Support My Blog

Wednesday, October 25, 2023

JENIS-JENIS PISANG DI INDONESIA (Part 2)

TANAMAN PISANG (Banana)
merupakan sejenis tanaman yang popular di kawasan yang beriklumtropika seperti di Malaysia dan Indonesia serta negara ASEAN yang lain. Terdapat beberapa negara yang menanam pisang dengan skala besar da mejnadi juara eskport pisang dunia seperti Filipina semenjak beratu tahun dahulu. Menurut data Badan Pusat Statistik (BPS) dlaporkan sepanjang tahun 2021 Indonesia mampu menghasilkan pisang sebanyak 8,74 juta metrik tan dimana jumlah ini naik 6.82% dari tahun 2020 iaitu sebnayak 8.18 juta metrik. BPS juga merekodkan dimana pengeluaran pisang nasional terus meningkat dalam lima tahun terakhir iaitu dengan purata kadar kenaikan sebanyak 5.2% per tahun. Dilaporknan seiring dengan naiknya jumlah pengeluaran pisang di Indonesia dimana penggunaan buah pisang oleh dilakangan domestik juga terus meningkat. Pada 2021 jumlah penggunaan sudah mencapai 2.39 juta metrik tan dan ini bermakna ia sudah meningkat sebanyak 33.8% dari tahun 2020. Adapun sektor rumah tangga dilaporkan mencapai jumlah penggunaan pisang sebanyak 47.7% terhadap jumlah penggunaan pisang di dalam negara iaitu hampir separuh dari jumlah konsumsi. Pusat penanaman dan juga pengeluaran pisang Indonesia berada di Jawa Timur dimana dilaporkan provinsi ini menyumbangkan sebanyak 23.4% daripada jumlah pengeluaran negara atau dikrekodkan sekitar 2.05 juta metrik tan pada 2021. Dalam pada itu propinsi Jawa Barat berada di tempat yang kedua dengan pengeluaran sebanyak 1.65 juta metrik atau 18.9%, diikuti dengan ppropinsi Lampung yang mebghasilkan sebanyak 1.12 juta metrik tan pisang (12.9%) terhadap produksi pisang nasional pada tahun lalu. Penanaman pisang merupakan satu bidangusaha yang diusahakan secara komersil perladangan tetapi kebanyakannya adalan kaedah penanamana secara pekebun kecil sahaja. Pisang yang merupakan sejenis tanaman buah-buahan tidak bermusim merupakan antara tanaman buah-buahan tidak bermusim popular iaitu selain daripada betik, nanas dan beberapa buah-buahan lain. Apa pun sama dengan tukisan saya mengenai jenis atau varieti pisang yang di tanam di Maaysia, memang ada banyak jenis pisang yang ditanam di Indonesia dan didapati sebahagian besarnyanya sama dengan jenis pisang di Malaysia juga. Apa pun memang ada beberapa jenis pisang yang cukup popular di Indonesia mengikut lokaliti seperti Pisang Raja, Pisang Tanduk (atau Pisang Ambon). Tetapi dilaporkan juga ada beberapa jenis pisang unik yang ditanam untuk tujuan tertentu dan dilaporkan ia tidak kalah enak rasanya. Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" apa salahnya diintai akan jenis-jenis pisang yang popular ditanam di Indonesia untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan semua.


5.PISANG KEPOK
Pisang Kepok merupakan salah satu jenis pisang di Indonesia yang memiliki keunikan tersendiri di mana bentuk buahnya pipih segiempat panjang. Kulitnya juga tebal dan teksturnya sedikit berkapur. Pada penulis blog ada kemungkinan pisang jenis ini agak menyamai dengan jenis pisang nipah atau pisang kapok di Malaysia.  Dilaporkan dimana jenis pisang ini juga terasa keras dan kurang empuk ketika dimakan segar langsung diambil dari sisirnya. Oleh sebab itu di Indonesia dilaporkan dimana ramai orang yang mengolah pisang kepok menjadi pisang goreng, pisang kukus, ataupun kolak (pengat pisang). Dilaporkan oleh media tempatan dimana kehadiran pisang kepok yang popular di Indonesia ternyata dimana ia aslinya berasal dari Filipina. Pisang kepok kuning dan pisang kepok putih merupakan jenis pisang kepok yang paling banyak di tanam dan dimkan oleh kalangan masyarakat Indonesia. Umumnya pisang berwarna kuning memiliki ukuran yang lebih besar ketimbang pisang kepok putih. Cara mengolah pisang kepok yang didakwa paling sederhana adalah dengan merebusnya dimana setelah dimakan rasanya sangat manis. Selain itu pembaca semua boleh juga mengolahnya menjadi keripik pisang yang rangup.


6. PISANG MAS

Pisang Mas yang satu ini cukup berbeza dari jenis-jenis pisang lainnya. Ini juga adalah disebabkan dimana pisang mas mempunyai saiz ukuran yang kecil dan bentuknya silinder. Pada penulis blog jenis pisang mas yang ada di Indonesia pasti sama dengan jenis pisang mas yang ditanam dan dijual di Malaysia. Selain itu dilaorkan dimana pada bahagian hujung buah pisang mas mempunyai warna yang sedikit kehijauan dimana kelihatan iaitu pada bahagian kulitnya juga lebih tipis sehingga mudah untuk ia dikupas. Jika sudah matang dilihat pisang mas akan terasa manis namun sedikit kesat dan ada sedikit kelat (sepat) di lidah. Memang p
isang merupakan salah satu buah yang selalu ada di setiap musim di Indonesia. Ada sekitar 246 jenis pisang yang boleh dimakan baik secara langsung maupun diproses menjadi beragam makanan ringan atau pun cemilan. Penulis paling suka makan pisang mas masak atau pisang masak 40 hari yang manis, berbau harum dan banyak khasiatnya untuk dimakan. Pisang Mas selain sesuai dijadikan campuran dalam pembuatan kueh mueh atau cemilan lainnya juga kerap dimakan dengan cukup dicelupkan ke dalam coklat leleh. DIlaporkan ukurannya cenderung kecil namun tekstur dagingnya hampir menyerupai pisang Ambon. Dagingnya yang terasa lembut dan manis membuat pisang ini juga tidak kalah menarik di hati para pecinta pisang.


7. PISANG BATU

Jenis Pisang Batu memang agak jarang penulis blog jumpa di Malaysia sebelum ini. Bagaimana pun dilaporkan di negara Indnesia dimana pisnag batu yang satu ini memiliki bentuk segitiga atau pun  segiempat memanjang dimana kulitnya sedikit lebih tebal dibandingkan jenis pisang lainnya. Ciri khas lain dari pisang batu adalah terdapat biji hitam kecil pada daging buahnya. Ciri ini seakan menyamai dengan jenis Pisang Awak yang ada di Malaysia. Apa pun sayangnya dimana jenis pisang batu punya tekstur yang cenderung kasar dan rasanya kurang manis. Makanya bagi kalangan penduduk tempatan dimana banyak warga yang mengolah kembali pisang batu agar terasa lebih enak iaitu caranya diproses untuk dijadikan makanan rojak.


8. PISANG RAJA SERIBU
Kalangan pembaca blog di Malaysia mungkins sudah kenal dengan pokok dan buah pisang seribu di Malaysia sebelum membaca artikel ini. DIlaporkan di negara Indonesia dimana para pecinta pisang pasti sudah tidak aneh lagi dengan pisang raja seribu. Pisang ini merupakan yang paling banyak diminati kerana rasanya yang memang harum dan legit. Pisang ini mempunyai saiz ukuran standard dengan warna kulit hijau semasa ia masih mentah dan berubah menjadi kuning keemasan setelah ia sudah masak. Pisang raja seribu ini biasanya ia langsung di makan segar atau pun sesuai diolah menjadi beragam jenis kuih mueh dan makanan cemilan dimana di Indonesia salah satunya pisang ini dibuat menjadi sale pisang. Selain rasanya yang legit pisang ini juga memiliki keunikan kerana ia juga tergolong sebagai pisang semakin susah dijumpai dimana dalam satu tandan bisa berisi seribu pisang (Sila lihat foto disebelah). Agak sukar juga masa ini untuk mendapatkan benih pisang ini.  Artikel ini ditulis dalam lima (5) segmen iaitu Part 1, Part 2, Part 3, Part 4 dan Part 5 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini memberi info menarik dikalangan pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
ADA BANYAK JENIS... PISANG INDONESIA...
ADA YANG SAMA... NAMANYA DI MALAYSIA...
ADA NAMA PELIK... IA DI JELASKAN JUGA..
MEMBACA ARTIKEL... HATI PUN JADI SUKA...

By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Restoren Lembah Bernam,
Jalan Main Cana, Parit 9, Pasir Panjang,
Sekinchan, Selangor,
Malaysia.
(8 Rabiulakhir 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...