Support My Blog

Wednesday, February 4, 2015

BIJI KOPI - 'ELEPHANT BEANS'


Apakah dia biji Kopi 'Elephant Beans'?. BIJI KOPI (Coffea liberica) yang dihasilkan di Malaysia mempunyai kualiti terbaik dari segi kualiti pemprosesan dan pasaran domestik. Tanaman kopi di Malaysia direkodkan seluas 3,764 hektar pada tahun 2014 dengan pengeluaran hasil sebanyak 16,500 mt terutama daripada Negeri sabah dan Johor. Petani di Malaysia hanya menanam kopi jenis liberica sahaja dan hanya sedikit sahaja masih ada tanaman kopi robusta. Penulis membuat penelitian bahawa keluasan tanaman kopi terus menurus setiap tahun dimana pada 2005 dilaporkan seluas 8,500 hektar tanaman kopi masih ada dan kini seluas 4,736 hektar telah pupus dalam masa 10 tahun. Ia merupakan pengurangan sebanyak 55% daripada keluasan asal dengan purata hampir 500 hektar setahun. Ini disebabkan oleh banyak faktor diantaranya penukaran kawasan kopi kepada tanaman kelapa sawit, kos memetik hasil kopi yang remeh, harga biji kopi jamu yang tidak menentu dan juga serangan perosak dan penyakit kopi. Ramai petani dikawasan kampong tradisionak di Johor, Selangor dan Perak yang menanam kopii bersama kelapa dan buah-buahan telah menebang pokok mereka. Kini Malaysia mengimpot sebanyak 106,555 mt biji kopi mentah dari luar untuk menampong kekurangan bekalan kopi mentah tempatan. Terdapat seramai 96 syarikat yang mempunyai kuota impot kopi dan mereka memproses kopi untuk pasaran domestik dan ekspot. Mereka mempunyai kilang memproses kopi dimana sebahagian sahaj syarikat yang mempunyai punca bekalan tempatan. Biji kopi jambu yang diproses manjadi kopi beras memerlukan kemahiran khusus untuk mendapatkan kopi beras berkualiti. Kini antara varieti kopi liberica yang disyorkan untuk penanaman secara komersil adalah Kopi MKL 2, MKL3, MKL 4, MKL 5 dan terkini adalah varieti MKL 7. MKL adalah varieti yang memberi makna sebagai MARDI Kopi Liberica. Apabila kopi jambu di proses akan menghasilkan berbagai bentuk dan saiz dan juga kualiti. Penulis baru-baru ini belajar dari sebuah kilang memproses kopi mengenai proses pengreddan biji kopi sebelum dijadikan serbuk kopi. Saya baru kenal gred biji kopi beras dinamakan 'Elephant Beans' atau Biji Kopi Gajah yang dianggap sebagai biji berkualiti premium (Sila lihat foto diatas). Ia seakan berbentuk belalai gajah yang memanjang dengan lekukan jelas ditengah-tengahnya. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai penemuan penulis mengenai biji kopi kualiti gajah yang dianggap sebagai 'berkualiti premium' oleh beberapa syarikat pemproses serbuk kopi untuk rujukan anda.    


Biji kopi jenis 'elephant beans' ini adalah berbentuk panjang dengan ada lekukan jelas dibahagian tengah yang berukuran antara 1.0 - 2.0 cm bergantung kepada jenis. Ia berwarna coklat gelap dan sekali pandang seakan berbentuk 'kuih siput' yang sering dihidangkan semasa Hari Raya Puasa. Biji ini jelas dapat dibezakan dengan jenis gred biasa yang saiznya lebih kecil dan berbentuk bulat sahaja. Biji gred biasa ini ada yang tidak mempunyai lekukan ketara dan terdapat kedut-kedut atau berkerut (Sila lihat foto disebelah). Biji gred ini akan juga jelas dikenali semasa proses pengasingan penggreddan biji kopi. Sebenarnya amalan agronomi dikebun dan kualiti buah kopi serta varieti kopi kadang-kadang menyebabkan pengeluaran biji kopi semasa proses menggred. Biji kopi premium selalunya akan digunakan untuk dijadikan kopi putih (white coffee) yang harganya jauh lebih mahal dan biji gred biasa ini akan digunakan untuk dijadikan kopi hitam (Black coffee) atau untuk produk 'Kopitiam'. Bagaimana punn tidak banyak syarikat pemproses kopi yang mengamalkan cara ini kerana meraka kurang prihatin terhadap kualiti biji kopi mereka dan tidak menghasilkan jenis 'white coffee'. Jenis mesin yang digunakan untuk memproses biji kopi untuk dijadikan kopi serbuk juga menentukan produk akhir serbuk kopi. Hanya mereka yang pakar mengenai kopi sahaja akan tahu menilai akan kelebihan dan keunikan rasa kopi sebenar. Bagi kebanyakan orang biasa, pengunjung kedai kopitiam dan orang awam lain memeng kurang tahu akan kualiti minuman kopi sebenar. Kini biji kopi 'elephant beans' telah dijadikan satu jenama oleh beberapa syarikat pemproses kopi sebagai produk premium. 


Pokok Kopi Liberica di Malaysia lazimnya akan menghasilkan bunga setahun dua kali dan musim memetik hasil lazimnya juga dua kali dalam setahun. Penulis dapati musim memetik hasil kopi lazimnya banyak pada bulan Mac/April dan Oktober/November setiap tahun. Ini membolehkan pengilang kopi merancang proses penyimpanan dan pemprosesan biji kopi yang lazimnya dalam bentuk kopi beras. Kopi jambu perlu diproses untuk dijadikan kopi beras dan disimpan dalam bilik penyimpanan yang dingin agar ia tahan lama. Bagaimana pun bergantung kepada keupayaan pengilang, kuantiti biji kopi yang disimpan bergantung kepada kapasiti etor penyimpanan dan mesin memproses kopi yang mereka ada. Sebelum proses menggoreng biji kopi lazimnya akan dibuat pengasingan biji kopi mengikut gred dan kualiti. Pada masa ini proses memilih biji kopi ini dilakukan dengan cara manual dan teliti (Sila lihat foto disebelah). Kemahiran dan kesabaran mengasingkan biji kopi jenis 'elephant beans' dan biji gred biasa dilakukan oleh golongan perempuan. Walau pun ada kos dalam pemilihan biji kopi tetapi kesannya adalah ia menghasilkan kopi berkualiti premium dengan teknik menggoreng kopi yang betul. Penggunaan mesin menggoreng kopi dengan kawalan suhu dan campuran bahan-bahan ramuan tepat serta pembungkusan baik memboleh kopi dijual dengan harga premium.



Biji Kopi yang telah diasingkan akan terus dimasukkan dalam bekas berlainan. Ini bagi membolehkan proses penggorengan kopi akan dapat dilakukan dalam waktu berlainan. Biji kopi premium (elephant beans) akan diproses berasingan dengan kopii gred biasa kerana cara, suhu dan bahan campuran semasa memproses adalah berbeza. Terdapat banyak kaedah memproses biji kopi sama ada secara tradisional (Convensional), Separa automatik dan sepenohnya automatik (Fully automatic). Mengikut beberapa pengilang yang penulis temui, kebanyakan mereka menggunakan cara tradisional kerana kekurangan modal untuk membeli mesin besar yang automatik dimana harga sekitar RM1.6 juta. Oleh kerana saiz biji kopi beras adalah berbeza maka adalah penting untuk mengawal suhu dan putaran biji kopi yang digoreng. Bagi pengeluaran yang banyak maka pemproses serbuk kopi akan menggunakan mesin automatik yang cepat dan seragam. Sekali goreng biasanya sebanyak 60 kg sahaja untuk mengawal kualiti. Kopi yang enak diminum bukan kepada jenama sahaja tetapi bagaimana proses membuat kopi sebenar yang dijalankan. Semuga artikel ini memberikan info berguna kepada anda. Wasallam!.
BIJI KOPI ... BERBEZA KUALITI...
BENTUK BULAT... KECIL SEKALI...
GADING GAJAH... PERLU KENALI...
PERLU DIASING... DENGAN TELITI...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 505, Pine Tree Hotel,
Batu Pahat,
Johor, Malaysia.
(2 RabiulAkhir 1436H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...