan bertukar menjadi KEPOMPONG yang melekat pada bahagian bawah daun. Peringkat kepompong ini adalah tidak aktif dimana ulat tersebut berada dalam kelongsong sehingga ia bertukar kepada rama-rama. Setelah beberapa waktu maka rama-rama dewasa akan keluar daripada kepompong siap dengan organ lengkap sebagai rama-rama dewasa seperti Kepak, Kaki, Sesungut, Mulut, Belalai, organ pembiakan dan sebagainya. Warna rama-rama ini sama dengan induknya. Rama-rama ini akan terus terbang sebaik sahaja keluar dari kepompong. 
Begitulah hebatnya kitaran hidup serangga yang amat unik kerana melibatkan banyak peringkat dan pelbagai cara. Semuga artikel ini memberikan ilmu tambahan kepada pembaca semua. Wasallam!

KITARAN HIDUP...BERPERINGKAT2...
TELUR MENETAS... NYMPH SINGKAT...
DEWASA TERBANG... TIDAK  DEKAT...
ADA YANG LAMA...ADA SINGKAT...

By,
M Anem
Senior Agronomist,
PPK Lekir, Manjung,
Perak, Malaysia.
(29 Rejab 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...