Support My Blog

Tuesday, November 24, 2020

TEKNOLOGI PANEL SOLAR DAN PERTANIAN

SOLAR PANEL yang dipasang di kawasan bercahaya mampu menghasilkan banyak tenaga kini merupakan salah satu kaedah membekalkan tenaga kepada umum. Dalam banyak negara kini pemasangan panel solar sudah tidak menjadi asing lagi didalam mendapatan sumber tenaga baru. Terdapat banyak penulisan dan kajian yang dilakukan di universiti dan institusi diseluruh dunia mengenai penggabungan diantara pemasangan panel solar dengan sektor pertanian (farming activity). Salah satu artikel yang penulus blog rujuk kali ini adalah daripada Universiti Arizona di USA yang sesuai untuk dijadikan bahan rujukkan kali ini. Dilaporkan dimana sektor pertanian di bawah panel solar atau proses yang dipanggil 'Agrivoltaics' ini memang boleh meningkatkan pengeluaran makanan, penjimatan air dan kecekapan pengeluaran elektrik. Apa pun ketahanan bangunan dalam tenaga yang boleh diperbaharui dan penghasilan makanan adalah cabaran asas dalam dunia yang berubah hari ini terutama di rantau yang terdedah kepada panas dan kemarau. Teknologi Agrivoltaics ini juga dikenali sebagai perkongsian solar dimana ini adalah idea yang mendapat daya tarikan dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Walau bagaimanapun hasil daripada penyelidikan tersebut hanya sedikit sahaja telah memantau semua aspek makanan, tenaga dan sistem air yang berkaitan, dimana ia tidak ada yang menumpukan pada kawasan tanah kering tiada air atau pun di kawasan yang mengalami cabaran pengeluaran makanan dan kekurangan air tetapi mempunyai kelebihan tenaga matahari. Walau pun dikatakan ramai mahu lebih banyak tenaga boleh diperbaharui akan tetapi sebaliknya di manakah mereka hendak meletakkan semua panel solar tersebut. Apabila pemasangan solar berkembang maka akan ada kecenderungan memasangnya di pinggir bandar yang akan menganggu kawasan tanaman dan pengeluaran makanan sedia ada. Artikel malam ini dalam blog "Anim Agro Technology" say apaparkan perkara mengenai teknologi panel solar dan sektor pertanian untuk digambungkan dimasa akan datang sebagai bahan rujukan anda semua.

Terdapat Saintis yang menggunakan instrumen khusus untuk terus memantau beberapa faktor utama sektor pertanian termasuk tahap cahaya masuk, suhu udara, kelembapan relatif, suhu permukaan tanah dan kelembapan tanah. Dalam pada itu hasil kajian di Malaysia telah mendapati bahawa 'cropland' semasa adalah "meliputi tanah dengan potensi kuasa solar PV terbesar" berdasarkan kepada hasil dapatan analisa luas cahaya matahari masuk, suhu udara, dan kelembapan relatif. Sebenarnya kegunaan tanah lebih dipentingkan di sesuati lokasi berbeza-beza sama ada ia lebih praktikal dan ekonomik bagi Pengeluaran Makanan atau Pengeluaran Tenaga. Cabaran ini menyebabkan akan berlaku konfliks diantara keduanya jika kedapatn sumber TANAH adalah terhad dan keperluan keduanya amat mendesak sekali. Menurut seorang penyelidik dari Universiti Arizona menyatakan dimana 'Mengapa tidak melakukan kedua-duanya di tempat yang sama dimana sektor pertanian dapat dilakukan dengan menanam tanaman seperti tomato, lada, chard, kale, dan herba di bawah naungan panel solar dan tenaga eletrik dapat dijana'. Dengn cara menggunakan photovoltaic solar, atau PV, panel solar dan tanman sayur-sayuran serantau kajian mendapati dimana mereka mencipta kawasan kajian Agrivoltaik pertama di Biosphere 2. Kombinasi antara pasukan Profesor dan pelajar kemudiannya mengukur segala-galanya dari ketika tumbuhan bercambah kepada jumlah tumbuhan karbon yang diserap keluar dari atmosfera dan air yang mereka keluarkan, untuk pengeluaran makanan mereka sepanjang musim yang semakin meningkat.

Kajian ini memberi tumpuan kepada beberapa jenis tanaman seperti Lada chiltepin, jalapeno dan tumbuhan tomato ceri yang diletakkan di bawah pelbagai PV. Sepanjang musim tumbuh musim panas purata tiga bulan dilaporkan para saintis ini terus memantau tahap cahaya masuk, suhu udara, dan kelembapan relatif menggunakan sensor yang dipasang di atas permukaan tanah, dan suhu permukaan tanah dan kelembapan pada kedalaman 5 cm. Kedua-dua kawasan penanaman tradisional dan sistem agrivoltaic menerima kadar pengairan yang sama dan penyelidik menguji mereka menggunakan dua senario irigasi-pengairan harian dan pengairan setiap hari kedua. Akhirnya mereka mendapati bahawa sistem agrivoltaik ketara mempengaruhi tiga faktor yang mempengaruhi pertumbuhan tumbuhan iaitu suhu pembiakan-udara, cahaya matahari langsung, dan permintaan atmosfera untuk air. Teduhan panel PV yang disediakan menyebabkan suhu siang hari yang lebih sejuk dan suhu malam yang lebih panas daripada sistem penanaman tradisional langit terbuka. Terdapat juga defisit tekanan wap yang rendah dalam sistem agrivoltaik, yang bermaksud terdapat lebih banyak kelembapan di udara. Mereka juga mendapati bahawa banyak tanaman makanan kami lebih baik di bawah naungan panel solar kerana mereka terselamat dari matahari langsung. Menurut Baron-Gafford lagi dimana jumlah pengeluaran buah chiltepin adalah tiga kali lebih besar di bawah panel PV dalam sistem agrivoltaic dan pengeluaran tomato dua kali lebih besar. Tanaman Jalapenos menghasilkan jumlah yang sama dalam kedua-dua sistem agrivoltaik dan plot tradisional akan tetapi berbuat demikian dengan 65% kurang kehilangan air transpirasi. Hasil kajian mendapati dimana setiap peristiwa pengairan didakwa boleh menyokong pertumbuhan tanaman untuk beberapa hari, bukan hanya jam, seperti dalam amalan pertanian semasa. Penemuan ini menunjukkan ia dapat mengurangkan kadar penggunaan air kita tetapi masih mengekalkan tahap pengeluaran makanan. Keadaan kelembapan tanah kekal lebih kurang 15% lebih tinggi dalam sistem agrivoltaik daripada plot kawalan ketika mengairi setiap hari.

Kesimpulam awal dinyatan dimana adalah lebih baik untuk menanam dibawah panel solar daripada keadaan biasa bagi tanaman renek yang dijalankan. Di samping memberi manfaat kepada tumbuhan santis dakwa dimana sistem agrivoltaik meningkatkan kecekapan pengeluaran tenaga. Panel solar memang sensitif terhadap suhu kerana jika keliling agak panas maka kadar kecekapan menurun. Kajian mendapati dengan adanya tanaman di bawah panel PV maka ini akan membenarkan persekitaran mengurangkan suhu panel. Panel-panel suria yang terlalu panas juga sebenarnya dapat disejukkan dengan hakikat bahawa wujud tanaman di bawahnya yang akan memancarkan air melalui proses transpirasi semulajadi mereka. Teknolog ini adalah satu keadaan yang 'Win-win Situation' didalam usaha menghasilkan bahan makanan dan menghasilkan tenaga pada lokasi yng sama dimana langkah ini mampu didalam menghasilkan tenaga yang boleh diperbaharui. Teknologi  Agrivoltaics untuk masa depan yang lebih hijau perlu dibangunkan dengan lebih meluas. Projek seperti ini boleh dilibatkan dengan komuniti dengan memberikan banyak kefahaman dahulu akan ancaman jika berada dikawasan ladang solar panel ini terutama melibatkan alatan dan solar yang mahal dan mengancam keselamatan. DIlaporkan dimana perlu ada lebih banyak penyelidikan dengan spesis tumbuhan tambahan diperlukan. Diperhatikan masih ada lagi kesan-kesan agrivoltaik yang negatif belum diterokai dalam bidang fizikal dan sosial yang libatkan buruh ladang. Data awal menunjukkan bahawa suhu sekeling kawasan solar ini akan menurun sebanyak 7.78 Celcius (18 darjah Fahrenheit) apabila bekerja di kawasan agrivoltaik daripada pertanian tradisional. Dilaporkan dimana akibat dari perubahan iklim juga telah mengganggu pengeluaran makanan dan kesihatan pekerja ladang di Arizona dari analisa kajian. Kajian lanjut diteruskan bagi melihat sejauh mana pendekatan agrivolta dapat berfungsi di kawasan lain di negara dan bagaimanakah dasar-dasar serantau dapat mempromosikan pendekatan baru untuk menyelesaikan masalah-masalah yang meresap ini. Gabungan ladang panel solar dengan pertanian khususnya tanaman sayuran jenis renek, singkat masa dan teknik menggunakan alatan minima atau konvensional sahaja disyorkan. Semuga artikel ini mampu memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!...
TEKNOLOGI SOLAR... MENCABARNYA...
GABUNG PERTANIAN... BAGAIMANA...
BOLEH DITANAM... ADA DIBAWAHNYA....
MAKANAN DAPAT... TENAGA JUGA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(9 RabiulAkhir 1442H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...