Support My Blog

Tuesday, March 20, 2012

PENGESAHAN BENIH TANAMAN

BENIH TANAMAN BERKUALITI merupakan perkara asas didalam memulakan aktiviti pertanian selain daripada input lain seperti input baja, racun, tanah, mekanikasi dan tanah serta pengurusan agronomi yang lain. Ramai dikalangan petani dan pengusaha nurseri yang menghasilkan bahan tanaman secara kecil-kecilan atau komersil yang dipelajari semenjak lama dulu sebagai satu aktiviti biasa. Bahan tanaman ini disediakan, disedar dan dijual kepada pengguna dengan harga dan kualiti jaminan seperti pokok induk yang baik. Tahukan kita bahawa pada masa ini terdapat satu sistem pengesahan bahan tanaman yang berkualiti yang di akreditasikan oleh Jabatan Pertanian?... Skim ini dipanggil sebagai Skim Pengesahan Bahan Tanaman Jabatan Pertanian (SPBT). Bahan tanaman yang berkualiti dan disahkan ini dijamin mempunyai ciri-ciri kualiti yang terjamin untuk ditanam terutama sekali tanaman parenial yang perlukan masa panjang untuk berhasil. Tanaman seperti Durian, Rambutan, Dokong, Manggis dan sebagainya memerlukan masa yang lama untuk berhasil. Oleh itu bahan tanaman perlu dipastikan ketulinannya.


Pemeriksaan ini akan dijalankan secara permohonan oleh individu, syarikat atau sesiapa yang ingin mendapatkan pengesahan dan anak benih akan diperiksa ketulinannya oleh pihak yang pakar di Jabatan Pertanian. Pada masa ini contohnya banyak swasta memohon untuk pengesahan anak benih durian D197 atau lebih dikenali dengan Mao' sang King. Durian ini dulu dipanggil dengan Durian Raja Kunyit telah menembusi pasaran di China sebagai satu produk yang mendapat harga yang baik. Permintaan yang mendadak anak benih varieti Mou'sang King ini menyebabkan ada pihak yang menjual sehingga RM 25.00 sepokok. Ini tidak dijamin ketulinannya sehingga ada pemeriksaan disahkan dibawah skim SPBT.


Diharap informasi ini akan membantu mereka yang terlibat dengan industri pengeluaran bahan tanaman untuk lebih berpengetahuan. Banyak maklumat berguna yang saya dapati dengan membaca link ini. Berikut adalah senarai pokok induk yang telah disahkan oleh pemeriksa untuk bulan Febuari 2012 dan boleh dijadikan sion cantuman yang tulin.




Sekian dulu.


By,
 M Anem
Muar, Johor,
Malaysia
(27 RabiulAkhir 1433H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...