Support My Blog

Tuesday, May 29, 2018

TANAM KURMA DAN TUAK KURMA

BUAH KURMA (Phoenix dactylifera) merupakan buah yang sangat popular selalunya di bulan Ramadan untuk diambil semasa berbuka dan bersahur kerana memberikan tenaga yang banyak. Kurma juga merupakan buah yang biasanya terdapat ditanam di Timur Tengah dan kebanyakan tanaman yang ditanam di sana atau di utara Afrika boleh berbuah dengan baik. Pokok kurma lazimnya sesuai ditanam dan hidup di kawasan iklim panas kering. Pokok kurma bukanlah pokok mudah untuk ditanam dan boleh menjadi satu cabaran yang menyeronokkan jika anda mencuba pokok buahan baru di negara yang banyak hujan seperti di Asia Tenggara. Apa pun ia boleh hidup dan perlu bekerja lebih sedikit daripada biasa untuk berjaya pokok kurma ini berbuah (Sila lihat foto diatas). Buah kurma amat berkhasiat dan telah menjadi satu sumber makanan yang penting selama berabad-abad. Buah kurma adalah tinggi dalam serat dan beberapa vitamin B tetapi rendah kalori. Pokok kurma adalah sama bentuknya kanopinya sama ada ia 'pokok jantan' atau 'pokok betina' dimana sebenarnya ia memerlukan kedua dua jenis pokok dalam usaha untuk mendapatkan buah. Jika menanam kurma hanya beberapa pokok pastikan ada sepokok pokok kurma jantan untuk bekalkan debunga dan banyak pokok betina. Semasa merancang dikebun atau keliling rumah pastikan mempunyai ruang untuk sekurang-kurangnya 2 pokok jantan. Sebaiknya elakkan menanam pokok dari biji kerana memang tidak akan tahu JANTINA selama bertahun-tahun. Disyorkan agar membeli benih dari sesulor pokok (offshoot) yang sedia ada dimana perlu dilabel mengikut jantina mereka. Artikel subuh ini saya menulis dalam blog "Anim Agro Technology" mengenai kaedah dan teknologi menanam kurma dan satu laporan akhbar bagaimana seroang penanam kurma membuat tuak di Kelantan untuk dijadikan bahan rujukkan. 

Benih kurma terbaik adalah dari sesulur atau off-shoot untuk menpastikan yang jantinanya dan bukan dari biji kurma yang disemai sendiri. Pokok jantan akan mengeluarkan 'off-shoot jantan' dan sebaliknya pokok betina keluarkan off-shoot betina (Sila lihat foto disebelah). Sebaiknya kawasan tanaman adalah lokasi yang cerah dimana tanahnya yang sesuai dan subur seperti kawasan untuk lain jenis pokok. Gali lubang yang cukup besar untuk memegang akar atau jika menanam dan jika menanam dalam pasu besar boleh gunakan media tanam iaitu tanah gembur (1 bahagian), pasir (2 bahagian), 3) Kompos (1 bahagian) dan juga bahan sekam bakar (2 bahagian). Kemudian dimasukkan media tersebut dalam lubang penanaman atau bekas pasu besar. Setiap pokok kurma dikebun akan membesar kepada lebih daripada 30 - 50 kaki tinggi mengikut umur. Sementara penanaman kurma dalam pasu untuk ornamental sekitar 5 - 10 kaki dan perlu dikawal.  Pastikan ada 2 pokok jantan dikebun bertujuan membuat pendebungaan dengan tangan walau pun sebenarnya tidak semestinya perlu untuk menanam pokok bersebelahan antara satu sama lain jika ruang anda tidak membenarkan.  Walaubagaimana pun perkembangaan teknologi pertanian membolehkan untuk membeli debunga pokok jantan sahaja. Sebaiknya semasa proses penjagaan pokok kurma perlu ada ilmu dan kesabaran. Ini kerana pokok kurma adalah pokok yang tumbuh sangat perlahan. Air yang berlebihan akan membunuhnya dan hujan yang tetap biasanya mencukupi kecuali jika ia telah kering untuk tempoh masa yang panjang perlu diberikan air.

Sebenarnya pokok kurma TIDAK didebungakan oleh serangga atau burung tetapi oleh angin disebabkan mungkin kerana ia tiada bau dan nektar. Dengan hanya beberapa pokok jantan maka kita mengambil risiko bahawa tiada pendebungaan dan oleh itu tidak akan menghasilkan sebarang buah. Ini juga bermakna perlu dijalankan aktiviti proses pendebungaan tangan untuk pokok kurma secara manual. Pokok jantan akan menghasilkan sarung debunga dan perlu dibuka untuk mengumpulnya (ia hanya satu serbuk halus) dan kemudian debunga ini di tabur pada bunga betina sewaktu ia dalam keadaan mekar (Sila lihat foto disebelah)Pembajaan pokok kurma disyorkan menggunakan 100% baja organik dan cuba juga elakkan penggunaan baja kimia. Baja kimia didakwa mendatangkan kesan sampingan samada reaksi jangka panjang atau respon jangka pendek tanaman kurma. Anak benih pokok kurma yang telah mencapai pembesaran kira-kira satu tahun dan sihat bolehlah di pindahkan ke tanah atau kebun. Proses pemindahan anak pokok dari pasu atau polibag ke tanah agak kritikal dan hendaklah berhati-hati supaya akar-akar tidak cedera dimana sekiranya tidak cermat pokok akan terbantut atau mati. Masa penanaman yang paling sesuai adalah semasa musim hujan kerana kelembapan tanah dan cuaca yang kurang panas. Pembajaan peringkat permulaan hanya di gunakan selepas 4 - 5 minggu selepas tanam. Jadual pembajaan berikutnya di lakukan 3 bulan sekali. Sebaiknya baja hendaklah di tabur 1.5 - 2 kaki dari pangkal pokok atau hujung kanopi daun. Sekiranya ditabur hampir dengan batang boleh mencederakan akar dan menyebabkan pokok bermasaalah dan mungkin membawa kematian pokok kurma. Kecederaan akar disebabkan baja berlebihan dan ditabur hampir ke bahagian pangkal. Racun kulat dan racun serangga boleh di gunakan kerana pokok yang lemah mudah mendapat penyakit.

Jika ingin menanam pokok kurma dalam bekas tanaman pastikan untuk memilih varieti kurma jenis kerdil yang memang ada. Ini kerana ia sesuai tumbuh di dalam pasu besar walaau pun ia bukan satu pilihan yang praktikal (Sila lihat foto disebelah). Sama konsepnya dimana memang pastikan mempunyai 2 pokok jantan didalam kawasan penanaman tersebut. Tanam seokok sahaja setiap bekas kerana mungkin tidak sesuai jika anda membesarkan dua pokok dalam ruang yang kecil. Tanaman kurma memang ada serangan perosak dan penyakit. Antaranya seperti serangan burung, tikus dan tupai erutama  bila buah mula masak. Petani biasanya meletakkan pelindung buah sepert 'beg mesh' sekitar gugusan buah kurma supaya mereka boleh masak tanpa dicuri. Dalam keadaan biasa penanaman kurma perlukan masa 4 - 7 tahun untuk berbunga dan berbuah. Terkini dengan cara  menanam pokok kurma dengan menggunakan benih Kultur Tisu (TC) didakwa dalam 2-3 tahun ia sudah berbuah. Tandan kurma tidak semua masak pada sekali gus walaupun dalam kelompok tandan buah yang sama dimana ianya mempunyai masa menuai beberapa kali sepanjang musim . Setiap pokok kurma boleh menghasilkan 70 - 90 kilogram buah setiap tahun, apabila ia telah matang dalam kapasiti penuh. Buah kurma masak apabila berwarna coklat dan lembut walaupun boleh dituai ketika masih keras dan ia dibiarkan masak. Jika anda mempunyai masalah dengan burung memakan buah boleh lakukan penuaian awal sebagai pilihan yang lebih baik. Kurma segar boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 2 - 3 minggu, atau dibekukan sehingga 4 bulan. Untuk lebih manis dan lebih tahan lama biasanya kurma dikeringka. Kurma mengambil masa yang lama untuk kering sama ada dikeringkan dengan 'Dehydrator' atau ketuhar. Matahari adalah kaedah yang tidak baik untuk buah yang tebal itu kerana ia boleh mengambil masa lebih daripada 20 jam untuk kering dan kurma akan menjadi keras apabila kering. Setelah kering ia boleh menyimpan pada suhu bilik di dalam bekas kedap udara selama 6 bulan. Jika ia disimpan dalam bekas dalam peti sejuk maka ia tahan dan baik selama setahun.

Dalam laporan akhbar bertajuk "Tuak kurma mula digemari orang ramai" menarik penulis blog untuk terus mengulasnya. Seorang petani iaitu En  Mohd. Zin Mohamad pernah 'dikatakan gila' oleh orang ramai serta kenalannya kerana cuba menanam pokok kurma di Kampung Teras, Binjai, Kelantan kira-kira 15 tahun lalu. Bagaimanapun kini perkara itu tidak melemahkan semangat Mohd. Zin berumur 58 tahun apabila dia terus nekad menanam kira-kira 60 batang pokok kurma di atas ladangnya yang seluas 0.2 hektar (Sila lihat foto disebelah)Kini pokok kurmanya bukan sahaja tumbuh subur malah tahun 2018 ia sudah berbuah lebat selain mula menghasilkan 'tuak' atau air nira dan ini sekali gus berjaya menghentikan cakap-cakap negatif orang ramai. Pada mulanya dia tidak tahu pokok kurma juga mempunyai air tuaknya sendiri. Sebenarnya dia mendapat idea selepas kenalan dari Bangladesh dan Pakistan memberitahu pokok tersebut boleh mengeluarkan nira namun kaedah pengambilannya berbeza dengan nira kelapa. Di negara Arab mereka tidak buat tuak kurma dan kebiasaannya mereka jual buahnya sahaja. Namun di Bangladesh dan Pakistan air tuak kurma amat popular dan mendapat permintaan tinggi. Beliau seterusnya mempelajari kaedah untuk mendapatkan tuak kurma. Berbeza dengan tuak kelapa yang diambil di mayangnya tetapi tuak kurma diambil dengan mengikis di bahagian atas batang pokoknya.  Didakwa air tuak kurma mempunyai rasa lebih berlemak berbanding tuak kelapa. Sebatang pokok kurma dewasa boleh mengeluarkan nira sehingga seliter sete­ngah (1.5 liter) dalam masa 24 jam. Cuma saya tidak menetapkan harga dan penduduk boleh beli dengan harga seikhlas hati. Selain rasanya yang enak kini difahamkan kandungan tuak kurma ini tiada kolesterol. Kini sebaik sahaja berita mengenai tuak kurma itu tersebar maka beliau me­ngakui dia mendapat tempahan yang banyak daripada penduduk sekitar. Pokok kurma atau nama botani Phoenix dactylifera ialah sejenis pokok palma dan buahnya merupakan sajian utama ketika berbuka dan bersahur. Semuga artikel subuh ini memberi info berguna kepada anda pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!.
TANAMAN UNIK... MENANAM KURMA...
MENCARI BENIH... OFF-SHOOT SAJA...
KURMA BERBUAH... PERLU DIBAJA...
DIBUAT TUAK... LEBIH ENAK KATANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Bandar Baru UDA,
Johor Bahru,
Johor,
Malaysia.
(12 Ramadan 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...