Support My Blog

Wednesday, June 26, 2024

LIST VARIETI KELAPA DI DAFTAR DI MALAYSIA (Pt 3)

 
TANAMAN KELAPA (Cocos nucifera) iaitu tumbuhan dari keluarga Arecaceae di Malaysia merupakan komoditi yang keempat terpenting selepas tanaman Kelapa Sawit, Getah dan Padi. Merujuk kepada statistik dimana pada tahun 2022 ada seluas 81,898 hektar tanaman kelapa mampu dalam ia menghasilkan sebanyak 561,780 metrik tan kelapa. Penulis blog dapati kawasan tanaman kelapa yang paling luas berada di Sabah iaitu seluas 12,258 hektar diikuti oleh Johor seluas 12,381 hektar, Kelantan (10,340 ha), Selangor (9,120 ha) dan Perak (7,568 ha) dimana negeri-negeri lain kurang dalam keluasannya (Sumber: Booklet Statistik Keluasan tanaman Makanan, Jabatan Pertanian Malaysia 2023). Hasil penelitian penulis blog dimana Kelapa Tinggi Malayan Tall (CN1) adalah varieti kelapa yang paling luas di tanam terutama semasa Program Pembangunan Semula Kawasan Kelapa oleh Jabatan Pertanian Malaysia yang di tamatkan program tersebut pada awal tahun 1980'an dahulu. Varieti kedua yang popular dan luas di tanam adalah kelapa hibrid Kelapa Matag (CN13, CN14 dan CN15) yang mana ia dipromosikan oleh Jabatan Pertanian Malaysia semenjak tahun 2005 dahulu. Jenis ketiga adalah Kelapa Pandan (CN6) yang meluas di tanam di merata tempat sama ada oleh sektor perladangan atau pun oleh pekebun kecil. Jabatan Pertanian selaku pandarfar varieti tanaman di Malaysia sudah menjalankan kerja-kerja pendaftaran banyak jenis tanaman di Malaysia termasuk Kelapa. Sehingga artikel ini ditulis sudah ada sebanyak 29 varieti kelapa yang berjaya didaftarkan didalam senarai ini dimana maklumat ini boleh diakses dalam website yang sesuai iaitu http://pvpbkkt.doa.gov.my/NationalList/. Apa pun pihak urusetia masih sentiasa kemaskini senarai ini saban tahun untuk mendaftarkan varieti tanaman di negara ini dengan baik. Artikel ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya paparkan semua 28 varieti kelapa untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca blog semua.

 
(11) VARIETI RENNAL TALL OREN (CN11)

Varieti Kelapa Rennal Tall Orange atau dalam bahasa kita sebagai Kelapa Tinggi Rennal Oren mempunyai nombor daftar CN11. kelapa ini dahulu pernah popular di edarkan oleh kerajaan dan pihak swasta sekitar tahun 1980an. Varieti ini sudah jadi varieti public domain (tidak tertakluk di bawah Akta PVP). Antara ciri varieti ini adalah ia mempunyai panjang petiol iaitu 139.66 cm, lebar petiole berukuran 9.33 cm dan panjang rachis iaitu 410 cm. Mempunyai jumlah anak daun pada purata sebanyak 218.7 helai dengan ukuran panjang anak daun adalah 116.25 cm dan lebar anak daun adalah 5.05 cm. Dilaporkan warna bahagian atas lai daun adalah Kuning Kehijauan (Yellow Green Group 137A) dengan panjang central axis adalah 42.0 cm dimana ia mempunyai ukuran diameter tangkai bunga pada bahagian tengah adalah 90.5 cm. Buahnya berwarna oren dan bersaiz besar. Saya beli, lagi menulis mempunyai artikel mengenai varieti ini dalam blog. Dipercayai varieti kelapa ini mungkin masih ada sedikit di beberapa pusat pertanian kerajaan atau pun dikawasan kebun ladang benih milik swasta atau pekebun kecil kelapa. Bagaimana pun kkelapa ini kini sduah seakan sudah pun ia di lupakan akan kehadirannya dimana sukar mengenalinya.


(12) VARIETI RENNAL TALL GOLD (CN12)

Varieti kelapa Rennal Tall Gold mempunyai nombor daftar CN12 yang juga adalah varieti public domain. Pokok kelapa varieti ini sudah agak sukar di kenalpasti di Malaysia masa ini kerana ia agak kurang popular di tanam masa dulu. Berkemungkinan hanya ada di beberapa pusat pertanian kerajaan atau pun swasta atau di kebun petani. Ciri varieti kelapa ini yang ada didalam rujukkan dimana panjang Petiol: 140.67 cm, Lebar Petiole: 9.61 cm, Panjang Rachis: 419.5 cm, Jumlah anak daun: 230.1 helai, Panjang anak daun 126.44 cm, Lebar anak daun: 4.83 cm, Warna bahagian atas lai daun: Yellow Green Group 137A, Panjang central axis: 39.88 cm, Diameter tangkai bunga pada bahagian tengah: 111.56 cm. Saya semacam sudah tidak mempunyai maklumat tambahan mengenai varieti kelapa ini dan pokok induk kurang di ketahui sama ada ia masih ada atau tidak di Malaysia. Pihak berwajib perlu meneliti perkara ini sebagai koleksi janaplasma kelapa di Malaysia untuk program biakbaka di masa akan datang.


(13) VARIETI MATAG GREEN (CN13)

 Kelapa varieti Matag Hijau atau Matag Green diberikan nombor rujukkan sebagai CN13 yang didaftarkan pada 12 Mac 2013. Ia didaftarkan oleh Jabatan Pertanian Malaysia sebagai jenis public domain. Antara keterangan dalam sistem adalah dimana panjang Petiol: 130.4 cm, Lebar Petiole: 9.35 cm, Panjang Rachis: 395.7 cm, Jumlah anak daun: 224 helai, Panjang anak daun 125.8 cm, Lebar anak daun: 4.05 cm, Warna bahagian atas lai daun: Yellow Green Group 147A, Panjang central axis: 37.4 cm, Diameter tangkai bunga pada bahagian tengah: 96.9 cm. Sila baca banyak artikel tulisan saya dalam blog Anim Agro Technology untuk mengetahui akan kelapa matag. Kelapa Matag Green ini sudah meluas di tanam di seluruh negara sama ada oleh Estet Kelapa Swasta, Pekebun Kecil mahupun ada yang suka menanamnya secara suka-suka di keliling rumah (jika ia benih hibrid tulis yang di beli). Kelapa ini yang di tuai muda banyak di jadikan sumber 'Air Kelapa Muda' yang popular kerana ia mempunyai kuantiti yang banyak (berbanding kerepa renek) dan harga ladang dilaporkan mencecah RM2.50 -RM3.00 sebiji masa kini. 


(14) VARIETI MATAG OREN (CN14)

Varieti kelapa Matag Oren adalah salah satu kelapa hibrid dengan nombor daftar CN14. Ia di beri gelaran Matag Orange dengan daftar sebagai public domain dan mempunyai ciri panjang Petiol: 125.0 cm, Lebar Petiole: 10.0 cm, Panjang Rachis: 387.1 cm, Jumlah anak daun: 222 helai, Panjang anak daun 136 cm, Lebar anak daun: 4.0 cm, Warna bahagian atas lai daun: Yellow Green Group 136A, Panjang central axis: 39.0 cm, Diameter tangkai bunga pada bahagian tengah: 95.0 cm. Saya ada menulis banyak fakta mengenai penanaman kelapa matag dalam blog Anim Agro Technology untuk di baca. Kelapa ini juga agak meluas di tanam di kalangan pekebun kecil dan beberapa este kelapa swasta di seluruh negara. Benih Kelapa Matag tulin ini hanya ada di bekalkan oleh beberapa pengeluar benih kelapa matag yang di persijilkan ketulinannya melalui Skin Pengesahan Bahan Tanaman (SPBT) Jabatan Pertanian. Kelapa Matag ii di petik dalam bentuk kelapa muda (untu air kelapa) dan juga sebagai kelapa tua dimana buahnya memang mendapat permintaan yang baik di kalangan pengguna. 


(15) VARIETI MATAG GOLD (CN15)

Varieti Kelapa Matag Gold ini merupakan salah satu varieti matag yang ada di keluarkan di Malaysia. Varieti ini didaftarkan pada 13 Mac 2013 dengan nombor rujukkan CN15. Ia adalah satu varieti yang public domain dengan ciri panjang Petiol: 140.3 cm, Lebar Petiole: 10.0 cm, Panjang Rachis: 420.95 cm, Jumlah anak daun: 219 helai, Panjang anak daun 138 cm, Lebar anak daun: 5.0 cm, Warna bahagian atas lai daun: Yellow Green Group 136A, Panjang central axis: 36.0 cm, Diameter tangkai bunga pada bahagian tengah: 113.0 cm. Ada banyak artikel tulisan saya dalam blog Anim Agro Technology yang boleh di google iaitu mengenai kelapa matag untuk dibaca. Sama dengan kelapa hibrid Matag yang diatas dimana kelapa Matag Gold ini ada di tanam di kawasan ladang swasta, pekebun kecil dan juga penanam kelapa kawasan keliling rumah (jika benihnya tulin). Penghasilan kelapa ini adalah kelapa muda (untuk air) dan juga kelapa tua dimana harga ladadang agak baik disebabkan ia selalunya bersaiz besar dan kualiti air kelapa mudanya juga enak diminum. 
Artikel ini di tulis dalam enam (6) segmen iaitu Part 1, Part 2, Part 3, Part 4, Part 5 dan Part 6 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini menjadi bahan rujukkan berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
TANAMAN KELAPA... PENTING DI MALAYSIA...
BANYAK VARIETI.. 29 JUMLAH SEMUANYA...
DARI CN 1 KE CN29...PELBAGAI CIRINYA...
BOLEH DI RUJUK... BLOG INI SUMBERNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(30 Jamadilawal 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...