Support My Blog

Thursday, January 28, 2016

ADA BERAS, TARUH DALAM PADI


ADA BERAS TARUH DALAM PADI adalah satu peribahasa unik berasaskan makanan yang ditulis oleh bijak pandai Melayu sejak dulu kala. Peribahasa 'Ada beras, taruh dalam padi' ini memberi maksud 'Rahsia hendaklah disimpan baik-baik'. Kenapa mereka kaitkan penyimpanan beras dalam padi mungkin kerana ciri beras dan padi adalah dari sumber yang sama iaitu berasal daripada tanaman padi (Oryza sativa). Bila ada orang memeriksa longgokan padi dalam kepok (Tempat menyimpan padi), mereka tidak akan menyengka didalamnya ada longgokkan beras kerana padi perlu diproses lagi untuk mendapatkan beras sebelum boleh ditanak menjadi nasi. Proses menjadikan padi kepada beras adalah satu proses yang lama pada zaman dahulu iaitu bermula dengan aktiviti menampi, menjemur, menumbuk dalam lesung, menampi semula berkali-kali dan tumbuk lagi sehingga menjadi beras. Secara umumnya pencuri atau askar Jepun semasa perang dulu tidak akan ambil padi sebagai rampasan tetapi mereka lebih suka beras yang sedia untuk dimasak. Oleh itu apabila hendak menyimpan suatu rahsia sebaiknya ia disimpan ditempat yang baik dan selamat daripada diketahui oleh orang lain atau musuh. Rahsia perlu disimpan ditempat yang selamat dan sentiasa dilindungi dengan pelbagai cara. Dalam menentukan cara keselamatan negara banyak rahsia yang perlu dijaga terutama dalam kententeraan, keselamatan, ICT dan isu maklumat dan sebagainya. Ada juga peribahasa ini dikaitkan dengan tabiat percakapan seseorang sama ada ia boleh menyimpan rahsia atau tidak. Mereka yang ada sifat 'lancang mulut' dan tidak dapat menyimpan rahsia perlu dielakkan daripada diberikan sebarang rahsia. Kalau tidak sekampong mereka ini akan mencanang berita atau rahsia yang sepatutnya ia disimpan. Apa pun malam Ahad ini sambil berehat depan TV saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kaitan peribahasa 'ada beras taruh dalam padi' dan perkara yang berkaitan dengan beras, padi dan nasi sebagai satu informasi dalam bidang pertanian.


Pada penulis tanaman PADI (Oryza sativa) di Malaysia merupakan satu aktiviti penting yang membekalkan beras kepada ramai penduduk Malaysia. Pada masa ini keluasan penanaman padi di Malaysia pada tahun 2010 adalah seluas 673,745 hektar dimana keluasan pasel sawah padi adalah 428,780 hektar dengan melibatkan seramai 172,000 pesawah. Hasil pengeluaran padi adalah sebanyak 2.458 juta metrik tan dengan nilai pengeluaran RM 2.165 billion (Laporan Statistik Agromakanan , Kementerian Pertanian Malaysia Tahun 2011). Laporan tersebut juga menyatakan purata penghasilan padi sebanyak 3,782 kg sehektar dengan penghasilan peling tinggi mencecah sebanyak 10 metrik tan sehektar seperti di sekitar sawah di Sekinchan, Selangor. Jika padie tersebut diproses kepada beras, hasilnya sebanyak 1.265 juta tan metrik beras dihasilkan untuk kegunaan rakyat Malaysia. Ini mencukupi untuk bekalan sebanyak 70% kadar kecupan makanan (SSL - self sufficiency level) dalam negara dimanasebanyak 570,000 metrik tan lagi perlu diimpot dari luar negara. Tanaman padi merupakan tanaman keselamatan yang perlu di jaga untuk mempastikan bekalan makanan ruji sentiasa mencukupi untuk rakyat Malaysia.


Beras yang kita makan mengandungi zat-zat makanan yang diperlukan untuk tubuh manusia dimana tenaga sebanyak 365 kcal dihasilkan setiap 100 gram beras. Bahan lain ialahKarbohiderat 80 g, Gula (0.12 g), Serat (1.3 g), Lemak (0.66 g), Potin (7.13 g), Air (11.32 g), Kalsium (28 mg), Zat Besi (0.80 mg), Mangesium (25 mg), Manganese (1.09 mg), kalium (115 mg) dan juga Zink (1.09 mg). Kajian makmal juga mendapati beras mengandungi Vitamin seperti Vitamin B1 (Thiamine - 0.0701 mg), Vitamin B2 (Riboflavin - 0.0149 mg), Vitamin B3 (1.62 mg) dan Vitamin B6 (0.164 mg). Kini pengeluaran beras dunia diantara 450 - 550 juta tan setahun dengan Negara China sebagai pengeluar utama sebanyak 140 juta tan/tahun diikuti dengan India (85 juta tan/tahun), Indonesia (33 juta tan/tahun), Bangladesh (25 juta tan/tahun) dan Vietnam (20 juta tan/tahun). Lain-lain negara yang mengeluarkan beras seperti Thailand (16 juta tan/tahun), Myanmar (10 juta tan/tahun) dan Filipina (7.5 juta tan/tahun). Negara kita Malaysia mengeluarkan sebanyak 6-7 juta tan setahun. Negara China dan India membekalkan lebih separuh keperluan beras dunia dan merupakan industri utama di negara tersebut. Lain-lain negara yang banyak mengeluarkan beras didunia seperti jepun, USA, Korea Selatan, Mesir, Pakistan, EU, Taiwan dan Australia.


Beras atau tanaman padi mempunyai lebih dari 40,000 jenis atau varieti diseluruh dunia dan dikelaskan mengikut ciri-ciri khusus padi seperti Beras Panjang (Long Grain), Beras Sederhana (Medium Grain) dan Beras Pendek (Short Grain). Beras panjang biasanya dari varieti Oryza indica sementara beras sederhana dari jenis Oryza javanica dan Beras Pendek dari jenis Oryza japonica. Beras short grain biasanya mengandungi kanji yang banyak dan kualiti yang melekit seperti jenis Japonica dan di panggil 'sticky rice'. Selain itu kini Beras Wangi (Aromatic rice) telah menjadi sangat popular dan kegemaran rakyat Malaysia. Terdapat juga Beras Merah, Beras Coklat dan Beras Putih bergantung kepada jenis padi dan kaedah memproses dikilang (milling process). Kualiti beras juga mengikut hasil perkilangan sama ada ianya beras Grade baik (Tidak Hancur), Beras Bercampur (Baik dan Hancur) dan juga Beras Hancur atau campuran kesemuanya. Beras digunakan untuk di masak menjadi Nasi, Bubur dan sebagainya dimasak mengikut selera yang orang yang hendak makan. Kaedah moden kini beras dimasak menggunakan 'Rice Cooker' eletrik yang sangat mudah dan mengambil masa 15 - 25 minit sahaja untuk mendapatkan kualiti nasi yang standard. Bagi tujuan masak beras untuk dijadikan bubur, beras perlu dimasak dengan air yang banyak sehingga bubur berperisa atau bubur plain sedia untuk dimakan. Beras juga di hancurkan untuk dijadikan tepung beras bagi dibuat pelbagai jenis kuih, biskut dan pelbagai makanan lain. Antara tepung beras proses yang popular ialah Beras Vercimelli (Mee Hoon) iaitu sejenis bahan untuk dijadikan sarapan pagi yang sangat popular di Malaysia.


Beras di Malaysia adalah dihasilkan melalui sistem pengeluaran tempatan dan sebahagian lagi di impot dari luar negara. Malaysia mensasarkan Kadar Kecukupan Beras (SSL) lingkungan 70% dan bakinya diimpot dari luar negara. Kawasan pengeluaran beras negara di Negeri=negeri ada kawasan Jelapang Padi seperti di Kedah dan Perlis (MADA), Perak (IADA Krian dan IADA Sg Manik), Selangor (IADA Barat Laut Selangor), Kelantan (KADA), Terengganu (IADA Besut), Sarawak (IADA Batang Lupar), Sabah dan kawasan bukan jelapang padi mesti terus dikekalkan dan dimajukan bagi menjamin bekalan beras negara sentiasa mencukupi sebagai "Food Securtiy" untuk negara kita. Peranan kerajaan, usahawan, pesawah, pegawai pengembangan, pengilang, pekedai bahan kimia, pembekal jentera pertanian dan semua yang terlibat perlu peka dengan industri beras negara. Perbincangan diatas penulis paparkan apakah indudtri padi dan beras negara dan kaitanya dengan peribahasa ada beras taryh dalam padi sebagai satu analisis yang perlu saya bincangkan dalam blog teknologi pertanian. semuga pembaca semua adalah terdiri daripada orang yang mampu menyimpan rahsia dengan baik seperti maksud peribahasa ini. Wasallam!.

ADA BERAS... PERLU DISIMPAN...
DALAM BEKAS... KEPOK PAPAN...
SIMPAN RAHSIA...KENA PASTIKAN...
IA SELAMAT... ELAK KEBOCORAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 346, Hotel Concorde,
Shah Alam, Selangor,
Malaysia.
(20 Muharam 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...