Support My Blog

Friday, October 27, 2023

JENIS-JENIS PISANG DI INDONESIA (Part 4)

TANAMAN PISANG
(Banana) merupakan sejenis tanaman yang popular di kawasan yang beriklumtropika seperti di Malaysia dan Indonesia serta negara ASEAN yang lain. Terdapat beberapa negara yang menanam pisang dengan skala besar da mejnadi juara eskport pisang dunia seperti Filipina semenjak beratu tahun dahulu. Menurut data Badan Pusat Statistik (BPS) dlaporkan sepanjang tahun 2021 Indonesia mampu menghasilkan pisang sebanyak 8,74 juta metrik tan dimana jumlah ini naik 6.82% dari tahun 2020 iaitu sebnayak 8.18 juta metrik. BPS juga merekodkan dimana pengeluaran pisang nasional terus meningkat dalam lima tahun terakhir iaitu dengan purata kadar kenaikan sebanyak 5.2% per tahun. Dilaporknan seiring dengan naiknya jumlah pengeluaran pisang di Indonesia dimana penggunaan buah pisang oleh dilakangan domestik juga terus meningkat. Pada 2021 jumlah penggunaan sudah mencapai 2.39 juta metrik tan dan ini bermakna ia sudah meningkat sebanyak 33.8% dari tahun 2020. Adapun sektor rumah tangga dilaporkan mencapai jumlah penggunaan pisang sebanyak 47.7% terhadap jumlah penggunaan pisang di dalam negara iaitu hampir separuh dari jumlah konsumsi. Pusat penanaman dan juga pengeluaran pisang Indonesia berada di Jawa Timur dimana dilaporkan provinsi ini menyumbangkan sebanyak 23.4% daripada jumlah pengeluaran negara atau dikrekodkan sekitar 2.05 juta metrik tan pada 2021. Dalam pada itu propinsi Jawa Barat berada di tempat yang kedua dengan pengeluaran sebanyak 1.65 juta metrik atau 18.9%, diikuti dengan ppropinsi Lampung yang mebghasilkan sebanyak 1.12 juta metrik tan pisang (12.9%) terhadap produksi pisang nasional pada tahun lalu. Penanaman pisang merupakan satu bidangusaha yang diusahakan secara komersil perladangan tetapi kebanyakannya adalan kaedah penanamana secara pekebun kecil sahaja. Pisang yang merupakan sejenis tanaman buah-buahan tidak bermusim merupakan antara tanaman buah-buahan tidak bermusim popular iaitu selain daripada betik, nanas dan beberapa buah-buahan lain. Apa pun sama dengan tukisan saya mengenai jenis atau varieti pisang yang di tanam di Maaysia, memang ada banyak jenis pisang yang ditanam di Indonesia dan didapati sebahagian besarnyanya sama dengan jenis pisang di Malaysia juga. Apa pun memang ada beberapa jenis pisang yang cukup popular di Indonesia mengikut lokaliti seperti Pisang Raja, Pisang Tanduk (atau Pisang Ambon). Tetapi dilaporkan juga ada beberapa jenis pisang unik yang ditanam untuk tujuan tertentu dan dilaporkan ia tidak kalah enak rasanya. Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" apa salahnya diintai akan jenis-jenis pisang yang popular ditanam di Indonesia untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan semua.


13. PISANG NANGKA

Penulis blog memang kenal akan pisang nangka dimana jenis sama banyak di tanam di Indonesia. Pisang Nangka tidak ada kaitan dengan buah nangka. Penulis blog belum ada asas bagaimana jenis pisang yang kulitnya berwarna hijau ini dinamakan pisang nangka. Meskipun sudah matang selalunya buah pisang nangka tetap memiliki warna kulit kehijauan. Rasa manis dan aroma wanginya akan membuat pisang ini jadi favorit ramai pengguna di Malaysia dan di Indonesia. Tekstur dagingnya cukup padat dengan warna kuning sedikit kemerahan. Cara mengolah pisang nangka yang paling sederhana adalah dengan menjadikannya sebagai kerepek, di goreng, di buat cokodok, dibuat lepat pisang, dibuat kek pisang, di buat pengat dan banyak lagi kegunaannya. 
Pisang Nangka mempunyai berat tandan buah diantara 15 - 28 kilogram. Kajian juga mendapati terdapat sebanyak 12 - 18 sisir dengan setiap sisir buah ada sebanyak  12 - 20 jejari (buah pisang yang dimakan). Saya ada menulis keterangan teknikal mengenai pisang nangka dalam blog ini dengan boleh diakses melalui pautan berikut (Sil aklik disini). Ukuran jejari buah pisang nangka sekitar 10 - 15 cm panjang dengan mempunyai ukuran garispusat sekitar 3 - 5 cm. Buahnya berwarna hijau gelap semasa muda dan masih hijau juga semasa buahnya matang dengan warna menjadi hujau cerah sedikit. Buah yang masak mempunyai aroma yang sangat kuat jika dihidu dari kejauhan.


14. PISANG CAVENDISH

Pisang cavendish berasal merupakan sejenis pisang makan segar yang paling popular diseluruh dunia dan dilaporkan ia banyak di tanam di Indoonesia juga. Pisang ini didakwa ia berasal daripada USA atau Amerika yang juga begitu populer di Indonesia dan kerap dijual di supermarket. Biasanya ia sentiasa ada dijul di pasaraya dengan saiz ukuran yang cukup besar dengan ia mempunyai tekstur yang empuk namun padat maka tidak hairan bila [engguna akan merasa kenyang hanya dengan mengonsumsi satu buah pisang cavendish. Pisang ini juga yang dimakan oleh ramao ahli sukan dalam mendpatkan tenaga yang banyak sebelum bersukan. Saya ada banyak menulis mengenai pisang ini dalam blog ini dengan salah satunya boleh diakses disini (Sila klik disini). Di Indonesia dilaporkan dimana pisang cavendish boleh dijadikan cemilan ketika sesiapa pun untuk mereka berdiet atau sesuai dimakan kepada mereka ada masaalah permakanan. Selain pisang ini selalu dimakan segar dimana ia juga sesuai d oleh menjadi makanan lain seperti jus pisang, kuih tradisional, smoothies dan sebagainya. P
isang Cavendish apa yang penulis blog tahu merupakan tanaman komoditi buah-buahan tropika yang sangat popular di dunia dipercayai ia berasal dari Vietnam dan China. Namanya adalah sempena nama William Cavendish, Duke Devonshire ke-6 dan kekal sehingga hari ini. Di beberapa lokasi lain pisang ini juga dikenali dengan nama Pisang Ambon Putih. Pisang Cavendish banyak dibiakkan menggunakan kaedah Kultur Tisu (TC) dimana teknik pembiakan ini merupakan paling sering digunakan.


15. PISANG SUSU

Pisang susu juga ada di tanam di Indonesia sama keterangannya dengan pisang susu ditanam di Malaysia. Ia juga memiliki bentuk yang cenderung lebih kecil jika dibandingkan dengan jenis pisang lainnya dengan kulit yang memiliki bintik-bintik kehitaman. Tekstur dari bahagian isi dagingnya juga lembut dengan rasa yang cukup manis. Dilaporkan dimana pisang susu ini selain boleh ianya dimakan secara langsung pisang susu kerap dijadikan campuran adunan membuat kueh mueh atau menjadi salah satu bahan isian sandwich atau kueh dadar gulung pisang. Pada penulis blog pisang susu ini ada juga ditanam di Malaysia akan tetapi sama di Indonesia ia masih dopandang sepi sahaja oleh kebanyakan petani dan juga pengguna pisang. Berbalik kepada Malaysia dimana ada 
PRODUK SUSU PISANG (Banana Milk) penulis blog telah terjumpa semasa buat carian mengenai buah dan khasiat pisang dalam google. Produk ini mendapat banyak komen, pujian dan juga perbincangan teknikal mengenai dakwaan termasuk oleh Dr Amalina dari UK. Apa pun memang penulis blog amat tertarik dengan satu artikel dari Berita Harian bertajuk "Pengiklanan produk 'susu pisang' buat akuan dilarang menyalahi Akta Makanan" yang ditulis oleh wartawan Mohd Iskandar. Berita daripada Kuala Lumpur ini menyatakan dimana pengiklanan produk ‘susu pisang’ yang membuat akuan dilarang, adalah menyalahi Akta Makanan 1983 serta peraturan di bawahnya. kenyataan oleh Ketua Pengarah Kesihatan iaitu Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata penyataan seperti membantu merendahkan tekanan darah tinggi, membantu membuang toksik dari badan, meningkatkan metabolisme, mengawal selia pengeluaran insulin dan pergerakan oksigen dan mengurangkan obesiti, adalah dilarang pada label serta iklan produk makanan. Kini pihak Kementerian Kesihatan (KKM) memandang serius penjualan dan pengiklanan produk ‘susu pisang’ yang membuat akuan dilarang serta tular dalam media elektronik, media cetak, media sosial, risalah dan lain-lain. KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan sudah mengambil tindakan ke atas pihak yang mengedar atau menjual produk makanan berkenaan yang tidak mematuhi mana-mana perundangan berkaitan bawah Akta Makanan 1983 dan peraturan di bawahnya dakwa beliau semasa membuat sidang akhbar hari ini.

 
16. PISANG BADAK
Kalau detikers ingin menikmati buah pisang tanpa perlu repot diolah lagi, cobalah untuk membeli pisang badak. Pisang ini memang memiliki warna hijau kekuningan saat matang, namun rasanya tetap manis dan tidak memiliki biji. Kulit buah pisang ini selalu berwarna hijau kekuningan jika sudah matang. Jenis ini tergolong berkulit tebal sekitar 0,3 cm. Pisang ini sering juga disebut 'Pisang Maraseba' dimana bentuk buahnya melengkung dengan ujung meruncing. Isi daging buahnya manis, tidak berbiji dan ia juga berwarna putih kekuningan. Ukuran buahnya termasuk kecil, berat rata-rata per buah 75 g. Produksinya dapat mencapai 180 buah sepokok. Khasiat dan manafaat buah pisang badak ini merupakan produk utama pisang. Pisang dimanfaatkan baik dalam keadaan mentah, maupun dimasak atau diolah menurut cara-cara tertentu dimana selalu ia diproses menjadi tepung, kerepek, ‘puree’, bir (Afrika), cuka, atau didehidrasi. Daun pisang digunakan untuk menggosok lantai, sebagai alas ‘kastrol’ atau tempat membuat nasi ‘liwet’ serta sebagai satu jenis pembungkus berbagai makanan. Serat untuk membuat kain dapat diperoleh dari batang semunya. Bahagian vegetatif beserta buah-buah yang tidak termanfaatkan digunakan sebagai makanan ternakan kerana ia megandungi terlalu banyak air yang tidaj sesuai diberikan ternakan. Tanaman pisang (atau daun dan buahnya) juga memegang peranan dalam upacara-upacara adat, misalnya di Indonesia dimana dalam majlis adat untuk upacara pernikahan atau ketika mendirikan rumah atau upacara keagamaan setempat selalu digunakan. Dalam pengubatan dimana daun pisang ini juga ada digunakan merawat sakit dada dan sebagai bahan tapal dingin untuk kulit yang bengkak atau melecet. Air yang keluar dari pangkal batang yang dicucuk akan digunakan untuk disuntikkan ke dalam saluran kencing untuk merawat penyakit raja singa, disentri dan cirit birit. Air ini juga digunakan untuk menghentikan dari masaalah rambut gugur mampu unatuk ia merangsang pertumbuhan rambut. Cairan yang keluar dari akar pisang ini adalah bersifat anti-demam dan memiliki daya pemulihan kembali. Dalam bentuk tepung dimana hasil dari pisang digunakan dalam kes-kes anemia dan kes letih serta untuk yang atasi kekurangan gizi. Buah yang pisang badaay yang belum matang merupakan sebahagian dari diet bagi orang yang menderita penyakit batuk darah (haemoptysis) dan kencing manis. Dalam keadaan kering dilaporkan dimana pisang badak ini bersifat ulser usus. Buah pisang badak yang matang sempurna merupakan makanan mewah jika dimakan pagi-pagi sekali. Tepung yang dibuat dari pisang digunakan untuk gangguan pencernaan yang disertai perut kembung dan kelebihan masam.  Pisang badak juga memiliki tangkai buah sekitar 48.5 cm yang terdiri dari 7 sisir (setiap sisir biasanya terdapat 27 buah dengan panjang 16 cm). Apa pun bentuk pisang ini melengkung dengan daging buah putih kekuningan, tidak berbiji, dan rasanya manis dengan tebal kulit 0.3 cm dimana berat purata sekitar 75 gram satu unit dan umur tanaman dari anakan sampai berbunga adalah 12 bulan dan lama buah masak sekitar 140 hari. Artikel ini ditulis dalam limaa (5) segmen iaotu Part 1, Part 2, Part 3, Part 4 dan Part 5 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini memberi info menarik dikalangan pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
ADA BANYAK JENIS... PISANG INDONESIA...
ADA YANG SAMA... NAMANYA DI MALAYSIA...
ADA NAMA PELIK... IA DI JELASKAN JUGA..
MEMBACA ARTIKEL... HATI PUN JADI SUKA...

By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Restoren Lembah Bernam,
Jalan Main Cana, Parit 9, Pasir Panjang,
Sekinchan, Selangor,
Malaysia.
(8 Rabiulakhir 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...