Support My Blog

Friday, February 5, 2010

Jambu Air JOHOR


Buah Jambu Air Johor yang di Tanam di Lenga .

Pagoh merupakan jenis yang di promosikan oleh 
Projek Khas Pertanian Pagoh, Muar.

JAMBU AIR  (Syzygium aqueum) merupakan sejenis buah-buahan tropika yang dipercayai berasal dari Malaysia, Indonesia atau Filipina. Jambu Air Merah atau kini saya panggil sebagai JAMBU AIR JOHOR merupakan tanaman saka dari keluarga Myrtaceae. Pokok jambu air adalah tumbuh menegak dimana ia mampu hidup sehingga setinggi 15 meter jika dibiarkan tumbuh tanpa kawalan. Kawasan yang sesuai untuk tanaman jambu batu adalah tanah bercerun yang mempunyai saliran yang baik dengan kemasaman tanah atau pH antara pH 4.5 - 6.0. Saya dapati tidak terdapat maklumat secara rasmi akan keluasan penanaman jambu air tetapi penulis sekitar 200 hektar CHE. Penaman jambu air lazimnya adalah secara sampingan terutama ditanam dikeliling rumah dikampong tradisional tetapi kini terlah terdapat petani yang menanamnya secara komersil berskala agak luas juga. Ini kerana telah ada pasaran khusus (Niche market) bagi buah jambu air ini seperti dikawasan perhentian R&R PLUS, pasar malam, pasaraya dan penjual rojak petis.  Saya berpeluang melaeat untuk membuat tinjauan teknologi penanaman jambu air secara komersil di Kluang, Labis (Johor), Perak dan Pahang untuk mengkaji tahap amalan teknologi pengurusan tanaman. Jambu Air mampu berbuah sepanjang tahun tetapi terdapat dua watu puncak yang tinggi pengeluarannya iaitu pada bulan Mei - Jun dan September/Oktober. Pokok ini perlukan penjagaan yang rapi untuk mempastikan buah jambu dapat dihasilkan dengan berkualiti. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" teknologi penanaman jambu air untuk bacaan dan rujukkan anda.

Buah jambu air mudah di serang Lalat Buah (Bactocera dorsalis) yang mnyebabkan buah akan rosak. Kerja membalut buah jambu air dijalankan dengan menggunakan pembungkus plastik berwarna terang (Lihat foto dibawah) dan ditandakan untuk memudahkan proses memetik buah yang matang. Pokok dicantas dan dilentur untuk pastikan ketinggian sentiasa sesuai untuk kerja membalut buah dan kawalan perosak. Pengalaman penulis semasa melawat ladang untuk memberikan khidmat kepakaran mengenai teknologi tanaman jambu air dengan pemilik dan pekerja mendapati, aktiviti dari tanaman ini adalah menguntungkan jika dapat diuruskan dengan baik. Bagaimana pun saya dapati diantara isu dalam pengurusan tanaman jambu air adalah kos tenaga buruh agak kritikal untuk kerja-kerja membalut buah dan juga tabiat pokok yang berbuah kadang--kadang mengikut musim.

Di Malaysia buah jambu air terkenal di jual di R&R PLUS di Tapah (Juga dikenali sebagai jambu loceng). Jambu berwarna merah ini dijual dengan harga antara RM 8.00 - RM10.00 sekilogram dan di percayai dibekalkan dari Thailand. Terdapat beberapa kebun di sekitar Ipoh, Kinta dan Tapah yang menanam jambu air ini dan untuk pengeluaran tempatan. Jambu air merah loceng ini berbentuk seperti loceng yang panjang dan berwarna merah pekat sementara Jambu Air Johor berbentuk pendek, lebar dan warna yang merah cair.

Di Johor terdapat seluas 49 hektar Jambu Air Johor yang direkodkan oleh Jabatan Pertanian. Kaedah penanaman kebanyakkannya secara monocrop dan sebahagian lagi bercampur dengan tanaman buah-buahan lain seperti ciku, jambu batu dan limau. Dibawah Projek Khas Pembangunan Pertanian Pagoh, jambu air Johor ini telah dipersetujui oleh Menteri Pertanian selaku pengerusi JKuasa Induk Projek sebagai Produk Segar Pagoh. Jabatan Pertanian telah memajukan seluas 8 hektar tanaman ini di Mukim Lenga dan Jorak untuk tujuan tersebut.


Di Daerah Muar terdapat seluas 28 hektar tanaman Jambu Air Johor direkodkan pada 2009 dan hanya kira-kira 12 hektar yang telah mengeluarkan hasil. Kajian penulis di kawasan Kg Bt 25 Lenga mendapati bahan tanaman diperolehi dari pembekal tempatan dengan harga RM 16 sepokok. Benih ini ditanam dalam lubang penanaman dengan jarak 9 meter x 9 meter. Baja asas diberikan dalam lubang penanaman seperti TSP, Baja Organan dan sebagainya. Penyiraman dilakukan 2 kali sehari kecuali musim hujan. Pembajaan NPK 15:15:15 diberikan dengan kadar 20 gram/pokok sehingga pokok mula berbunga 18 bulan kemudian. Baja buah 12:12:17:2 diberikan untuk mempastikan pengeluaran bunga dan buah serta baja organan.

Cantasan pembentukkan peringkat awal sangat penting agar pokok mempunyai ketinggian 5-6 kaki untuk kerja-kerja membalut buah dan semburan. Dahan tengah dibuang dan biarkan dahan2 sisi tumbuh secara seimbang. Putik bunga di sembur dengan racun kulat dan racun serangga dan buat penjarangan sebelum dijalankan kerjaa-kerja membalut buah. Buah dibalut menggunakan plastik cerah dan tandakan bila jadual pengutipan hasil. Dahan yang terlalu lebat buah perlu di sokong dengan kayu atau di ikat dengan tali untuk sokongan agar dahan tidak sekah. Buah Jambu Air Johor yang masak akan di tuai dan di gredkan mengikut saiz, keseragaman, warna, kematangan dan juga kualiti kerseluruhannya. Buah jambu air sesuai dimakan segar atau dijadikan salad atau dibuat produk proses lain seperti jus minuman, halwa, salad dan sebagainya. 

JAMBU AIR MERAH...MERAH WARNANYA...
JAMBU AIR JOHOR.....PELBAGAI NAMA....
BENIH DIPILIH..... CARI VARIETI DIMANA....
MARI MENANAM.... FAEDAH BERGUNA...

Oleh,
M Anim
Senior Agrologist,
Jalan Istana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka,Malaysia.
(Kemaskini pada 26 Jun 2013)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...