Support My Blog

Tuesday, July 29, 2014

KOPI - INDUSTRI DI ASEAN

KOPI (Coffea spp) merupakan sejenis tanaman minuman dari keluarga Rubiaceae yang telah lama digunakan diseluruh dunia sebagai bahan minuman. Kandungan caffein dalam serbuk kopi memberikan nilai kopi tersendiri kepada peminat minuman berasaskan kopi selain daripada aromanya yang kuat. Terdapat berpuloh varieti kopi diseluruh dunia tetapi tiga jenis yang popular ditanam adalah Coffea arabica, Coffea robusta dan Coffea liberica. Dari kajian yang saya buat mendapati jumlah pengeluaran kopi di negara-negara ASEAN adalah sebanyak 153,268 metrik tan pada tahun 2013 yang merupakan 26% daripada jumlah pengeluaran kopi dunia. Negara yang aktif mengeluarkan kopi adalah Indonesia, Laos, Malaysia, Thailand dan Vietnam.Jumlah ekspot kopi diari negara ASEAN sekitar 36,480 ribu 60 kilogram beg yang merupakan sebanyak 32% daripada jumlah ekspot kopi dunia. Penggunaan kopi pula adalah sebanyak 11,000 ribu-60 kg bag atau hanya sekitar 7.5% daripada jumlah penggunaan dunia. Antara beberapa cabaran industri penanaman kopi di ASEAn adalah kawasan penanaman kopi semaki terhadi, produktiviti yang menurun akibat pokok sudah tua, kos pengeluaran yang meningkat, industria hiliran yang kompleks dan masaalah harga kopi di pasaran. Permintaan terhadap biji kopi dan produk kopi semakin meningkat dipasaran utama seperti di USA, Jepun dan EU. Artikel kali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai status industri tanaman kopi di ASEAN untuk dijadikan bahan rujukan.


Indonesia merupakan negara yang ke 4 pengeluar kopi didunia selepas Brazil, Colombia dan Vietnam. Indonesia mempunyai keluasan menanam kopi dengan 1.23 juta hektar yang melibatkan seramai 1.9 juta pekebun kecil sebagai sumber pendapatan utama. Hampir 96% kopi disini ditanam oleh sektor pekebun kecil. Jenis kopi yang popular ditanam adalah jenis Coffea arabica yang mempunyai nilai komersil kerana kebanyakannya ditanam secara pertanian organik. Selain itu jenis Coffea robusta merupakan 50% daripada jenis kopi yang ditanam di Indonesia terutama dikawasan Sumatra. Pengeluaran kopi robusta pada tahun 2012 adalah sebanyak 528,505 metrik tan sementara jumlah pengeluaran kopi arabica sebanyak 152,658 metrik tan. Kawasan utama penanaman kopo arabica seperti di Aceh, Sumatra Utara, Jawa Timur, Sulavesi Selatan dan Papua. Antara masaalah tanaman kopi yang ujud seperti jumlah produktiviti yang rendah iaitu 645 kg / ha setahun dan penanaman secara monokultur. Serangan serangga dan perosak semakin serius kerana pokok telah berumur atau tua. Ramai pekebun kecil tidak mengamalkan GAP dan kekurangan modal untuk pembelian bahan input.


Laos PDR merupakan negara yang ada menanam kopi secara komersil (saya melawat negara tersebut pada 2010 dan 2012 dan ada membeli serbuk kopi sebagai ingatan).
Terdapat sekitar 25,000 hektar tanaman kopi di Laos terdiri daripada jenis Robusta an hanya sedikit sahaja menanam jenis arabica. Kawasan baru penanaman kopi di Laos dijangka meningkatkan pengeluaran kopi daripada 87,330 mt setahun kepada 280,000 mt setahun pada tahun 2025. Antara jenama yang ada dipasaran domestik kopi keluaran negara tersebut adalah 'Laotian Coffee'. Malaysia juga ada menanam kopi seluas 5,667 hektar pada tahun 2013 dengan kapasiti pengeluaran sebanyak 16,608 metrik yang bernilai RM10.83 juta. Penanaman kopi di Mlaysia diusahakan oleh pekebun kecil (99.6%) dengan kawasan tumpuan seperti di Johor, Selangor, Perak dan Kedah. Penanaman kopi di Malaysia semakin berkurangan setiap tahun kerana ramai petani telah menukarkan kopi mereka kepada tanaman lain terutama kelapa sawit. Antara penyebab berlakunya situasi ini adalh kerana kos pengeluaran meningkat, harga biji kopi yang tidak menentu, kos memungut hasil tinggi dan saingan dengan produk kopi yang dimpot lebih murah.


Filipina juga ada menanam kopi dengan keluasan 1-2 hektar setiap petani secara bercampur dengan tanaman lain. Data menunjukkan mereka mempunai sekitar 79.4 juta pokok yang tidak dipastikan jenis kopi ditanam. Kawasan dilaporkan menanam kopi seperti di Visayas, Calabarzon dan Davao. Thailand menanam seluas 46,490 hektar kopi pada tahun 2013 dengan jumlah pengeluaran sebanyak 38,300 mt biji kopi. Kawasan utama penanaman kopi robusta di Thailand terletak di Selatan Thailand dengan kapasiti pengeluaran 29,850 mt atau merupakan 78% daripada jumlah pengeluaran negara. Kawasan tumpuan seperti di Nakom, Chumphon, Ranong, Surat Thani, Krabi, Prachuab dan Pung Nga. Kopi jenis arabica pula ditanam dk utara Thailand dengan pengeluaran sebanyak 8,540 mt dimana hampir 90% adalah untuk kegunaan domestik dan bakinya 10% untu ekspot. Kos pengeluaran kopi di Thailand sekitar RM5.10 sekilogram dengan harga diladang sekitar RM 6.90 sekilogram. Hampir 60% daripada kos pengeluaran kopi adalah untuk tenaga memetik biji kopi. Penanaman kopi semakin merosot terutama untuk jenis robusta di selatan Thailand kera ramai petani menukar tanaman mereka kepada getah dan kelapa awit (sama seperti Malaysia).


Vietnam merupakan antara negara yang aktif menanam kopi dengan keluasan sekitar 550,000 hektar yang mana sebanyak 93% dari jenis robusta dan hanta 7% jenis arabica.Kawasan utama penanaman kopi di Bahagian barat Vietnam seperi di Daklak, Daknong, Lam Dong, Gia Lai dan Kotum dan kawasan dipergunungan utara Vietnam. Purata pengeluaran kopi di Vietnam sekitar 1.2 - 1.4 juta metrik tan setahun dimana 90% daripadanya adalah untuk pasaran ekspot. Nilai pasaran kopi mereka sebanyak RM9.9 billion merangumi pelbagai produk daripada biji kopi, ground cofee, roasted cofee, green coffee dan instant coffee. Pasaran eskpot utama dari negara ini seperti USA, Russia, China, Hong Kong, Korea Selatan dan Jepun.Kawasan pergunungan Daklak merupakan kawasan tumpuan penanaman kopi di Vietnam dengan kopi arabica dan robusta yang merupakan satu indusri terhebat di negara ini. Sekian catitan untuk kali ini... Wasallam!.
ASEAN... ADA TANAM KOPI...
INDONESIA...IA MONOPOLI...
BERJUTA HEKTAR.. PASTI...
TANGGA KE 4 DUNIA...KINI...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Projek Tanaman Kopi,
Parit Penghuli, Merlimau,
Melaka, Malaysia.
(28 Ramadan 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...