Support My Blog

Wednesday, February 3, 2010

Dendeng Jantung Pisang


Dendeng Jantung Pisang yang sangat sedap dan berpotensi untuk di buat di Malaysia.


Pokok pisang (Musa spp) merupakan tanaman yaang luas ditanam di negara-negara tropika. Terdapat seluas 81,130 hektar tanaman pisang di Malaysia pada tahun 2009 direkodkan oleh Jabatan Pertanian (Berapa banyak jantung pisang dihasilkan ?). Negeri utama kawasan tanaman pisang di Malaysia adalah seperti Johor, Perak, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor dan Terengganu. Terdapat berbagai jenis pisang di tanam di Malaysia dimana buah pisang digunakan sebagai makanan segar atau diproses untuk dijadikan pelbagai produk seperti kerepek, pisang salai, kuih tradisional (Jemput-jemput pisang) dan sebagainya. Daun pisang memang banyak digunakan sebagai bahan pembalut untuk buat kuih dan alas makan nasi. Penulis kali ini akan menceritakan dalam "Anim Agro Technology" satu projek selepas saya dan rombongan Johor berpeluang melawat satu projek di Indonesia iaitu MEMPROSES JANTUNG PISANG!


Projek tersebut terletak di Projek Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBN) Jln Puri Indah Raya, Kacamatan Cimaniutara, Bandung, Indonesia. Projek ini saya kagum kerana belum pernah dengar yang Jantung Pisang di proses untuk dijadikan Dendeng Jantung Pisang yang sangat sedap yang diproses dengan mudah dan ringkas. Projek masyarakat ini dijalankan oleh Usahawan Bapak Eusof dan dibantu oleh 20 orang pekerja. Jantung yang digunakan seperti jantung pisang nipah dan beberapa jenis yang serupa di beli dari petani dari kampong sekitar. Jantung tersebut dikumpulkan dan di bersihkan. Jantung pisang tersebut di potong2 sebelum di masukkan dan mesin pengisar (Blender) sehingga hancur dan ditapis airnya.

Setelah air ditapis , proses seterusnya ialah mengaulkan jantung pisang dengan ramuan (Ramuannya terdiri dari jintan manis, ketumbar, gula, garam, sedikit lada sulah, hakia, kunyit - seperti masakan jawa) dan di gaul sehingga rata. Campuran ini kemudian di cetak empatsegi bujur sebelum dimasukkan dalam kuali untuk digoreng selama 7 - 10 minit sehingga masak. Dendeng Jantung Pisang yang telah di goreng akan di toskan minyak. Setelah minyak tos dendeng akan akan digredkan mengikut saiz (Ada yang pecah/ hancur semasa proses menggoreng) dan kemudian di bungkus menggunakan plastik dan pakaging yang sederhana menarik. Kilang ini mempunyai sijil Halal dari Kerajaan dan produk ini boleh di ekapot keluar negara.

Membentuk dendeng dengan cara manual sebelum di goreng.

Proses membuat dendeng jantung pisang memang mudah dan rasanya... Cukup Sedap! Bagi saya (Lidah J) memang suka dengan rasa tersebut sebab ada rasa manis, ketumbar, masin dan tak tahu bahawa bahan asas yang digunakan adalah Jantung Pisang. Snack tersebut sesuai dimakan sebagai makanan ringan atau di panggil Jajan. Satu bungkus mengandungi 4 dan 8 keping dijual dengan harha RM 1.50 dan RM 3.00.

Kita di Malaysia rasanya boleh buat kerja ini jika ada yang berminat. Kalau nak resepi boleh minta dengan saya!

Ramai yang hendak tanya ....berapa banyak jantung pisang untuk dapatkan satu kilogram dendeng? Yang pasti projek ini membantu petani untuk menggunakan jantung pisang yang banyak terbuang dan memberikan pekerjaan kepada penduduk tempatan.

UMPAMA MAKAN HATI ....... BERULAM JANTUNG.....
PROSES JANTUNG PISANG .... BUAT DENDENG.....
MAKAN DENDENG ..... MEMANG GANTENG......
NAK RESEPI DENDENG ...... BOLEH UNTUNG....

By
M Anem
DOA Muar
Jalan Kamariah, Muar,
Johor,
Malaysia

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...