Support My Blog

Monday, July 29, 2024

ASAM GELUGOR - FAKTA DI MEDIA (Part 1)

ASAM GELUGUR
(Garcinia astroviridis) merupakan sejenis tumbuhan yang tumbuh di Malaysia daripada keluarga Clusiaceae atau Glutiferae. Buah asam gelugor merupakan buah yang ramai tidak tahu ianya diproses untuk dijadikan kepingan asam gelugor atau asam keping. Tumbuhan saka ini lazimnya tumbuh dalam hutan belantara di Malaysia, Thailand dan Indonesia dan kini telah ditanam sebagai sumber buah untuk dijadikan pelbagai produk lain. Foto diatas merupakan beberpa koleksi asam gelugur yang terdapat dinegara kita dimana ramai yang tidak mengenalinya. Pokok asam gelugor mempunyai batang yang tumbuh menegak dengan dahan yang melempai kebawah. Saya ada menulis beberapa artikel mengenai asam gelugor dengan pautan berikut (Sila klik disini). Pada pemerhatian penulis blog dimana bentuk kanopi adalah berbentuk Kon atau piramid terutama pada peringkat awal pertumbuhan. Ketinggian pokok mencecah 150 kaki tinggi dengan jarang-jarang dibuat cantasan dewasa (atau dibuat 'topping'). Pokok asam gelugor yang ditanam lazimnya mampu mengeluarkan hasil pertama selepas 7-8 tahun ditanam dan ia mampu berbuah sepanjang tahun. Buah asam gelugor yang matang mengandungi asid citrik, asid malic, asid tatarik dan juga asid askorbik yang tinggi dan berperanan sebagai anti oksidan. 
Asam Gelugor yang dijual dengan nama ASAM KEPING dan digunakan untuk bahan masakan bagi menambahkan rasa kemasaman dalam masakan. Antara masakan popular perlukan asam keping seperti masakan asam pedas, masak lemak cili api, masak singgang dan segala jenis masakan lain. Asam keping ini mengandungi bahan Asid Hydroycitric boleh menggantikan Asam Jawa (Tamarind). Pada masa ini ada yang menggunakan asam gelugor untuk jus minuman dan membantu mengurangkan kolesterol dalam badan serta berfungsi sebagai antioksidan yang baik. Artikel malam ini sambil menonton Bulletin Utama TV3 saya menulis dalam blog "Anim Agro Technology" mengenai beberapa fakta dan kisah menarik berkaitan asam gelugor seperti dalam media lokal untuk ia dijadikan bahan rujukkan pembaca semua.


Menarik kisah dan fakta dimana '
Dulu cef, kini tauke asam keping' dimana asam keping yang telah siap keringkan sedia untuk ia dijual kepada peraih di Kampung Masjid Ijok, Selama, Perak untuk di kongsikan. Kisah bagaimana  bekas tukang masak hotel terkemuka di Kuala Lumpur yang kini bergelar usahawan asam keping selepas pulang ke kampung halamannya. Walaupun berpengalaman lebih 20 tahun sebagai cef, ia bukan halangan kepada Zulkarnain Abu Sakman (41) yang kini boleh berbangga apabila perniagaan asam keping diusahakannya mendapat permintaan menggalakkan dari seluruh negara. Dilaporkan sebaik pulang ke kampung empat tahun lalu, dia pada mula mengusahakan perniagaan pisang, namun kurang mendapat permintaan tinggi serta tidak memperoleh hasil lumayan. Dia kemudian mengkaji produk yang boleh dikomersialkan untuk tujuan memperoleh pendapatan lumayan dan mendapati perniagaan asam keping berpotensi menjana pendapatan jika dijalankan secara tekun dan produktif. Dia kemudian menggunakan `buas' (benih) asam yang diperoleh daripada penduduk setempat dan mengusahakan perniagaan asam keping. Alhamdulillah, ia mendapat permintaan baik bukan saja daripada penduduk setempat malahan juga dari negeri lain. Dilaporkan selepas hampir dua tahun mengusahakan perniagaan ini, saya menerima banyak permintaan dari negeri di selatan tanah air, sekali gus memperoleh pendapatan bersih sehingga RM5,000 sebulan bergantung kepada permintaan yang mana rumahnya dijadikan tempat memproses asam keping. Selain mengusahakan perniagaan asam keping dia juga mengusahakan gerai makan yang beroperasi pada malam kerana minat yang terlalu mendalam dalam bidang masakan. Walau pun pada mulanya dia agak risau untuk pulang ke kampung dan menjalankan perniagaan sendiri disebabkan keadaan ekonomi negara yang tidak menentu. Kini dia sudah bertekad dan tidak mahu pandang belakang sebaik melangkah meninggalkan pekerjaan cef dan kesabaran saya kini sudah membuahkan hasil. Kekuatannya datang daripada sokongan keluarga dan saudara maranya.


Menarik kisah dan fakt dalam portal berita  sinarharian.com bertajuk 'Hilangkan lemak dengan air asam gelugur' sebagai petua kepada ramai pembaca yang suka memasak dan ingin menjaga kesihatan. Dinyatakan dimana tahukah semua kalau  asam gelugur atau asam keping kaya dengan Hydroxy Citric Acid atau HCA sangat membantu dalam mengekang nafsu makan? Ia dipercayai mempercepat penguraian lemak dalam tubuh. HCA bertindak menghalang perubahan makanan bergula dan karbohidrat berubah menjadi lemak. Selain dapat meningkatkan serotonin yang mampu mengurangkan selera makan, asam keping menurunkan berat badan dan bantu untuk mengempiskan lemak di perut. Apa pun dilaporkan buat wanita yang mahu menurunkan berat badan, jom minum air rebusan asam gelugur ini dan dijangka ia mujarab. Caranya adalah dengan mencuci satu atau dua keping asam gelugur dan kemudian dimasukkan dalam segelas air panas. Apa pun ia perlu dibiarkan beberapa jam sehingga asam keping sudah kembang dan suam dan sesuai dimnum atau diamalkan minum setiap pagi dan malam dimana dilaporkan ia akan membantu masaalah perut buncit menjadi kempis.


Dalam portal sinarplus.com dilaporkan dimana boleh 'Cantikkan kulit dan turun berat badan guna air rebusan asam gelugur, sedap dengan cara buat pun mudah' sesuai di kongsikan dengan pembaca semua. Memang ramai yang tahu jika asam gelugur dijadikan sebagai bahan dalam masakan orang Melayu sebagai bahan perasa. Selain itu tahukah pembaca blog anim agro technology ini tahu jika ia juga sangat bagus kepada dalaman badan. Air rebusan asam gelugur dapat membantuk untuk menurunkan berat badan dan mengurangkan nafsu makan. Apa yang lebih menarik, air rebusan berkenaan juga bermanfaat mengawal kolesterol, melawaskan penghadaman dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Menurut seorang wanita dikenali Haney, sebenarnya, air rebusan itu sangat bermanfaat untuk mencantikkan kulit dan untuk turunkan berat badan. Kandungan HCA yang tinggi pada asam gelugur dapat bantu kurangkan nafsu makan dan cegah pembentukan lemak dari penghasilan gula dari karbo yang diambil dalam makanan. Maksudnya jika minum air tersebut, badan tidak akan serap lemak. Ada banyak lagi khasiat asam gelugur antaranya adalah mampu mengawal kolesterol, melawaskan penghadaman, merawat cacing dalam badan, mengecutkan rahim, mengurangkan gejala reumatisme atau penyakit radang sendi seperti gout dan juga mampu mengurangkan tekanan darah tinggi. Apa pun c
ara membuat adalah dimana-mana rebusan asam gelugur dengan sediakan bahan-bahan diperlukan iaitu 5-6 keping asam gelugur, daun pandan (simpul atau koyakkan) bersama dengan 5 gelas air. Langkah awal dengan merebuskan semua bahan di atas sehingga menggelegak dan tapis. Minum airnya dan amalkan sebelum makan. Nak lagi sedap boleh tambahkan sedikit madu untuk rasa manis.


Dalam portal hmetro.com dilaporkan dimana '
Usahawan asam keping' kini menjadi sumber pendapatan seorang usahawan di Perak untuk di jadikan bahan bacaan. Dilaporkan dimana nekad dan enggan menoleh ke belakang menjadi pegangan seorang bekas cef sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur yang kini bergelar usahawan asam keping selepas pulang ke kampung halamannya di Kampung Masjid Ijok, Selama, Perak. Walaupun usahawan ini sudah mempunyai pengalaman lebih 20 tahun sebagai cef ia bukan halangan kepada Zulkarnain yang kini bangga apabila semua perniagaan asam keping diusahakannya sudah mendapat permintaan dari seluruh negara. Menurutnya, sebaik pulang ke kampung empat tahun lalu, dia pada mulanya mahu mengusahakan perniagaan pisang namun ia tidak menerima permintaan tinggi serta tidak memperoleh hasil memuaskan. Apa pun berikutan itu dia mula mengkaji produk yang boleh dikomersialkan untuk memperoleh pendapatan lumayan dan mendapati perniagaan asam keping berpotensi dilaksanakan. Dia yang menggunakan buah asam diperoleh daripada penduduk setempat dan mengusahakan perniagaan asam keping. Alhamdulillah ia menerima permintaan baik bukan saja daripada penduduk setempat. Kini selepas hampir dua tahun mengusahakan perniagaan ini, saya menerima banyak permintaan dari negeri di selatan tanah air, sekali gus mampu memperoleh pendapatan berganda. Kini selain kerjanya mengusahakan perniagaan asam keping, dia juga membuka gerai makan yang dibuka pada sebelah malam kerana minat yang terlalu mendalam dalam bidang masakan. Kalau awalnya dia mulanya bimbang untuk pulang ke kampung dan berjaya menjalankan perniagaan sendiri berikutan keadaan ekonomi yang tidak menentu. Artikel ini ditulis dalam dua (2) segmen iaitu Part 1 dan Part 2 untuk dibaca kesemuanya. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
ASAM GELUGOR...ASAM KEPING SAMA...
POKOK BERBUAH... ADA MUSIMNYA...
MENJADI RAMUAN...MASAM RASANYA...
MENARIK MEMBACA...DALAM MEDIA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Jalan Surian 3, Bandar Penawar,
Kota Tinggi, 
Johor,
Malaysia.
(12 Muharram 1446H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...