Support My Blog

Friday, January 3, 2020

KAPOR MAKAN - APA GUNANYA

KAPUR MAKAN (Kalsium Karbonat) atau juga sering dikenali sebagai Kapur Sirih merujuk kepada kapur yang digunakan dalam penyediaan makanan seperti kuih-muih, termasuk untuk makan sirih. Penulis blog dapati dimana  kapur makan biasanya digunakan sebagai bahan pelikat bagi mengentalkan kuih seperti kuih Kasui dan sebagainya. Selain itu ia juga mampu menambah rasa rapuh pada rasa makanan atau pun kuih tersebut. Kapur makan merupakan satu bentuk kalsium karbonat yang juga membentuk tulang rangka manusia dimana lazimnya penggunaannya didalam membuat kuih-muih adalah baik kerana ia boleh membantu membentuk tulang yang kukuh. Sebaliknya pengambilan kapur ini yang terlalu banyak boleh mendorong kepada pembentukan batu karang dalam buah pinggang. Ini yang perlu dikawal penggunaan kapor makan didalam setiap makanan yang memerlukannya. Kapur Makan adalah bahan yang tidak ada bau, berwarna putih dengan formula kimianya sebagai CaCo3. Selain daripada kapur makan ini digunakan didalam penyedapkan makanan ia jug asering digunakan untuk merawat sakit gigi. Campuran air kapor bersama dengan limau nipis dapat membantu memulihkan penyakit gout dan mengecutkan rahim serta membuang angin dalam badan bagi ibu0ibu selepas bersalin. Di Malaysia amat mudah untuk mendapatkan kapor makan atau kapor sirih kerana ia memang mudah diperolehi dikedai runcit diseluruh negara dengan ahrga murah. Pengeluaran kapor makan ini diusahakan oleh usahawan tempatan sebab bekalan kapor dinegara kita mudah diperolehi. Artikel malam Ahad ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya tulis mengenai kapor makan atau kapor sireh untuk bahan rujukkan semua.

Kapur Makan yang juag dikenali sebagai Kalsium Karbonat adalah bahan tambahan makanan dimana ia baik apabila jumlah kalsiumdidalam badan tidak mencukupi. Kaslim adalah bahan atau zat yang diperlukan seseorang untuk pertumbuuhan tulang, gigi, sistem saraf dan juga jantung. Ia juga ada digunakan untuk bahan anti asid didalam melegakan masaalah gastrik pada ulu hati serta senak perut atau pun sakit perut. Sering juga doktor dari klinik dan hospital akan memberikan cecair berwarna putih untuk masaalah gastrik. Didalam Islam Kapur atau Kafur ada disebut didalam beberapa surah dan hadis kerana dinyatakan sifatnya yang sejuk dan dapat menyegarkan jenazah dan melambatkan proses penyejukkan. Bau kapor yang harum juga mampu menghilangkan bau jenazah yang sedang mengalami proses pereputan terutama dengan penggunaan kapor barus. Di Malaysia mungkin sudah tidak asing lagi dengan kapur sirih. Serbuk atau cairan berwarna putih keabu-abuan ini sudah dikenali sejak dulu sebagai sejenis ubat semulajadi untuk mengatasi berbagai masalah kesihatan. Didakwa ia mampu memutihkan ketiak seseorang, memperkuat gigi, menghilangkan bau badan sehingga boleh dijadikan campuran ke dalam bahan masakan.  

Dalam pada itu kapur makan atau kapur sirih atau Kalsium hidrokside merupakan bahan yang dibuat melalui campuran kalsium oksida dengan air. Hasil daripada pencampuran dua bahan tersebut akan menghasilkan serbuk putih atau bahan seperti kristal yang tidak berbau dan bersifat alkali kuat. Cara guna ada banyak. Antaranya bagi mengatasi masaalah luka di sapu minyak kapur pada luka tersebut. Jika kapur ingin digunakan untuk merawat selsema boleh dikisar kapur tersebut dan titikan daun bersama bunga kebahagian hidung. Bagi menghilangkan uban pada rambut pula disyorkan agar menyapu kapur kepada bahagian kepala. Bagi memecahkan bisul pula boleh lumurkan kapur pada bahagian bisul berulang kali sehingga bisulnya pecah sendiri (ia mujarab kerana kapur adalah bersifat panas). Untuk sakit gigi berlubang disyorkan agar memasukkan sedikit kapur kedalam rongga sakit gigi yang berlubang tersbut sebelum berjumpa doktor gigi di klinik. Bagi menghentikan darh pula boleh disapukan kapur ditempat luka buat seketika akan berhenti. Dalam pada itu jika darh keluar dari hidung maka sumbat kapur bersama daun sirih kedalam lubang hidung yang sedang berdarah. Mencairkan air mani dilakukan dengan memakan kapur bersama air. Menyapu kapur kepada bahagian yang gatal mampu menghilangkan rasa gatal. Dalam pada itu kapur sangat berkesan mencucui perut lembu sehingga bersih. Kulit lembu dikeringkan untuk dijadikan gendang rebana dan juga kompang setelah ia melalui proses kapur dahulu.

Bagi anda hendak tahu bagaimana kuih Kaswi ini dibuat dipaparkan resepi Kuih Kaswi Paling Sedap. Bahan bahan iaitu terdiri dari 2 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung ubi, 2 keping gula Melaka sebaiknya guna 2 1/4 keping saiz yang sederhana, 1 cawan gula pasir (boleh tambah 1 sudu besar), 7 cawan air serta 1 sudu kecil kapur yang dibancuh dengan sedikit air. Bahan lain adalah kelapa parut muda dengan sedikit garam. Cara menyediakan kuih kaswi dengan memasak air dengan gula Melaka dan gula pasir sehingga mendidih dan sedikit pekat. Sejukkan sehingga agak agak air gula suam. Kemudian dimasukkan tepung gandum dan tepung ubi yang telah disatukan ke dalamnya. Kacau sebati. Masa ini, boleh rasakan sedikit adunan dan jika belum cukup manis, boleh tambah sedikit gula pasir.  Akhir sekali boleh dimasukkan air kapur dan kacau rata. Tapis adunan ke dalam jug bermuncung. Seterusnya dipanaskan periuk pengukus dan masukkan loyang. Saya guna loyang bulat saiz 9 inci. Setelah loyang panas, tuang adunan ke dalam loyang dan kukus sehingga masak selama 45 minit atau sehingga masak dengan menggunakan api yang besar. Saya kukus dalam 1 jam. Sebaiknya sekali sekala, lapkan penutup pengukus atau balut penutup dengan tuala. Bila telah masak, buka penutup pengukus dan kukus tanpa penutup seketika untuk mengeringkan air di permukaan kuih. Kemudian setelah betul betul sejuk, baru dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam. Semuga anda dapat info berguna mengenai kegunaan kapur makan dalam anim agro technology kali ini. Wasallam!!..
KAPUR MAKAN... KAPUR SIRAH SAMA...
WARNA PUTIH... DALAM POT JUALNYA...
HARGA MURAH.. ADA KHASIATNYA...
PERSISA MAKANAN... JAGA GUNANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronoomist,
Room 201, AB Inn Hotel,
Jalan Lapangan Terbang,
Senai Airport,
Senai, Johor,
Malaysia.
(3 JamadilAwal 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...