Support My Blog

Saturday, September 2, 2023

SERANGGA AKUATIK DAN KEPENTINGANNYA (Part 1)

SERANGGA AKUATIK
(Aquatic Insects) adalah kumpulan organisma arthropod phyllum kelas Insecta yang kini sudah menyesuaikan diri dengan adaptasi morfologi untuk hidup dalam persekitaran akuatik. Penyesuaian ini boleh hadir di persekitaran akuatik hanya pada peringkat awal hayat atau sepanjang kitaran hayatnya. Pada penulis blog maklumat mengenai serangga asasnya adalah kumpulan haiwan yang paling pelbagai dari segi bilangan spesies, pelbagai morfologi, etologi (perilaku) dan fisiologi. Dilaporkan dimana ada lebih daripada 1 juta spesies yang dijelaskan diketahui mampu untuk memakan pelbagai jenis makanan dan ianya menjadi sebahagian daripada makanan dari pelbagai organisma yang luar biasa. Kepelbagaian haiwan serangga ini telah membawa mereka menjajah hampir semua persekitaran yang diketahui manusia. Kebanyakannya boleh terbang dimana ada yang lain walaupun mereka mempunyai sayap disesuaikan untuk hidup di tanah atau di substrat lain. Ada yang mempunyai adaptasi yang membolehkan mereka berenang, memburu dan jua akan membangun di dalam dan di bawah air. Penulis blog tahu dimana pada umumnya, serangga mempunyai tagmosis atau bahagian badan terdiri dari Kepala, Toraks dan Abdomen. Apa pun di bahagian kepala mereka mempersembahkan sepasang antena, mata kompaun (beberapa mungkin ada ocelli) dan membangunkan struktur buccal (sepasang rahang, sepasang maxillae dan 1 pasang palpa). Serangga adalah terutamanya organisma bersayap dengan mempunyai tiga pasang kaki (6 dalam jumlah). Kebanyakan serangga berada di daratan dan beberapa bentuk (fasa kehidupan) pula ia berada di akuatik atau sekurang-kurangnya sebahagian daripada kehidupan dan pembangunan mereka dijalankan dalam persekitaran akuatik. Berlaku adaptasi serangga ke persekitaran akuatik dimana secara evolutif, serangga itu berasal dari persekitaran daratan ke perairan akuatik. Organisme ini (kira-kira 30,000 spesies) menemui kolam, sungai dan tasik air tawar yang berpotensi dieksploitasi dan hampir tidak ada persaingan, situasi yang tidak berlaku dalam persekitaran laut. Artikel tengahari ini pada 31 Ogos 2023 saya menulis mengenai kepentingan dan fakta serangga akuatik untuk ianya dijadikan sebagai salah satu bahan rujukkan pembaca blog "Anim Agro Technology" semua.


Serangga akuatik ini selalu mempunyai beberapa kriteria yang disesuaikan untuk hidup di air dan dimana sahaja. Serangga ini ada yang bercirikan seakan haiwan dari kumpulan 
krustasea dimsns is sering terancam dan tidak makmur untuk berada di dalam air tawar atau di laut. Serangga ini paling asas mempunyai ksttruktur 'kaki' yang diubah suai untuk is dspst berenang (misalnya bentuk mendayung). Ada juga jenis serangga akuatik yang ada struktur cendawan (struktur yang sama dengan rambut) berenang di kaki dengan mempunyai perut yang rata yang membuat berenang lebih mudah. Ia juga didapati mempunyai 'Paws' atau bentuk Abdomen yang diubah suai untuk substrat. Terdapat juga struktur seakan 'cawan' yang membolehkan ia melakukan sedutan yang membolehkan mereka dipasang pada substrat. Paling umum serangga akuatik selalunya mempunyai bentuk badan yang berbentuk hidrodinamik. Ada juga yang mengeluarkan sutera untuk pembinaan tempat perlindungan di bawah air. Selalunya ia mempunyai kitaran hidup kompleks di mana sekurang-kurangnya pada peringkat larva berkembang di dalam air (seperti serangga jentik-jentik untuk nyamok dan pepatung atau dragonfly). Serangga akuatik ini ada beberapa spesies mempunyai hemoglobin dalam sistem peredaran darah (hemolymph) yang membolehkan mereka menyimpan oksigen. Peliknya memang ada yang mempunyai struktur pernafasan yang sangat maju seperti insang. Untuk serangga organisma tertentu ia dilihat ada menggunakan gelembung udara sebagai menyelam dan yang lain serangga akuatik juga mempunyai struktur yang serupa dengan snorkel. Habitat bagi serangga akuatik selalu beradan dalam kawasan berair tawar seperti kolam, tasik, sungai, kolam besar dan phytotelmata. Ada juga habitat untuk hidup sementara kecil (bekas air tumbuhan seperti batang pokok dan daun) dimana ada sangat sedikit serangga akuatik yang dilaporkan telah berjaya dalam persekitaran laut dan estuarine. Serangga akuatik ini biasa di kawasan perairan yang kaya oksigen dan kawasan air yang bebas daripada bahan cemar. Serangga ini juga bertoleransi tinggal di perairan dengan variasi pH yang berbeza dan mampu hidup pada suhu di bawah 40 °Celsius.


Serangga akuatik ada s
esetengahnya yang boleh hidup dalam persekitaran air yang berarus seperti sungai, anak sungai (parit) dan lain-lain dalam sistem saliran atau perairan yang tidak stabil atau dengan pergerakan kecil. Terdapat juga jenis serangga akuatik kategori spesies Pelagik, Benthik dan Neustonik. Jenis Pelagik dimana ia serangga akuatik yang menghuni ruang air sebagai organisma plankton (jika beberapa larva dipteran) atau nektonic, iaitu yang mampu renang aktif dan mengatasi arus. Jenis Benthik pula merupakan serangga akuatik yang yang mana ia adalah berkaitan dengan dasar. Serangga akuatik benthik yang hidup dikaitkan dengan suka berada di bahagian bawah yang mana iaberlumpur, berbatu dan berpasir. Sering kali serngga ini di lihat sebagai penggali substrat, berlindung di bawah batu atau mendiami dan makan pada batang dan akar tumbuhan akuatik dalam air. Jenis Neustonik pula merupakan jenis organisma yang membentuk pleuston. Necton ini pula dibahagikan kepada hiponeuston iaitu jenis yang hidup di antara muka berair dan jenis epineuston yang menghuni antara permukaaan udara iatau berada di filem air. Dalam kes lain dilaporkan ada sesetengah keluarga Serangga Hemiptera (bedbugs) mampu untuk ia berjalan di atas permukaan air (meluncur serangga) iaitu seperti Water Strider atau Ayak-ayak (Sila lihat foto disebelah). Penulis blog kenali juga dalam bahasa Inggeris sebagai 'Peluncur Air' dimana kakinya tidak basah dan terus yimbul di permukaan air dengan cara ia bergerak dengan pantas. Walaupun sesetengah ahli ekologi menganggap serangga water strider adalaj jenis terestrial atau semi-akuatik tetapi ada penyelidik lain menganggapnya ia adalah sebagai serangga akuatik. Semua haiwan memerlukan sistem pernafasan yang cekap dimana ia membolehkan untuk mereka melakukan pertukaran oksigen-karbon dioksida gas. Bagi serangga akuatik dimana serangga fungsi ini dipenuhi oleh sistem trakea. Sistem trakea terdiri daripada rangkaian luas tiub dan tiub yang tipis dan sangat bercabang yang akan diedarkan ke seluruh tubuh serangga. Selalunya batang tracheal adalah struktur lain dalam sistem ini yang akan ia menghubungkan dengan bahagian luar melalui spiracles. Organ ini akan membolehkan udara memasuki dan beredar di seluruh badan dengan (biasanya dipadankan dan berfungsi sebagai injap membuka dan menutup lubang luar) sebagai satu rangkaian tubuh. Sistem trakea adalah ciri serangga terestrial, namun dalam serangga akuatik terdapat pelbagai struktur menarik yang membolehkan serangga ini dapat ia melakukan pertukaran gas.


Sebagai sejenis serangga dimana ada s
esetengah larva serangga akuatik ini yang boleh mendapatkan oksigen dari air dengan menyebarkan melalui dinding nipis badan. Ia juga didapati mempunyai jenis insang tracheal atau insang trakea dalam bentuk ekspansi dinding badan. Dalam Nymphs Odonata pula didapati ada insang ini dijumpai di rektum dan dipanggil insang rektum. Merujuk bagaimana serangga akuatik mendapatkan bekalan udara dimana lazimnya ia akan menyedut udara atmosfera dimana serangga ini perlu naik kepermukaan air untuk bernafas setiap kali ia lakukan. Ada juga sesetengah spesies serangga akuatik yang mempunyai anggota lampiran seperti fungsi 'snorkeling' yang manaia akan memasukkan pigmen pernafasan dalam sistem peredaran darahnya. Serangga ini juga mampu untuk ianya menahan air dan beberapa kaedah menguruskan bagaimana pergerakan dalam air untuk menyelam dengan menggunakan gelembung udara yang berfungsi sebagai penyelam skuba.
Pemakanan untuk serangga akuatik ini sama seperti serangga terestrial iaitu ia akan memakan herbivora (tumbuh-tumbuhan dan sayur-sayuran) dan karnivor (pada haiwan lain). Apa pun dari sudut ekologi ia memakan pelbagai jenis makanan termasuk bahan seperti plankton (planktivorous), detritus (detritus) karnivora dan parasit. Sebagai ocntoh diman serangga nyamuk Aedes (Aedes aegypti) dari keluarga Diptera yang dikenali sebagai nyamuk merbahaya (Sila lihat foto disebelah). Serangga Nyamuk umumnya ada fasa Telur dan Larva yang tinggal dalam air sebagai fasa akuatik. Namun serangga dewasa mampu terbang dan berada didaratan dimana spesies nyamuk ini mempunyai kepentingan perubatan yang tinggi dalam jangkitan demam aedes dan juga ia merupakan vektor penyakit seperti Zika, demam kuning, denggi. Bagi serangga jenis kumbang seperti Lissorhoptrus gracilipes dari keluarga Curculionidae diman afasa larvanya akan hidup bersekutu dengan rumput akuatik di mana mereka mendapat oksigen dan makanan darinya tetapi setelah dewasa serangga ini menjadi perosak sawah padi. Serangga ini dilaporkan pada fasa dewasa dimana ia dapat terendam hingga 50 jam dalam air dimana ia mengambil simpanan udara yang terkandung dalam lipatan sayapnya oleh spiracles dari abdomen. Artikel ini ditulis dalam dua (2) segmen iaitu Part 1 dan Part 2 yang sesuai dibaca kesemuanya. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
SERANGGA AKUATIK... APA BENDANYA...
TINGGAL DALAM AIR.. DARATAN JUGA...
BANYAK JENIS... DIJELASKAN CIRINYA...
SUDAH MEMBACA...JELAS FAKTANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(14 Safar 1445H).
Posted from,
KFC, Anjung Tinjau,
KLIA, Sepang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...