Support My Blog

Wednesday, August 17, 2016

POKOK TENGGEK BURUNG - APA ITU?

Apakah dia Pokok Tenggek Burung?. POKOK TENGGEK BURUNG (Euodia redleyi) merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Rutaceae iaitu merupakan tumbuhan renek yang tumbuh secara liar di Malaysia. Tumbuhan ini telah diberikan nama 'Tenggek Burung' kerana dipercayai burung bersaiz kecil suka hinggap diatas pokok ini (seperti burung kelicap, burung murai, burung kecil lain) untuk menyedut nektar daripada bunganya dan membuat sarang untuk bertelur. Penulis mula kenal pokok tenggek burung semenjak zaman remaja kerana terdapat beberapa pokok ini yang tumbur liar dikawasan rumah di kampong di Muar, Johor dahulu. Penulis kini ingin berkongsi pengetahuan mengenai tumbuhan ini yang dijadikan sebagai ULAM DAUN TENGGEK BURUNG yang mempunyai khasiat yang agak menakjubkan. Keluasan tanaman pokok tenggek burung belum ada maklumat yang saya dapat cari dari banyak sumber. Bahagian pucuk tumbuhan ini dipetik dan dijadikan ulam dengan rasa masam, kelat dan pahit sedikit dan biasanya amat enak dimakan dengan sambal belacan bersama nasi putih. Kalau dibuat anggaran penulis menganggarkan keluasan tanaman pokok tenggek burung yang ditanam secara komersil dan monokrop atau bercampur sekitar 10-20 hektar. Lawatan penulis dibeberapa lokasi petani menanam sayur ulaman di Johor, Melaka dan Selangor ada menjumpai pokok ini yang ditanam disekeliling kawasan kebun sayur. Pokok ini bukan mudah untuk ditanam meluas kerana pasaran untuk ulam daun pucuk tenggek burung adalah masih kecil lagi pada masa ini. Hanya beberapa restoren yang menghidangkan makanan masakkan kampong dan tradisional ada menjualk hidangan ini. Kalau penanaman dibuat secara meluas berkemungkinan ianya agak sukar untuk menjualnya. Artikel subuh khamis ini saya menulis lagi artikel ke 4,067 dalam "Anim Agro Technology" mengenai pokok tenggek burung sebagai satu wadah menyebarkan ilmu kepada pembaca blog ini.

Tumbuhan Tenggek Burung merupakan tumbuhan yang hidup secara Liar (Wild plants) terutama di kawasan lembab. Pokok ini mudah dikenali berbanding tumbuhan lain disekitarnya dengan melihat warna dan bentuk daun serta bunganya. Ia mudah tumbuh dikawasan tepi parit JPS bersama-sama semak samun lain sebelum ada beberapa orang petani yang cuba untuk menanam secara komersial. Pokok tenggek burung mempunyai banyak dahan dan ranting. Batangnya berwarna hijau ketika muda semasa ia muda dan ia lembut tetapi kemudian akan menjadi coklat keperangan apabila menjadi kayu keras dan tua. Pokok ini mampu mencapai ketinggiaan 2-3 meter jika dibiarkan dan lebih tinggi lagi dikawasan hutan. Daun tuanya berwarna hijau pekat serta tebal dengan permukaan yang agak berkilat dan berlilin. Bagaimana pun daun pucuk berwarna hijau muda dan lembut. Bahagian daun pucuk pokok ini dipetik dan digunakan sebagai ulam yang berkhasiat. Bunganya berwarna putih dalam beberapa jambak dan digemari burung untuk menyedut nektarnya serta ada biji apabila matang (Sila lihat foto disebelah). Kini penulis telah kenaklpasti pokok tenggek burung amat disyorkan ditanam dikawasan ternakan kelulut (Trigona itama) kerana ia mampu menghasilkan bunga yang mengeluarkan nektar yang sangat disukai oleh kelulut. Pokok  ini lazimnya akan berbunga sepanjang tahun dimana kelulut akan hadir mengunjungi tenggek burung dari pagi sehingga ke petang. Bahagian akarnya pula dipercayai mempunyai sistem akar tunjang yang panjang. Tumbuhan ini tahan dengan keadaan cuaca panas dan selalunya sukar mati dikawasan semulajadi.

Pembiakan pokok ini boleh dibuat secara keratan atau cabut anakbenih dari kawasan sedia ada. Kajian lebih lanjut mengenai kaedah pembiakan tumbuhan ini perlu di buat seperti Teknik Kultur Tisu dan sebagainaya. Anak benih boleh di alihkan kedalam pasu atau polibeg besar atau diatas batas jika hendak ditanam dikawasan rumah. Peringkat awal penanaman perlu di siram, Baja organik dan baja NPK 15:15:15 boleh digunakan peringkat pertumbuhan. Jika ditanam secara kommersial jarak penanaman yang sesuai ialah 1.5 m x 1.5 m dan pastikan sentiasa dicantas untuk memperbanyakkan cabang. Pembentukkan cabang dibuat dengan memetik pucuk atau dahan untuk sistem cabang seimbang. Pokok tenggek burung tidak mempunyai banyak perosak dan penyakit. Bagaimana pun pada pemerhatian penulis ada sejenis ulat yang makan pucuk muda dan Ulat Pengerat Daun (Spodoptera litura). Bagi meningkatkan banyak pucuk muda dan daun banyakkan menggunakan baja organik atau sebaiknya tahi ayam proses. Kawalan rumpai dijalankan dengan kaedah manual. Elakkan menggunakan racun rumpai atau sebarang jenis racun kerana pucuk muda di makan sebagai ulam. Pucuk muda akan keluar dengan lebih kerap pada musim lembap dikawasan semulajadi tetapi jika di tanam sebagai program bumi hijau tiada masaalah.

Kajian para pegamal perubatan tradisional mendapati pucuk tenggek burung boleh digunakan untuk perubatan atau dianggap tanaman ulam untuk kesihatan (jika tidak dicemar dengan toksik). Pada asasnya ulam ini dipercayai dapat merawat tekanan darah tinggi. Selain itu juga khasiatnya ialah dapat meningkatkan organ seks bagi lelaki serta juga memperbaiki pengedaran darah. Kajian secara saintifik mengenai kandungan kimia dalam ekstrak ulam tenggek burung perlu di pergiatkan. Kandungan lain seperti bahan antioksidan mungkin ada pada ulam daun tenggek burung. Ulam tenggek burung sesuai dimakan segar sebagai ulam dan mempunyai rasa PAHIT dan KELAT yang mana ada kat  ia kurang sedap...oleh itu untuk menyesesuaiakan cara makan biasanya diambil 4-6 helai daun muda (pucuk) dan dimakan bersama-sama sambal belacan yang pedas dngan nasi panas. Hanya mereka yang benar-benar minat akan suka makan ulam daun tenggek burung. Pastikan ulam tersebut telah dibasuh dahulu sebelum dimakan ditakuti ada kekotoran seperti 'Tahi Burung' masih melekat akibat dari burung yang suka bertenggek di pokok tadi!. Penelitian oleh penulis di Melaka, Pekan dan Muar 5 tahun lepas mendapati seikat ulam tenggek burung direstoran dijual dengan harga RM 1.00 (mengandungi 5-8 pucuk) dan di pasar dijual dengan harga RM 2.00 - RM 2.50 satu ikat (mengandungi 15-20 batang pucuk). Harga ini bagaimana pun dijangka meningkat sekali ganda pada tahun 2016 ini. Belum ada rujukkan yang ditemui mengenai analisa kewangan untung rugi tanaman ini dibuat sama ada oleh usahawan atau jabatan kerajaan. Kalau ada penanam komersial yang ingin 'share' dengan saya mengenai kos pengeluaran, pendapatan bersih, NPV dan sebagainya amatlah dialu-alukan. Kajian lanjut mengenai potensi tanaman ini perlu dibuat untuk mempastikan ianya boleh dikomersialkan sebagai ulam segar atau boleh diproses untuk dijadikan Jus Tenggek Burung, Teh, Serbuk, Puree dan sebagainya. Kawasan tumpuan pengeluaran juga boleh diujudkan dan kawasan tersebut boleh memohon dulu dipanggil sebagai Sijil Perladangan Organik (SOM) Jabatan Pertanian yang kini dikenali dengan MyOrganic untuk mempastikan kualiti ulam menepati ciri-ciri yng dikehendakki demi keselamatan makanan. Wasallam!...
POKOK LIAR... DIBELUKAR ADA..
TENGGEK BURUNG.. DIBERI NAMA...
PUCUK MUDA... ULAM GUNANYA...
BACA ARTIKEL... INGIN MENCUBA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 116, M- Design Hotel,
Jalan BPP 5/1, Pusat Bandar Putra Permai, 
53300 , Seri Kembangan, Selangor,
Malaysia.
(7 Zulkaedah 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...