Support My Blog

Tuesday, June 25, 2013

SERANGGA - JENIS KAKI SERANGGA

KAKI SERANGGA (Insects Leg) merupakan satu organ penting untuk membantu serangga berjalan, melompat dan juga fungsi lain berkaitan dengan organ kaki. Serangga juga merupakan satu komuniti yang terdapat disekeliling kita iaitu daripada yang bersaiz besar sehingga yang amat halus. Ilmu mengenai serangga telah saya belajar semasa di Universiti dahulu dimana ianya merupakan diantara subjek yang agak susah tertutama untuk mengingati banyak nama-nama dan taksonomi serangga yang memang banyak. Serangga ditakrifkan  sebagai benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata iaitu dalam Kelas Insecta yang mempunyai bilangan spesis terbanyak didunia. Apa yang kita pasti adalah dimana pada habitat daratan, serangga merupakan haiwan yang paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod. Anggaran yang telah dibuat oleh saintis ialah dimana terdapat sebanyak lebih dari 20 - 30 juta spesis serangga sehingga ini dan masih banyak lagi yang belum ditemui setiap masa. Aktiviti merekod serangga masih berterusan dengan membuat kajjian dan penyelidikan mengenai serangga-serangga baru. Walau telah pasti ada hampir 1 juta spesis serangga yang lazim kita jumpa, banyak juga spesis serangga yang pupus tanpa sempat untuk direkodkan kerana aktiviti pembangunan dan penebangan hutan dan pemusnahan habitat asal serangga oleh manusia dan faktur semulajadi. Artikel subuh Isnin ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai struktur, jenis dan fungsi Kaki Serangga berdasarkan kepada pembacaan dari beberapa buku dan membuat rujukkan dalam lamanweb.


Rajah diatas menunjukkan marfologi kaki serangga yang terdiri daripada berbagai spesis (Rajah ini adalah contoh serangga Lipas) iaitu terdiri beberapa bahagian iaitu Bahagian Coxa, Trachanter, Femur, Fibia, Tarsus dan Claws (bagi sesetengah spesis). Apa yang saya faham , Bahagian Coxa adalah bahagian pangkal kaki serangga yang mempunyai kaitan atau pun gabungan struktur iaitu dipanggil 'sternites'. Bahagian kedua adalah dinamakan 'Trochanter' iaitu dengan mudahnya sebagai sendi yang menghubungkan antara 'coxa' dan bahagian 'femur' pada kaki serangga. Seterusnya bahagian ke 3 adalah dinamakan 'Femur' yang lazimnya berukuran agak panjang dan mempunyai organ otot kuat bagi tujuan pergerakan berlari, berjalan, melompat melahan untuk menggalu lubang pada tanah atau media lain. Bahagian yang ke 4 dinamakan sebagai 'Tibia' yang seterusnya berfungsi untuk memperkuatkan panjang kaki dalam menguatkan lagi pergerakan serangga melalui otot-otot sedia ada. Ia juga bertindak sebagai pengalas (pads) ketika kaki serangga bergerak. Bahagian ke 5 adalah dipanggil sebagai 'Tarsus' bahagian hujung yang mungkin mempunyai 1 - 5 bilangannya bergantung kepada spesis. Akhir sekali yang ke 6 adalah bahagian Kuku (Claws) bagi sesetengah spesis. Kuku berada pada bahagian paling hujung tarsus yang berfungsi untuk mencengkam atau memegang mangsa serangga. 

Kajian saintis mendapati diantara kuku pada kaki serangga terdapat satu Lapisan Pengalas (special pad) dikenali sebagai 'arolium' yang berfungsi sebagai bahan menyedut terdiri daripada banyak rerambut halus yang membantu serangga melekat kakinya pada permukaan yang licin dan rata. Bentuk kaki serangga dan warna serta fungsinya banyak variasi diantara jenis dan spesis serangga. Gambarajah di sebelah menunjukkan rupabentuk kaku Lebah Madu (Apis spp) yang merupakan organ penting untuk lebah berjalan diatas daun, bunga dan didalam haif lebah. Susunan kakinya agak simpel dengan 6 bahagian yang disebutkan diatas. Kaki lebah jika diteliti dengan teropong didapati mempunyai bulu-bulu halus pada kakinya. Dihujung kaki akan keligatan kuku yang tajam bagi kegunaan lebah melekat pada permukaan daun yang agak licin. 


Berbeza dengan Kaki Belalang (Lihat foto sebelah) ia mempunyai beberapa bentuk kaki yang berbeza. Merujuk kepada jenis belalang kegemaran saya iaitu Belalang Kunyit (Volangga nigricornis), Sepasang kaki besar dikedudukan paling belakang memang khusus untuk digunakan bagi belalang melompat ke udara. Hasil lompatan yang amat kuat ini menyebabkan belalang akan terapong keudara seterusnya mengeluarkan kepaknya dan terbang. Oleh kerana belalang adalah haiwan yang 'bergerak mendatar' (atau jenis horizontal movement) maka ia perlu melompat dahulu untuk bergerak. Sebenarnya saya amat suka tangkap serangga belalang kunyit ini zaman remaja dulu dan ambil bahagian kaki belakang ini dan digoreng dengan garam (tanpa minyak) untuk dimakan.. rasanya memang enak  sekali. Baru kini saya faham bahawa kaki belalang mengandungi banyak protin dan siapa makan akan menjadi manusia yang amat bijak dan cerdik.


Kaki Cengkerik (Foto sebelah) agak gagah jika dilihat dari segi bentuknya. Ia mempunyai beberapa kaki yang mempunyai kuku (claws) yang banyak, kukuh, kuat dan mampu mengorek tanah dengan cekap. Melihat bahagian Femur dan Fibia sahaja kita memang tidak nafikan ia mempunyai jenis kaki yang kuat (Macam iklan tangan ahli bina badan). Kakiserangga cengketik juga digunakan dalam pertahanan untuk haiwan tersebut. Pertanyaan saya kepada anda kali ini adalah, apakah makanan yang disukai oleh cengkerik?.... Mudah sahaja menjawapnya kerana kini cengkerik telah diternak oleh ramai usahawan kedai ikan untuk dijadikan makanan berprotin tinggi bagi ikan Arowana. Makanannya adalah 'pellet' makanan anak ayam atau pellet makanan ikan yang diberikan mengikut jadual. Artikel ini saya harap dapat memberikan ilmu tambahan kepada anda semua. Wasalam!

KAKI SERANGGA... BERAPA JUMLAHNYA...
CARA BERJALAN... BERGERAK CARANYA...
KAKI MELOMPAT... KUAT STRUKTURNYA...
STRUKTUR KAKI... BACA ARTIKEL SAYA...

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Room F-8-2, Glory Beach Resort,
Port Dickson, Negeri Sembilan,
Malaysia.
(29 Rejab 1434H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...