Support My Blog

Thursday, October 26, 2023

JENIS-JENIS PISANG DI INDONESIA (Part 3)

TANAMAN PISANG
(Banana) merupakan sejenis tanaman yang popular di kawasan yang beriklumtropika seperti di Malaysia dan Indonesia serta negara ASEAN yang lain. Terdapat beberapa negara yang menanam pisang dengan skala besar da mejnadi juara eskport pisang dunia seperti Filipina semenjak beratu tahun dahulu. Menurut data Badan Pusat Statistik (BPS) dlaporkan sepanjang tahun 2021 Indonesia mampu menghasilkan pisang sebanyak 8,74 juta metrik tan dimana jumlah ini naik 6.82% dari tahun 2020 iaitu sebnayak 8.18 juta metrik. BPS juga merekodkan dimana pengeluaran pisang nasional terus meningkat dalam lima tahun terakhir iaitu dengan purata kadar kenaikan sebanyak 5.2% per tahun. Dilaporknan seiring dengan naiknya jumlah pengeluaran pisang di Indonesia dimana penggunaan buah pisang oleh dilakangan domestik juga terus meningkat. Pada 2021 jumlah penggunaan sudah mencapai 2.39 juta metrik tan dan ini bermakna ia sudah meningkat sebanyak 33.8% dari tahun 2020. Adapun sektor rumah tangga dilaporkan mencapai jumlah penggunaan pisang sebanyak 47.7% terhadap jumlah penggunaan pisang di dalam negara iaitu hampir separuh dari jumlah konsumsi. Pusat penanaman dan juga pengeluaran pisang Indonesia berada di Jawa Timur dimana dilaporkan provinsi ini menyumbangkan sebanyak 23.4% daripada jumlah pengeluaran negara atau dikrekodkan sekitar 2.05 juta metrik tan pada 2021. Dalam pada itu propinsi Jawa Barat berada di tempat yang kedua dengan pengeluaran sebanyak 1.65 juta metrik atau 18.9%, diikuti dengan ppropinsi Lampung yang mebghasilkan sebanyak 1.12 juta metrik tan pisang (12.9%) terhadap produksi pisang nasional pada tahun lalu. Penanaman pisang merupakan satu bidangusaha yang diusahakan secara komersil perladangan tetapi kebanyakannya adalan kaedah penanamana secara pekebun kecil sahaja. Pisang yang merupakan sejenis tanaman buah-buahan tidak bermusim merupakan antara tanaman buah-buahan tidak bermusim popular iaitu selain daripada betik, nanas dan beberapa buah-buahan lain. Apa pun sama dengan tukisan saya mengenai jenis atau varieti pisang yang di tanam di Maaysia, memang ada banyak jenis pisang yang ditanam di Indonesia dan didapati sebahagian besarnyanya sama dengan jenis pisang di Malaysia juga. Apa pun memang ada beberapa jenis pisang yang cukup popular di Indonesia mengikut lokaliti seperti Pisang Raja, Pisang Tanduk (atau Pisang Ambon). Tetapi dilaporkan juga ada beberapa jenis pisang unik yang ditanam untuk tujuan tertentu dan dilaporkan ia tidak kalah enak rasanya. Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" apa salahnya diintai akan jenis-jenis pisang yang popular ditanam di Indonesia untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan semua.


9. PISANG VARIGATA
Mungkin ramai kalangan pembaca blog ini yang belum kenal lagi akan pisang varigata. Banyak yang mendakwa dimana sekilas padang iaitu pisang ini agak mirip dengan buah mentimun (sejenis sayur buah). Pisang varigata memiliki rasa yang mirip atau hampir sama dengan jenis pisang berlin yang sesuai untuk ianya dihidangkan di atas meja bagi dimakan segar. Selain daripada isinya atau dagingnya ternyata kulit pisang Varigata juga boleh di gunakan tanpa meninggalkan rasa kelat atau rasa sepat di lidah. Pisang termasuk buah yang paling banyak disukai karena rasanya enak dan kaya nutrisi. Tapi kini pecinta pisang tengah heboh dengan hadirnya pisang instagenik dan juga psang cantik iaiatu pisang varigata atau biasa disebut Musa variegata. Tanaman pisang ini berasal dari Florida, USA namun kini sudah banyak ditanam di banyak lokasi di Indonesia. Tanaman tropika ini mempunyai bentuk yang agak sama dengan pokok pisang biasa cuma bezanya ada pada warna daun dan buahnya. Daun pisang jenis ini tidak berwarna hijau polos melainkan bergradasi. Biasanya dalam satu helai daun terdiri dari warna hijau tua, hijau muda, putih hingga kekuningan. Warna ini tersusun selang-seli sehingga menghasilkan daun yang artistik. Demikian juga dengan bahagian buahnya yang tidak kalah instagenik. Buah pisang varigata ini belang hijau putih dengan bentuk garis dilihat memanjang. Apa pun selain cantik, pisang varigata juga diakui punya rasa yang manis dan enak namun uniknya dimana pokoknya jarang berbuah dan terbilang sensitif. Beberapa petani sudah mencuba menanam secara luas pisang jenis ini di Indonesia namun hasilnya belum dapat dikutip secara maksimum dan sehingga kini ia masih sangat susah ditemui di pasaran biasa.


10. PISANG GRNDEROWO
Pada penulis blog amat gerun mendengar sejenis pisang iaitu Pisang Genderuwo yang dikaitkan dengan mistik. Buah pisang Genderuwo tergolong cukup langka atau susah untuk dijumpai dimana ia jarang sekali ditemui ada dijual di pasaran. Perkara ini disebabkan oleh ciri bentuknya yang unik dengan batang berwarna merah gelap dan ukuran buah yang merah kehitaman membuat pisang ini dinamai sebagai pisang Genderuwo. Pisang ini dilaporkan yang ia memang berasal dari Yogyakarta. Penulis blog memang belum pernah ujurasa lagi akan pisang ini walau pun sudah beberapa kali ke Yoyakarta. Menurut sumber portal liputan6.com menyatakan sesiapa saja melihat Genderuwo atau setan dengan wujud yang menyeramkan tentu akan bergidik ketakutan. Namun bagaimana jika melihat pisang Genderuwo sama ada pembaca masih takut atau malah ingin mencubanya. Plt Kepala Dinas Pertanian dan Pangan Kota Jogja iaitu Sugeng Darmanto mengatakan, dinas pertanian dan pangan memiliki 250 jenis pisang termasuk pisang Genderuwo. Pisang Genderuwo termasuk pisang yang langka dimana jenis pisang ini asli dari Indonesia. Pisang ini yang mana kalau di Indonesia sangat varian dimana ada pisang Ambon juga emas serta ada pisang yang bentuknya tidak menarik bulet warnanya tidak menarik banget. Ketersediaan juga jarang dibudidayakan pisang Genderuwo. Pisang jenis ini memang jarang dibudidayakan (ditanam). Selain itu pisang ini jarang ditemui dipasaran sebab ia jarang digunakan untuk aktiviti sosial seperti majlis hajatan. Sebab semasa hajatan warga, jenis pisang yang dipilih ada jenis pisang raja dan emas dan selalunya jenis pisang Genderuwo tidak banyak dipilih. Walau pun khasiatnya bagus uniknya dimana pisang ini memang sama nilai plus warna unik.


11. PISANG AMBON LUMUT

Penulis blog belum pernah ujirasa Pisang Ambon Lumut sebelum ini, DIlaporkan dimana jenis pisang yang satu ini punya ciri khas yang sangat unik di mana selalu warnanya tetap hijau meskipun sudah matang. Maka dari itu dilihat dimana buah pisang ini disebut pisang ambon lumut kerana warna hijaunya seperti lumut. Meskipun warnanya tidak berubah, namunpisang ini dilaporkan mempunyai aroma yang harum dan tekstur pada isi daging buahnya berwarna lebih putih dan kecil bila hendak ia dibandingkan dengan jenis pisang ambon lainnya. Media tempatan laporkan dimana ada seorang penjual buah dakwa dimana sejumlah pisang Ambon Lumut yang di jual digerai yang terletak di kawasan Jalan Setiabudi, Bandung, Jabar, mendapat sambutan. Sejumlah pejual buah mengeluh sebab nerlaku penurunan stok pisang yang biasanya dihantar pemborong ke gerainya sebanyak 300-500 tandan tiba-tiba kini hanya dihantar cuma 50 tandan sahaja. Penurunan ini dipengaruhi oleh faktor cuaca tidak menentu mengakibatkan kerosakan pada tanaman pokok buah pisang tersebut. Pisang Ambon Lumut selalunya akan dijual seharga Rp. 10,000 sehingga hingga Rp. 15.000 satu sisir ((RM3.00 - RM4.50) bergantung ukuran.


12. PISANG RAJA SEREH
Pisang Raja Sereh mungkin belum pernah didengar di Malaysia sebelum ini. Bagimana pun dilaporkan dimana pisang raja sereh memiliki keunikan tersendiri pada warna kulitnya, di mana kuning dan sedikit kecoklatan. Tapi jika pisang sudah matang, maka akan timbul bintik-bintik cokelat gelap di sekitar kulit. Daging buah pisang raja sereh berwarna putih, bertekstur lunak, namun rasanya sedikit asam. Banyak warga yang mengolah pisang ini jadi berbagai macam makanan, seperti bolu pisang, pisang goreng, atau lemet pisang. Dilaporkan pisang ini bukan hanya sebagai pencuci mulut akan tetapi manfaat pisang raja sereh juga tidak kalah dengan jenis pisang lainnya. Manfaat pisang raja sereh tidak pernah disedari kalau ia adalah salah satu yang mungkin paling sering ditemui di supermarket atau pasar biasa. Apa pun dilaporkan di negara lain dimana pisang ini dikenal iaitu dengan nama lainnya seperti Pisang Tastali , Pisang Tundan, Latundan dan nama lainnya. Pokok dari jenis pisang ini biasanya mencapai ketinggian 10 - 13 kaki dimana ia perlukan cukup sinaran matahari penuh atau sebahagian. Jenis pisang raja sereh sangat umum di sekitar Manila atau Filipina dan dikatakan sebagai varietas makanan penutup yang paling umum di negara tersebut. Manfaat pisang raja sereh mungkin kerap mereka sadari sejak lama dan dulu opernah ia telah pun diperkenalkan dari India oleh seorang pendeta Prancis. Apa pun bentuknya lebih gemuk dan sedikit lebih runcing pada ujungnya. Kulit pisang ini lebih pucat dan sedikit agak tipis karena hampir tidak ada lapisan dalam yang ditemukan. Dilihat dimana pisang raja sereh ini paling enak jika kulitnya ditutupi bintik-bintik hitam atau telah berubah menjadi hitam total. Daging dari buah ini lebih pucat atau hampir putih dan di dalamnya ia membawa rasa yang lebih tropika. Tekstur pisang raja sereh ini juga kurang padat dan relatif lebih pulen di mana rasanya seperti lebih licin dan sangat lembut semasa dikunyah. Selain manfaat pisang sereh yang tidak kalah dengan jenis buah lainnya, rasa dari pisang ini juga tidak akan mengecewakan. Bahkan jika dibandingkan dengan Pisang Cavendish yang lebih sedikit hambar, pisang jenis ini memiliki rasa manis dan sedikit rasa asam layaknya apel dan strawberry. Biasanya pisang ini sering disajikan untuk dikonsumsi secara langsung, dibuat pengat (kolak) bahkan dibuat menu pisang gorengArtikel ini ditulis dalam lima (5) segmen iaotu Part 1, Part 2, Part 3, Part 4 dan Part 5 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini memberi info menarik dikalangan pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
ADA BANYAK JENIS... PISANG INDONESIA...
ADA YANG SAMA... NAMANYA DI MALAYSIA...
ADA NAMA PELIK... IA DI JELASKAN JUGA..
MEMBACA ARTIKEL... HATI PUN JADI SUKA...

By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Restoren Lembah Bernam,
Jalan Main Cana, Parit 9, Pasir Panjang,
Sekinchan, Selangor,
Malaysia.
(8 Rabiulakhir 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...