Support My Blog

Thursday, November 15, 2018

TELUR AYAM TIIRUAN - SATU ANCAMAN???


TELUR AYAM TIRUAN (Artificial eggs) merupakan satu ancaman kepada pengguna yang telah viral diseluruh dunia baru-baru ini. Terdapat beberapa video yang berdurasi beberapa minit bagaimana telur tiruan ini dibuat dan dimasak sehingga ia menakutkan ramai pengguna diseluruh dunia termasuk Malaysia. 
Antara video ini anda boleh paut atau pun cuba dengan cuba link dengan video berikut https://www.youtube.com/watch?v=HdQ5Fc6P_U4 yang menunjukkan cara membuatnya. Dari maklumat dalam iinternet, dipercayai telur tiruan ini banyak dihasilkan di negara China walau pun mungkin hanya teknologi tersebut memang telah maju mereka ada. pa yang mengusarkan masyarakat tempatan adalah sama ada telur ayam yang mereka beli dan makan selama ini adalah telur ayam asli daripada ayam telur atau pun telur ayam tiruan daripada kilang pembuat telur palsu. Sebenarnya penulis blog anim agro pun perasan dimana heboh satu negara pasal telur tiruan. Jika tidak kerana satu kes di mana telur tiruan berjaya dirampas dan didedahkan kepada umum, sudah tentu sampai sekarang kita rakyat biasa tidak tahu adanya sindiket telur tiruan ni. Ingatkan barangan elektronik sahaja yang boleh diciplak, rupa-rupanya makanan macam telur ayam pun boleh diciplak juga. Jika isu seperti ini tidak dihebahkan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) memang sudah tentu kita mungkin antara yang menjadi mangsa keadaan ini. Hebat sungguh otam manusia dan teknologi sains!!. Dipercayai dengan kos jualan yang separuh harga lebih murah daripada telur asli (kos untuk membuatnya adalah hanya 1/10 daripada kos dan harga telur asli) maka sudah tentu ianya menarik minat ramai penjual untuk mereka menjualnya kepada umum tanpa memikirkan risiko yang bakal menimpa si penggunanya. Berkemungkinan penjual sendiri tidak mengetahui bahawa telur yang dibekalkan kepada mereka oleh pengedar adalah telur tiruan. Artikel subuh selepas solat subuh jam 5.29 pagi ini saya menulis dalam blog ''Anim Agro Techology'' mengenai isu dan info telur ayam tiruan untuk dikongsi bersama.

Dari segi sejarah, telur ayam tiruan apa penulis blog terus dapatkan info dari internet dan mengupasnya memang wujud. Bila saya tinjau Google dengan menggunakan kata carian “fake eggs”, “artificial eggs”, “counterfeit chicken eggs” atau “imitation eggs”, rupa-rupanya telur tiruan ini telah dalam lama ianya dihasilkan. Rekod menunukkan dimana ia dibuat seenjk tahun 2007 lagi di bandar Zhengzhou, Wilayah Henan, China. Malah mengikut sumber lain, foto telur tiruan ini mula terbit di blog seawal bulan Disember 2004 seperti yang tercatat dalam laman web XinHuaNet.com. Maksud berita dalam sumber tersbut ini boleh di baca dengan jelas dalam bahasa China dan kalau dialihbahasa Inggersi seperti berikut. “This is the Dec. 27 shooting of the “artificial eggs” (left) and eggs. A few days ago, a public street vendors Handan bought the “egg”, to go home and found the whole protein and egg yolk mix, no eggs fried flavor, cooked too hard. That after examination by the relevant departments of the Dan Pi is made of calcium carbonate, protein and egg yolk by the starch, resin, gelatin and some other synthetic chemicals. Xinhua News Agency (Wang Jiuzhong photo)”. Ia paparkan bagaimana telur yang dibeli di Handan di bawa balik dan dimasak tetapi telur tersebut tiada rasa, tiada bau dan juga keras teksturnya. Selepas dibuat pemeriksaan rapi di makmal didapati telur Dan Pi ini dibuat daripada bahan kalsium kaobonat, protin dan kuning telor dari kanji, gelatin dan juga bahan kimia sintetik.

Dalam pada itu memang banyak info dan foto yang telah pun dipaparkan bagaimana tips mengenali perbezaan telur asli dengan telur palsu. Ini kerana semenjak tahun 2011, terdapat khabar angin yang menyatakan kewujudan penjualan telur sintetik atau telur palsu di pasaran di negara kita. Satu perkhabaran yang amat mengejutkan kerana telur merupakan sumber makanan yang sering diambil oleh kita sebagai makanan seharian. Purata penggunaan telur ayam perkapita di Malaysia adalah 380 biji seorang yang bermakna memang orang Malaysia banyak makan telur ayam. Apa tidaknya sewaktu sarapan padgi ambil 2 biji telur separuh masak, order pula roti canai telur atau mee goreng yang pasti ada telur didalamnya. Setidak-tidaknya pun maakan roti bakar dengan kaya (kaya dibuat dari telur) atau dihotel berbaris panjang untuk dapatkan telur 'scrable', omelet dan sebagainya. Pengeluaran telur ayam di Malaysia adalah mencukupi dan melebihi SSL negara dimana ada juga telur ayam Malaysia dieksport terutama ke Singapura. Kini bila ada isu telur tiruan apa yang lebih mengejutkan adalah kemunculan semula berita-berita mengenai kewujudan telur palsu ini di pasaran Malaysia. Justeru anda sebagai pengguna yang ingin menjaga kesihatan diri dan juga keluarga perlu sentiasa berhati-hati dalam membuat pembelian telur tersebut. Di dalam artikel ini pelulis blog menyediakan tips untuk mengetahui ciri-ciri telur buatan manusia dan perbezaannya dengan telur asli. Telur palsu (kiri) dikatakan mempunyai warna yang lebih kuning (kemerahan sedikit) pada kuning telurnya berbanding dengan telur yang asli (kanan) dan anda lihat foto disebelah. Dalam pada itu Persatuan Pengguna Pulau Pinang telah mengeluarkan beberapa ciri telur palsu dengan telur asli. Ciri-ciri yang paling ketara boleh dilihat pada kuning telurnya. Kuning telur pada telur palsu dikatakan mempunyai warna yang lebih kekuningan. Di samping itu, telur palsu juga tidak mempunyai pusat telur yang dikenali sebagai chalaza seperti telur yang sebenar. 

Ciri penting lain pada telur buatan adalah pada saiznya yang lebih besar berbanding telur sebenar. Anda juga boleh mengenali telur palsu melalui baunya. Jika ia tidak berbau hanyir seperti telur yang biasa kita makan, maka ia adalah telur palsu (Sila lihat foto disebelah). Satu lagi ciri lain yang boleh dilakukan adalah dengan menggoncangkan telur tersebut. Sekiranya bunyi yang mana dihasilkan kedengaran seperti air, ia adalah telur palsu memandangkan cecair tersebut tidak sebati dengan agen pemejal sekali gus menyebabkan kuning telur bercampur dengan putih telur setelah telur itu dipecahkan. Ciri yang terakhir adalah telur palsu mempunyai permukaan kulit telur yang kasar berbanding telur asli. Sebagai kesimpulannya, telur buatan manusia boleh di identifikasikan daripada tujuh ciri iaitu warna kuning telur yang lebih pekat, Tiada pusat telur, Saiz telur yang besar, Tiada bau telur mentah, Bunyi cecair yang terhasil apabila telur digoncangkan, Kuning telur mudah bercampur dengan putih telur dan juga Permukaan kulit telur yang kasar. Sebagai pengguna yang bijak maka sebaiknya kita harus sentiasa berhati-hati dalam membeli telur kerana telur palsu mengandungi kalsium klorida yang didakwa ia boleh menyebabkan penyakit hati, dan juga asid benzoic yang boleh membahayakan kesihatan otak serta sel saraf.

Dalam laporan media BERNAMA bertajuk ''Awas telur tiruan di pasaran - CAP'' dinyatakan ada perbezaan telur tiruan (kanan) dan telur asli (Sila lihat foto disebelah). Ini apabila didedahkan oleh pihak 
Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran. Pagi kelmarin, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa. Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya. Katanya selepas diperiksa, CAP mendapati memang benar telur-telur tersebut mempunyai bentuk yang berbeza daripada biasa. Ia besar dan bila dipecahkan tidak kelihatan pusat telur (chalazae - bahan legap yang biasanya terdapat pada putih telur, membendung kuning telur pada bahagian tengah telur). Telur-telur itu juga tidak berbau seperti telur biasa. Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur. Mengikut laporan tersebut, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan.  Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya.  Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain. Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.


Dalam pada itu dinyatakan dimana terdapat perbezaan telur ayam asli (kanan) dan tiruan selepas direbus. Kepada anda yang ingin mengenal telur tiruan selepas direbus boleh melakukannya dengan memecahkan telur tersebut dimana  putih telur dan kuning telur akan segera bercampur (Sila lihat foto paling bawah). Kedua dilihat cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar akan tetapi tidak begitu ketara. Ke 3 adalah apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar. Ke 4 dimana apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal. Ke 5 dimana telur sebenar agak berbau seperti daging mentah. Ke 6 apabila anda mengetuk-ketuk sedikit telur itu didapati telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan. Ke 7 adalah dengan mememecahkan telur tiruan dan akan kelihatan dimana kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama. Ke 8 dimana kKetika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh. Umum tahu dimana telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai maka Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini. Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang Islam.


Dalam akhbar lain bertajuk "Lapor segera jika terbeli telur tiruan" Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) meminta pengguna yang terbeli telur dipercayai tiruan supaya membuat aduan segera supaya siasatan terperinci dan tindakan boleh dilakukan, kata timbalan menterinya Datuk Tan Lian Hoe. Katanya pihaknya sukar mengenal pasti sama ada telur ayam yang berada dalam pasaran itu palsu atau tulen dan mustahil bagi pihaknya merampas semua bekalan telur. Oleh itu, adalah penting bagi pengguna yang membeli telur yang disyaki tiruan supaya membuat laporan segera, katanya kepada pemberita selepas berdialog bersama anggota Persatuan Pekedai Barang-Barang Runcit negeri Perak di Ipoh hari ini. Tan berkata berkata antara ciri-ciri telur tiruan ialah saiznya agak besar daripada telur tulen, kulitnya lebih cerah dan tidak licin. Katanya pihak yang menjual telur tiruan itu boleh dikenakan tindakan mahkamah mengikut Akta Perihal Dagangan 1972 di mana jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman denda RM100,000 atau tiga tahun penjara, atau kedua-dua sekali. Katanya pihaknya sedang bekerjasama dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk menyiasat serta membendung kegiatan menjual barang makanan tiruan yang mungkin didalangi oleh sindiket tertentu atau diimport dari luar negara. Rabu lalu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan pihaknya telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus. Siasatan yang dijalankan oleh persatuan itu mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.


Dalam laporan dari Sarawak dengan tajuk "Kami jual telur 'ori' di Emart Matang" juga sesuai dirujuk. Berita dari Kuching menyatakan dimana pihak pengurusan Pasar Raya Emart Matang menafikan menjual telur palsu seperti yang ditularkan dalam laman media sosial Facebook. Terkini Eksekutif Kanan Emart Matang Loh Wei Teck berkata tindakan pemilik Facebook atas nama Somba Mix itu telah memburukkan imej Emart (Sila lihat foto disebelah)Sehubungan itu katanya pihak pengurusan telah membuat laporan polis pada 26 Disember lalu berhubung perkara ini untuk tindakan sewajarnya. Laporan katanya turut dibuat kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) pada hari yang sama dengan laporan polis dibuat. Loh (kanan) dan Eksekutif Jabatan Sumber Manusia dan Pentadbiran Emart Matang, Dayang Syazilla Abang Ashari memecah telur bagi membuktikan ia bukan palsu seperti yang ditularkan. "Pihak Kementerian Perdagangan, Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) juga telah memeriksa telur yang kami jual pada 26 Disember.  "Hasil daripada pemeriksaan tersebut, pihsk terlibst iaitu KPDNKK mengesahkan bahawa tiada telur palsu yang dijual di pasar raya ini dan telur yang ditularkan tersebut adalah telur yang telah dibeku," katanya pada sidang media di Emart hari ini. Sehubungan itu pihak pengurusan menasihatkan orang-ramai terutama pengguna dan pelanggan Emart supaya tidak mempercayai berita palsu ini.  Loh juga memberi jaminan bahawa telur yang dijual di Emart ini adalah telur yang asli yang dibekalkan oleh pembekal yang sah. Semuga artikel panjang lebar ini dalam anim agro technology mampu menjadi bahan rujukkan dan bacaan anda semua. Wasallam!!...
TELUR AYAM... TIRUAN PUN ADA...
BANYAK DIKELUAR... DARI CHINA...
HARGA MURAH... ITU YANG DIDAKWA...
ADAKAH SELAMAT... JIKA MAKANNYA?...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Jalan Padi Ria 11, Bandar Baru UDA,
Johor Bahru, Johor,
Malaysia.
(5 RabiulAwal 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...