Support My Blog

Saturday, January 30, 2016

BAK CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN

BAK CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN merupakan satu peribahasa Melayu yang telah digunakan semenjak dahulu dikalangan masyarakat tempatan. Peribahasa ini memberi maksud sebagai "Terlalu banyak pada sesuatu masa". Peribahasa ini memang amat sinonim dalam masyarakat luarbandar atau masyarakat kampong tradisional dimana mereka akan hanya dapat melihat cendawan yang tumbuh lazimnya selepas hujan. Ini amat sesuai dengan cara pada zaman dulu dimana teknologi penanaman cendawan belum ada lagi seperti masa kini. Peribahasa yang memberi makna benda atau perkara atau rezeki yang keluar terlalu banyak pada satu masa tanpa diketahui atau dirancang. Selain daripada cendawan yang keluar hanya pada musim hujan atau cuaca sesuai, perkara lain yang dikaitkan dengan peribahasa ini seperti bidalan atau perbuatan 'seperti penjual pisang goreng, seorang berjaya yang lain akan mengikutinya'. Ia juga boleh dikaitkan dengan musim buah-buahan bermusim seperti rambutan, durian, manggis, dokong, mangga, cempedak dan buah lainnya dimana jika 'musim mengena' maka buah-buahan tersebut akan melambak dipasaran sehinggakan harganya jatuh merudum. Cendawan yang tumbuh atau keluar selepas hujan ini memang kadang-kadang banyak sehingga berguni-guni jika dipetik didalam kawasan kebun getah atau kelapa sawit atau dalam belukar. Penulis semasa kecil dahulu memang puas makan cendawan busut dan cendawan kukur yang keluar dalam musim hujan. Kemungkinan cendawan ini keluar memang tidak dapat dijangka kerana kadang-kadang pernah satu kampong di Muar, Johor dulu yang makan cendawan busut yang keluar selama 4-5 hari berterusan. Inilah yang dikatakan rezeki yang diberikan oleh Allah swt kepada penduduk kampong sesuai dengan peribahasa bak cendawan tumbuh selepas hujan. Kini peribahasa ini sering dikatakan mengikut kesesuaian aktiviti dalam masyarakat moden. Kadang-kadang ia digunakan untuk perkara lain seperti kejahatan seperti ujudnya rumat urut seperti cendawan tumbuh, ujud pusat perjudian seperti cendawan lepas tumbuh dan banyak lagi. Artikel malam Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kupasan peribahasa diatas dengan beberapa teknologi berkaitan cendawan untuk menambahkan ilmu pengetahuan anda pembaca blog ini. 


Biasanya banyak jenis cendawan yang akan keluar didalam keadaan secara semulajadi dikawasan belukar, dalam hutan, dalam kebun getah, kebun kelapa sawit, dusun buah-buahan dan sebagainya. Cendawan ini ada yang boleh dimakan (selamat dimakan) dan ada yang beracun dan merbahaya untuk dimakan manusia. Kemahiran seseorang untuk menentukan jenis cendawan yang boleh dimakan perlu dipelajari. Pengalaman penulis mendapati jenis cendawan yang dikunjungi serangga lazimnya 'selamat dimakan' berbanding dengan cendawan yang tiada serangga langsung. Cendawan ini tumbuh dikawasan lapang atau dalam semak didalam belukar dan kita boleh bau jika jenis cendawan seperti cendawan busut keluar (Sila lihat foto disebelah). Tumbuhnya cendawan ini daripada spora lazimnya daripada kawasan yanng biasa ia tumbuh. Ia keluar jika keadaan persekitaran persekitaran sesuai. Bagi cendawan yang keluar daripada batang kayu getah yang sedang mereput iaitu cendawan kukur pun hanya akan keluar selepas hujan turun. Pada saya mengutipp cendawan kukur dikawasan pokok getah yang ditebang memang menyeronokkan kerana ia amat enak dimakan jika dimasak.


CENDAWAN KUKUR (Schizophyllum commune) adalah sejenis cendawan pada kayu reput dari keluarga Schizophylaceae. Keluarga cendawan Schizophylaceae mempunyai banyak spesis yang Tumbuh pada batang kayu untuk proses pereputan. Anda boleh baca artikel mengenai candawan kukur tulisan saya (Sila klik disini). Di Malaysia cendawan kukur dari pokok kayu getah merupakan jenis yang paling popular di kutip untuk dijadikan bahan makanan yang sangat enak dan berkhasiat. Banyak gelaran diberikan kepada jenis cendawan ini mengikut lokaliti seperti Jamur Gerigit (Jawa Muar), Cendawan Tapak Tiung (Negeri Sembilan), Kulat Sisir, Kulat Sisik dan banyak lagi. Saya mengenali akan cendawan ini dari zaman kanak-kanak lagi kerana sering mengutip sendiri di kawasan kebun getah keliling kampung di Muar dahulu terutama selepas musim hujan. Memang seronok mengutip cendawan ini dengan tangan dan mengumpulkannya dalam bekas sebelum dimasak segar. Cendawan Kukur ini tumbuh dibanyak jenis batang kayu yang dalam proses pereputan. Cendawan ini berbentuk kulit kerang dimana ia mempunyai pangkal (batang) yang melekat pada batang kayu dengan kuat. Warna cendawan kukur adalah kelabu coklat keputihan bergantung kepada jenis kayu dan keadaan habitat yang ada disekelilingnya. Saiz cendawan kukur diantara 1 - 4 cm dan tumbuh beberapa hari sebelum ianya akan menjadi kering dan mati jika dibiarkan diatas batang kayu. Cendawan kukur mempunyai aroma yang khusus dan enak kepada mereka yang suka akan baunya. Banyak laporan ada menyatakan cendawan ini mempunyai banyak khasiat termasuk bahan 'Schizophyllan' iaitu bahan Anti-tumor dan anti kanser. Bahan ini juga meningkatkan tahap immune badan serta anti radangan, anti-bakteria, anti-parasit dan membantu dalam melindungi hati.


CENDAWAN BUSUT (Termitomyces sp) merupakan sejenis cendawan dari keluarga Lyophyllaceae yang tumbuh liar dikawasan khusus pada masa-masa tertentu sahaja dan dipercayai ada kaitan dengan aktiviti oleh anai-anai. Saya memang kenal akan cendawan busut ini kerana sering makan ketika zaman remaja dulu dimana memang mudah dijumpai di kawasan kebun getah dan ladang kelapa sawit di sekitar kampong saya di Gersik, Muar, Johor. Memang enak dan sedap cendawan busut ini yang di masak sayur tumis atau lebih lazat lagi di buat sup cendawan busut. Isinya yang lembut dan aromanya yang wangi menyebabkan cendawan busut ini menjadi hidangan istimewa pada musim cendawan ini di jumpai dari kawasan kebun. Pada masa ini setelah saya belajar mengenai kulat, saya dapati cendawan busut ini terdapat lebih dari 60 spesis diseluruh dunia dimana hanya 18 spesis sahaja yang telah dibuat kajian dan pencirian oleh saintis. Cendawan busut adalah berkait rapat dengan anai-anai dimana ianya sering tumbuh dimana ada koloni anai-anai dan juga merupakan sumber makanan utama kepada koloni anai-anai. Jenis yang terdapat di Malaysia yang saya tahu ada dua yang boleh dimakan iaitu Termitomyces heimeii dan Termitomyces albuminosa. Anda boleh baca laporan lanjut mengenai cendawan busut dalam tulisan saya yang ditulis sebelum ini (Sila klik disini). Peribahasa bak cendawan tumbuh lepas hujan memang sesuai dijadikan panduan kepada masyarakat Malaysia sepanjang masa. Wasallam!...
BAGAI CENDAWAN...LEPAS HUJAN...
TUMBUH BANUAK... HASIL LUMAYAN...
REZEKI BANYAK... SUSAH JUALAN...
PERLU DIKAJI...TANGGA KEJAYAAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pekan Changloon, Kedah,
Malaysia.
(2 Safar 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...