Support My Blog

Monday, August 26, 2013

CILI - VAIRETI DI MALAYSIA (Part 2)

VARIETI CILI (Capsicum annuum) adalah jenis cili dari keluarga Solanaceae yang merupakan sayur jenis berbuah popular dan luas penanamannya di Malaysia setiap tahun. Seluas 2,850 hektar cili merah ditanam setiap tahun dinegara kita dengan anggaran pengeluaran sebanyak 32,600 mt yang bernilai sekitar RM 206.6 juta. Cili adalah jenis tanaman sayur tanah rendah yang ditanam secara komersil monokrop terutama di Johor, Perak, Selangor dan Pahang. Terdapat beberapa varieti cili yang popular ditanam oleh petani dimana ia sesuai kebanyakannya untuk pasaran segar. Varieti yang baik (Superior variety) perlu mempunyai kandungan pepejal yang tinggi, pedas, tahan lama disimpan, tahan terhadap penyakit dan serangan-serangan serangga. Penanaman cili merupakan antara komoditi yang paling berisiko tetapi ia juga adalah komoditi yang paling menguntungkan jika penghasilan tinggi dan menerima harga pasaran yang baik. Harga cili diladang berubah serendah RM 2.50 sekilogram boleh mencecah kepada RM 18.00 dipasaran runcit terutama semasa musim tengkujuh sekitar bulan November sehingga Januari setiap tahun. Artikel Subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa varieti cili yang telah didaftarkan dalam lamanweb Jabatan Pertanian Malaysia yang dibangunkan untuk kegunaan semua pihak berkaitan pada alamat pvpbkkt.doa.gov.my.


Petak benih jagung SSH.
Apakah varieti cili yang anda tahu sangat popular di tanam di Malaysia?. Kebanyakan kita akan nyatakan Cili Kulai. Saya bahagikan Kategori Cili kepada beberapa kategori iaitu Cili Merah, Cili Hijau (Keduanya dalam Kategori Cili Besar), Cili Benggala (Sweet Paper), Cili Padi (Cabai Burung / Lombok Rawit) dan Cili Hiasan (Ornamental chillies). Terdapat sebanyak 8 varieti cili yang telah didaftarkan didalam senarai 'National Listing' di Jabatan Pertanian pada Julai 2013. Sebenarnya pendaftaran varieti cili ini dibuat untuk mendaftarkan semua varieti yang ada di Malaysia. Saya tahu banyak lagi varieti cili yang belum didaftarkan seperti yang dipunyai oleh beberapa syarikat pengeluar dan pengedar benih cili. Saya telah berbincang dengan En Chua pada bulan ini untuk syarikat beliau (Syarikat Green World Genetics) untuk membuat pendaftaran banyak varieti cili yang dipunyai oleh syarikat tersebut dan juga Freddie (Syarikat Sin Sin Huat Seeds). Sehingga artikel ini ditulis, baru ada sebanyak 8 varieti cili telah didaftarkan di Malaysia untuk dijadikan bahan rujukkan anda.


5. Varieti GREEN EAGLE 223 (CA5)
Varieti cili ini dinamakan sebagai Green Eagle 223 dengan kod pendaftaran CA5 dengan dipunyai oleh Syarikat Sin Seng Huat Seeds Sdn Bhd beralamat di Puchong, Selangor. Saiz buah 18 cm panjang dengan ukurlilit buah sekitar 1.6 - 1.8 cm dan berwarna merah apabila masak. Buah ini mempunyai kulit luar yang tebal, berjus, berkilat dan bercirikan buah yang panjang lurus. Ia mempunyai permintaan yang baik dipasaran dengan jangkamasa matang sekitar 70 hari ditanam selepas ia menjalani proses penyemaian. Kadar keperluan benih sebanyak 2 kg sehektar dimana setiap 1 gram mengandungi sebanyak 120 - 250 biji benih. Keterangan dari pvpbkkt adalah " Presence of anthocyanin at filament and anther. Anthocyanin absent at hypocotyl, notes, flower and on leaf. Fruit Length: long. Fruit diameter: medium to broad.". Benih cili varieti ini mudah dibeli dari kedai pertanian yang menjual input pertanian.

6. Varieti BARA (CA6)
Varieti Cili Bara merupakan sejenis cili yang pedas dengan nombor pendaftaran CA6 dan didaftarkan pada Julai 2013. Varieti ini adalah dalam kategori 'public domain' semasa didaftarkan kerana ia telah lama berada ditanam dilapangan. Cili ini mempunyai warna merah pekat dengan tahap kepedasan yang agak tinggi. Saiz cili ini sederhana kecil dengan mempunyai bentuk panjang dan tirus dihujungnya. Terdapat banyak jenama dipasaran yang mempunyai ciri seakan cili bara seperti '639 Red Hot Chili', 'Sky Rocket' dan beberapa lagi. Dalam laporan pvpbkkt ia dinyatakan sebagai "Anthocyanin absent at hypocotyl, filament, on flower and on leaf. Flower peduncle is upright. Present of anthocyanin at notes and anther only. Fruit Length: short. Fruit diameter: narrow."


7. Varieti BANGI (CA7)
Varieti Cili Bangi didaftarkan dengan kod CA7 pada Julai 2013 dengan pemiliknya adalah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Cili ini adalah hasil kajian UKM yang mana ia telah lama di hasilkan dan kini baru sahaja lulus untuk didaftarkan. Cili ini mempunyai cili seperti saiz buah memanjang tirus dan berwarna merah terang dengan tahap kepedasan pada skala 7. Cili Bangi sesuai untuk dipetik sebagai cili segar merah dan juga boleh dijadikan sebagai cili kering. Cili ini boleh dituai selepas 5 - 7 kali mememetik dalam keadaan pokok yang masih subur. Walau pun cili ini telah lama diperkenalkan, kajian yang saya buat mendapati varieti ini kini kurang popular ditanam oleh petani komersil dilapangan. Merujuk kepada laporan pvpbkkt saya dapati ia dinyatakan sebagai "Presence of anthocyanin at hypocotyl, notes and anther. Anthocyanin absent at filament, on flower and on leaf. Fruit Length: medium to long. Fruit diameter: broad".  Cili ini juga antara cili yang pedas dan rangup dan menarik penciriannya.

8. Varieti SEMERAH (CA8)
Varieti Cili Semerah atau kod CA8 merupakan sejenis variti cili yang kecil (jenis cili padi) yang dimilikki oleh MARDI. Varieti ini telah didaftarkan pada Julai 2013 didalam senarai National listing dan ia dicirikan sebagai "A protected variety under Protection of New Plant Varieties Act 2004. Presence of anthocyanin at nodes and anther only. Anthocyanin absent on leaf, flower and at filament. Fruit color: green.". Merujuk kepada lamanweb http://dahlia-agribisnis.blogspot.com saya dapati penulis blog tersebut ada menyatakan mengenai cili semerah dengan terperinci. Cili padi (Semerah) ini adalah hasil pembangunan varieti bagi menghasilkan cili baru dari genotip yang berasal dari luar Negara. Ia dibangunkan melalui kaedah pemilihan baka sepokok (SSD) daripada bahan genetik dari Mexico. Antara keistimewaan Semerah adalah seperti ia berkemampuan untuk mendatangkan hasil yang lebih banyak, mempunyai tempoh matang yang lebih singkat, mampu berbuah secara serentak dan boleh dipetik dalam 11-12 minggu selepas diubah ke ladang. Bergantung kepada jenis tanah dan keadaan persekitaran, penghasilan Semerah dikatakan boleh mencapai antara 650-1,985 (g/pokok) semusim. Dengan penjagaan yang sempurna, satu pusingan tanaman Semerah boleh berlanjutan hingga setahun.

Varieti Semerah - masih muda
Varieti cili Semerah nyata boleh dimanfaatkan oleh para pengusaha dan juga negara dari segi kualiti dan kuantiti yang mampu dihasilkannya selain dijamin mutunya. Varieti Semerah itu mampu menghasilkan produktiviti lebih dua atau tiga kali ganda berbanding varieti cili padi biasa. Cili Semerah ini juga berbuah secara serentak dan ini secara pastinya menjimatkan masa peladang dan pengusaha daripada perlu memetik cili yang pada kebiasaannya berbuah secara tidak menentu. Selain itu, salah satu kelebihan cili Semerah ini, ia juga mampu menghasilkan cili walaupun dijangkiti penyakit ataupun virus. Stesyen Pertanian Serdang lazimnya mengeluarkan benih cili semerah untuk dijual kepada penanam sejak lama dulu. Baru-baru ini saya dihubungi oleh seorang penanam Varieti Cili Semerah dari Sabah mengatakan cilinya mempunyai pelbagai warna sperti putih, krim susu, hijau dan merah semasa dituai. Dakwanya benih memang di beli di Serdang dan ditanam di Sabah. Kenapa ia boleh berlaku demikian?... Tunggu laporan siasatan dalam artikel lain.  

Demikianlah 8 jenis cili yang telah didaftarkan dalam senarai National Listing Jabatan Pertanian. Saya tahu banyak lagi varieti cili yang boleh didaftarkan oleh anda semua. Daftarkan varieti cili yang ada punyai dengan mengisi Borang DK-1 dengan percuma. Semuga maklumat ini menambah pengetahuan saya dan anda semua. 

VARIETI CILI... SUDAH DIDAFTARKAN...
ADA 8 VARIETI...YANG MANA DISYORKAN...
BENIH DIJUAL ... HARGA DITENTUKAN...
KUALITI BENIH... SIAPA MENENTUKAN... 

By,
M Anem,
Senior Agronomist
Sin Sin Huat Seeds Observation Station,
Sungai Gapi, Rawang, 
Selangor,
Malaysia.
(17 Syawal 1434H) 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...