Support My Blog

Tuesday, April 7, 2020

HEBATNYA BUAH DAN BIJI BETIK (Part 2)

BUAH DAN BIJI BETIK (Carica papaya) merupakan sejenis buah yang popular dan komersil serta berkhasiat dimakan oleh manusia semenjah dahulu. Saya telah banyak menulis artikel mengenai betik didalam blog ini untuk dijadikan bahan rujukkan. Sebenarnya buah betik mempunyai kelebihan dari segi perubatan sejak zaman kuno lagi dimana ia bukan sahaja merupakan antara buah yang mudah untuk ianya dihadamkan akan tetapi ia juga membantu dalam proses pencernaan. Buah betik masak juga dikatakan mampu bertindak sebagai tonik yang baik bagi pembesaran kanak-kanak, untuk wanita hamil dan juga ibu yang menyusui bayi mereka. Agak teruja juga bila dapat tahu buah betik juga mempunyai banyak manfaatnya yang tersendri lebih-lebih lagi ia membantu dalam menurunkan berat badan. Buah betik adalah buah yang baik sekali untuk dimakan ketika kita sakit mahupun sihat. Selain dari sumber makanan yang murah dan senang didapati, buah betik juga mengandungi khasiat yang tinggi. Boleh dikatakan buah betik mengandungi hampir semua zat makanan yang diperlukan bagi kesihatan tubuh kita. Di Malaysia terdapat seluas 3,267 hektar tanaman betik dengan penghasilan sebanyak 88,840 metrik tan pada tahun 2018 (Sumber: Booklet Statostik Tanaman, Jabatan Pertaanian Malaysia 2018). Antara negeri yang luas menanam betik adalah Negeri Johor (1,498 hektar dengan hasil 48,277 metrik tan) diikuti dengan Negeri Pahang (522 hektar berhasil 13,468 metrik tan) dan Negeri Perak (277 hektar) pada tahun 2018. Berkemungkinan memang tidak ramai kalangan orangramai yang tahu bahawa biji betik yang biasa kita buang ternyata mempunyai pelbagai manfaat. Artikel tengahari ini semasa patuhi Perintah Larangan Pergerakan (PKP) diirumah akibat Covid-19 saya menulis lagi dalam blog "Anim Agro Technology" mengenai hebatnya buah dan biji betik untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukkan semua.


Buah betik yang selalunya dimakan segar memang enak dan memberikan khasiat yang baik. Salah-satunya adalah dapat membantu menyingkirkan racun-racun yang terkumpul di dalam usus dan hati kita. Penulis blog telah banyak membuat tinjauan kekebun tanaman betik diseluruh negara dimana mendapat ivarieti Betik Sekaki antara yang paling popular ditanam (Sila lihat foto disebelah). Betik Sekaki memberikan buah yang besar, isi yang manis, warna yang menarik dan hasil yang banyak untuk pasaran domestik dan eksport. Selain itu betik Eksotika dan Betik Subang juga ada ditanam dibeberapa lokasi untuk pasaran domestik. Berbalik kepada beberapa laporan kajian mengenai buah betik, didakwa dimana racun boleh terkumpul sehingga seberat 8 kilogram dalam usus kita. Ekstrak biji betik mampu melindungi buah pinggang dari racun yang menjadi masalah buah pinggang gagal berfungsi. Biji betik juga mampu membunuh parasit dalam sistem pencernaan. Ini teruji dalam kajian mengenai jus biji buah betik uyang disediakan dan secara signifikan dapat menurunkan kadar Kolesterol dan LDL (lipoprotein ketumpatan rendah). Bahan iini juga dapat meningkatkan kadar HDL. Ekstrak biji betik ini mempunyai kandungan Alkaloid, Flavonoid, Tanin, Saponin anthraquinones dan Anthocyanosides. Didakwa biji betik juga mengandungi zat anti-kolesterol yang hebat di samping mempunyai kesan hipolipidemia dan bermanfaat sebagai antioksidan dalam darah. Kesan hipolipidemia ini sangat berguna sebagai terapi alternatif hiperlipidemia yang hadir dalam lemak sayuran atau kolesterol dalam jumlah terlalu tinggi.


Kehebatan khasiat betik yang ke 8 adalah dimana ia didakwa mampu merawat Hemoroid (Buasir). DIlaporkan dimana buah betik yang masak selain kaya dengan vitamin C dan ini berkesan merawat hemoroid atau buasir dan sembelit. Makan buah betik boleh memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan sembelit. Amalkan memakan buah betik selalu dimana ia memudahkan semasa buan air besar. Kehebatan betik yang ke 8 dimana betik adah kaya dengan vitamin CBuah betik yang ranum kaya dengan vitamin C ini dilaporkan mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu juga buah betik segar bannyak mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin. Seterusya ke 10 adalah betik juga Kaya dengan vitamin ABuah betik kaya dengan vitamin A (kulitnya) dan juga kalium. Nutrien -nutrien penting yang terkandung dalam betik, menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai-nilai perubatan yang tersendiri. Dalam masakan pula dilaporkan dimana daun betik mampu melembutkan daging. Daun betik pula mengandungi dekstrosa, karpain, karbohidrat, serat dan kalsium. Jika memanggang daging yang dibalut dengan daun betik, ia dapat melembutkan daging tersebut. Seterusnya yang ke 12 kehebatannya aalah ia mampu untuk mengubati ketumbuhan dan hipertensi. Dilaporkan di Ghana ia juga digunakan untuk mengubati ketumbuhan manakala pucuknya boleh mengubati penyakit tekanan darah tinggi.


Seterusnya kehebatan betik dimana ia didakwa mampu membantu didalam mengurangkan berat badanKhasiat buah betik selalu dikaitkan dengan pengawalan dan pengurangan berat badan disamping menghaluskan kulit dan mampu menjadikan wajah sentiasa awet muda. Paling 'win' adalah apabila dilaporkan betik mampu untuk merawat demam denggi. Ini dengan menggunakan daun betik tua dimana ia dikatakan boleh dibuat jus untuk mengubati penyakit denggi. Dengar khabarnya, platelet pesakit denggi akan segera bertambah jika meminum jus daun betik. Sejauh mana kebenaran ini tidaklah diketahui dan perlukan lebih banyak kajian saintifik. Hebaynya yang ke 13 dimana biji betik didakwa mampu untuk menyingkirkan cacing kerawitBiji betik pula boleh digunakan untuk menyingkirkan cacing gelang dan cacing kerawit pada kanak-kanak. Caranya ialah dengan mengambil segengam biji betik dan tumbuk hingga hancur kemudian direbus dan diminum oleh kanak-kanak tersebut, tetapi awas, ia dipercayai tidak berapa sesuai untuk wanita yang sedang mengandung. Seterusnya ke 16 kehebatan betik dimana getah betik mampu melegakan sakit gigiGetah betik juga berguna bagi melegakan kesakitan gigi yang berlubang dengan cara menitikkan getah pada lubang gigi tersebut atau boleh juga menggunakan kapas. Kehebatan ke 17 dimana daun betik dilaporkan mampu menghentikan pendarahan. Biasanya daun betik yang ditumbuk lumat kemudian ia  dicampurkan dengan sedikit garam dan kemudian dilekapkan pada tempat yang luka dan dibalut dapat menghentikan pendarahan. Artikel ini mempunyai dua bahagian iaitu Part 1, Part 2 dan Part 3 dimana anda boleh membacanya. Semuga anda mendapat info berguna membaca anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
POKOK BETIK... SENANG TANAMNYA...
BUAH BETIK... BANYAK KHASIANYA...
BIJI BETIK... AJAIB KEGUNAANNYA...
BUAH TEMPATAN... MAKAN SENTIASA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Precint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(4 Syaaban 1441H).
STAY HOME!... GET RID OF COVID-19....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...