Support My Blog

Sunday, April 21, 2024

TEKNOLOGI BAWANG MERAH INDONESIA (PT 3)

TANAMAN BAWANG MERAH
(Allium cepa L.) di Indonesia adalah merupakan salah satu komoditi penting dalam kategori Tanaman Pangan (tanaman makanan) yang kini semakin diberi penekanan kerana harga komoditi tersut sudah naik mendadak masa ini. Walau pun negara tersebut ada terus menanam dan menghasilkan bawang merah sendiri akan tetapi mereka masih lagi mengimport 20% bawang merah daripada Vietnam, Thailand dan beberapa negara lain tetapi juga mengeksport 20% bawang mereka keluar. Dilaporkan dimana Kabupaten Brebes di Jawa Tengah adalah merupakan kawasan terluas menanam bawang merah di Indonesia sejak dahulu dan di jadikan komoditi penting di lapangan. Bawang Merah dilaporkan menjadi tanaman utama di kalangan pesawah yang dijalankan sebagai tanaman bergilir dengan tanaman padi semenjak dahulu lagi. Merujuk Badan Pusat Statistik (BPS sama dengan Jabatan Perangkaan Malaysia) dimana di Indonesia mereka mampu menghasilkan bawang merah sebanyak 1.97 juta metrik tan pada tahun 2022. Apa pun jumlah tersebut menurun sebanyak 1.51% dibandingkan pada tahun sebelumnya iaitu tahun 2021 yang mencapai pengeluaran sebanyak 2.00 juta metrik tan. Di laporkan dimana Pulau Jawa sendiri sejak duliu dimana ia memberikan sumbangan sebesar 75% dari jumlah pengeluaran bawang merah. Sementara kawasan yang luas penanaman utama bawang merah (penghasil utama bawang merah) adalah di Jawa Barat (Indramayu, Kuningan, Garut, Cirebon dan Majalengka), Jawa Tengah (Brebes, Tegal, Boyolali, Pemalang, Magelang, Rembang, Kebumen dan Pati), sementara di Jawa Timur (Malang, Probolinggo, Nganjuk, Banyuwangi, Mojokerto, Magetan, Tuban, Pamekasan dan Sampang). Sementara di luar Jawa terdapat di Sumatera Utara (Tapanuli, Samosir, dan Dairi), Sumatera Barat, Sumatera Selatan (Ogan Komering Ulu, Lahat, dan Palembang), Bali, NTB (Lombok Timur, Bima, Lombok Tengah, Sumbawa, Lombok Barat, dan Dompu), Sulawesi Selatan (Enrekang). Bawang merah adahan komoditi unggul yang menjadi salah satu komoditi nasional yang selalu turun naik teutama dari segi harga dan pengeluarannya. Ini kerana ada kalangan petani yang gagal menghasilkan bawang merah di sebabkan banyak faktur seperti banjir, kemarau, serangan perosak dan penyakit di kebun. Artikel pada subuh ini saya menulis dalam blog "Anim Agro Technology'' mengenai amalan teknologi penanaman bawang merah di Indonesia untuk ianya dijadikan sebagai bahan rujukkan semua.


Penanaman bawang merah sangat kritikal dalam proses penyediaan tanah untuk di tanam. Bagaimana pun cara menanam bawang merah di kawasan tanah sawah dengan tanah mineral secara umumnya adalah agak berlainan. Tujuan penyedaan tanah adalah bagi dapat menyediakan lapisan tanah yang ideal untuk pertumbuhan bawang merah yang berakar serabut yang cetek. Proses menggemburkan tanah sangat perlu dimana sebaiknya disediakan batas tanaman dan pastikan mempunyai sistem saliran terbaik agar tanah tidak di tenggelami air. Bawang merah akan rosak jika ada hujan lebat atau pun tanah di tenggelami air. Tanah perlu di pastikan ada ruang pengudaraan, di ratakan dipermukaan tanah yntuk menanam dan pastikan tiada rumpai tumbuh. Jika menanam pada tanah kering sebaiknya dibajak sedalam 20 cm dengan manual (cangkul atau tajak) atau menggunakan jentera. Batas selebar 1.2 meter dinaikkan dengan kadar ketinggian 25 cm dan panjang bergantung kepada keadaan kebun masing-masing. Jika menanam di atas tanah sawah bekas padi atau bekas tanaman tebu sebaiknya batas setinggi 50 - 60 cm di sedikn dahulu (atau parit) dengan kelebaran batas tanaman adalah 1.75 meter (Sila lihat foto disebelah). Sebaiknya lebar parit diantara batas adalah 40 - 50 cm dan sebaiknya susuana batas tanaman adalah menghaa arah Timur Barat (agar mendapat cahaya metahari sepanjang siang hari).
Tanah yang telah di rotor boleh dibiarkan sampai kering kemudian di rotor lagi 2 - 3 kali sampai gembur sebelum dilakukan perapian batas sehingga rapi. Kerja-kerja lain yang diperlukan termasuk dari pembuatan parit saliran, meratakan permukaan tanah atas batas tanaman dan sedia untuk ditanam bawang merah sekitar 3 - 4 minggu kemudian. Pastikan tiada sisa tanaman padi atau tanaman tebu sebab ia akan menjadi lokasi patogen penyakit seperti Fusarium sp. untuk membiak.  Semasa menyediakan tanah khususnya pada lokasi tanam masam dengan pH kurang dari pH5.6 adalah disyorkan membubuh kapor atau dolomite seawal 2 minggu sebelum meanam dengan dos 1.0 - 1.5 mt/ha/tahun dimana kadar ini adalah dianggap cukup untuk dua musim tanaman berikutnya. Pemberian dolomit ini penting dilakukan untuk meningkatkan ketersediaan unsur zat Kalsium (Ca) dan Magnesium (Mg) terutama pada tanah masam atau kebun yang mana ia diusahakan secara intensif untuk tanaman sayuran. Hasil kajian mendapati dimana untuk tanah kenun yang dijaga dengan intensif dimana pemberian dolomit sebanyak 1.5 mt/ha dapat meningkatkan penghasilan umbisi bawang basah dan umbisi kering bawang merah. Apa pun kecekapan dalam penggunaan bagi penanaman bawang merah pertama sekitar 65% akan tetapi kecekapan dalam penghasilan bagi pusingan tanaman selanjutnya biasanya berkurang hanya cuma 50-55%. Adanya faktur hakisan tanah  dimana kawasan penanman bawang merah permukaan batas sebenarnya sudah berkurangan daripada keluasan tanah penanaman pertama.


Aktiviti pembajaan selepas menanam sangat penting bagi tanaman bawang merah.  Pembahaan dilakukan beberapa peringkat daripada pemberian baja asas sehingga baja untuk penghasilan. Baja asas yang sesuai untuk tanaman bawang merah adalah jenis baja organik seperti tahi kambing/lembu atau baja organik komersial dengan kadar 
10 - 20 mt/ha. Kalau guna baja tahi ayam diperlukan dos sebanyak 5 - 6 mt/ha atau kalau guna baja kompos dengan kadar 4 - 5 mt/ha khususnya pada jenis tanah kering. Selain itu baja kimia seperti baja P (SP-36) dengan kadar 200-250 kg/ha (70 – 90 kg P2O5/ha), yang sesuai diberikan 2- 3 hari sebelum tanaman dengan cara ditabur lalu digaul rata dengan tanah. Penggunaan jenis baja organik (kompos) sebanyak 5 mt/ha yang diberikan bersama baja TSP/SP-36 adlah sesuai. Pemberian baja organik adalah untuk ia memelihara dan meningkatkan produktiviti tanah. Dari beberapa hasil kajian dilaporkan dimana baja kompos tidak meningkatkan hasil bawang merah secara nyata akan tetapi ia akan mengurangkan isu susut berat umbi (dari umbi basah menjadi umbi kering selepas jemur) sebanyak 5%. Umbi yang hendak dijadikan benih sebaiknya ditanam dengan jarak tanam 20 cm x 15 cm atau 15 cm x 15 cm. Adalah disyorkan dengan alat penugal maka lubang tanaman dibuat sedalam rata-rata setinggi umbi. Umbi bawang merah kemudian perlu dimasukkan ke dalam lubang tanaman dengan gerakan seperti memutar sekeru sehingga hujung umbi kelihatan ia jadi rata dengan permukaan tanah. Adalah tidak digalakkan untuk menanam benih bawang terlalu dalam sebab umbi mudah menjadi busuk (rot). Setelah menanam lakukan penyiraman sehingga merata. Pembajaan ulangan pertama iaitu gunakan baja N dan K dilakukan pada umur 10 - 15 hari setelah tanam dan susulan ke II pada umur 1 bulan sesudah tanam iaitu masing-masing ½ dos. Baja N dan K yang diberikan adalah bagi unsur N sebanyak 150-200 kg/ha dan bagi unsur K sebanyak 50-100 kg K2O/ha atau 100-200 kg KCl/ha. Apa pun asasnya jenis bajar N yang paling baik untuk menghasilkan umbi bawang merah adalah 1/3 N (Urea) + 2/3 N (ZA). Bagi jenis baja K  pula sebanyak 50-100 kg K2O/ha diberikan bersama-sama pupuk N dalam larikan dan dibenamkan ke dalam tanah. JSumber pupuk K yang paling baik adalah KCl atau K2MgSO4. Bagi mencegah kemungkinan kekurangan unsur mikro dapat digunakan jenis baja pelengkap cecair (foliar fertilizer) yang mengandung unsur mikro. Dari hasil kajian dilaporkan pembajaan bawang merah di sawah bekas tanaman padi sawah di dataran rendah (tanah Aluvial) dengan menggunakan pupuk N sebanyak 200 - 300 kg (1/2 N-Urea + ½ N-ZA) yang dikombinasikan dengan baja jenis P2O5 sebanyak 90 kg serta baja jenis K2O sebanyak 50-150 kg/ha dapat meningkatkan hasil bawang merah.


Dalam pada itu hasil kajian melaporkan dimana t
idak ada perbezaan yang nyata penghasilan umbi tanaman bawang merah yang diberi kompos (5 t/ha) + ZA (500 kg/ha) + Urea (200 kg/ha) + SP-36 (200 kg/ha) + KCl (200 kg/ha) dengan tanaman bawang merah yang diberi kompos (5 t/ha) + NPK 16-16-16 (600 kg/ha) + ZA (500 kg/ha). Begitu pula dengan cara menanam bawang merah di tanam medium (jenis tanah asosiasi Andosol-Latosol) dimana pemberian baja 90 kg/ha P2O5 dikombinasikan dengan 200 kg N/ha (1/3 N-Urea + 2/3 NZa) dan 100 kg K2O/ha dilaporkan ia dapat meningkatkan haisl umbi bawang merah. Bagaimana pun dalam temuan kajian lain dilaporkan dimana hasil-hasil pembajaan N pada bawang merah menunjukkan bahwa penggunaan campuran Urea + ZA lebih baik dibandingkan penggunaan Urea atau ZA saja. Baja ZA selain mengandung N (21%) juga mengandungi unsur S (23%). Bawang merah merupakan salah satu jenis tanaman yang membutuhkan banyak sulfat. Sulfat memegang peranan penting dalam metabolisme tanaman yang berhubungan dengan beberapa parameter penentu kualitas nutrisi tanaman sayuran (Schung 1990). Jumlah S yang dibutuhkan tanaman sama dengan jumlah P (Yamaguchi 1999). Menurut Hamilton et al. (1998) ketajaman aroma tanaman bawang merah berkorelasi dengan ketersediaan unsur Sulfur (S) di dalam tanah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa batas kritis sulfat untuk bawang merah bervariasi antara 50-90 ppm tergantung pada tipe tanahnya. Pemberian Sulfur dengan dos pada kadar iaitu 20-60 ppm meningkatkan serapan Sulfur (S), Posforan (P), Zink (Zn) dan Copper (Cu) dimana kajian lain mendapati dimana bawang merah memerlukan unsur S sebanyak 120 kg Ssulfur/ha. Bagaimana pun kajian tanah perlu dilakukan bagi mempastikan apakah kekuran nutrian dalam tanah yang diperlukan untuk tanaman bawang merah. Tanaman bawang merah adalah jenis tanaman umbisi yang berakar pendek dan perlukan pembajaan untuk penghasilan maksima. Artikel ini di tulis dalam empat (4) segmen iaitu Part 1, Part 2, Part 3 dan Part 4 yang sesuai dibaca kesemuanya. Semuga tulisan ini dapat memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
TANAMAN BAWANG MERAH...DI INDONESIA...
TEKNOLOGI DISEDIAKAN... IA AMAT BERGUNA...
MEMILIH LOKASI... ADA VARIETI POPULARNYA...
BACA ARTIKEL... MENDAPAT TEKNOLOGINYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(8 Syawal 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...