Support My Blog

Monday, April 25, 2011

LIMAU LEMON



LIMAU LEMON (Citrus limon) adalah sejenis buah dari kumpulan Limau atau Citrus dari keluarga RUTACEAE yang digunakan sebagai sumber untuk vitamin C dalam minuman, makanan dan juga boleh diproses untuk pelbagai kegunaan lain. Ramai orang Malaysia tidak pasti perbezaan antara Limau Nipis (Citrus aurantifolia) dengan Limau Lemon (Citrus limon) kerana nama dan buahnya mungkin macam serupa dan juga cara penggunaannya juga agak sama tujuannya. Limau Lemon lazimya mempunyai buah yang berwarna kuning apabila cukup masak dengan bentuk bulat bujur sementara limau nipis tetap hijau. Keluasan tanaman limau lemon di Malaysia tidak dapat dipastikan keluasannya tetapi saya menganggarkan lingkungan 200-240 hektar CHE. Ini berdasarkan kepada keluasan keseluruhan tanaman limau di Malaysia seluas 4,200 kektar pada tahun 2010 dengan penghasilan sebanyak 18,620 mt (Sebahagian besar adalah limau manis). Artikel ini saya menulis dalam 'Anim Agro Technology' mengenai teknologi penanaman limau nipis berdasarkann pembacaan dan pengalaman penulis selama 30 tahun dalam bidang agronomi.


Tumbuhan limau lemon seperti pokok limau yang lain merupakan pokok jenis saka yang tumbuh menegak dengan banyak cabang dan rimbun dengan ketinggian sehingga 5-7 meter. Daunnya berbentuk tirus dengan susunan bersilang berwarna hijau gelap. Dahan terbentuk dengan merimbun dan menghasilkan kanopi yang seimbang. Bunga Limau Lemon mempunyai 3-6 kelopak yang berwarna putih dengan stamen dan stigma ditengahnya. Pendebungaan dijalankan oleh serangga dan bunga limon memang mengeluarkan nektar manis. Buah Limau Lemon berbentuk bulat bujur dengan mempunyai bucu buah yang unik dan ada bonjolan. Buah lazimnya berwarna hijau pekat ketika muda dan bertukar kepada warna kuning kuat yang sangat menarik. Akar pokok mempunyai akar tunjang yang kukuh dan juga akar serabut.

Limau Lemon adalah sejenis limau yang sangat digemari di negara ini untuk kegunaan sebagai air minuman dan juga untuk dicampur dalam masakan. Buahnya sederhana besarl dan bulat bujur berukuran 2.5cm – 5 cm garispusat. Kulitnya berkilat dan licin dan isinya berwarna hijau keputihan atau kekuningan, berair tetapi masam. Kandungan pH atau kemasaman buah lemon lingkungan pH 2 - pH 3 iaitu sangat masam. Tanaman ini sesuai ditanam dengan iklim yang panas dan lembab seperti di negara kita. Tanah yang sesuai adalah dari pelbagai jenis tanah tetapi didapati lebih subur ditanam di atas tanah jenis lom berpasir. Tanaman ini mesti ditanam dikawasan yang mempunyai saliran sempurna kerana ianya tidak tahan dengan banjir. 

Limau Lemon senang dibiakkan melalui biji tetapi biasanya ia dibiak secara tampang iaitu secara tut. Benih ini ada di jual di nurseri swasta dengan anggaran harga antara RM 5.00 - RM 12.00 sepokok bergantung kepada saiz pokok varieti. Jika anakbenih dibiak secara tut maka biasanya pokok-pokok mengeluarkan buah lebih awal iaitu 2-3 tahun berbanding dari biji benih hingga 4-5 tahun. Ini juga dapat mengelakkan serangan nematod dan Citrus Greening Disease yang perlu di elakkan pada peringkat awal lagi. Pastikan membuat kajian awal mengenai kualiti anak benih tanaman agar sesuai ditanam. Sebaiknya dibuat busut atau batas penanaman jika kawasan kebun adalah tanah rendah seperti di atas bekas tanah sawah.Tanah baru di teroka perlu dibajak dulu dan berikan baja organik. Pemasangan sistem pengairan samaada sistem pengairan titis atau sistem renjis akan meningkatkan kesuburan tanaman.

Limau Lemon diladang dibuat dengan jarak tanaman yang sesuai untuk limau ini iaitu 6 m x 6 m. Ia boleh di tanam dalam susunan empat segi sama. Ini menjadikan jumlah pokok sehektar sebanyak 270 pokok. Gali lubang sebesar 0.4m x 0.4m x 0.2m. Campurkan 10 hingga 12 kg baja organik atau organan ke dalam lubang. Baja CIRP atau MOP juga diberikan untuk menggalakkan pengakaran. Siram sejurus selepas menanam. Penyiraman boleh dibuat 1-2 kali sehari selama 2-3 bulan pertama. Selain daripada itu pembajaan juga dilakukan dengan menggunakan baja organan seperti tahi lembu. Kadar pembajaan awal yang disyorkan adalah sebanyak 30 - 40 kg/ pokok/ tahun boleh digunakan bagi peringkat tumbesaran (umur pokok 1-3 tahun) dan 40 - 60 kg /pokok /tahun selepas pokok-pokok mula berbuah.

Cantasan untuk membuang pucuk-pucuk air, ranting-ranting mati dan ranting-ranting yang tidak dikehendaki adalah kritikal dan sangat perlu dilakukan. Pembentukkan dahan pokok dijalankan sejak peringkat awal dengan teliti agar pokok mempunyai dahan yang seimbang. Potong menggunakan 'gunting atau scateurs' jika dahan bersaiz kecil atau 'gergaji cantasan' bagi dahan bersaiz besar. Kawalan rumpai dijalankan dari peringkat awal penanaman dimana bagi pokok-pokok muda dimana kerja-kerja merumput hendaklah dilakukan dengan mencabut atau menggunakan cangkul dikeliling pokok. Bila pokok sudah cukup besar dan matang kaedah kawalan rumpai secara kimia boleh dijalankan dengan menggunakan racun rumpai. Pastikan menyembur racun rumpai dengan kadar yang disyorkan. Elakkan menggunakan raun rumpai jenis sistemik.

Pembajaan pada pokok limau lemon penting dijalankan menggunakan dua jenis campuran baja kimia yang boleh digunakan iaitu Baja NPK jenis Baja Tumbesar iaitu NPK Mg (15:15:6:4) dan Baja Buah iaitu NPK Mg (12:12:17:2). Cara membaja bagi baja tumbesaran dengan kadar yang diberikan sebanyak 0.3 kg/pokok ( Tahun 1), 0.5 kg/pokok (Tahun 2) dan sebanyak 1.0 kg sepokok (Tahun 3) dengan aplikasi 3 kali setahun. Bagi membaja dengan Baja Buah, kadar yang diberikan adalah sebanyak 1.5 kg/pokok (Tahun 4), 1.8 kg/pokok (Tahun 5) dan 2.0 kg (Tahun 6). Kadar pembajaan selepas 6 tahun keatas sebanyak 2.5 kg/pokok/tahun. Penggunaan baja foliar juga boleh diberi mengikut kesesuaian. Baja Kimia NPK di tabur di sekeliling pokok di bawah hujung julai daun. 

Antara masaalah serangan serangga dan perosak tanaman Limau Lemon adalah Penyakit CGD (Citrus Greening Disease), Penyakit Kanker Batang, Penyakit Antraknos (Buah dan Daun) yang perlu dikawal dengan cara bersepadu dan racun kimia. Serangga perosak adalah seperti Cengkerik, Cacing Nematod (Meloidogyne spp), Aphid, Koya, Semut dan sebagainya. Kawasan yang lembab, tanaman terlalu padant dan kurang di buat cantasan mudah di serang oleh musuh dan penyakit. Buah-buah yang masak dan gugur perlu di kutip dan di buang untuk elakkan menjadi perumah kepada perosak.

Pokok mula berbuah antara umur 2-3 tahun iaitu bagi pokok-pokok yang ditanam dari anak tut. Hasil antara 12 -15 kg/pokok/tahun boleh diperolehi. Buah yang matang berwarna kuning cantik dan dipetik menggunakan pisau tajam dan di kumpulkan. Bersihkan dan cuci (Jika kotor) dan buat pengreddan mengikut saiz dan buang buah yang cacat serta tidak unifom. Sebaiknya hantar kepada pembeli seberapa segera bagi mempastikan kesegarannya. Berat buah akan berkurangan jika disimpan agak lama. Buah limau Lemon tahan sehingga 10-14 hari dalam keadaan biasa dan lebih lama jika di simpan dlam bilik sejuk. Kajian dan pemerhatian penulis mendapati jangkamasa ekonomi bagi pokok yang ditanam dari anak tut adalah dalam lingkungan 10 tahun. 

Jus limau lemon merupakan minuman yang paling sedap apa lagi kalau di sediakan dengan ais ketika tekak terlalu dahaga. Apa lagi kalau minuman dapat free... Minuman jus lemon yang dicampur dengan sedikit gula dan kadar kemasaman sederhana serta dihidangkan bersama sedikit keratan lazim di hidangkan di hotel lima bintang, restoran, jamuan makan VVIP dan sebagainya. Minuman ini mengandungi vitamin C yang sangat tinggi dan juga asid citrik yang menyihatkan manusia. Limau Lemon ini juga digunakan sebagai buah untuk perubatan sama ada untuk perubatan tradisional atau perubatan moden. Diharap pada masa akan datang banyak lagi maklumat mengenai limau lemon untuk pengetahuan semua.

LIMAU LEMON...CANTIK KUNINGNYA....
RASA MASAM....BANYAK KHASIATNYA...
DIBUAT JUS....BERSAMA AISNYA....
MENGHILANG DAHAGA...BESTNYA...

By,
M AnemRoom 256, Hotel Selesa,
Port Dickson, Negeri Sembilan
Malaysia
(Kemaskini pada 4 Disember 2012)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...