Support My Blog

Wednesday, July 20, 2011

Pasaran Nenas Dunia

NENAS (Ananas cosmosus) merupakan sejenis buah-buahan tropika yang dihasilkan oleh Malaysia sebagai buah untuk kegunaan domestik dan pasaran ekspot semenjak dahulu lagi. Kawasan utama tanaman nenas adalah Negeri Johor terutama dikawasan tanah gambut. Nenas diperdagangkan dipasaran dunia dalam 3 jenis yang utama iaitu dalam bentuk SEGAR, KALENG (DALAM TIN) dan  JUS. Malaysia merupakan salah satu negara didunia yang mengekspot nenas dalam ketiga-tiga bentuk tersebut dan menduduki tangga ke 9 dalam kedudukan pengekspot nenas didunia. Singapura merupakan destinasi utama pasaran nenas segar Malaysia diikuti dengan negara-negara Timur Tengah dan beberapa negara lain. Artikel ini akan menulis maklumat mengenai senario pasaran ekspot nenas dalam pasaran dunia berdasarkan satu seminar yang dihadiri baru-baru ini di Langkawi, Kedah.


Jumlah keseluruhan pasaran nenas dunia pada tahun 2009 adalah berjumlah 7.76 juta metrik tan yang bernilai RM12.17 billion dimana sebanyak 51.2% atau sebanyak 5.2 juta metrik tan adalah dari jenis Nenas Segar. Bagaimana pun laporan statistik menunjukkan perdagangan nenas segar dunia telah menurun pada 2009 jika dibandingkan dengan tahun 2008 sebanyak 1% atau bernilai sebanyak RM12.296 juta. Costa Rica merupakan pengeluar nenas segar dunia terutama untuk pasaran Eropah dan Amerika Utara secara tradisinya. Ini disebabkan oleh beberapa faktur bencana alam seperti kejadian banjir, kemarau dan beberapa isu WTO mengenai Tariff Perdagangan daripada beberapa negara pengeluar utama nenas dunia. 


Bagi nenas kaleng atau nenas dalam tin pula, sebanyak 2.07 juta metrik tan berjumlah RM 6.49 billion diperdagangkan diseluruh dunia pada tahun 2009. Jumlah ini walau bagaimanapun menurun jika dibandingkan dengan tahun 2008 sebanyak 14.3% iaitu berjumlah RM 7.56 billion. Thailand merupakan salah satu negara utama yang mengekspot nenas kaleng keseluruh dunia. Malaysia mengekspot nenas kaleng semenjak dulu dengan 5 buah kilang terutama oleh Kilang Lee Pineapple Pte Limited di Johor (78% pengeluaran nenas kaleng Malaysia) dan 4 buah kilang kecil yang lain. Kilang Pineapple Cannery Malaysia (PCM) yang telah lama menghasilkan nenas Kaleng telah di tutup operasi pada pertengahan tahun 2005.


Pengeluaran jus nenas dunia pula mencatit perdagangan sebanyak RM 4.17 billion atau berjumlah 492,837 tan metrik pada tahun 2008. Nilai tersebut bagaimana pun meningkat kepada RM 5.08 billion pada tahun 2009 atau sebanyak 526,191 metrik tan atau peningkatan sebanyak 18%. Jus nenas dihasilkan daripada kilang yang memproses nenas kaleng dan juga kilang-kilang kecil persendirian. Jus Nenas yang dihasilkan oleh Lee Pineapple Co. Pte Limited dengan jenama 'LEE PINEAPPLE JUICE' dihasilkan dengan secara semulajadi tanpa bahan pengawet, tiada pewarna dan tambahan bahan perisa untuk pasaran domestik dan ekspot. Kajian pemakanan jus ini pada label tin adalah protin 5.4 gram, karbohiderat 11.9 gram, vitamin C 11.6 mg dan tenaga 200 kJ bagi setiap tin 225 ml.


Secara keseluruhannya perdagangan nenas dunia pada tahun 2009 telah menunjukkan trend menurun sebanyak 1.3% daripada tahun 2008. LAporan FAO menunjukkan penurunan ini disebabkan oleh bencana alam yang berlaku terutama di Thailand, Costa Rica dan Filipina. Nenas merupakan komoditi yang terkenal diduna yang dihasilkan tanpa terpengaruh dengan cuaca, iklim dan boleh di programkan masa pengeluarannya. Antara jenis nenas yang paling terkenal untuk di perdagangkan di dunia adalah jenis MD2 atau 'Golden Pineapple' yang mempunyai warna emas dan berbentuk 'cylindrical symmetrical'. Nenas MD2 diasaskan oleh Syarikat 'DOLE' yang terkenal dimana di Filipina sahaja syarikat ini  menanam lebih daripada 14,000 hektar untuk pasaran segar dunia.


Malaysia merupakan salah satu negara menanam nenas dengan keluasan sebanyak 16,850 hektar pada tahun 2010 yang menghasilkan sebanyak 416,070 metrik tan. Kawasan penanaman nenas di Malaysia adalah di Johor dengan Daerah Pontian (3,686 hektar), Daerah Kluang (2,950 hektar) dan Daerah Muar (1,286 hektar) pada tahun 2010 terutama penanaman nenas di tanah gambut. Saya berpeluang membangunkan projek tanaman nenas ketika bertugas di Daerah Muar di kawasan Bt 14, Air Hitam, Muar seluas 180 hektar di bawah projek ACDA Jabatan Pertanian iaitu dikawasan tanah terbiar. Projek ini berjaya menambahkan keluasan tanaman nenas di Negeri Johor dengan nenas morris dan Josapine. 


Malaysia direkodkan sebagai pengekspot dengan kedudukan ke 9 dikalangan negara-negara pengekspot nenas dunia pada tahun 2009 dan 2010. Bagaimana pun Malaysia berada pada tangga ke 10 dalam pengekspotan nenas segar dan nenas  kaleng. Nenas yang di ekspot dari Malaysia adalah dari jenis Morris , Nenas Josapine dan Nenas MD2. Potensi untuk pengekspotan nenas MD2 yang terkenal didalamm pasaran dunia akan dieksploitasi oleh Malaysia pada masa akan datang kerana kos yang lebih kompetetif berbanding dengan Filipina untuk pasaran segar di negara-negara Arab akibat faktor jarak.  Malaysia menduduki tangga ke 24 dalam pasaran jus dunia dan luang pasaran jus nenas adalah sangat kompotetif. 


Industri tanaman nenas Malaysia merupakan satu industri yang boleh di kembangkan lagi dengan memberikan tumpuan terhadap beberapa pasaran ekspot bagi nenas segar jenis MD2 seperti mana yang dijalankan oleh Syarikat JTP PLantation dari Kumpulan Kulim Berhad. Syarikat ini merupakan syarikat berasaskan kelapa sawit yang kini menumpukan penanaman nenas MD2 untuk pasaran ekspot dari Malaysia dengan tumpuan di negara arab iaitu UAE, Arab Saudi, Iran dan Hong Kong serta China. Syarikat ini juga yang kini dilaporkan mempunyai stok benih MD2 dengan konsep ladang kontrak dan membeli balik untuk pasaran ekspot. Jenama nenas syarikat ini adalah seperti Montel, Juanita, Golden Juanita dan Marcela.


Menurut Pengurus Besar syarikat tersebut iaitu Tn Hj Kamaruzaman prospek penanaman nenas jenis MD2 adalah cukup baik terutamanya untuk pasaran ekspot. Syarikat ini sentiasa mencari usahawan yang ada di Malaysia untuk menanam nenas secara komersil dengan konsep membekal benih MD2 berkualiti, membeli balik hasil nenas, mengekspot hasil nenas, melabur komoditi nenas dan juga menjalankan konsep ladang kontrek.  Beliau seterusnya menyatakan 'Critical Success Factor' dalam industri tanaman nenas MD2 adalah seperti kesesuaian dan penyediaan tanah, saiz dan kualiti benih, amalan agronomi yang betul, taburan hujan yang mencukupi, proses pembungaan, proses penuaian dan jamian pembelian untuk jangkamasa panjang. Syarikat ini boleh dihubungi dengan melayari www.jtp.blogspot.com atau email kepada Info@jtp.com.my atai telefon pada talian 07-3333776/777.


Semuga artikel ini memberikan maklumat berguna kepada bakan usahawan tanaman nenas negara yang berminat. 


TANAM NENAS...MD2 DAN MORRIS....
NENAS DITANAM...DIDALAM BARIS....
DIATAS TANAH GAMBUT..JUGA BRIS...
BUAH BERKUALITI...PASTI LARIS...


By,
M Anem
LPP Instutite
Langkawi, Kedah
(6.45 pagi)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...