Support My Blog

Tuesday, October 24, 2023

JENIS-JENIS PISANG DI INDONESIA (Part 1)

TANAMAN PISANG
(Banana) merupakan sejenis tanaman yang popular di kawasan yang beriklumtropika seperti di Malaysia dan Indonesia serta negara ASEAN yang lain. Terdapat beberapa negara yang menanam pisang dengan skala besar da mejnadi juara eskport pisang dunia seperti Filipina semenjak beratu tahun dahulu. 
Menurut data Badan Pusat Statistik (BPS) dlaporkan sepanjang tahun 2021 Indonesia mampu menghasilkan pisang sebanyak 8,74 juta metrik tan dimana jumlah ini naik 6.82% dari tahun 2020 iaitu sebnayak 8.18 juta metrik. BPS juga merekodkan dimana pengeluaran pisang nasional terus meningkat dalam lima tahun terakhir iaitu dengan purata kadar kenaikan sebanyak 5.2% per tahun. Dilaporknan seiring dengan naiknya jumlah pengeluaran pisang di Indonesia dimana penggunaan buah pisang oleh dilakangan domestik juga terus meningkat. Pada 2021 jumlah penggunaan sudah mencapai 2.39 juta metrik tan dan ini bermakna ia sudah meningkat sebanyak 33.8% dari tahun 2020. Adapun sektor rumah tangga dilaporkan mencapai jumlah penggunaan pisang sebanyak 47.7% terhadap jumlah penggunaan pisang di dalam negara iaitu hampir separuh dari jumlah konsumsi. Pusat penanaman dan juga pengeluaran pisang Indonesia berada di Jawa Timur dimana dilaporkan provinsi ini menyumbangkan sebanyak 23.4% daripada jumlah pengeluaran negara atau dikrekodkan sekitar 2.05 juta metrik tan pada 2021. Dalam pada itu propinsi Jawa Barat berada di tempat yang kedua dengan pengeluaran sebanyak 1.65 juta metrik atau 18.9%, diikuti dengan ppropinsi Lampung yang mebghasilkan sebanyak 1.12 juta metrik tan pisang (12.9%) terhadap produksi pisang nasional pada tahun lalu. Penanaman pisang merupakan satu bidangusaha yang diusahakan secara komersil perladangan tetapi kebanyakannya adalan kaedah penanamana secara pekebun kecil sahaja. Pisang yang merupakan sejenis tanaman buah-buahan tidak bermusim merupakan antara tanaman buah-buahan tidak bermusim popular iaitu selain daripada betik, nanas dan beberapa buah-buahan lain. Apa pun sama dengan tukisan saya mengenai jenis atau varieti pisang yang di tanam di Maaysia, memang ada banyak jenis pisang yang ditanam di Indonesia dan didapati sebahagian besarnyanya sama dengan jenis pisang di Malaysia juga. Apa pun memang ada beberapa jenis pisang yang cukup popular di Indonesia mengikut lokaliti seperti Pisang Raja, Pisang Tanduk (atau Pisang Ambon). Tetapi dilaporkan juga ada beberapa jenis pisang unik yang ditanam untuk tujuan tertentu dan dilaporkan ia tidak kalah enak rasanya. Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" apa salahnya diintai akan jenis-jenis pisang yang popular ditanam di Indonesia untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan semua.



1. PISANG RAJA

Pisang raja merupakan salah satu jenis pisang yang popular di tanam dan di makan Indonesia iaitu trend yang sama dengan Malaysia juga. Pisang ini dikenali iaitu dengan bentuknya yang panjang dan sedikit melengkung. Apa pun mudah untuk menanam dan menjaga tanaman pisang raja. Dalam pada itu antara ciri-ciri lain dari pisang ini terletak pada kulitnya di mana cukup tebal dan memiliki warna kuning agak sedikit oren. Soal rasa, pisang raja terasa legit dan lembut ketika dimulut, serta memiliki aroma yang harum. Pisang raja kebanyakannya adalah untuk kegunaan makan segar apabila ia masak akan tetapi pisang ini juga sesuai untuk dioleh menjadi kuih-muih yang enak dan pelbagai jenisnya. 
Pisang barangan merupakan salah satu jenis pisang yang banyak digemari oleh masyarakat akan tetapi lazimnya pisang ini punya rasa yang manis dan lembut di mulut. Ciri khas lain dari pisang barangan adalah daging buahnya yang berwarna kuning sedikit putih. Jika detikers berkunjung ke sejumlah acara formal, umumnya pisang barangan disajikan sebagai hidangan pencuci mulut.


2. PISANG AMBON

Pisang Ambon memiliki ciri khas tersendiri yang mana warna isi dagingnya memang ia cenderung berwarna putih kekuningan. Jenis pisang yang satu ini juga jadi favorit atau pun pisang kegemaran ramai dari kalangan  masyarakat disebabkan oleh rasanya manis dan aromanya harum. Penulis blog pun memang suka akan pisang ini semasa di kamppong di Gersik, Muar dulu yang ia ada dianam bapa pisang ambon ini atau di kampong saya pisang embun sahaja sebutannya. Pisang ambon banyak dimakan segar dan selalu juga diproses menjadi berbagai macam kiuhmuih tempatan di Indonesia yang enak seperti keripik pisang, pancake pisang atau beraneka kueh pisang lainnya. 
Pisang Ambon merupakan salah satu jenis pisang yang paling mudah dan banyak ditemui di Indonesia. Pisang jenis ini banyak dijual di pasar tradisional maupun berada di supermarket. Ciri-ciri pisang Ambon adalah memiliki tekstur kulit yang halus berwarna kuning atau hijau. Daging buahnya putih dengan rasa manis dan tidak berbiji. Tidak hanya ia sekadar boleh dimakan secara segar secara langsung, pisang ambon juga kerap digunakan sebagai bahan asas untuk membuat kueh mueh seperti 'banana bread'. 
Selain rasanya yang enak, pisang juga kaya akan kandungan nutrisi yang baik untuk kesehatan tubuh seperti potassium, karbohidrat, mineral, vitamin C, vitamin B6, kalium dan magnesium. Pisang juga memiliki banyak khasiat misalnya menurunkan tekanan darah tinggi sampai menangkal radikal bebas.  Bahkan seluruh bagian pisang, mulai dari buah, kulit, daun, batang pohon sampai dengan bunganya bisa dikonsumsi. Saking beragamnya jenis pisang tak jarang membuat orang kebingungan bagaimana cara memilih dan mengolah pisang secara tepat.


3. PISANG TANDUK

Sama dengan di Malaysia dimana Pisang Tanduk merupakan sejenis pisang kegemaran ramai termasuk penulis blog. Apa pun di Indonesia dimana sesuai dengan namanya dimana pisang ini memiliki bentuk yang panjang seperti tanduk haiwan. Maka dari itu jenis pisang ini sangat mudah dikenali kerana ia boleh dilihat dari bentuknya saja (Sila lihat foto disebelah). Pada penulis blog sebenarnya ada sejenis lagi pisang seakan pisang tanduk iaitu Pisang Lang. Saya ada menulis mengenai pisang ini dengan membaca tulisan saya pada pautan berikut (Sila klik disini). Pisang tanduk dilihat ia mempunyai rasa manis apanila cukup masak akan tetapi sebenarnya ia cenderung sedikit masam bergantung kepada tahap kematangannya. Biasanya, masyarakat mengolah pisang tanduk menjadi camilan pisang goreng yang manis dan garing. 
Pisang Tanduk sangat sesuai diolah dengan cara direbus maupun digoreng. Pisang tanduk yang berasal dari Sukabumi ini dilaporkan ia memiliki ukuran yang besar dan panjang melengkung serupa seperti tanduk. Warna pada isi dagingnya cenderung merah kekuningan dengan rasa manis agak masam sedikit.



4. PISANG  ULI
Penulis blog belum pernah ujirasa iaitu dengan sejenis pisang iaitu Pisang Uli. Apa pun dirujuk dimana jenis pisang uli dilaporkan dimanaa ia mempunyai ciri khas dari ciri pisang ini terletak pada isi daging dalam buahnya yang cenderung lembik. Dilaporkan dimana rasa pislan guki ini ia dilaporkan kurang manis dan ada rasa sedikit kelat (sepat) bila dimaka di lidah. Oleh sebab itu dimana ada ramai kalangan masyarkat yang lebih suka mengolah pisang uli hanya untuk digunakan menjadi pisang goreng sahaja. Kalau di Malaysia mungkin ia sama nasibnya dengan jenis pisang awak sahaja. Dalam laporan lain dinyatakan dimana jenis pisang uli ini merupakan salah satu pisang yang sangat hanya menjadi pisang goreng sebagai teman menngopi di rumah. Rasanya sangat manis dengan tekstur daging buah yang empuk, lembut dan lembik membuat banyak orang menyukainya. Pisang uli mempunyai ukuran sedang tidak terlalu besar juga tidak terlalu kecil. Selain diolah sebagai pisang goreng dimana pisang ini juga kerap diolah menjadi beragam cemilan seperti kerepik dan sale pisang. 
Artikel ini ditulis dalam lim (5) segmen iaotu Part 1, Part 2, Part 3, Part 4 dan Part 5 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini memberi info menarik dikalangan pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
ADA BANYAK JENIS... PISANG INDONESIA...
ADA YANG SAMA... NAMANYA DI MALAYSIA...
ADA NAMA PELIK... IA DI JELASKAN JUGA..
MEMBACA ARTIKEL... HATI PUN JADI SUKA...

By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Restoren Lembah Bernam,
Jalan Main Cana, Parit 9, Pasir Panjang,
Sekinchan, Selangor,
Malaysia.
(8 Rabiulakhir 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...